כיכר השבת

הרישום המוקדם לישיבות

ראש ישיבה ומשגיח זועקים: "יש פשלות; זה בולט בנשירה"

הסגירה המוקדמת של הרישום לישיבות קטנות במודיעין עילית, כבר בחודש אלול - שנה לפני הזמן, מסעירה גם ראשי ישיבות ומשגיחים שזועקים בכאב: "ילד מקבל חותמת בסוף כיתה ז'" (אקטואליה)

60
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ' באלול | 28.08.21
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

למרות הוראת גדולי ישראל על חודש אדר כתאריך של בחינות לישיבות קטנות, הרישום לשנת תשפ"ב בעיר מודיעין עילית, התפוצץ כבר בימים אלו, כפי שפורסם לראשונה ב'כיכר השבת'.

בשנים רגילות הרישום לישיבות קטנות הוא בחודש אדר במהלך כיתה ח'. במודיעין עילית תמיד הרישום מתפוצץ כבר בחנוכה, והשנה - כבר בחודש אלול.

הסיבה העיקרית שבמודיעין עילית יש לחץ גדול, כי בעיר ישנן 37 ישיבות קטנות, כפול מהעיר בני ברק, כך שיש יותר היצֵּעַ מביקוש. מפני המספר הגבוה של היש"ק, ראשי הישיבות מחפשים את התלמידים הכי טובים, מה שגורם שלמרות הוראת גדולי ישראל המפורשת לדחות את הרישום כמה שיותר מאוחר. ראשי היש"ק מלחיצות את מנהלי התלמודי תורה לסגור את הרישום מוקדם ככל האפשר, ולזכות בתלמידים הכי טובים.

הדבר הינו אבסורד, כיון שהמלמד של כיתות ח' אינו מכיר את הילדים, והנה הוא כבר דואג לרשום אותם לישיבה קטנה.

אחד מראשי הישיבות שמטעמים מובנים שומר על עילום שמו, במונולוג סוער מספר ל'כיכר השבת' על הבעיה הנוראית, שלדבריו מורידה את הרמה הכללית של הישיבות, וישנם אף מצבים שבחור נפלט לרחוב ופורק עול תורה בגלל מצב זה.

"14 שנים מאז שהתחיל הטירוף במודיעין עילית", הוא מספר. "בתחילה היה יותר היצֵּעַ של ישיבות טובות, מביקוש של בחורים טובים. אני הלכתי לפני 14 שנים למרן הגרי"ש אלישיב, בענין זה, והוא שלח אותי למרן הגראי"ל שטינמן, שם שוחחתי אתו על הנזק הגדול שילד מקבל חותמת בסוף כיתה ז' על העתיד שלו, ולא יעזור לו כל שינוי לטובה במהלך כיתה ח'.

"הגראי"ל בתחילה אמר לי: 'מה אכפת לכם, למי זה מפריע?'. אולם אחרי שלוש שנים באו אליו עוד גורמים, והנזק גדל ולכן הוא כתב מכתב לראשי הישיבות קטנות שלצערי לא עזר מאומה".

"ראה", ממשיך ראש הישיבה ממודיעין עילית במונולוג: "הילדים כן לומדים בכיתה ח'. אבל זה נזק גדול שמתקבלים לישיבות קטנות לפני כיתה ח', ולא ישנה אם הם ישתנו לטובה במהלך כיתה ח'. יש עליהם חותמת וזהו".

"הבעיה המרכזית", סבור ראש הישיבה אתו אנו משוחחים, "שבערים אחרות הרישום לוקח לאט לאט. לעומת מודיעין עילית שכלל הציבור חי ביחד, ולכן הוא מתפוצץ במהירות. בבני ברק למשל חיים בבניין אחד חסידים, ליטאים וספרדים שהמוסדות שלהם שונים, לעומת מודיעין עילית שתשעים וחמישה אחוז מהמשפחות שייכות לאותו מגזר, וממילה הלחץ הוא מטורף.

"אני מעיד מכמה ראשי ישיבות שבשנים האחרונות יש המון פשלות ברישום המוקדם. בחורים בינונים ומצוינים לומדים באותו שיעור, בגלל שבמהלך כיתה ח' חלקם משתנים, והישיבות מקבלים את הבחורים על סמך הנתונים של כיתות ז'. התוצאה הרסנית, וזה בולט בנשירה של היש"ק של מודיעין עילית.

בחמש שנים האחרונות לא פתחו במודיעין עילית ישיבות חדשות, מה שגרם להתמתנות המתח, ויחסית הרישום התפוצץ מוקדם בחורף של כיתה ח'. השנה התפוצץ הרישום כבר באלול של כיתה ח', וחלקים אף סגרו בתמוז של כיתה ז'. הסיבה לדבריו היא; "כי במודיעין עילית יפתחו 3 ישיבות חדשות לקראת שנת תשפ"ב, וזה יצר מתח רב ומאבק בין כלל ראשי הישיבות על התלמידים המצוינים", מסיים ראש הישיבה ממודיעין עילית בכאב.

***

במודיעין עילית לשנת תשפ"ב הכריזו על הקמתם שלוש ישיבות קטנות בראשות הגאונים, הרב פולישוק, הרב פרצוביץ' והרב פאלק.

מה קורה אצל המכינות לישיבות קטנות?

אצל המכינות לישיבות קטנות התוצאה היא הרסנית הרבה יותר מכיתות ח'. שכן הילדים הנרשמים למכינות הם אלו שצריכים מעט חיזוק, עידוד והכנה לקראת הישיבה קטנה. וכאשר סגרו את הרישום כבר בתחילת השנה, מידת האפקטיביות של החינוך של המכינה יורדת פלאים.

הגה"צ רבי חיים יהודה בורודיאנסקי (ללא קרדיט)

בעניין זה של המכינות, שוחחנו עם המשגיח הגה"צ רבי חיים יהודה בורודיאנסקי ראש מכינה בעיר, שסיפר שהמכינות הן הנפגעות וסופגות את הנזק הכי גדול, כיון שילד שמגיע למכינה כדי להשתפר ולהכין את עצמו לקראת הישיבה – השינוי שלו לא משנה מאומה לישיבה קטנה בה הוא הולך, כיון שכאמור הרישום נסגר כבר בתחילת השנה.

"הרב אולמן זצ"ל", הוסיף המשגיח הגרח"י בורודיאנסקי, "בזמנו הכריז פסק בית דין שלא עזר. וכמה כואב לראות שעדיין עוברים על פסק זה".

תוכן שאסור לפספס
60 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
41
שינקר, הישיבה בירושלים, נושרים לרחוב
יש חיה בירושלים31.08.21
40
הליטאים מניפים את הסיסמא ככל אשר יורוך, והכוונה היא אליך, ולא לעצמם. נראה שרבני העיר בובות בידי ראשי הישיבות, הרשמים וכמובן, מנהלי הסמינרים. מסכים עם האבות שהגיבו כאן על בחורים נושרים, רואים מה שקורה. הבוקר, אברך יקר הביא קבוצה של נושרים להתפלל שחרית. ה' ישמור איך הם נראים, זוכרים אותם לפני זמן קצר
מודיעין עילית29.08.21
39
ריבוי ישיבות מעניק יותר תשומת לב לכל בחור. זה דבר מבורך. הרישום עכשו הוא דבר מזיק מאד
תושבת העיר29.08.21

הצגת כל התגובות

38
גם באלעד זה המצב לא רק בבית שמש
אב מתוסכל29.08.21
37
בחורים נפלאים שיוצאים למעגל החיים ללא שום תכלית . על ההורים לדאוג לילדים שיקבלו כלים חיוניים לחיים ולא יחיו בגיל חתונה על קומבינות , שנוררים , ושאר ירקות . תפסיקו להוליך שולל את הילדים שלכם .. שימו לב הראשי ישיבות לא נשמעים לגדולי ישראל ואתם כמו עדר כבשים שמים את היקר לכם מכל אצל המטורללים האלה .
מנחם29.08.21
36
חברה מקולקלת לחלוטין, ודאי שאינה מקיימת את רצון ה'. אלול, זמן מצוין לעשות תשובה!
עצוב מאוד29.08.21
35
בלון נפוח מתפוצץ בסוף . במבחן התוצאה נכשלתם ! כמות בעיר הנושרים תעיד על כך !
חני29.08.21
34
כללי המסחר של הצע וביקוש גוברים על ציות לחכמי ישראל. כך היה תמיד וזה לא חדש. לא הצלחתי להבין את ההבדל הגדול בין כתה ז לכתה ח, האם תמיד דחיה יותר טובה? האם לא עדיף שהרב שלימד את הנער בכתה ז ימליץ לישיבה ולא הרב מכתה ח, שבקושי מכיר את הנער? בכל מקום שבו יש לימוד והרבה של מקום מסויים נחשבת גבוהה יותר ה
משה זוכמיר29.08.21
33
טרוף חרדי אשכנזי. אבדו ממזמן את השפיות כמעט בכל תחום והצביעות זועקת עד לשמיים. בגלל זה נשרתי. שונא צבועים ומתחסדים.
שונא צבועים29.08.21
שרצית נשים למשל?
אה לא בגלל 31.08.21
32
גועל נפש
ללא שם29.08.21
31
על ענב קטן וענב גדול הברכה אותה ברכה, כך בעיני ה' כולם שוים, שיפסיקו כבר עם כל ה"נכבדוס" הזה של הישיבות יש דין ויש דיין ועל הכל יעמיד האלוקים במשפט
אמת29.08.21
עדיין ע"פ הלכה כשיש ענב גדול צריך לברך את הברכה עליו, אלא אם כן הקטן שלם...
משנ"ב29.08.21
יאלה נכון
אא29.08.21
30
איך זה שכול הרשעים מסתתרים מתחת לזקן ומיגבעת...ותפקידם לחלן נערים חרדים.במודעין עלית יש כבר נושרים יותר מירושלים...
א28.08.21
מי שמחלן נער אחד ,כאילו חילן עולם שלם.כאבא לנער אני יודע שזאת התקופה הכי שברירית בחייו.הוא עוד לא מחושל נפשית לעמוד בדחיה .ויכול להתרדר אם לא יקבל תמיכה ואהבה. מה שהם עושים זה רצח הם רצחים את העולם הבא של אלפי נערים...למען הגאווה.
אבא29.08.21
29
וכשלא רוצים - גדו״י הם המלצה בלבד עיר הקודש והחינוך…………
בקיצור, כשרוצים מקשיבים לגדולי ישראל….28.08.21
28
הבעיה היא שאנשים ממשפחות יותר פתוחות [אגב לא חסר להם כלום ביראת שמים... מאחרים] מחפשים לבניהם ישיבות 'פרומיות' צדיקות וכך קורה שעיקר הלחץ מתנקז לכמה ישיבות בודדות... אבל אם אנשים היו פונים לישיבות אחרות טובות [שכל העון היחיד שלהם הוא שהם יותר פתוחות (ואל דאגה לא מחללים שם שבת)] יותר יחס אישי יותר קט
כדאי לקרוא29.08.21
27
עוד יספרו לנו סיפורים שמחנכים את הדור לשמוע בקול גדולי ישראל . עזבו הכל רקוב חובה לעשות ריסטרט בכל המושג הזה של הישיבות אם רוצים שמשהו טוב יקרה. ואני לא מזלזל בישיבות אבל הדרך הזו של לא לשמוע לגדולי ישראל ולנפנף בהם כשאתה צריך אותם זה הדבר הכי מגעיל ומכוער שיש . מצטער תתעוררו אנשים
ללא שם29.08.21
26
היכן התורה ? אין תורה בעיקר הכסף
יונתן29.08.21
25
זה לא חדש היה לפני ארבע שנים באלול אותו פיצוץ רישום מי שאשם בזה הם הרשמים שיורקים על הרב קסלר שיודע להיות חזק רק על הספרדיה עם החצאית הקצרה ונקניק על הרשמים החזירים שצוחקים עליו את הנזק בחוסר ההתאמה רואים באמצע אלול של הישיבה קטנה וממש חבל
זרח קלמנוביץ28.08.21
My son is now totally lost because of this terrible situation 4 years ago. The heartbreak is immense. It is of course not the whole story, but certainly a big part that this happened.
Yid29.08.21
אמתתתתתת
מודיעין עילית29.08.21
24
יופי יופי להמשיך לנשור לרחוב וממנו לאקדמיה להפסיק להיות בורים
דוג28.08.21
הנשירה היא פחות לאקדמיה ויותר לסמים ולרחוב.. בנוסף, האקדמיה היום (בוודאי למי שלא מתעניין בפילוסופיה או קיבל הכשרה מתמטית איכותית בגיל צעיר, היא בעיקר הכשרה מקצועית ולא קשורה להורות. עדיין אפשר כמובן לתמוך בהשתלבות בשוק העבודה אבל זה לא קשור לבורות..
חכם29.08.21
אם ראש העיר גוטרמן יפסיק לתת מבנה לכל אחד שפותח ישיבה הענין יסתיים שהראשי ישיבות יתחילו לשלם שכירות כמו בירושלים וב"ב כמה שנים אז לא יפתחו ישיבות כל שנה כמו השנה שפתחו עוד 3 ישיבות ןלכן יש במודיעין עילית 32 ישיבות קטנות יותר מירושלים וב"ב
יוחאי29.08.21
23
פותחים עוד ישיבות בשביל כסף וכוח בדיוק כפי שפותחים עוד כשרויות ועוד ועדות רבנים לענייני...ג'ובים ושליטה זה מה שנשאר ממפלגת דגל...
ככה פשוט29.08.21
זה עול מטורף ונזק כלכלי, וראש ישיבה שצריך לרוץ בין בתי נדיבים
ממש כסף... חח31.08.21
22
ליטאים אף פעם לא מקשיבים לגדולי הדור.. איש הישר בעיניו יעשה.. עלק החרדים המובחרים. בגלל זה הנוער נושר כי הוא רואה את האמת!!
דוד28.08.21
21
תודה אבא תודה תודה שנולדתי ספרדי
שרוליק29.08.21
20
כל מילה אמת! ישנם כמה אי דיוקים כי כבר שנים רבות המחזה המביש הזה קורה וזה לא חדש. בני כבר בן 19 ונגזרה עליו הגזרה לא להשתנות לאחר שקיבל את החותמת בהתחלת כיתה ח והיה במשבר קשה ואיבד את הביטחון העצמי ונשלח לישיבה שלא הכילו אותו, הוא היה במשבר טוטאלי ובקלות נשר. יעידו שמים וארץ שזאת הסיבה. מי יתן על כ
איש מהשורה28.08.21
נגזרה עליו הגזירה לא להשתנות?? זו כפירה. ה' נתן לאדם בחירה חופשית. (אני מניחה שחלק מכובד בסיפור הזה הוא היחס של ההורים והסביבה לעניין. אתם חיים בסביבה לחוצה ומלחיצה, וזה חלק מכובד מהבעיה...) כל זה לא מפחית מהעוול שנעשה ע"י מנהלי הישיבות הקטנות, אבל מי שנותן להם את הכוח להיות גורם כ"כ מכריע, זה הציב
שירה29.08.21
19
עכשיו אתם מבינים למה אומרים המשיח יגיע כשהחרדין יחזרו בתשובה... איזה חוסר הערכה יש לנו אחד כלפי השני, דנים לכף חובה, הכל מכור מראש, פוגעים בנערים ובמשפחות. די לפילוג הזה תתחילו להיות ישרים עם עצמכם - השם רואה הכל איפה היראת שמים?
שיויתי29.08.21
18
חבל שלא מציינים שהישיבות של עץ הן היחידות שמקשיבות למרבה האירוניה למרא דאתרא הרב קסלר שליט"א
יוסי ברנפלד29.08.21
אין להם הרבה על מי לריב....
מי זה?29.08.21
17
לבטל את הרישום נורא ואיום
לבטל את הרישום28.08.21
16
שחררו את התלמידים מהכלא החרדי. מה תעשו כשתהיו רוב העם ישראל( אתם והערבים בגלל פריון גבוה)? מי ילחם בשבילכם.מקווה שהשואה הבאה לא תהיה בגללכם.
י. כהן29.08.21
15
ומה נאמר על הרישום לבנות בירושלים שנסגר בשבועות כיתה ז!!!!!!?!?!?!? כי איזה מנהל החליט לדפוק את הסמינר החדש של ......???
צ'למער28.08.21
14
אני מבין שאם גדולי הרבנים והרב קסלר המרא דאתרא לא יצא כנגד תופעה זו סימן שהוא והגדולים שם מסכימים לתחרות הזו, גם אם לא נראה למישהו הגיוני או שהוא מרגיש מופלה לרעה וכבר ידוע שיש באמונה ובטחון לחזון איש להבין שבחרות של ת"ת אין טענה כי קנאת סופרים תרבה חכמה, ע"פ הגמ' בב"ב וכבר ידועים לנו שנסגרו ישיבו
אפי 28.08.21
לא בטוח שהם מודעים לזה הרבנים הנ״ל. וא״כ יודעים יתכן שמובן להם שלא יועיל דבר בעניין
אחד מהעם29.08.21
הם יצאו נגד, אבל ראשי הישיבות המובילות לא שומעים להם
לשון הרע לא מדבר אלי29.08.21
13
כמה רע ונזק הליטאים הביאו לעולם .. זה לא יאומן .. בחורים תתעורר.. תפסיקו להאמין לנוכלים האלה . רשמים . עסקנים. ראשי ישיבות שרק ביזנס מעניין אותם .
ליטאישפוי29.08.21
12
אני רוצה לשאול אין ישיבות ספרדיות טובות ? אם יא תשובה למישהו נא לכתוב
סט29.08.21
יש מאור התורה בית שמעיה קול יעקב יסודות לב .סופר ברכסים ועוד הרבה
שמעון29.08.21
הישיבה של הרב אברהם כהן, הישיבה אור יחזקאל, חזון דוד. ישיבות טובות מאד
איש מהשורה29.08.21
11
בנין נערים סתירה
בנין נערים סתירה28.08.21
10
הכל באשמתכם אתם התמימים הפראיירים שתורמים חהם למצינגים כל פעם מחדש.בוכים לכם ואתם תורמים.אבל כשתרצו להיתקבל ינפנפו
שרוליק29.08.21
9
כאשר ה' רוצה להעניש נשמה שחטאה חטאים חמורים, מגלגל אותה בגוף של ילד חרדי או ילדה חרדית. לכן החרדים כבר בצאתם מרחם אמם, נועדו לסבול, וצריכים לקבל הסבל באהבה, כי זה התיקון שלהם.
נביא אמת29.08.21
אין מילה אחרת,
מטומטם31.08.21
8
הרב בורדיאנסקי: איש חכם נבון וצדיק.
יוסי29.08.21
7
תגובה 12. צודק
אריק29.08.21
6
איך אפשר לסגור דלת של תורה לבחור שהוא פחות מוצלח??? בחב"ד מקבלים את כולם מצטיינים, בינוני וחלשים.. מי שחלש בלימוד הוא לא חלש ביראת שמים שלו. וזה מה שהקבה דורש יראת שמים ואהבת ה לא ציונים
אמא 28.08.21
צודקת במאה אחוזים אולי אפילו יותר זה פשוט בושה איך שהולך שם בכל הישיבות האלה חב"ד❤❤
מיש29.08.21
לרמה לימודית שונה צריך שיעורים מתאימים. זה לא חכמה לזרוק ילד לשיעור שהוא לא ימצא את עצמו בו. אולי בחב"ד מורידים את הרמה הכללית בשביל זה. (ולכן מצוי התנהגות ילדותית ממש אצל גילאי הישי"ק בחב"ד)
נקודה למחשבה29.08.21
5
איכס איזה שימוש טרמינולוגי דוחה- בינוניים ומצויינים. מעניין אם גם בשמיים הקב'ה ישפוט אותנו ככה, כמו שאנחנו שופטים ילדים תמימים בכיתה ח'
ועוד בחודש אלול. תתביישו29.08.21
יש עניין של כישורים, וזה לא טוב לילד עם כישרון בינוני ומטה להיות בשיעורים שמתאימים לכישרוניים ממנו, זה יכול לשבור אותו. (יש גם מקרים של מקולקלים שעליהם נאמר הרחק משכן רע, שהגמרא מביאה דוגמה של מי שלא מתפלל במניין...)
נו נו29.08.21
4
ה' ישמור!!!! כמה ישיבות???? מה זה הפיצול הזה שאנחנו חיים בו? 😯
א29.08.21
3
חייבים דחוף לבטל את הרישום הנ"ל אני מכיר כמה וכמה בחורים שה' ישמור עליהם... עם ישראל אברכים צדיקים וכולם יחד בואו נתאחד ונבטל את הטירוף הזה מעלינו... נבטל את הרישום.... וכל האינטרסנטים למיניהם שילכו ויחפשו במקומות אחרים לעשות נזקים בתקוה שזעקתנו תשמע
טירוף...28.08.21
2
תפוס בחור אחרי ישיבה שאל אותו על כשרות אתרוגים ושופרות ותראה
משה בן אברהם29.08.21
1
במודיעין עילית יש המון נוער נושר.
רבקה28.08.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24

יראת ה' אלמדכם

הגר"ד לנדו נעל את 'זמן חורף' בישיבת 'תפארת ציון' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 08.04.24

צפו בשיחה המלאה | מיוחד

"לא רוצה עשירים" | השיח הנדיר בין הגרב"ד פוברסקי לינוקא 

חנני ברייטקופף | 08.04.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם