כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

שדים? המחלוקת החריפה בין הרמב"ם והגר"א

הרמב"ם ועוד מרבותינו הראשונים שללו את קיומם של שדים באופן מוחלט; הגר"א כתב בחריפות על הרמב"ם "והוא נמשך אחר הפילוסופיה הארורה", אך דבריו שנויים במחלוקת (מאמר)

27
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ"ב בכסלו | 26.11.21
הרמב"ם והגאון מוילנה
הרמב"ם והגאון מוילנה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ב': התנצלות. בפרק הקודם הבאנו בקצרה את המחלוקת בעניין מציאות השדים בין רבותינו הרמב"ם, והגר"א.

קוראים רבים העירו שבנושא כה חשוב ויסודי, ראוי להאריך, ואף לכתוב את הטענות של חלק מתלמידי הגר"א, שדבריו החריפים על הרמב"ם - "והפלוסופיא הטתו" זויפו.

שדים, כפרשנות המקובלת, הם ייצור חצי רוחני עם כוח על טבעי, שמזיק את בני האדם, וכפי המסופר על שלמה המלך שהצליח לשבות את האַשְׁמְדַאי מלך השדים, ושלט בו ובשאר השדים, וכן המובא בספר הזוהר הקדוש, שאסתר המלכה שלחה לחדר המיטות אל אחשוורוש שדה במקומה, וכן יוסף הצדיק שלח אל אשת פוטיפר שֵׁד וכו'.

הרמב"ם ועוד מרבותינו הראשונים שללו את קיומם של שדים באופן מוחלט, כל זאת למרות התיאורים הרבים המובאים בדברי חז"ל. כך סברו הרמב"ם, בנו רבי אברהם, הרלב"ג ועוד, ולכך כתבו רבותינו הרשב"א והגר"א את דבריהם החריפים כנגד גישתו הרציונלית של הרמב"ם ש"הפילוסופיה הטעתו" וכו'.

הרמב"ם ב'פירוש המשנה' מסכת עבודה זרה פרק ד' סבור שאמונת השדים, היא לא פחות משורש עבודה זרה:

"והם העמים אשר יצא אברהם אבינו מכללם וחלק על דעותיהם הנפסדות במה שאצר ה' בליבו מן החכמה, והיו מגדלים את הכוכבים ומייחסים להם פעולות שאינן להם, והם אשר יסדו את גזירת הכוכבים והכישוף והלחשים והורדת הרוחניות ושיחות הכוכבים והשדים והקסם והניחוש לכל ריבוי מיניהם, ודרישת המתים, והרבה מאלה העניינים אשר שלפה התורה האמיתית חרבה עליהם וכרתה אותם, והם שורש עבודה זרה וענפה".

כאמור, אדונינו הגר"א כתב בחריפות על הרמב"ם "והוא נמשך אחר הפילוסופיה הארורה וכו'", ויש לציין שדבריו החריפים, שנויים במחלוקת בידי תלמידיו.

בספר 'קריה נאמנה' (עמוד קס, דפוס וילנא תרע"ה) צוטט הגאון רבי צבי הירש קצנלבוגן מרבני העיר וילנה בשם אחד מגדולי תלמידי הגר"א שדברים אלו שקר והגר"א לא אמרם מעולם. וכך דבריו: "שמעתי מפי הגאון רבי מנשה מאילייא ז"ל, שמה שכתב בבאורי הגר"א על הרמב"ם שהפילוסופיה הארורה הטתו ברוב לקחה, אבל כבר הכו על קודקודו וכו', מעולם לא יצאו הדברים האלה מעטו ומפה קדשו של הגר"א, ואיש אחד הציג דברים אלו בתוך באורי הגר"א בשעת ההדפסה, והוא היה מכיר את האיש ואת שיחו".

לעומתו, תלמיד אחר של הגר"א - הגאון רבי שמואל לוריא מוסר לנו שהדברים אמת, וכך דבריו: "מה שכתב הגאון ז"ל על הרמב"ם בעניין כשוף ושדים וכו', הן הן הדברים שזכינו לראות בגוף יד קודשו של הגר"א ז"ל, והן נמצאים באוצר כל כלי חמדה מגוף כתב יד קודשו שתחת יד הרב הגביר החריף מוהר"ש צוקרמן ממאהליב וכו'" (ספר עליות אליהו דף יג ע"א בהערה)

כשהודפס השולחן ערוך בוילנה בפעם השניה, השמיטו המדפיסים את המילה "הארורה" ואת המילים "שזורקים אותן לאשפה" בהשפעת דברי ספר 'קריה נאמנה', ובכך ירדה במעט הביקורת החריפה של הגר"א על הרמב"ם.

יש לציין שספר 'קריה נאמנה' שחיבר שמואל יוסף פיין (מכונה רש"י פיין) בו הובא הטענה שכתבי הגר"א זויפו "ומעולם לא יצאו הדברים האלה מעטו ופה קדשו של הגר"א וכו'", נחשד כמשכיל, ואף הוא קיבל את הרפורמות הדתיות שייסד זכריה פרַנקל המוגדר כאבי היהדות קונסרבטיבית. (רש"י פיין הנ"ל אף פער את פיו והשווה את מנדלסון שר"י, לרבותינו הקדושים הבעש"ט, והגר"א. לטענתו הם הוגדרו כ"שלושת הרועים" – שלושה זרמים חיוביים ותורמים ליהדות עפ"ל).

המשכיל שמואל יוסף פִין שטען שדבריו של הגר"א זויפו. רש"י פין הוקיר תורה ולומדיה, אולם קיבל את הרפורמות הדתיות שייסד זכריה פרַנקל המוגדר כאבי היהדות קונסרבטיבית (מאת The Schwadron Collection of the National Library of Israel - The National Library of Israel collections)

אך ראיתי שספר 'אוצר פלאות התורה' בהסכמת גדולי הדור זצוק"ל ושיבלח"ט שליט"א הביא את העניין כמחלוקת בין תלמידי הגר"א, וכך נהגנו אנו 'הלכה למעשה' במדור 'היסטוריה ואקטואליה' באתר החרדי הגדול בעולם 'כיכר השבת'.

יש לציין שיש מגדולי הדורות שהתייחסו לספרו של רש"י פיין כחשוב ביותר, וכך כתב הגאון רבי שלמה הכהן בעל "החשק שלמה" בהקדמתו לספרו "בניין שלמה", לאחר שמביא ציטוט מאת רש"י פין, כותב עליו תארי כבוד מופלגים, וכך לשונו: "הובא בספר קריה נאמנה, לכבוד ידידינו הרב הגדול החכם המפואר והנכבד, נזר החכמה והמדעים, והמבקר הגדול בספרי התלמודים, דורש טוב לעמו ישראל בכלל ובפרט פאר קהילתינו שכ"ת מו"ה שמואל יוסף פיין נ"י גבאי צדק דצ"ג דפ"ק ווילנא".

היסטוריון חצר בריסק הרב שמעון מלר כתב על רש"י פיין: "המשכיל ש. י. פיין, שומר תורה ומצוות... כיהן כמנהל רשמי של 'צדקה גדולה' בוילנא... ידוע כמוקיר תורה ולומדיה והתאמץ לעזור להנהלת הישיבה ככל יכולתו, מתוך רגשי הערכה וכבוד לנצי"ב. בכל עת שהיה מזדמן לוולא'זין, היה מקדים לבוא לאכסנייתו של הנצי"ב ולקבל את פניו. גם רבינו [הגר"ח מבריסק] היה מספר על ה'חידוש' שראה אצל 'משכיל' זה, שעה שנכנס אליו פעם לביתו, ומצא אותו למרבה הפלא מתפלל שחרית במתיקות". (רבן של כל בני הגולה, תולדות רבינו חיים הלוי סאלאווייציק ח"א. מלר שמעון יוסף, ירושלים תשע"ד עמ' 357).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
בעניין דברים חריפים אלו ובעניין אריסטו דיבר השבת הגאון הגדול ר"י חברון ר"ד כהן שליט"א בוועד בדרך ה' והרוצה לשמוע דעתו שיברר אצל שומעי לקחו בישיבתו.
איש28.11.21
14
כיכר השבת הפכו כבר למשכילים חצי רפורמים.ראה בספר הר תבור לגאון רבי ישראל דוד שליזנגר שיצא כולו נגדו אותו משכיל מתועב .אני מאמין לאותו משכיל כמו שאני מאמין לאפיפיור ברומא
שלום 27.11.21
על איזה משכיל אתה מתכוון?? בכתבה הוזכרו כמה..
סיקריק 228.11.21
אבל הרב מלר כתב עליו גדולות ונפלאות.. וכן החשק שלמה
סיקריק28.11.21
13
אחרי בקשת המחילה, אינני מבין איך רשאי הגר"א לחלוק על הרמב"ם שהיה "ראשון" כידוע לכל
יעקב, בית שמש28.11.21

הצגת כל התגובות

12
Kmo kol ha"zohar" ha'tameh u'metameh she'kulo ziyuf echad gadol ve'nichtav al-yedei NAVAL-AL be'shem, Moshe De' Lion bi'Sfarad toch hachlafat shmo be'Rabbi .Shimon Bar Yochai
ACHEN ZIYUF28.11.21
11
על זה קרא דוד המלך עליו השלום "הדוברים על צדיק עתק בגאוה ובוז". ומטילים דופי בקדוש ישראל תפארתו רבינו הרמב"ם זצוק"ל מבלי שידעו קרוא וכתוב, כאשר באמת הרמב"ם לא שלל כלל את קיומן של שדים ועבודה זרה, אלא רק את הכוחות המיסטיים כוחות אלוקות שמייחסים להם ממה שכמובן אין להם.
משה28.11.21
10
שקר גס ועיוות דברי קדוש ישראל ראש החכמים והפוסקים רבינו משה בן מימון (הרמב"ם)זצ"ל. מישהוא יודע להצביע איפה בדיוק הרמב"ם שלל את קיומן של השדים??? כל מה שהרמב"ם הקדוש אמר שאלו שמיחסים להם כוחות יותר ממה שהם הרי הם עוברים על איסור תורה וקרובים לעובדי עבודה זרה. ואלא מאי יש הרבה סתומים שפשוט לא יוד
גבי28.11.21
גבי, עם כל הכבוד ליישובים הדחוקים שלך, נראה שמי שלא יודע זה אתה... עיין מורה נבוכים, חלק ג, לז וחזור ועיין בהלכות עבודה זרה וחוקות הגויים יא טז. ותמצא קל וברור.
חנן. ב.28.11.21
בדקתי את כל המקומות שהזכרת, ואין שם זכר לטענה הלא ברורה שלך. ולצערך אין לי יישובים דחוקים, אלא הסבר אחד פשוט וברור. הרמב"ם זצ"ל כשם שברור שלא הכחיש את מציאות הכוכבים בשמים - כך לא הכחיש את השדים! הוא לא הכחיש ולא אישר. כל שהרמב"ם כתב הוא כי אסור להאמין שיש לכוכבים, לשדים, למכשפים ולפסלי עבוד
משה30.11.21
9
לעולם לא תהיה מחלוקת בין הרמב"ם לגר"א, המחלוקת, אם קיימת, שהגר"א סובר כנגד שיטת הרמב"ם וסייעתו.
אלון28.11.21
8
שדים יש בדמיון. התורה הקדושה כבר אמרה על אמונה זו שהיא דבר חדש. "יזבחו לשדים... חדשים מקרוב באו, לא שערום אבותיכם"
משה26.11.21
השדים קיימים, המלאכים קיימים, הגמרא והפוסקים מדברים על זה בברור. אז מה זה "תקופת השנה"? מה זה "בין המיצרים"? בשביל מה קורים קריאת שמע שעל המיטה? לך לפתוח מסכת ברכות. ובזאת נזכרתי ומה אם מה שאמרו שאסתר המלכה נכנסה בה שד כשנכנסה למיטת אחשורוש?
יהודה28.11.21
7
אין שום מחלוקת בין הרמב"ם לגר"א כיוון שיש בניהם פער של כ-700 שנה כך שמעולם לא היה בניהם שום יכול לחלוק. בקיצור לאמירת הגר"א אין הוכחה אמיתית כיוון שברגע שיש עדות ל"טעות" סופר(יש מלא כאלה ב700 שנה האחרונות) כך שאין להשיג מכך כיוון שראינו גדולי ישראל כמו החיד"א שמי שחושב שהרמב"ם "פילוסוף" מטה אוזנו לס
דניאל26.11.21
6
הרמב"ם חי במדינות ערב של ימי הביניים, ושם עוד הייתה קיימת מסורת היוונים הקדמונים, והביזנטים אחריהם. הרמב"ם בכבודו היה תלמידו של אריסטו, גלינוס, אבן-בלד, וכל מלומדי זמנו. לעומת זאת, הגר"א חי בפריפריה של מזרח אירופה (ליטא), ושם לא הגיעו דעות הפילוסופיה של המזרח התיכון, והאמינו ברוחות ושדים. הנה דוגמ
חנן. ב.28.11.21
הרמב"ם לא היה תלמיד שלהם שקרן. הוא לא היה פילוסוף. ספר המורה בדיוק לשלול את כל תורות הפילוסופיה ולהוכיח שהתורה היא האמת. הוא לא למד שום דבר מהגויים הכל למד מחכמי ישראל שהיה להם מסירה. כידוע כל המקצועות נמצאים בתורה והכל מסור לצדיקי ישראל האמיתיים. והרמב"ם לא היה תלמיד של אריסטו כיוון שהיה בניהם 1000
מני29.11.21
רחמנה לצלן מהאי דעתה
יענקי28.11.21
5
אגב אין זו תמונת הרמב"ם אלא של חכם מוסלמי משום שאין לו פיאות ולכן כל המביא אותה חוטא ומחטיא את הרבים
אברהם העברי26.11.21
4
מי שמאמין בשדים לא מאמין בקב"ה אלא מייחס להם כוחות על טבעיים ולכן נאמר בגמרא על אלו המאמינים בעין הרע ובדברים האלו" מאן דקפיד קפדין בהדיה".הקב"ה נתן לנו שכל שהוא צלם האלוהים כדי להשתמש בו ולא להאמין בשטויות והבלים.חכמים דברו בתלמוד על שדים וכד' לאור המציאות שהייתה בעמים שסבבו אותנו בגולה ושם האמינו
אברהם העברי26.11.21
יש שדים על פי תורתנו. לך ללמוד מה זה בין המצרים ומה זה ה"משחית". לך לפתוח מסכת ברכות ותראה מה צריך לעשות כדי לראות את המזיקים בעין(ולא מומלץ לעשות זאת כי זה יכול לפגום באדם). צדיקי אמת מסוגלים לראות את מה שקורה. אבל לא צריך לחשוש מהם כי אין להם זכות בחירה. העבירות שלנו מחזקים אותם והמצוות מחלישות. ב
יהודה28.11.21
3
ואתה כותב את רשי פין בלי הרב לפני ... חבל אולי זו טעות אבל כדאי לתקן הוא היה רב
ח26.11.21
2
בכל הכבוד לגר"א הוא אינו יכול להיות בר פלוגתא שלא גדול הראשונים והפוסקים שבכל הדורות הרמב"ם שכל רז וחכמה לא אניס ליה. ובנוסף בכלל לא כתוב שהרמב"ם הכחיש את קיומם אלא שטען שאין להגדילם ולעשות בהם שימוש על פי דין תורה. ואילו לא היה קסמים בכלל איך היה יכולה התורה לאוסרם. ועיקר הדבר שהדברים האלה יש בהם
משה26.11.21
הגר"א היה כאחד הראשונים כידוע מתלמידו הגאון ר' חיים מוולאז'ין ועוד.
י28.11.21
והרמב"ם היה גדול הראשונים, עד שקראו עליו ממשה רבינו ועד ומשה לא קם כמשה.
משה28.11.21
אלו כבר הגזמות בסגנון חסידי. אחר כך אל תבואו בטענות לחסידים...
זונדל פעטשגעבער29.11.21
וכלשון הגר"ח "אולי כהרשב"א ואולי כהרמב"ן"
איש28.11.21
1
ר' מנשה מאייליא תלמיד הגר''א גם היה פילוסוף
חילי 26.11.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם