ההבטחות, האכזבות והרס החינוך

סערה בעיר מודיעין עילית: הרישום לישיבות הקטנות - נסגר

למרות ההבטחות, הרישום במודיעין עילית לישיבות קטנות - לשנת תשפ"ג, נסגר כבר השבוע; הורים וראשי ישיבות זועקים על ההרס החינוכי הגדול; וגם: כך נמנעה סגירת הרישום לפני חודשיים?! (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yossi Zamir/Flash 90)

העיר מודיעין עילית, נחשבת לאחת הערים הצעירות בישראל, בשל כך, בשנים האחרונות, שוק הרישום לישיבות הקטנות, נסגר הראשון מבין כל הערים החרדיות, אך השנה, הוא חצה כל גבול ובשבוע הנוכחי הרישום לשנת תשפ"ג - נסגר (שמעתם טוב. ח"ב).

כדי להבין את המתחולל בעיר, ניתן מעט רקע, רוב מוחלט של העיר משתייך לציבור הליטאי, בעיר יש 13 תלמודי תורה ליטאיים, ובהם יש 34 כיתות ח', סך כל המסיימים העולים לישיבה קטנה - עומד על 843 ילדים (לא כולל מכינות לישיבה. ח"ב), כאשר השנה יש גידול של 70 ילדים - משנה שעברה.

בכל העיר יש 32 ישיבות קטנות ליטאיות, מדובר במספר חסר פרופורציה, יש במודיעין עילית הרבה יותר ישיבות קטנות מאשר בעיר בני ברק, אולי בכך ניתן להבין את הסיפור מאחורי סגירת הרישום המוקדמת.

בעיר מודיעין עילית, בשונה משאר הערים החרדיות, הרישום לישיבות קטנות, הוא תהליך קצר מאוד של כמה שעות עד יממה, עד אשר הרשימות נסגרות וכל הבחורים מסודרים, היכן שנקבע להם.

באופן מסורתי עד לפני עשור, החלוקה בישיבות קטנות, הייתה נקבעת בין ירושלים לבני ברק, בירושלים - הישיבות קטנות סוגרות את הרישום בקיץ, ואילו בבני ברק סוגרים את הרישום בחודש אדר, מודיעין עילית, החלה בשנותיה הראשונות לנהוג כמנהג בני ברק והרישום נסגר לפני חודש אדר.

אלא שמתחת לפני השטח, מתברר כי בשנים האחרונות, הרישום בעיר נסגר ממש בתחילת החורף, ובשנתיים האחרונות, הרישום נסגר כבר בחודש אלול.

הרבנים וראשי הישיבות בעיר, שהבינו את הבעיתיות של סגירת הרישום כאשר הנער בקושי התחיל כיתה ח', החלו בניסיונות למנוע את הרישום המוקדם, מאמץ שהתאפיין בעיקר באיומים ומכתבים מטעם בית הדין, אלא שהמאמצים לא נשאו פרי, וההרגל הפך קבוע.

אחד ההורים במודיעין עילית מספר ל'כיכר השבת', איך זה קורה: "ביום בהיר אחד בתחילת השנה, מתפשטת השמועה בקרב ההורים - על כך שהרישום "התפוצץ" (זה מתחיל כאשר יש 2-3 ישיבות שסגרו את הרישום - ואז כולם בעקבותיהם. ח"ב), משמעות הידיעה עבורנו - ההורים לילדי כיתות ח' - היא, שעליהם לקבל החלטה ולהירשם עד סוף היום על מנת שבנם ילמד במקום המתאים והטוב לו ביותר".

זה מה שקורה בדרך כלל בשנים האחרונות, אלא שבשנה זו השתלשלות העניינים הייתה מרתקת במיוחד. אחד הרשמים בעיר, מספר ל'כיכר השבת' מה קרה השנה: "במהלך חודש אייר החליט משגיח ישיבה ירושלמית לפתוח ישיבה קטנה חדשה במודיעין עילית, ומאחר והרישום אינו מוגדר בזמנים, החליט לעשות מעשה ולפתוח במסע רישום לילדים מכיתות ז' (לשנה"ל תשפ"ג!)".

"כינוס ייסוד הישיבה נערך אצל חבר מועצג"ת הגר"ד כהן, ושם הכריזו על הרישום, דבר שגרם להתעוררות הרישום בכלל הישיבות, כאשר הגאון ר' יהודה קנר - רב שכונת הגבעה הדרומית ודיין בביד"צ מודיעין עילית, שמע על כך, הוא החליט לעשות מעשה ונזף קשות במשגיח, שהפסיק מייד את הפעילות, בנוסף, הרב קנר החתים הרב את כל ראשי הישיבות על מכתב שמכריז על שקט כללי בעיר בנושא הרישום עד ר"ח אדר תשפ"ב, מה שהרגיע את הרוחות, אך רק לזמן קצר בלבד, מאחר ועל המכתב חתמו כולם - חוץ משתי ישיבות חדשות, "תורת אהרן" של הרב גדליה פולישוק, ו"תורת אליהו" של הרב פאלק".

המכתב שיצא

"מאז", מתאר אותו רשם, "לא שקטו הרוחות בעיר, והשיח סביב סיכויי ההצלחה של כל אחת מה"חדשות", היה רווי עקיצות השמצות והשפלות הדדיות, דבר שיצר שיח ער על נושא הישיבות הקטנות בסוף הקיץ, שיח שלא שקט עד לאמצע השבוע הנוכחי - כאשר הרישום התפוצץ באופן רשמי בבוקר ונסגר סופית בערב".

אב שבנו לומד בת"ת דרכי יושר, מספר ל'כיכר השבת': כאשר המנהלים שלנו ראו שהרישום קרב, הם קראו להורים וביקשו מהם להיערך, כאשר בפועל החל רישום מאחורי הקלעים של רוב ילדי החיידר - הנחשב לאחד מהטובים בעיר, מה שגרם לישיבות נוספות כדוגמת; "חשקת התלמוד" ו"עטרת שלמה" להורות לרשמיהם להתחיל לעבוד, מה שהוביל בפועל לפיצוץ הרישום".

אב נוסף מספר ל'כיכר השבת': "מדובר באבסורד שאין כמוהו, המחנכים של כיתו ח' סוגרים לילד ישיבה, בו בזמן שהן מכירים אותו אולי שבוע, הרי ידוע שבמהלך כיתה ח', יש ילדים שמשתנים ואף נחלשים או מתחזקים, אז איך ייתכן שסוגרים רישום כל כך מוקדם?".

ל'כיכר השבת' נודע, כי בסוף השבוע שעבר שוב ניסה הרב קנר, להחתים את ראשי הישיבות על מכתב המרגיע את ההורים, אלא שהניסוח העדין מידי, וההחלטה של חלק מהתתי"ם בעיר, שלא להפיצו לתלמידיהם איבדה את האפשרות לתועלת אמיתית, וסללה את הדרך לפיצוץ, שכאמור השבוע נסגר הרישום לשנת הלימודים הבאה.

רשם נוסף בעיר מודיעין עילית, עושה סדר במפת הישיבות בעיר ומסביר כי בעקבות התפוצצות הרישום, מה שגרם לסגירת שיעור א' של שנת תשפ"ג, יש מספר שינויים בישיבות.

לדברי הרשם: "מפת הישיבות בעיר השתנתה באופן דרמטי, כאשר ישיבות נחשבות מאוד איבדו את מעמדן ואחרות הפכו למבוקשות במיוחד, כאשר הישיבה המובילה בביקוש הייתה "היכל יוסף" בראשות הרב ברוך לזרוס שרשמה כמאה בחורים לשנה"ל תשפ"ג, ומיד אחריה "נצח התורה" בראשות הרב טוביה יעקובזון שרשמה כתמיד 56 בחורים מטובי בניה של העיר, השלישית החותמת את שיאי הביקוש הייתה "אהל יוסף" שהגדילה את השיעור ל-48 תלמידים בעקבות ביקוש שיא ולחצים אדירים".

עוד מספר הרשם: "אחריהן, בישיבות הגדולות והמוכרות איבדה "עטרת שלמה" שקיבלה 64 בחורים את ההובלה, כאשר ישיבת "מלכות התורה" ברישום מבריק, רשמה ביקוש שיא וסגרה שיעור של 60 בחורים מצויינים, מה שהשווה אותה ל"עטרת שלמה" שבשנים האחרונות הייתה בראש, ובחלק מהחדרים אף עברה אותה בביקוש וברמה, ישיבת "חמדת משה" רשמה 58 בחורים, לישיבת "תורת מרדכי" נרשמו 44 בחורים, ישיבת "אורחות יעקב" עם 42 בחורים, ישיבת "דרך התורה" רשמה 36 בחורים".

"ישיבת "נתיבות חיים" רשמה 32 בחורים, ישיבת "באר החיים" (שממנה פרש הרב פרצוביץ לפני 5 שנים) זכתה להצלחה יחסית ורשמה 37 בחורים ישיבת "חשקת התלמוד" בראשות הרב גולדנטל שפעלה מאחורי הקלעים לפנח הרישום הפתיעה במיוחד ורשמה 38 בחורים לשנה הבאה, ישיבת "תפארת התורה" רשמה 28 בחורים, ישיבת "משכן התלמוד" רשמה 28 בחורים גם היא, וישיבת "אבן האזל" רשמה 24 בחורים לשנה הבאה".

הרשם עושה סדר גם בישיבות החדשות שנפתחו ואומר: "במקום הראשון נמצאת ישיבת "תורת אהרן" של הרב פולישוק שלמרות היותה חדשה רשמה 34 בחורים והתבססה היטב בשורה הראשונה ממש, וזאת מהטעם שהיא היחידה הנותנת מענה לשכונת "אחוזת ברכפלד", המונה כשליש מהעיר מודיעין עילית ועד עתה לא מוקמה בה אף ישיבה, כאשר דמותו של הרב פולישוק המוכר ומוערך מאוד בעיר, הוסיפה לביטחון ההורים בהצלחת הישיבה".

"ישיבת תורת אליהו של הרב פאלק שעשתה מאמצים גדולים במהלך יום הרישום לשנות את שמה ל"שרייבר" (על שם הרב שרייבר ראש הישיבה המיועד) רשמה כ-30 בחורים. כאשר הדגש הגדול הושם על רמת הנרשמים. ישיבת "תורת אהרן" של הרב פרצוביץ, רשמה 28 בחורים כאשר הדגש הושם על משפחות בני תורה ורמה לימודית טובה".

צחוק הגורל הוא, שהבחורים שנרשמו והתקבלו בישיבות, יתחילו את שנת הלימודים רק בעוד 13 חודשים, בשל כך שהשנה הנוכחית היא שנה מעוברת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר