כיכר השבת

"שידוך זה הימור"

7 משפטים שמסוכן לומר לישיבישע'ר שמתחיל שידוכים

מכירים את הישיבישע'ר שהרגע התחיל שידוכים? הוא לא מפסיק לדבר על זה ואוסף עצות מ-כ-ו-ל-ם • אם אתם באמת רוצים לעזור לו- אלו שבעת המשפטים שפשוט אסור לכם להגיד (עולם הישיבות)

49
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | ב' באדר א' | 03.02.22
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מכירים את הישיבישע'ר שהרגע התחיל שידוכים? הוא לא מפסיק לדבר על זה. הוא מזמן את חבריו המאורסים לריאיון נטול כפפות בו הוא מרשה לעצמו לשאול אותם ככל העולה על רוחו, הוא לומד בעל פה את ספרי ההדרכה שנמצאים במיקום סודי שידוע רק לחברי הקיבוץ (וכמובן לשיעור א'...), והוא שומע את כל הוועדים שברקוביץ' מוועד שמיני העביר לו לנגן ואמר ש"בלי הוועדים האלו זה פשוט עוול להתחיל לשמוע שידוכים".

אז מה הבעיה? - שלמיודענו אין פילטר, וכל משפט שנאמר בסימן קריאה מתקבל אצלו כתורה מסיני. הוא בולע בהערצה עשרות משפטים שחודרים למוחו, כולל משפטים מסוכנים ומורכבים שעלולים לסבך אותו לשנים ארוכות.

חלקם - משפטים נכונים לחלוטין, אך מיודענו אינו מסוגל להבין אותם צורה נכונה בשל חוסר סנכרון בסיסי בין הבנתו התיאורטית לבין הכרת המציאות בשטח.

קבלו את שבעת המשפטים המסוכנים ביותר, והשתדלו שלא לומר אותם לישיבישע'ר שבסביבתכם.

• • •

1. "שידוך זה הימור, אף אחד לא באמת יודע עם מי הוא מתחתן"

משפט מסוכן שעלול לגרום לישיבישע'ר להסיר אחריות מתהליך הבחירה: הוא מבין שהוא פטור מלבצע עם עצמו תהליך משמעותי של בירור עצמי וחיפוש בת זוג מתאימה, כי בכל מקרה הוא לא יודע עם מי הוא הולך להתחתן. הוא גם פטור מלהראות את עצמו בצורה כנה ואותנטית, כי בכל מקרה מדובר במשחק מכור מראש.

חוץ מזה שהמשפט הזה הוא פשוט לא נכון: זה אומנם נכון שאי אפשר להכיר אדם בצורה מוחלטת לפני החתונה, אך זה עדיין לא אומר שלא מכירים בו שום דבר. העובדה שקל להסתיר פרטים רבים, לא אומרת שאדם שקט יכול להציג את עצמו כרועש מאד, ושאדם משעמם יכול להציג את עצמו כמרתק.

אילוסטרציה; למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

2. "תחפש בחורה שתעלה אותך רוחנית"

בראשו של מיודענו הישיבישע'ר המשפט עלול להיות מתורגם ל"תחפש בחורה צדיקה יותר שתשנה אותך לטובה", ולהתחתן בשביל להשתנות זה צעד לא בלתי מסוכן. אנשים רוצים למצוא בזוגיות את האדם שיבין אותם ויקבל אותם גם בחלקים שבהם הם פחות טובים, ולא את האדם שינסה לשנות אותם.

הפערים שהישיבישע'ר יגלה אחרי החתונה בינו לבין אשתו - גדולים מספיק מכדי להוסיף פערים שאינם הכרחיים. עדיף לומר לו שיחפש בחורה שמתאימה לו, עם אפשרות לחריגה קטנה שעדיין נמצאת בטווח של 'מתאימה'.

3. "אתה תשב ותלמד, ואנחנו נדאג לך לשידוך"

המשפט הזה עלול להקטין את מידת האחריות שייקח הישיבישע'ר על חיי הנישואין בעתיד. הוא עלול לקבל תחושה שלא ניתנה לו ההזדמנות לבחור בעצמו את בת זוגו, ושמישהו בחר בשבילו.

עדיף בהרבה להפיל על הישיבישע'ר את מלא כובד תחושת האחריות, בצורה שתגרום לו לקחת אחריות על הבחירה שלו ולהינשא מתוך תחושה של בחירה שלו ולא בחירה של הסובבים אותו.

4. "המראה החיצוני לא חשוב. בכל מקרה אחרי כמה שנים היופי נעלם והאופי נשאר"

על אף שלפעמים אמת מסוימת במשפט הזה, בראשו של מיודענו הישיבישע'ר הוא נתפס בצורה חסרת פרופורציות לחלוטין. את הדינמיקה הזוגית הוא לא מכיר, והדבר היחיד שמוכר לו הוא רשימת המכולת איתה הוא ניגש לחפש את בת זוגו. כשהוא מוחק את הפרמטר מהרשימה, הוא עלול להוריד את הפרמטר הזה בצורה מוחלטת מרשימת הציפיות שלו.

חשוב שנדע שלישיבישע'ר שלנו יש לפעמים נטייה לשאוף לאידיאלים גבוהים שלא תמיד מסונכרנים עם המציאות, וכשואמרים לו שהמראה לא קובע, הוא מרגיש פחיתות כבוד להתעכב על הפרמטר הזה, גם כשעמוק בפנים זה דווקא חשוב לו מאד.

אילוסטרציה; למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

5. "תפסיק לחשוב שנישואין הם 'א-גרויסע מציאה'"

כמידת נכונותו של המשפט הזה, כך מידת סכנתו. זה אומנם נכון שהישיבישע'ר המתחיל מדמיין את חיי הנישואין כנקודת מפנה בחייו, שתצבע את אפרוריותם בצבעים זוהרים ויפים - אך המשפט הזה עלול לגרום לאידיאליזציה לסבל.

הוא עלול לחשוב שגם אם בפגישות הוא לא מתלהב במיוחד מהבחורה שאיתה הוא נפגש, וגם אם תקופת האירוסים מתנהלת בצורה צולעת - המצב שלו תקין. חשוב ללמד אותו להפריד בין הקשיים אליהם הוא נחשף אחרי החתונה, לבין התקופות הראשונות של הפגישות, האירוסין ותקופת הנישואין שדווקא אמורות להיות מלוות בשמחה.

6. "כל אחד מתאים לכל אחת"

משפט שאולי נכון לזוג שורדים שחי על אי בודד, או לזוג נשוי שגילה קשיים בזוגיות, אך לא לבחור שרק עכשיו מתחיל שידוכים. למרות שיש אמת במשפט הזה לזוג שכבר התחתן - אין ספק שיש פער דרמטי בין מגוון ההצעות העומדות בפניו של הישיבישע'ר המתחיל שידוכים.

ישיבישע'ר שמתחיל שידוכים מתוך מחשבה שהבחירה אותה הוא הולך לבחור אינה דרמטית, עלול להבין את ההשלכות המעשיות של הפער הזה בצורה מוחשית וכואבת בהמשך החיים.

7. "שידוך זה משמים, שידוכים הזויים יצאו לפועל בדרכים פלאיות"

טוב, זה משפט שנכון ב-100%, ועדיין האמת הזאת הזה עלולה להיות מסוכנת אם מבינים אותה בצורה לא נכונה.

כשאתם אומרים לישיבישע'ר את המשפט הזה, הוא שומע: "זה לא משנה מה תבחר, זה לא משנה מה תעשה, זה לא משנה אם תחשוב על הצעד שאותו אתה בוחר או לא, וזה גם לא משנה מה אתה מרגיש או חווה במהלך הפגישות - המציאות תמיד היה זהה".

חז"ל אומרים לנו ש"אסור לאדם שיקדש את האישה עד שיראנה", והמשמעות של זה היא שאדם אמור להתייחס לשידוכים מתוך תחושה של בחירה, ולא מתוך תחושה של "זה לא משנה מה אבחר". וגם אם הוא לא באמת בוחר, הוא מחויב להיכנס לנישואין מתוך תחושה של בחירה, עם כל המחויבות שבבחירה שאותה הוא בחר.

מעניין שאיכשהו כוחו של המשפט הזה בעיקר בשלבי השידוכים, אך כוחו פוחת ככל שחוסר ההתאמה מתגלה ואחד מבני הזוג חווה תסכול עמוק...

כשאדם מרגיש שהוא עבר תהליך של בחירה - הוא לוקח אחריות על התוצאה. הוא לא מאשים אף אחד, וניתן לרתום אותו לתהליך רגשי של השקעה בחיי הנישואין וצמיחה. הוא גם מבין שאם הוא יבחר שוב התוצאה עלולה להיות זהה לחלוטין.

לעומת זאת כשאדם לא מרגיש שהוא בחר הוא לא יהיה שלם עם הבחירה, והוא לא יירתם להשקיע את כל כולו בתוצאה - מתוך מחשבה שכשהוא יבחר בעצמו התוצאה תהיה טובה בהרבה.

לא נותר אלא להציע לישיבשישע'ר: תסנן את המשפטים שאתה מכניס למח, כשלפעמים המסננת הכי טובה היא דווקא תחושת הלב. לא תמיד נכון לשמוע בקולו - אבל להקשיב לו חייבים תמיד!

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
כמובן שלא להיות בררנים בשידוכים
אני08.02.22
30
מותר לך לסרב להצעה ולא לחשוש לומר שהמדוברת ללא התאמה קוגנטיבית או השכלתית וכד' זו לא גאווה וודאי לא צידקות (מה שיאמר אח"כ הוא יותר גרוע ) אל תעשה טובות אף אחד לא צריך אותם(שזה עצמו קצת גאווה...)
תגידו להם04.02.22
29
מנסיון של אחד שעבר גירושין מחמת שלא הלך עם הלב שלו אלא נסמך על כל מני רבנים שאמרו שאאפשר לשנות אישה אחרי הנישואים בביגוד או במראה שלה שמתרגלים וכו' או בפתיחות וכו' חשוב לי לציין לכל הבחורים שנמצאים בתהליכים לכו עם הלב שלכם בלבד לא משנה מה יאמרו ומה יגידו וגם אם זה לבטל חתונה יום לפני עשו זאת אם אתם
בדוי04.02.22

הצגת כל התגובות

28
כאחד שכבר עבר לצערי 2 מערכות נישואין העצות כאן מאוד טובות ונכונות
גדי04.02.22
27
פרופורציה זו המילה הנכונה וזה נכון לכולנו בכל תחום
מ04.02.22
26
לומר להם אחרי הפגישה השניה אין לך מה למהר תשים לב זה לכל החיים ולא להראות התלהבות. ואז הם ילחמו על לסגור ועכשיו וכשנוצרים קשיים הם מתמודדים יפה עם הבעייה ולא מפילים על ההורים
ללא שם04.02.22
25
וגם בבקשה אל תגידו לבחור שכבר בשידוכים: "זאת לא סיבה להוריד" "זה לא משנה אם לא מעניין לך לשוחח איתה, ממילא אחרי החתונה מדברים רק על מי קונה מחר לחם במכולת" "זאת כבר הבחורה השלישית שאתה נפגש איתה, מה יהיה?" "מתי כבר נרקוד בחתונה שלך?" "למה אתה כזה בררן? יותר טוב מזה לא תקבל"
אליהו03.02.22
כל מילה נכונה
משה05.02.22
24
לפני שהתגרשתי מהנישואים הראשונים הלכנו לטיפול,כאשר הייתי ביחידות עם היועץ הוא אמר לי רוב הזוגות החרדיים לא ממש מאושרים אז לא מפרקים בית עבור אושר...בפרט אצל החסידים שמתחתנים רק ממידע בירורים ןלא מכירים באמת את בן בת זוג.אז תתחזה כמאושר כמו כולם. אבל לא הסכמתי והתגרשתי.עתה אני נשוי ומאושר כי לא התפשר
רפאל03.02.22
יואו כמה רצף שטויות בתגובות האלו!!! אני נשואה ותיקה(15 שנים) ונחשפתי במהלך חיי ועבודתי לאינספור זוגות נשואים חרדים ורובם הגדול מאושר והחסידים הרבה יותר מכולם!!!! דווקא בגלל התמימות הטהורה עימה הם באים הבית שהם בונים אישי ולא נתון להשוואות ולא כאן המקום להאריך... כל מי שנתקל בכמה זוגות ועליהם בונה
נחמה04.02.22
זה העניין בדיוק מה שהוא כתב מתחזים למאושרים וכך את לא יודעת את האמת, כי להתגרש ע ם ילדים במיוחד זה הרס עצום בחברה שלנו.כך שהתמימה כאן זאת את יש לי חברות רבות נשואות שבשניה היו רוצות לחזור חזרה לימי הרווקות שהיו להן בעבר.
אפרת06.02.22
מה הקשר? מי שהגיב פה לא יודע כמה מאושרים יש
נהר06.02.22
כל כך מסכים איתך. אני קצת עיגלתי פינות שהפריעו לי, וגם היו לי לפני החתונה כל מיני תאוריות על זוגיות וכו', וחשבתי שאני בחור כל כך חכם רציני ובוגר ומה שקרה זה: שכמה שנים אחרי החתונה הכל קרס אצלי בלב, ומאוד קשה לי להשלים עם המציאות, כי אני יודע שהדברים שהפריעו לי היום הפריעו לי גם אז, רק שעיגלתי פינות,
דוד04.02.22
עובד ה אמיתי מאושר!
ח04.02.22
הרבה אנשים עשו טעיות חמורות כמה שזה בנאלי לומר שגם זה מלמעלה אבל זה האמת
מ04.02.22
לא כולם יכולים כלכלית להרשות לעצמם להתגרש. אתה כנראה זכית גם באושר וגם בעושר... ואולי גם בילדים...
אפרת04.02.22
אם הוא לא זכה בילדים מהראשונה, אז יתר קל להתגרש מבחינה כלכלית.
עו"ד04.02.22
23
האמת היא שאם בחור או בחורה נתקעים קצת בשידוכים מתחיל לחץ מכול הכיוונים...כל החברות שלך עם ילדים,למי את מחכה,.תתפשרי ,ועוד ועוד עד שההחלטה מגיעה מלחץ ולא מבחירה של הגיון ולב.ואז סובלים כל החיים.
א06.02.22
22
הכותב טוען ש(לפחות חלק) שהמשפטים נכונים אלא שאסור לומר אותם לבחור כי הוא מבין אותם בקיצוניות. אבל האמת היא שכל המשפטים הללו פשוט לא נכונים. הם שטות גמורה! אסור לומר אותם לבחור, ואסור לומר אותם למבוגר, ואסור לחשוב כך בעצמך.
ישראל04.02.22
21
טוב ישיבעשערים בשידוכים נא לא לקרוא את הכתבה....😜😎
ברסלבית03.02.22
20
כמודרך חיפשתי התאמה מירבית בצורה מתמטית ,ולמדתי שצריך שהשכל יסכים ורק אח"כ הרגש,ולכן אני עדיין רווק מבוגר,טעיתי!א"א להשיג הכל באחת, גם אני לא מושלם ,ואנו לא בגיל שצריכים להיות מושלמים,העיקר הוא מידות הבנת האחר ויתורים הבלגהושאיפות זהות ,אמונה בכל יכול
יעקב06.02.22
תערובת של שכל ורגש
יעקב06.02.22
19
כמה שטויות
אין ניסיון לכתב שכתב את כתבה הזאת03.02.22
18
מי שכתב את הכתבה לא ראה ישיבישע'ר אחד מימיו משום שהנ"ל לא מחפש עצות אם כבר הפוך וד"ל
ש06.02.22
17
כתבת מעולה ותמצית הדברים היא של בחור בשידוכים וגם לבחורה אחריות מלאה על בחירתם אם אדם יודע שזה מה שהוא בחר ועם זה עליו להתמודד הוא יתמודד הבעיה כשאדם חושב שבעצם בחרו בשבילו ואז אין לו אחריות ומכאן כל הצרות מכאן פניה להורים ולכל גורם שבשום אופן לא ילחצו על בחור או בחורה לגשת או לסגור שידוך ההחלטה רק
חנטריש04.02.22
16
לא הפסקתי לצחוק מההתחלה ועד הסוף... זה כ"כ טוב!!!
דניאל05.02.22
15
רעיונות מעניינים, אני נשוי 12 שנים, חוויתי כמה קשיים בגלל שלא קראתי את המאמר הנפלא שלך. אבל אני יכול להגיד שלפני כמה חודשים שמעתי סדרת שיעורים מרתקת של הרב סטפנסקי מאותו רגע חיי הנישואים שלי הפכו לגן עדן ממש, זה נשמע מדומיין, אבל כשאשתי מעידה על זה, זה כבר אמיתי לגמרי.
יהודה04.02.22
14
כאברך נשוי כ-7 שנים, אומר שהמאמר כתוב בטוב טעם ואני מסכים עם כל האמור בו. ואם יורשה לי להוסיף משלי: אסור בשום פנים ואופן להחליט לסגור מתוך תחושה של חוסר שלמות עם הבחירה. כלומר בהחלט ייתכן ואולי אפילו מוכרח שיקנן בלב איזשהו ספק או חשש, אך אם מרגישים שזה מתאים, ולאחר ייעוץ עם בעלי נסיון מבינים שזו ההח
אברך03.02.22
13
כאחד שהיה בשידוכים עד קרוב לגיל שלושים ושמע הרבה הטפות מיועצים וכו' על כך שאני אשאר רווק לכל החיים אם אמשיך בבררנות זו . והציעו לי למחזר שידוך שנפגשתי בעבר ואחרי ספקות רבים ועליות וירידות בחיצוניות ובפנימיות (כן גם בחיצוניות...) בסופו של דבר התארסתי איתה ורציתי לבטל את השידוך וכל מי שהתיעצתי איתו אי
המעורר07.02.22
12
בסעיף 6 אתה מעיז פניך בגאון הגדול רבי נחום דיאמנט שליט"א שאומר חד משמעית שכל אחד יכול להתאים לכל אחת הכל זה עניין של מידות עיין בספרו "זכו" מי שמך לחלוק על המומחה הגדול ביותר???
לוין04.02.22
שטויות במיץ הנאמר בכתבה מדוייק לחלוטין ואגב זה לא השטות היחידה שהרב דיאמנט מוכר
יוני04.02.22
הרב דיאמנט מעיז פנים בגמרא שמביאה את הסיפור הידוע על מלכת מצריים שמנסה לשדך..
א06.02.22
זה לא נכון עובדתית. והרב דיאמנט טועה בעניין זה מניסיון של אלפי זוגות. קצת הגזמת עם ה"מי שמך" וכו' יש לאנשים את החוויות שלהם ואת ההרגשות והרגשות שלהם. אגב: חבל שלא כתבת גם מרן ורשכבה"ג
אא04.02.22
11
כתבה טובה ואיכותית, כל הכבוד על הרמה
נועה03.02.22
10
כל כך לא נכון, ומשום מה כ"כ הרבה תגובות של הסכמה עם המשפטים, אני בזמנו הרגשתי עם אשתי חיבור רגשי ברמות כשהיינו מאורסים, היום החיים לא קלים בכלל בלשון המעטה, לא משנה שהיא יפה, באמת היופי לא משנה אלא האופי, וללכת אחרי הלב בכלל לא מחייב שיהיו חיי נישואים מוצלחים. תכלס, כבעל ניסיון האמת היא שרק מידות.
נשוי וסובל06.02.22
9
עוד משהוא שכדאי מאוד לליטאים ללמוד מהחסידים, פחות פגישות מטופשות וזולות וקצת יותר לשים מבטחינו בקב"ה חלחלה אופפת אותי כשאני רואה את הישיבע בחורים' עוסקים בתורה ומתנהגים כמו הרדודים ביותר בשינקין
תורה וכובד ראש04.02.22
כדברך כתוב במכתב מאליהו בחלק א
יעקב06.02.22
הלטאים לשם שינוי מכירים את הפסוק וראה חיים עם אשה אשר אהבת, ויודעים שאשה אינה לולב שנועד לקיום מצווה מסויימת ותו לא. (חוץ מזה שהם לא מדלגים על סוגיית פתח פתוח בכתובות ועוד...) חז"ל אמרו שאסור לקדש אשה עד שיראנה, וראייה חד פעמית אינה ראיית האישיות. ולכן ודאי שיש צורך ביותר מחצי שעה.
לך ללמוד04.02.22
צדקת , הרב ולבה כתב :לפני הנשואין אסור שיהיה דחיה במראה ואין צורך במשיכה,המתפתחת לאחר הנשואים,ובגמ' נאמר: חן אשה על בעלה ,הפגישות נועדו כדי שלא תהא דחיה,אם רואים תכונות ודעות נכונות,המראה סובייקטיבית משתנה,וטעות לחשוב תחילה ש לבדוק המראה
יעקב06.02.22
8
כל מילה במקום יישר כח
בני03.02.22
7
פרק 2 | דם על הידיים
זושא06.02.22
6
קשקושים כאלו
ללא שם04.02.22
5
אדם בוחר להיות מאושר, האושר אינו מציאות מוחלטת שא"א לשנות לחיוב או לשלילה ומי יעיז לומר שרוב הזוגות החרדיים אינם מאושרים מאוד יתכן גם שהאושר בציבור החרדי אינו האושר עליו מדברים בציבור הכללי
אחד שחושב03.02.22
4
הכתבה אמנם מעניינת אבל לי הפריעה תמונת הכותרת של הכתבה שהיא לא ראויה. כל פעם שאני רואה אותה זה מפריע לי אנא החליפו אותה. תודה
ללי06.02.22
3
אל תתחתן. או שתלך עד הסוף עם המוח והלב יחד אבל רק שלך. בלי התערבות של רבנים כסף הורים וכל הדאווין הזה.
נשוי. שורד. 03.02.22
2
וואו מרתק!!! מה עם משפטים שאסור להגיד לבחורות בשידוכים?
xxxx06.02.22
נכון, מה באמת?
ללא שם06.02.22
1
ישר כח. ועוד דבר: אם יש בפגישות משהו שמפריע (תכונה מסויימת, מראה חיצוני) - שב עם עצמך ותחשוב טוב אם זה מפריע באמת או שזה לא כ"כ עקרוני. אבל בשום פנים ואופן אל תסמוך על זה ש"אחרי החתונה זה כבר יהיה בסדר", כי זה לא! ולא משנה מי וכמה אומרים לך את זה. כמובן שמאידך צריך להיזהר מאוד לא להוריד בפזיזות על מ
נשוי03.02.22
יפה אמרת
שרה04.02.22
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 16:23

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24