כיכר השבת

"מדובר בהתנכלות מכוונת"

חשיפה: כך מתכננים במשרד החינוך לעקוב אחרי האברכים

משרד החינוך הוציא הנחיות חדשות למנהלי הכוללים, כאשר בין היתר מחייב אותם להפר את פרטיות האברכים ולדווח כל בוקר על היעדרות של אברכים, וכן להשתתף בשיעורים של הכולל • חשיפה (חרדי)

47
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | כ"ו באדר | 10.03.21
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

משרד החינוך האחראי בין היתר גם על תקציבי הכוללים, הוציאו הנחיות חדשות למנהלי המוסדות, כאשר בין ההנחיות יש חיוב על ראשי הכוללים לעדכן על נוכחות האברכים וכן הם יורשו להתחבר לקו השיעורים של הכולל.

בימים האחרונים העבירו במשרד החינוך את הקריטריונים לתמיכה לשנת התקציב החדשה,- לראשי הכוללים. מסמך ההנחיות הנחשף כאן לראשונה ב'כיכר השבת', חושף שורה של הנחיות דרקוניות שעלולות לפגוע קשות ביכולת של רבים מהכוללים להתקיים.

משרד החינוך דורש בין היתר מראשי הכוללים, להעביר דיווח על בסיס יומי עד השעה 10:00, על כל אברך שנעדר מסדר הלימוד של הכולל, בגין היותו מאומת לקורונה או במקרה שבו הוא נדרש לבידוד.

מנהל כולל מפורסם אומר ל'כיכר השבת': "מעבר לעובדה שמדובר בעול נוסף שמוטל על כתפי הראש כולל, מדובר בפגיעה בזכותם של האברכים לפרטיות ולנסיבות שבגינם אין להם את האפשרות להיות נוכחים בכולל".

עוד דרישה נוספת שעולה מן המסמך היא לאפשר לפקחים של משרד הבריאות להצטרף לשיעורים וירטואליים (דרך הטלפון), שמקיים הכולל במטרה לעקוב אחרי נוכחות האברכים באותם שיעורים.

כולל בית אבא בקורונה (צילום: נפתלי אייזנברג)

מנהל הכולל אומר ל'כיכר השבת' על ההחלטה הזו: "מרבית האוניברסיטאות בישראל, מעבירות כיום שיעורים באמצעות הזום, ומשרד החינוך לא העלה על דעתו לדרוש נוכחות של פקחים או גורמי בקרה בשיעורי הזום".

"מדובר בהתנכלות מכוונת לעולם התורה ועולם הכוללים, שגם כך מתמודד בימים אלו עם הקשיים האדירים של המשבר הכלכלי ובעיות נוספות שיצרה הקורונה בעולם התורה".

ראש כולל מפורסם אומר בשיחה ל'כיכר השבת': "מדובר בחדירה לפרטיות של האברכים והכוללים. התחושה בקרב ראשי הכוללים, שככל שמדובר בעולם התורה, פקידי משרד החינוך מרשים לעצמם להפר את כל הכללים".

"אנחנו מצפים מחברי הכנסת החרדים להרים קול זעקה ולהודיע לפקידי משרד החינוך, כי הדבר לא מקובל עליהם והם יפעלו בכל הערוצים העומדים לרשותם, על מנת לסכל את המדיניות החדשה", אומר ראש הכולל.

"אין לי ספק, שאווירת השנאה כלפי הציבור החרדי שנושבת ברחוב, היא שהביאה לכך שגם הזכויות הבסיסיות ביותר של אברכים נתונים למרמס בידי שלטון הפקידים של משרד החינוך".

המסמך שנשלח לראשי הכוללים שנשלח על ידי משרד הבריאות
המסמך שנשלח לראשי הכוללים שנשלח על ידי משרד הבריאות

במשרד החינוך הגיבו לטענות שעלו מצד ראשי הכוללים: "המשרד מייחס חשיבות רבה למענים המותאמים, שיש לתת בעת הזו של נגיף הקורונה למוסדות החינוך שבאחריותו, ובכלל זה למוסדות החינוך התורניים. לאור זאת, נקט המשרד בשורה של מהלכים שנועדו להבטיח את המשך פעילותם הסדירה של מוסדות החינוך התורניים. בין המהלכים, התאמת מבחני התמיכה באמצעות לימודים מרחוק ובאמצעים מקוונים אחרים ועדכון נוהל הבקרות למוסדות חדשים. על פי עדכון זה במקרים בהם מתקיימות בקרות, המוסד החדש יוכל לעדכן מבעוד מועד את האגף אודות תלמידים המצויים בבידוד, כדי שלא ייחשבו נעדרים".

"בהתייחס לטענה אודות הבקרה המקוונת, יצויין כי מדי שנה מקצה האגף כ- 1.2 מיליארד ₪. בתוך כך, האגף מקיים בקרה כדי להבטיח שהתקציב מגיע לייעודו. בשל אילוצי הקורונה, נבצר מהאגף לקיים בקרות פיזיות, ועל כן הוא מקיים אותן במתכונת מקוונת".

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
איזו מדינה בעולם מעבירה תקציבים לאברכי כוילל? מה מבינים בכל העולם שרק מדינת ישראל לא מסוגלת להבין?! לא מספיק שהאברכים האלה לא תורמים מאומה לחברה ולמדינה בישראל הם גם מקבלים תקציבים ומלגות?! השערוריה הזאת צריכה להיפסק!
איזו מדינה בעול11.03.21
35
הבת שלי סטודנטית במכללה. נכון שהשנה הן לומדות בזום, עוד יותר נכון שרושמים להן נוכחות בכל שיעור ורק למי שעם מצלמה פתוחה.
אמא11.03.21
34
עדיף לותר על ההשתתפות הזעומה שלהם במלגות, מי ישמע משלמים פחות מ 10% משכר מינימום על יותר שעות ובמקשים בדרישות של אוליגרכים. טיפה של כבוד עצמי ומגלגלים אותם מכל המדרגות.
יוסי10.03.21

הצגת כל התגובות

33
תמשיכו להתחסן הם דואגים לטובתכם
תמשיכו להתחסן הם דואגים לטובתכם10.03.21
32
איזה בכיינות. ואני חשבתי שכולל זה מקום שרוצים לשבת וללמוד ברצינות.. בוגרי אוניברסיטה בשר"כ יוצאים לעבוד והמדינה מרוויחה מזה. בעיני החילונים זה 'לא יצרני' ללמוד הכולל ולכן הם יותר קשוחים- ולא בצדק. אבל אברך הולך לכולל במקום לעבודה ובעבודה הוא לא יכול להבריז מתי שבא לו ולהיות בפינת קפה שעות ולעשות עסק
אכלו לי שתו לי11.03.21
31
ההתעללות הזאת נמשכת כבר שנים רבות כשחכינ"ו הנכבדים לא נקפו אצבע כידוע שבראשות משרד החינוך עומדים חובשי כיפות סרוגות שכל מחשבתם מי יתן לי אברך ואנשכנו כנחש
זמיר11.03.21
30
גם במכללות יש מפקחים שמתחברים לשיעורים כדי לבדוק נוכחות. אבל כיף לזעוק קיפוח, אז תמשיכו
ללא שם10.03.21
אתה מבלבל תשכל ברמות הזויות אני משלים עכשיו תואר שני ואין שום פקחים שבודקים נוכחות....
ישראל11.03.21
29
שישמרו לעצמם את הכסף המזוהם שלהם וילכו לעזאזל, הגיע הזמן לפרוק מצווארינו את עול משרד החינוך ולהטיח בחזרה את תקציב דתות לפרצוף. הם חושבים שנרקוד קדצ'קה בשביל הפרוטות העלובות שמשליכים לנו? חחח. תשכחו מזה.
יונה11.03.21
28
די להשוות לאוניברסיטאות! זה שטות והבל הבלים! אף סטודנט לא מקבל כסף מהאוניברסיטה, להפך הוא משלם לאוניברסיטה, והוא עובר מבחנים כדי לסיים עם תואר.
משה10.03.21
27
מדינה זבל. שפוגעות ורומסת כל דבר שאפשר.
מדינה שדואגת רק לכסף של עצמה. כולה 600 ש10.03.21
חסר דעת שכמותך, איזו מדינה בעולם מעבירה תקצוב לאברכי כויללים? חוץ ממדינת ישראל אין אף אחת כזאת! במקום להגיד תודה זו התגובה שלכם. אתם ילדים חסרי דעת וחסרי אחריות מינימלית. אגורה שחוקה לא מגיעה!
חסר דעת11.03.21
26
"אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום" ...........
יאיר גולן10.03.21
תגיד, אהבל חרדי מצוי, הממשלה הגרמנית העבירה כספי תמיכה לאברכי כוילל? רק האינפנטיליות שלכם עולה על הטמטום שלכם. לא יאומן שצבור חסר דעת וחסר תועלת כמו הצבור החרדי מקבל תקצוב ממדינת ישראל, לא יאומן!
איזה מפגר11.03.21
25
אם הם שומעים את השיעורים ממשרד החינוך, הם יכולים גם לשאול שאלות וכיוצ"ב?
נחום11.03.21
24
אין בעיה שרק ישלמו גם כן אלפיים ש"ח לכל אברך בתור מלגה של משרד הדתות אנחנו לא עבדים נרצעים
תורת משה11.03.21
23
כל הכבוד הצביעו ג' בהמוניכם....
נתי10.03.21
22
סליחה. כמה אברך מקבל בחודש אפילו לא 1000 אז למה בכלל צריך לדווח על כל צעד של אברך עם הגיעה לכולל ממה נפשך אם דינו של אברך הוא כעובד אצל בעל הבית אז הוא צריך לקבל שכר מנימום 5000 שקל לחודש ואז צריך להשגיח ולעקוב אחריו אבל מה שאברכים מקבלים הוא מקסימום לא יותר מ- 1000 בחודש
מישהו11.03.21
21
הכל בשביל 800 שקל לאברך שזה סכום רעב האברכים צרכים לותר על הסכום הזה למען כבודם
חביב11.03.21
20
אם אתה עובד ולא מגיע לעבודה, בעל הבית שמשלם לך משכורת רוצה לדעת מה קרה. פה זה דומה. משמשלם לך רוצה לדעת למה לא באת. פשוט מאוד.
ככה10.03.21
זה לא משכורת! זה מלגה סמלית מזערית שאין בו שום הצדקה לכל החפירה המשפילה הזאת! אם זה יהיה ממש משכורת, בהחלט יש מקום של כבוד למעקב פרטני (מה שבעצם גם עושים הכוללים עצמם כאלו שיכולים לשלם יפה) בינתיים שהמדינה תתבייש במלגות העלובות האלו לפארי העם היהודי שזרקו מאחריהם את כל מנעמי העולם בשביל להידבק עבור
ממש לא ככה11.03.21
אז מדוע באוניברסיטאות לא רוצים ?
ש10.03.21
תקציב זה לא משכורת נקודה. כשהמדינה נותנת תקציב לליגת העל השחקנים לא עובדים אצלה וגם הסטודנטים שמקבלים מילגה ממשרד החינוך לא עובדים אצל המדינה כן גם מי שמקבל סיוע בשכר דירה הוא לא עובד אצל המדינה....
ככה ככה11.03.21
א. לא משלמים לאברך כמו עבודה (כ-4 ש"ח לשעה במקרה הטוב) ב. בעל הבית זה ראש הכולל וזכותו להחליט על הכללים הם לא בעלי הבית הם רק עוזרים לעמותות מכספינו משלמי המיסים ג. גם למעסיק אסור לחייב עובד לדווח לו למה לא בא, אם אצלך בעבודה זה כך דע לך שרומסים את זכויותיך
יוסף11.03.21
לך זה פשוט, אבל חרדים הם אנשים עם ראש עקום, עבורם זה מאוד מסובך...
לך זה פשוט11.03.21
19
נו איפה סמוטריץ ןבן גביר הם אמורים לעזור לנו החרדים ................... בטח מחר כבר הם יתערבו וישנו את זה לטובת האברכים
חיים בסרט10.03.21
18
גיוועלד!!!!! אסון!!!! שואה!!!!!
ללא שם11.03.21
17
למנהל הכולל. יחי ההבדל באוניברסיטאות הסטודנטים משלמים כדי ללמוד ובכוללים אנחנו משלמים להם קיצבה. והייתי מציע למנהל הכולל לשתוק .לפני שנבדוק כיצד הוא קונה דירות לילדיו
ללא שם11.03.21
16
מישהו הוציא אייפון בביהמ"ד והציבור החל לצעוק... ובעל האייפון הצטרף אליהם וצעק גם... שואל אותו מישהו: " מה אתה צועק?" אז הוא ענה: "כשזה מגיע לכבוד שמים לא מסתכלים על נגיעות אישיות.."
ר10.03.21
15
קודם שיעשו ביקורות פתע גם באוניברסיטאות ששם הם משלמים לכל אחד ואחד אלפי שקלים לחודש יותר מכל אברך ובחור שיושב ולומד ואחר כך שיבואו עם רעיונות ולגבי השיעורים הווירטואלים נצמיד להם מספר של הקו של הרב טוסיג "באידיש" בתקווה שיימאס להם הקטע במהירות
מוישי 07.11.21
14
נו באמת. דיווח שעות במקום העבודה הוא עניין לגיטימי אבל דיווח שעות של אברך כתנאי לקבלת תקציב מכספי משלם המיסים זו התנכלות?
הייטק11.03.21
13
מי צריך את הכמה מאות שקלים המסריחים שלהם שלא יתנו ולא יכנסו לנו לקישקע.
השומר10.03.21
12
פשוט חוצפה! מי שלא בכוילל כנראה שהלך לחסימת כבישים, זריקת טיטולים, התפרעויות וכו', אלה לא שעות העדרות מהכוילל אלא שעות של "יציאה בתפקיד". למה שהמדינה לא תשלם על השעות האלה? מה זה החוצפה הזאת? האנטישמיות של מדינת ישראל עוברת כל גבול! גועל נפש!
חוצפה11.03.21
11
ממשלת "ימין". ביבי. מפלגות חרדיות בשלטון. והתוצאה???
פשוט בדיחה11.03.21
10
תתנו להם לבדוק מה הבעיה אחרי שיראו שהכל בסדר הם ילכו הרי אתם אנשים הגונים ישרי דרך לא רמאים לא שקרנים אין לכם מה להסתיר אתם לא צריכים להרגיש שמתנכלים לכם זכותה של מדינה לראות שהכל מתנהל כשר
י10.03.21
9
עלאק "זכות לפרטיות", גם המעסיק שלי פוגע בזכותי לפרטיות כשהוא דורש לדעת אם אני נמצא במקום העבודה? אתם באמת כאלו מפגרים או שרק משחקים אותה כאלו?!
זכות לפרטיות?11.03.21
8
לצערי, בלי להכליל חלילה ומחילה מראש מכל העושים למעננו, יש פה ושם גם ראשי כוללים קשוחים לא פחות ממשרד החינוך שגרמו ללא מעט אברכים רציניים ועדינים לעזוב את עולם התורה בגין דקדוקי עניות
אברך11.03.21
7
בשביל 500 שקלים או שש מאות להשפיל ככה את הלומדים אין עניין פשוט תכבדו את עצמכם והם׳ הטוב יעשה את שלו
ללא שם10.03.21
6
ברוך ה מצויין עושים סוף לאווירת הקייטנה והפקרות! אם כולם נמצאים והכל מתנהל כשורה אז ממה צריך לפחד?! צריך לשמוח הם יראו שהכל תקין!
אלחנן10.03.21
5
להעניש אותם מידה כנגד מידה, ולוותר על הכסף הטמא שלהם.
שיכור10.03.21
4
אם לא הייתם מרמים כל הזמן , לא היה צורך לבדוק אותכם. תהיו הוגנים זה חלק מה התורה
דני בוי12.03.21
3
אם הם כל כך דואגים לשטייגען של האברכים שייתנו מלגה מכובדת שיעודד עוד אברכים להיות שקוע בעולמה של תורה ללא טרדות.
שלמה זלמן11.03.21
2
ממה נפשך: אם תמצי לומר דין אברך דכין כסטודנט, לא ראי זה כראי זה. כי זה משלם על לימודיו, וזה מקבל קצבה ממשרד החינוך. זה נדרש להיבחן כדי להוכיח שלמד וזה לא נדרש להוכיח שלמד. ואף שסטודנט למדעים לא נדרש להיות נוכח בשיעור, סטודנט מתחומי רוח וחברה נדרש לנוכחות, ולא יעבור את הקורס אם הפסיד 20 אחוז מהשיעורי
מאיר10.03.21
לא מחוור היות והאונבירסטאות מקבלים קצבה על כל תלמיד - ואז מקבלים לא רק הקצבה, כי אם נמי השכר של התלמיד, ונמצאים מרווחים משני העולמות. מאידך - הכוללים מקבלים את הקצבה של שכר התלמיד, ולא התלמיד עצמו. והכוללים מעדיפים להעבירו לתלמיד כדי שיוכל להתקיים, ממה שישאירו את זה לעצמן. ועוד שהאברך הוא משלם עם
לא מחוור11.03.21
עסוקים רק בזכויות וניצול של המערכות. מעולם לא מעלים על דעתם שיש גם חובות. אנשים אינפנטילים נצלנים וחסרי אחריות.
אלו החרדים11.03.21
1
לכן זכות המשרד לראות שלא מרמים.
המשרד מתקצב אותם10.03.21
יש הבדל בין לבדוק שלא מרמים לבין לתת לראש כולל שיעסיק את עצמו כל יום כל היום בלבדוק ששום אברך לא יוצא לכמה דקות או לא יורד מהקו של הכולל, מה עוד שהכללים נותנים תחושה שהמושכל הראשון של המשרד הוא שחייב להיות שכולם מרמים, זה מקומם..
יוסי11.03.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24