כיכר השבת

העצה לכל הניסיונות

הגר"ש אלתר הסביר: "זה ערב הזמן החדש - לא בין הזמנים"

רה"י הגאון רבי שאול אלתר פתח את סדרת שיעורי בין הזמנים בביהמ"ד 'חניכי הישיבות' בנווה יעקב • בתום שיעורו העיוני בהלכות צדקה, התייחס הגר"ש ל'בין הזמנים' וסיים ב"תירוץ חסידי" • צפו (חרדים)

49
שאול כהנא | כיכר השבת | י"א באב | 20.07.21
הגר"ש אלתר הסביר: "זה ערב הזמן החדש - לא בין הזמנים"
(צילום: שלומי טריכטר)

מאות אברכים ובחורים השתתפו אמש (שני) בשיעורו של ראש הישיבה הגאון רבי שאול אלתר, בבית המדרש 'חניכי הישיבות' בשכונת נווה יעקב בירושלים.

זהו שיעורו הראשון של ראש הישיבה, במסגרת שיעורי בין הזמנים בעיון, אותם הוא מעביר בבתי מדרש שונים ברחבי הארץ. המונים גדשו את בית המדרש, עזרת הנשים והמבואות הסמוכים, והאזינו בקשב רב לשיעורו העיוני של ראש הישיבה שעסק בהלכות צדקה.

השיעור נסוב על חידוש יוצא דופן של הגאון הקדוש בעל החידושי הרי"ם זצוק"ל, זקינו של הגר"ש, בספרו על 'חושן משפט' (סימן צ"ז), שבו הוא מבאר ישוב מחודש לשאלת הראשונים "מדוע אין מברכים על מצוות צדקה".

ישובו מיוסד על כך שכל מתנת צדקה היא בעצם ספק צדקה ואין בה וודאות מוחלטת של קיום המצווה מדאורייתא, ואין מברכים על ספק. המהלך של החידושי הרי"ם כולל יסודות מחודשים בכללי דיני ספיקות מכל הש"ס, ספיקות בממונא וספיקות במצוות, ועוד, מה שהפך את בית המדרש לקלחת רועשת של משא ומתן סוער בריתחא דאורייתא.

בסיום השיעור, לבקשת האברכים, עורר ראש הישיבה על חשיבות השקידה בתורה, ומחה על המינוח 'בין הזמנים' שהפך במקומות מסוימים לזמן של פריקת עול. "צריך לקרוא לזה ערב הזמן החדש, לא בין הזמנים", אמר ראש הישיבה ונימק: "בין הזמנים משמעותו שהיה לנו זמן ארוך וקשה, וכעת מגיע לנו פורקן ומנוחה. ובין הזמנים הוא ההפסקה. זה לא מתאים. צריך לקרוא לזה ערב הזמן החדש".

בסיום השיעור פנה ראש הישיבה לרב קהילת 'חניכי הישיבות' ונווה יעקב מרכז, הגאון רבי ישראל יצחק זילברמן, שהשתתף בשיעור, ושאל האם הוא יכול להזכיר תירוץ חסידי. הרב זילברמן אישר בחיוך, וראש הישיבה אמר דבר תורה מהרה"ק רבי נפתלי מרופשיץ זי"ע, בספר זרע קודש על הפסוק "ועשית ארון עצי שיטים".

"עצי שיטים" היינו עצתו הרעה של בלעם בפיתוי השיטים שייעץ בלעם נגד עם ישראל. עצתו הרעה היא היא פיתוי היצר בכל הדורות, כמו שכתוב "לכה איעצך ... באחרית הימים" היינו, שעצתן הרעה מחלחלת והולכת לכל הדורות. והעצה נגד פיתויי היצר היא - "ועשית ארון" היינו באמצעות הארון, דרך שקיעות בלימוד התורה.

"העצה לכל הנסיונות של הדור המקיפות אותנו מכל צד" - סיים - "היא רק ההיאחזות בתורה ללא הרף, מתוך יראת שמים אמיתית ושמירת העיניים והמחשבה".

התרחשות מעניינת אירעה בסיום השיעור, כאשר אברכים רבים ליוו את ראש הישיבה לרכבו, והערימו עליו בקושיות מסוגיות שונות, והשתעשעו עמו בדברי תורה עד שראש הישיבה נכנס לרכבו כדי להמשיך בסדר יומו.

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
הגדול בתוירה האחרון שנשאר בגור שלומד בעיון ולא בבקיאות שטחית
ליטאי גאה25.07.21
18
שאול המלך!
מלך20.07.21
17
למה למען השם אמור לענין אותי כל שיעור של ר שאול
נתן20.07.21
בקול הלשון יש מספר בלתי נתפס של צפיות בשיעורים שלו
דוד03.08.21
אותך זה לא מעניין וזו זכותך, ואת אחרים מעניין וזו זכותם. מאמין שאם תקשיב לשיעור ותבין, זה יעניין גם אותך. לבחירתך.....
ריבלין21.07.21
למה אתה קושר את ה"למען השם" בתיסכול שלך?
אני20.07.21

הצגת כל התגובות

16
הפלא ופלא הוא אומר תורה מאדמו"ר חסידי הרה"ק ר' נפתלי רופשיץ זצ"ל . למה לא אמר מהקהלת יעקב ? קרח נשאר קרח
סימן טוב20.07.21
כי את הקהילות יעקב, שבגור לא יודעים מיהו, הוא מזכיר בכל יום כמה פעמים. הבנת את זה בור ועם הארץ.
יעקב21.07.21
אתה בטמטומך תוהה בלי שום היגיון למה הוא אמר מר' נפתלי מרופשיץ ולא מהקהלת יעקב, אם הוא היה אומר מהקהלת יעקב, היית אומר למה הוא לא אמר מהרופשיצר, ובכל מקרה היית מגיע למסקנה המעוותת שלימדו אותך המדריכים הליצנים שלך בשלשת המילים האחרונות שלך הגדרת את עצמך נפלא, קורח נשאר קורח
לטיפש מירמיהו21.07.21
קורח זה אתה. חולק על משה רבינו שבדור - הגר"ש אלתר שליט"א.
משה20.07.21
ואם הוא לא משה רבינו ? אם הוא רק ת"ח גדול ? ואם הוא היפוטטית רק ת"ח קטן ? ואם הוא היפוטטית סתם יהודי ? מותר לחלוק עליו ? כ"ש כשמדובר בגאון בתורה מהנעלבין ואינן עולבין נכד של הקדוש האדמו"ר הזקן מגור.
יהודי21.07.21
הוא משה רבינו שבדור. ואגב, כל יהודי הוא משה רבינו כמו שכתוב בזוהר. אתפשטותא דמשה בכל דרא ובכל נפשא.
זוהר21.07.21
15
אין שום בעיה הלכתית ללכת לביהמ"ש נגד טרור. גם ההלכה מתירה ואף מחייבת לפנות לבתי משפט להתגונן מפני טרור נגד אנשים נשים וטף. עשה בדק בית בסביבתך הקרובה!
לתגובה-מספר120.07.21
14
פספוס של הדור..... דמיינו אותו כאדמור מגור כל היהדות החרדית הייתה נראית אחרת
כמה חבל20.07.21
עוד חזון למועד בע"ה, וכפי שכתב אחד מחשובי וזקני גור בצוואתו המרטיטה שפורסמה לא מכבר, החושפת רבות על מה שהיה באמת בחמישים השנים האחרונות בגור, אין ספק שהעתיד שייך לרבי שאול, ואין עתיד בשום מקום אחר. התיקון כבר מתחיל, ויימשך עוד ועוד לטובה ולברכה.
יוסי21.07.21
חכה חכה הדור עוד ירים אותו על כתפיו, ר' שאול אלתר הוא מגדולי הדור ממש שמקובל על כללללל ישראל
שר התורה החסידי21.07.21
13
האדמו"ר עם כמות חסידים הגדול ביותר
מרן שליטא20.07.21
12
הייתי בשיעור
היה מדהים !!!!20.07.21
גם אני הייתי גאון אדיר "שר התורה החסידי"
ליטאי21.07.21
11
גור טרור, אתם בבעיה, אין לכם אפילו אדם אחד שמסוגל לומר שיעור ברמה של 1% מהשיעורים של הגר"ש. אז מה נותר לכם לעשות? לקלל את כל העולם. אף אחד לא קונה את השנאה העיוורת שלכם. מי כמוכם יודעים, כמה אנוסים מתוסכלים מסתובבים בגור טרור. תמשיכו לקלל, בכל יום נוטשים אותם כמה משפחות, מי לטובת הקהילה ומי למקומות
המאמין21.07.21
אם אתה ידוע שכמעט כל יום משהו משאול מתגרש, כל אחד שמתחתן שם. אז שתים מתגרשים, ואם אתה רוצה אני יכול להביא לך שמות, וזה לא יהיה כ"כ נעים,
דודודודודו21.07.21
10
שייף עייל שייף נפיק וגריס באורייתא תדירא
יליד אלבניה21.07.21
9
גדול מרבן שמו.
גאון ישראל20.07.21
8
שיתן הסבר למה הוא הולך לבית משפט בניגוד להלכה
בכא20.07.21
אין הסבר, הוא עושה מה שהוא רוצה,
דודודודודו20.07.21
ידידי היקר, התבלבלת. גור נדל"ן עושים מה שהם רוצים. רוצה פירוט? אין צורך, תקשיב לדברי הערשיל רוטנברג שלכם, ותבין הכל.
ריבלין21.07.21
כי אף בית דין לא מוכן לדון בדין מול גור טרור....ולכן הגרמ"מ שפרן התיר ללכת לערכאות כנגד אלימות גור טרור. תפסיקו עם האלימות ולא יהיה צורך בערכאות. אגב, מי תבע את חב"ד בערד בערכאות??? בהוראה מפורשת של....וד"ל
גוטמן21.07.21
צודק הרב שפרן לא מספיק. אה וגם הרב וקסלשטיין/לב/בורזיקובסקי להתייעץ דחות עם הרבנים שץ/פישביין/אברמוביץ הידועים בגאונותם ומקובלים ע"י כל החוגים בכלל ישראל. כת אמרנו?
גערר21.07.21
מתי הגר"ש הלך לבית משפט? מעולם לא. אנשים מחסידיו, שנפגעו מטרור של חבריך הגערערס האלימים, קיבלו היתר הלכתי לפנות לבימ"ש ולבקש צוי הרחקה ומניעה.
לבכא21.07.21
זה כל מה שיש לך להגיב למעמד תורני נפלא של כבוד התורה מאחד לבבות ללא פלגנות וצרות עין
ירושלים20.07.21
תיתן רק תירוץ למה הקהילה שלך הולכת נגד התורה בבין אדם לחבירו בכיבוד אב ואם וכ'ו ורק אח"כ נשמע ממך למה הדיין הגדול ר' מנדל שפרן הוא לא מספיק בשביל להתיר ללכת לבית משפט .... את התירוץ שאין לו אמונת צדיקים אנחנו מכירים תתקדם לתירוץ יותר מעניין ... אולי בגלל שהוא לא נוסע לחתונה בארה"ב ?? אוליי....
הללויה20.07.21
הוא לא הלך לבית משפט. הלכו כמה אנשים פרטיים, שאכפת להם מנפגעי הרדיפות הידועות מבית עסקני גור שהקימו וועדות שלמות לרדוף ולהחרים את אנשיו, ולהציק להם עד חרמה, אותם אנשים החליטו שאם בבית דין א"א לתבוע את הסוררים הנ"ל, באין ברירה יפנו נגדם לבתי משפט. גור יודעים שאין להם שום תשובה על מעלליהם הנפשעים, והם
איצה מאיר21.07.21
מפני הטרור שעושים האנשים הידועים לבתי הדין.
כבא20.07.21
תלמד בבקשה הלכה ואח"כ תבין מי הולך נגד ההלכה
ליטוואק ירושלמי20.07.21
בצדקותו וענוותנותו הוא לא הלך מעולם לבית משפט וחבל שכך. הלוואי היה תובע דיבה על השמצות השקר של נגדו
אברומלה20.07.21
7
הייתי שם. אני מתקשה למצוא מילים שיוכלו לבטא... מבהיל על הרעיון ממש!!! היה מתוק מדבש.
אברך ליטאי21.07.21
6
הוא בהחלט יכול להיות ראש ישיבה לציבור הליטאי. חיפשתי שם חסידים- מחצרות שונות. הרוב היו בלי לבוש עליון. אדרבא, כמו שבחבד יש להם מערך מיוחד לבני ישיבות ההסדר, שגם הוא יעשה כך קהילה עם ריח חסידי לליטאים כמונו. מה יש? הוא צריך רק את הפולנים מגור? מה רע בליטאים וההונגרים והירושלמים?
רובי21.07.21
השיעור התקיים בשכונה ליטאית והיה מיועד לליטאים בסעודה שלישית בבית המדרש שלו ישנם מאות רבות חסידים מכל הגוונים מלבד מאות חסידיו הפולנים ב"ה כל היהודים נהנים מאורו
מאיר21.07.21
שלום לגערער מרחוב ירמיהו לידיעתך, נוה יעקב היא שכונה ליטאית, ולכן באופן טבעי האחוז של הליטאים שם היה גדול. השיעור היה במסגרת ישיבת בין הזמנים, שבה לומדים כמה שעות, וכדרכם של הליטאים, לומדים ללא חליפה. כשהגר"ש מגיע למקום חסידי, באופן טבעי רוב המגיעים הם חסידים, ולא חסרות דוגמאות לכך. בשל"ס הנערך כל ש
יוסי21.07.21
5
אדמו''ר אמיתי, ללא גינוני מלכות וכבוד, צנוע ועניו, ת''ח אמיתי, אני לא מבין את הגערערס שלא מתדבקים בו
יאיר21.07.21
4
חוצפה שקדוש ותלמיד חכם צריך לבקש רשות מ... הפוך ממנו!
עקיבא ר22.07.21
3
מהחתונה שלי אין לי כל - כך הרבה תמונות
חחחח21.07.21
2
כמי שגאה להימנות על עדת החסידים צר לי למחות על כך שהר"ש צריך לבקש רשות לסיים בדבר תורה חסידי. החסידות אינה צריכה אישור והסכם מאף אחד ויש להפיצה בכל עת ובכל מקום וע"י כך יגלה המשיח כהבטחת בן דוד למרן אור שבעת הימים הבעש"ט הקדוש בעליית הנשמה הידועה. עוד סיבה למה למרות ההתחברות עם דמותו הכובשת של הגר"ש
בושה לחסידות21.07.21
שטויות והבלים, זה פשוט הנהגה יפה לבקש רשות, אף אחד לא מעלה על הדעת שהיו אומרים לו לא. ועם כל זאת, כל מי שקצת מכיר את מרן הגר"ש שהוא פדגוג אמן בעל כשרונות עילאיים ונואם בחסד עליון, וזכה להתבסם מניחוחו, יודע שאם היה איזה חסר דעה שהיה אומר לו לא, גם במקרה כזה הוא היה יכול לגמור את הדרשה בצורה מכובדת וע
איצה מאיר21.07.21
קשה להאמין שאדם מכובד כהר"ש אלתר היה כן אומר את הביאור החסידי באם היה נענה "עדיף שלא. אנו מסורת אבותינו בידינו" וכיוצא בשטויות אלו. ובכלל רק מחשש 'מראית עין' ובמיוחד שכמו שאנו רואים הדבר מתפרסם בראש כל חוצות באתרי התקשורת כלל וכלל לא רוי לבקש רשות על הפצת המעיינות. ומסיימים בטוב - שנזכה לגאולה שלימה
המגיב לעיל25.07.21
אני מאמין שמה שכתבת לא הגיע מחוסר בחוש הומר שקיים אצלך... ''לא צועד בדרך החסידות והחסידים" את עצמך לא שכנעת.
ברוך21.07.21
נא לדייק. בהודעתי לעיל נכתב "לא מספיק צועד בדרך החסידות והחסידים".
דייקן25.07.21
הוא לא באמת התכוון "לבקש רשות", זוהי צורה של הקדמה אלגנטית-דיפלומטית....
מחילה מכבודכם21.07.21
1
חסידי גור רק מגדלים את ר' שאול הייתי לפני כמה שבועות בסעודה שלישית ולא תאמינו מאות של אנשים מכל העדות. אתם חייבים להפנים שכמה שירדפו אותו כן ירבה וכן יפרוץ.
אסף20.07.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24