כיכר השבת

המכשולות החמורים

קפה בתוך טשולנט; איך אין משגיחי כשרות בישיבות?

הייתם אוכלים במסעדה ללא כשרות מהודרת? כנראה שלא. מדוע במטבחי הישיבות - שם יש לא מעט שאלות הנוגעות לכשרות, אין משגיחי כשרות? • אלו בעיות יש? לא חסר (עולם הישיבות)

67
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ט"ז באדר א' | 17.02.22
מטבח מוסדי; אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה
מטבח מוסדי; אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

הכותרת נראית קצת מצחיקה. וכי למה שאנחנו אנשים חרדים ויראים, נצטרך משגיחי כשרות במטבחי הישיבות - המקפידים על קוצו של יו"ד? הרי אנחנו מזמינים רק את ההכשרים הכי מהודרים וברוב הישיבות יש טבחים מאנ"ש. אך כנראה חוסר הידיעה הגדול במטבחים מוסדיים - גורם לבעיות כשרות חמורות ואף גורם למכשולות כשרות עבור בחורי הישיבות.

'כיכר השבת', שוחח עם אחת הכשרויות המוכרות והמקובלות בציבור החרדי, שם הסבירו, כי כתוצאה מחוסר נהלים ברורים כיצד יש לנהוג - חוק ולא יעבור - במטבחי מוסדות, ביחס להפרדה ברורה בין האזורים החלבי והבשרי, כתוצאה מכך מתעוררות שאלות של 'בשר בחלב' וכן הלאה.

כדי להבין את הבעייתיות החמורה, נציג מספר דוגמאות הגורמות למכשלות, מה שמלמד על החיוב למנות נאמני כשרות במטבחי הישיבות.

למי שלא מכיר, ברוב הישיבות, יש בחור שאחראי על המטבח בשבתות, מכיוון שהטבח מכין את האוכל ביום שישי והוא לא נמצא בשבת בישיבה, הוא משאיר הוראות לאחד הבחורים, האחראי על הוצאת האוכל.

וכך קרה מקרה חמור: בדרך כלל, בחור הישיבה שהוא הממונה על המטבח, הוא בחור ירא שמיים המקפיד על קלה כבחמורה. שבת אחת, נכנס התורן בבוקר השבת למטבח הישיבה כדי לבדוק את המצב של הטשולנט, אותו בחור גם החזיק כוס קפה לוהט בידו ולגם להנאתו.

צלחת טשולנט (צילום: Nati Shohat/Flash90)

תוך כדי הלגימה, כשביד אחת הוא מחזיק את הכוס קפה וביד השנייה הוא מרים את המכסה הענק של הסיר במטבח הישיבה בה לומדים למעלה מ-350 בחורים, כוס הקפה נשפכה לו בשוגג לתוך הסיר הלוהט.

הבחור המבוהל שיתף את חבריו במקרה, והבחורים החלו בדיון סוער, מה הדין של הסיר? חלק מהבחורים טענו, כי יש להתיר את סיר החמין - בהיתר של בטל בשישים, וחלק טענו טענות אחרות לפסול את הסיר. אך ברור שאם היה ממונה כשרות והיו נהלים ברורים, השאלה הייתה מתייתרת.

כך קרה כשבחור ירא שמים ששימש כתורן במטבח הישיבה, פתח את דלת התנור המוסדי על מנת לבדוק את מצב הקוגל ששהה בתנור, במטרה לשמור על טמפרטורה גבוהה ולאחר שמצב הקוגל השביע את רצונו, סגר את דלת התנור. סגירת הדלת של התנור גרמה לוויכוח הלכתי בין בחורי הישיבה האם הדבר נחשב לאיסור "הטמנה".
במקרה אחר נשפך ציר דגים אל סיר מרק העוף של ליל שבת. מקרה כזה בו מעורב דגים ובשר יחד מוגדר בספרי הפוסקים כסכנה בריאותית וכידוע "חמירא סכנתא מאיסורא".


במקרה נוסף נכנס התורן של מטבח הישיבה ביום שישי אחר הצהריים לבדוק את סיר מרק העוף המיועד לליל שבת, כשבידו כוס חלב. כשהרים את המכסה נשפך בטעות מעט מהחלב אל תוך הסיר. הצד השווה בכל המקרים הללו שהם היו יכולים להימנע אלמלא היו נהלים מסודרים במטבח הישיבה.

במקרה אחר, באחת הישיבות הנחשבות נתקלו תורני המטבח של שבת במחסור של "אייער מיט צוויבל" (ביצה קצוצה מעורבת עם בצל) שנהוג לאכול בסעות יום השבת בין הדגים לצ'ולנט.

כידוע ההכנה שלה מותרת רק בשינוי ובסמוך ממש לסעודה. אך מכיוון שהכמות שהיתה נדרשת בישיבה היתה גדולה, הכין התורן את המאכל אמנם בשינוי, אך בשעת בוקר מוקדמת לפני התפילה. אחד הבחורים ששמע על כך, הזדעדע מכיוון שמדובר בחשש לאיסור דאורייתא של "טוחן" בשבת.

מקרה אחר מעניין, התרחש בעת שעבר עובד גוי מוצלח מישיבה חסידית לישיבה ספרדית, הנהלת הישיבה ששמעה ממקום העבודה הקודם, על כך שהעובד מכיר את כל דקדוקי ההלכה ואפשר לתת לו יד חופשית בהכל - לאחר שעבד שם עשר שנים ברציפות - ההנהלה של הישיבה הספרדית - סמכה על אותו עובד בעיניים עצומות.

ביומו הראשון בעבודה ביקש הגוי מבחור בישיבה, שידליק לו את האש והוא בישל ביצים קשות לארוחת בוקר עבור הבחורים, כאשר שאלו הבחורים מי הכין את הביצים, העובד ענה שהוא, שכן, כך הוא היה רגיל לעשות בישיבה הקודמת.

מה שהתברר הוא שבישיבה החסידית האשכנזית - לא הקפידו על בישול עכו"ם (לאחר שהודלק לו אש. ח"ב) - כמו בישיבה הספרדית.

במקרה שקרה בישיבה בצפון, עובד בישיבה פתח את בקבוק היין לפני שבת, כמו את שאר בקבוקי השתייה הקלה, ורק לאחר הקידוש התברר שהבקבוק היה פתוח ומי שפתח אותו היה אותו עובד גוי, שלא ראה סיבה לא לפתוח גם את היין מכיוון שלא ידע על האיסור של יין נסך. במידה והיה נהלים ברורים של כשרות, מן הסתם דבר כזה לא היה קורה.

במקרה אחר היו מגשי עופות חמים שהונחו על מגשי פיצה של ארוחת הערב, מה שהלכה למעשה גרם להכשלת הבחורים בבשר וחלב.

מי בודק ביצים וחרקים?

'כיכר השבת' דיבר עם מספר כשרויות מובילות, שם מסכימים עם הבעיות הגדולות שיכולות להיווצר במטבחי מוסדות, ואומרים כי מלבד הסיפורים שהוצגו כאן, יש עוד בעיות, כגון: כלים שמתערבבים, בישולי נכרים, בשר שנתעלם מן העין, לינת לילה, בדיקת ביצים, בדיקת חרקים במוצרים רגישים ואחסון לא נאות שלהם, סתם יינם, ניפוי קמח ועד להפרשת חלה.

מה גם, מוסיפים באחת הכשרויות הידועות, שבהרבה מטבחים של ישיבות, לא עושים הפרשת חלה נכונה, כך לדוגמה: "קישקע" בצ'ולנט הנעשה בכמות גדולה בהיקפים מוסדיים - מחויב בהפרשת חלה, בשים לב לכך שהכמות בסיר מצטרפת לכדי חיוב.

מי בודק ביצים? (צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90)

יצוין, כי תקלות מעין מה שסופר בקצרה, עלולות להתרחש חדשות לבקרים בכל מטבח וחדר אוכל בהם לא נוסחו נהלי כשרות ברורים, על ידי מערכת כשרות שיש לה ניסיון, ובנוסף, מחויבים המטבחים גם באכיפה יומיומית, או של בחורים מהישיבה או של גופי כשרות למיניהם.

"יש שיבות מסוימות", אומר מומחה כשרות גדול ל'כיכר השבת', "שראו כבר מזמן את הצורך ההלכתי המובהק למנות משגיחי כשרות מיוחדים מטעם הבד"צים השונים למטבח הישיבה, כאשר אלה אמונים על יישום נהלי כשרות מוקפדים, בדיוק כפי שהתפקיד מחייב בכל מטבח עסקי או ציבורי".

"על פיו של המשגיח יישק כל דבר במטבח, הוא בוחן בעיניים פקוחות את כל העבודה השוטפת במהלך שעות פעילות המטבח וכאשר מתעוררת שאלה, יש לו כתובת זמינה מיידית לבירורים הלכתיים", מסביר המומחה.

המומחה מציין כי "כך נחסכים מקרים רבים ומיותרים של שאלות הלכתיות מורכבות הכרוכות בעגמת נפש וכך גם אין צורך להידרש להיתרים מפוקפקים שאינם עולים בקנה אחד עם ההגדרה של "מהדרין מן המהדרין", כפי שראוי ונכון לתלמידי ישיבה השוקדים על התורה והעבודה יומם ולילה".

  • חשוב להדגיש! מדובר בכתבה ראשונה, האמור להציף את המכשולות במטבחי ישיבות ולהביא לתיקונן; בשבועות הקרובים 'כיכר השבת' ימשיך בעז"ה לעקוב אחר המתרחש. לפניות לכתב >> Cb@kikar.co.il
תוכן שאסור לפספס
67 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
53
אני רק שאלה. איפה בתורה כתוב שחובה להיות מטומטמים? מי בודק סיר צ'ולנט עם כוס קפה ביד?!
משגיח דבילים20.02.22
52
למה האשכנזים קוראים לנס קפה קפה ולא נס קפה? תהיו מדוייקים זה מבלבל לקפה שחור קוראים קפה
תסבירו לי18.02.22
עניין של הרגל. אצלנו כשאומרים ״קפה״ סתם, הכוונה לקפה נמס עם חלב, וכשמתייחסים לכל סוג אחר אומרים אותו במלואו - ״קפה בלי חלב״, ״קפה שחור״ וכד׳. ספציפית בביתנו זה כך גם לגבי בשר: כיוון שהיותר רגיל זה עוף, כשאומרים ״בשר״ ברור שמדובר בבשר-עוף, וכשמתייחסים לבשרים הפחות תדירים אומרים את הכינוי המדוייק - ״ה
ל18.02.22
למה הספרדים קוראים לקפה שחור קפה ולא קפה שחור? תהיו מדויקים זה מבלבל לנס קפה קוראים קפה
חחחחחחחחחחחחחחח18.02.22
51
בישיבות שלמדתי בהם היה משגיח כשרות
נתי18.02.22

הצגת כל התגובות

50
זה לא נכון
אני למדתי בישיבה חשובה שהיה בה מטבח גדול18.02.22
49
על אוכל כמו בישיבות בטוח זה כשר
אני18.02.22
48
בכפר חסידים יש משגיח
רכסים18.02.22
47
שנים אני טוען איך יתכן כדבר הזה?! זכורני שלמדתי בישיבה לפני כ55 שנה היתה הטבחית אוספת את כל שיירי המרגרינה מארוחות בוקר הנאכלת עם חלבי. שומרת, ומכניסה לחמין של שבת כדי שיתן טעם.
ללא שם24.02.22
46
זה דבר שבאמת חייבים לפני שנתיים היה סיפור בביתר עילית בישיבה שערבים שמנקים בלילה הכניסו לבישול נקניקים לתנור במשך תקופה. היה בזמנו סיפורים שלמים בעיתונים ומאז יש כבר משגיח כשרות וזה השתנה בהרבה ישיבות זה דבר מבורך שחייבים לעשות.
ז.א.18.02.22
45
הכנת אייער מיט צוויבל אינה כרוכה בחשש איסור טוחן דאורייתא כי אין טחינה אלא בגידולי קרקע. ואת הבצל חותכים לחתיכות גדולות קצת שאין בזה איסור טוחן בכלל המחמיר על עצמו תבוא עליו ברכה אבל אין בזה חשש איסור דאורייתא נא לא להגזים
גוזמא בעלמא18.02.22
44
אכן, ובפרט כאשר ברוב הישיבות מחזיקים תנור אחד, ואין מי שבודק שמוצרי הפרווה המוגשים עם חלבי לא נאפים מיד לאחר הבשר מפאת קוצר הזמן.
מק"ק17.02.22
43
אני משגיח בישיבה וזה לא רק נצרך זה חובה!!! יש הרבה מכשולות.
יצהר20.02.22
42
לכאו' הכי חמור הוא ענין התולעים. צריך גם להדגיש שישיבה לא דומה לבית (בדרך כלל) בגלל שבבית אפשר יותר למצוא תחליף.
יהודי18.02.22
מה הבעיה עם התולעים? הרי האוכל אינו מתכוון לאכול תולעת, וכידוע בכל התורה "אינו מתכוון - מותר" מה גם שאפי' בהלכות שבת, בהן אומרים שפסיק רישא חייב חטאת, זה אינו "פסיק רישא", ובוודאי של "ניחא ליה".
בניה23.02.22
41
גם בבית יש שאלות כשרות אז אולי נמנה נאמן כשרות גם בכל בית כדי לייתר את השאלות
אלי18.02.22
40
בישיבת בית מתתיהו יש משגיח צמוד
שלמה17.02.22
39
מליון דולר מי שמצליח להסביר לי מה הבעיה בקפה גם אליבא דהרמא.
מיכאל17.02.22
חסיד
הוא התכווין לקפה עם חלב18.02.22
אין שום בעיה, וודאי שכוס קפה בטלה בסיר חמין של מאות בחורים. הבעיה היותר גדולה היא שהבחורים שמתפלפלים כל היום בגמרא, לא פותחים בית יוסף ופוסקים ולכן לא יודעים אפילו הלכה פשוטה כזו.
פשוט ניצול לא נכון של הזמן.17.02.22
הם יודעים. זה שכתבו פה שהם לא..... נו. אתה מאמין שישיבה שלמה לא ידעה?
.18.02.22
זו טעות גדולה. ביטול בשישים עוזר רק לתבשיל עצמו בדיעבד. אבל את הכלי צריך להכשיר. באמת שההיגיון אומר כך, כי אם לא אז מדוע חייבה התורה להגעיל כלים שבישלו בהם טריפות, הרי הבליעות בטלות בשישים אצל המאכל, אבל אם אתם עדיין מסתפקים, פשוט תפתחו ספרי הלכה....
א ליידיגע וועג20.02.22
38
גם בבית זה יכול לקרות בשבת בבוקר עם הקפה ביד לבדוק אם יש מספיק מים במיוחד הצעירים שטעמו בלילה אחרי השולם זוכר, בודקים בבוקר כמה נשאר, ואם ההורים יצעקו ולכן, אולי נקבל משגיח כשרות בבית??!! איפה שיש קדרא דבי שותפא חייבים משגיח אבל במקום שיש אחראי רציני מבוגר, גם אם קורה דברים יודעים מה ההלכה אומרת ואי
שמויגר22.02.22
37
בישיבה שלנו היה משגיח כשרות צמוד
מאיר18.02.22
36
אני לומד בישיבה של הציונות הדתית, ואצלנו יש משגיח כשרות במטבח, וגם אסור לתלמידים לעשות בישולים במטבח כדי לא להטריף אותו בטעות.
תלמיד ישיבה18.02.22
כנראה שבציונות הדתית יש באמת יראת שמיים ורצון לקיים את מצוות התורה...
א ליידיגע וועג20.02.22
35
הגיע הזמן להתעורר. טוב שקרה אצלכם. ארגון כושרות כבר לפני כ 18 שנים כבר עורר על זה, ויישם את זה בהרבה מקומות.. רק לא שמעתם על זה בגלל שלא קוראים לו בדץ.
אברהם17.02.22
34
כשרות. ב"ה אצלינו במוסדות היה משגיח כל זמן הבישולים וכך אצלינו בכל מטבח יש משגיח כך הורא הרבי וכך נוהגים הרבה שנים.
כשרות17.02.22
33
בישיבות שהייתי היו משגחי כשרות..
יוסי20.02.22
32
הכי חשוב זה שתמשיכו להתעסק יומם וליל בנושאים חשובים אלה,כל חייכם תשקיעו בשאלות החשובות הללו,זוהי מהות חייכם
העיראקי18.02.22
31
אני מכיר ישיבה בירושלים שלקחו משגיח כשרות והוא עורר שאלות על מנהל הישיבה והתנהלות עובדי המטבח אז הוא פוטר מה שאומר שיש ישיבות שמחפשות משגיח כשרות למראית העין
נחמן18.02.22
30
בפונוביז השונאים משגיחים על המחבלים והמחבלים משגיחים על השונאים. בין כך ובין כך אין מי שישגיח על האוכל.
אין פלא בדבר.17.02.22
29
בישיבת חברון גבעת מרדכי מזמן יש אחראי כשרות ועל פיו ישק כל דבר במטבח.ההנהלה סומכת עליו ונשמעת אליו ישר כח להנהלה של חברון גבעת מרדכי ממנו יראו וכן יעשו
ללא שם17.02.22
28
צודקים בהחלט!! כשההיתי בישיבה ההיתי אני ועוד כמה בחורים אחראים על האוכל ללא מושג בכלל בהלכות האלו ולא פעם נכשלהו וכשלנו לצערי חייבים דחוף ריענון בנושא לכל עולם הישיבות!!
נוי24.02.22
27
העיקר שמחליטים עלינו על הכשרות
אורח18.02.22
26
בבעלזא יש משגיחי כשרות
הגר''ש18.02.22
25
בכל ישיבה לרה"י ם אכפת מכשרות וכדו' יש נהלים ברורים איך לנהוג ובכל שאלה שמתעוררת שואלים אך ורק אחד מהצוות, וזה בעוד שיש טבחים חרדים גם ביו"ח וודאי בשבת
צו"ל18.02.22
24
תחילת הכתבה:"הכותרת נראית מצחיקה וכו" להזכירכם זו היתה טענתו של קורח:"בית מלא ספרים צריך מזוזה? וכו'" אין מצב שלא מתעוררות שאלות שצריך מו"צ שיכריע, בחור שיקבל הדרכה להנחיות והוא יר"ש ויניק וחכים לא יכל להכריע בשאלות שמתעוררות,לכל תחום ובמיוחד הכשרות צריך מלבד ידע רחב הרבה הרבה שימוש גם בגלל השאלות ה
יוסף17.02.22
23
אני מבשל לאברכים הכולל למה צריך השגחה הם בודקים את כל המוצרים לפני ובודקים את הירקות מיותר משגיח שם
ללא שם20.02.22
כולל כאלו לא מצויים כל כך.
א ליידיגע וועג20.02.22
22
קודם שהראשי ישיבות ילמדו הלכות חופה וקידושין [שלספרדים אסור חדר ייחוד] ואחר כך ילמדו דיני כשרות וכ''ו...
הצדיק20.02.22
21
ילד טוב
מי אוכל את האוכל המסריח של הישיבות בכלל 18.02.22
20
נכון שמצד יראת שמיים צריך משגיח במטבח בישיבה, אבל אין שום דמיון להכריח ההלכתי למשגיח במסעדה! המסעדה מרוויחה כסף אם אתה קונה שם אוכל, ולכן אסור לסמוך עליהם על פי דין. במטבח בישיבה זה לא כך
ללא שם18.02.22
19
התחילו עם כשרות לפלאפונים ועכשיו עוברים לישיבות עד מתי לרדיפת בני התורה ע"י חרדים המתאווים לכסף עדדדד מתיייייייייי תפסיקו כבר וכי בישיבות של הגדיילים בדורות הקודמים היה שם משגיח תפסיקו כבר לסחוט כספים מציבור דל וחסר אמצעים אולי עוד מעט יעשו משגיחי כשרות לפחים העירוניים כיוון שלצערנו יש אנשים הרעבי
ג'ו17.02.22
18
אני מעיד על מטבח בישיבה מהכי חשובות בארץ שבמשך שנים היו מכשולות אף חמורים ממה שהביאו כאן עד שהישיבה מינתה משגיח. לא צריך להביא מערכת כשרות, מספיק להכשיר כמה תלמידים שילמדו היטב את הצד ההלכתי והמעשי
נפתלי17.02.22
יש ישיבות שבקושי יודעים מה זו הלכה
גבריאל שחר19.02.22
אכן, נושא חשוב.
דבר ה' -זו הלכה20.02.22
17
נו באמת... בתשעים אחוז מהישיבות יש משגיח כשרות, ברוב המקרים מומחה יותר מנציגי הבדצים שהתראיינו לכתבה. ובתשעים וחמש אחוז מהישיבות גם בשבת יש צוות מטבח והבחורים לא מגישים את האוכל. כך שמכאן ועד ל'סדרת כתבות' הדרך ארוכה מאד מאד...
אברך שיודע20.02.22
16
משגיח לא עוזר צריך עובדים ומנהלים שרוצים שהאוכל יצא מהדרין
המבין18.02.22
15
אחת הבעיות בישיבות היא המטבחים הפרוצים בלילות והגישה הכמעט חופשית לכל בחור רעב,ועם כל זאת שהבחורים מאוד עוזרים,צריך למנות את אחד מאנשי הצוות לתורן והוא ינחה את הבחורים הצעירים וכמובן שזוהי ברירת מחדל וברור שהטוב ביותר הוא להעסיק משגיח יר"ש ויפה שעה אחת קודם
ינאי18.02.22
14
מאיפה אתם יודעים מה הולך בישיבות? אני משגיח בישיבה
.אורי18.02.22
איזה יופי, אם אתה באמת משגיח אז בושה לבחורים שלומדים אצלך שאתה גולש בכלל. גם אם אתה צריך לעסקים וכו אתה לא צריך לגלוש פה... יא חרטטן
שירי 18.02.22
13
אחד מחברי הקבוצה
ללא שם18.02.22
12
בעטרת' המנהל מטבח ה''ה ר' יצחק שטיינוביץ שליט''א הוא גם משגיח והציבור סומך עליו בעניים עצומות
ללא שם17.02.22
11
אין מה לכתוב אז בודים סיפורים וממציאים שטויות כדי ליצור פרנסה לעוד משגיחים? מקרים כאלו יכולים לקרו גם בבית בבתי כנסת, באירועים משפחתיים כגון שבת חתן ושבע ברכות, גם שם צריך משגיח?
נפתלי20.02.22
10
קורה שנשפך בכל מקום.... אם קרה שואלים רב בואו אני יחדש לך גם שזה קורה במסעדות המשגיחים הרבה פעמים לא יודעים מה לעשות מלא פעמים שאלתי משגיחים שאלות וראיתי שלא בקיאים בהלכה המשגיח הוא כמשמעו משגיח וצריך לדעת להייות זהיר ולפקח אם קרה מקרה הרבה פעמים הוא לא ידע מה לעשות והוא ישאל וזה גם בסדר
יוניי18.02.22
וזה עוד לפני הרפורמה של כהנא....
ט18.02.22
9
רב המכשולות המובאים כאן יכולים לקרות בכל בית פרטי. ”כל השונה הלכות... מובטח לו שהוא בן עולם הבא”. על כל יהודי ללמוד ודעת הלכה למעשה. ואם לא- יש את מי לשאול. בפרט בישיבות. יש לשים לב שלא מדובר ברשלנות- כגון התעסקות בבשרי עם כוס רפה ביד. משגיח הכשרות לא נמצא 24/7 על מנת לעשות בייביסיטר לבחורים... בכל
ט18.02.22
8
בקיצור אחרי שקהילות ו מחפוד לקח מרובין את רוב המסעדות וז הוא מנסה לתת כשרות בישיבות אולי הם יקנו את העופות שלו , רק דבר אחד הוא לא מבין שברוב הישיבות יש משגיחי כשרות ולא מחכים לסיפורי הפחדה שלו .
ולול17.02.22
7
מה הבעיה של קפה בתוך הטשולנט ?
ללא שם20.02.22
חלב ובשר, נס קפה ככל הנראה
נס קפה20.02.22
6
סיפורי שמאטע! יכלה המקום בתגובות ולא יכלו ההגהות על השטויות שבסיפורים שלמעלה. אבל סוף טוב הכל טוב, בסוף הכתבה הציגו את הבעיות המצויות, בלי סיפורים. וכך נאה. והפתרון, לדאבון ליבם של הכשרויות שמחפשות לנכס לעצמן מקורות הכנסה חדשים, הפתרון הוא התייעצות עם גורם מעורה בעולם הכשרות ומינוי בחור יר"ש שיימסרו
גוי צדיק20.02.22
5
גם בבית יש שאלות כשרות אז אולי נמנה נאמן כשרות גם בכל בית כדי לייתר את השאלות
אלי18.02.22
4
עכשיו כשכהנא שר הדתות- צריך למצוא ג'ובים לכל אלה שיעופו מהרבנות... תכף יגידו שגם במשפחות עם יותר מ 7 ילדים חייבים משגיח בשכר במטבח.
אליהו18.02.22
3
לידיעתכם ברב הישיבות יש משגיח
.18.02.22
2
כמה שפחות לשון הרע
בוס17.02.22
1
הוי שוטים תמימים שכמוכם, משגיח שיסתובב במטבח של ישיבה רק יהיה אובייקט נוסף שהבחורים יבדקו אותו באלף עיניים ויפתחו מריבות חדשות סביב החלטותיו... עוד מטרה לחפירה זו הסיבה שבעבר העדיפו הישיבות ת"ח מקומיים ומוכרים שאליהם מופנית כל בעיה ולא משגיחים.
ללא שם18.02.22
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 15:00

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24
ש

הרי אתה מקדש!

מאות כבר הוכשרו: קורס מקיף לעריכת חופה וקידושין

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24

יראת ה' אלמדכם

הגר"ד לנדו נעל את 'זמן חורף' בישיבת 'תפארת ציון' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 08.04.24