כיכר השבת

אחריות לחיים

"לבחור נכון"; האבא שסירב לעזור לבנו בשידוכים

'ר' יענקב', התארס בגיל 24 וחצי; הוריו, סירבו לתת לו להיות מעורב בשידוכים של עצמו - והוא למד והפנים; כשבנו הגיע לשידוכים, הוא הודיע לו חגיגית: תסתדר לבד, אני לא אעזור לך • ואיך זה הסתיים? (מגזין כיכר)

24
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | כ"ז בניסן | 28.04.22
חתונה; אילוסטרציה
חתונה; אילוסטרציה (צילום: שלומי כהן)

היום קוראים לו 'ר' יענקב', והוא 'ראש קיבוץ' באחת הישיבות המוכרות. הוא כבר בן 47 ויש לו אפילו בן מאורס. תלמידיו מכירים אותו כ'איש השכל הטהור', אך ההתנהלות של הוריו בתקופה שבה הוא עוד היה 'קובי' - משפיעה עליו עד היום.

הוא נזכר בתחושות שלו מגיל 23. היה זה בשלהי בין הזמנים של פסח, לאחר שנה עמוסה של 'שידוכים'. החברים שלו התחתנו בזה אחר זה, וזה התחיל להלחיץ אותו. "התקשרו היום להציע משהו?", הוא שאל בכל יום כשהוא חזר מ'ישיבת בין הזמנים'.

אביו, שכנראה התקשה לשאת את הלחץ שלו, החליט להרגיע אותו. "תנצל את תקופת הבחרות שבה אתה יכול לשבת וללמוד בשקט, הלוואי שהייתי יכול ללמוד כל היום ללא דאגות" - אמר לו אבא שכנראה שכח את הקשיים שליוו אותו עצמו בימי נעוריו.

"אתה באמת לא צריך לדאוג, כשיהיה שידוך טוב אנחנו כבר נספר לך", הוסיפה אמא, והטעימה: "בשביל מה אתה צריך לדעת על כל שידוך שעולה או יורד - זאת סתם רכילות מיותרת".

הוא ניסה לומר להם שהוא רוצה להרגיש שהוא זה שבוחר את בת זוגו, ושככל שהם יותר ישתפו אותו בפרטים כך הוא ירגיש 'בוחר' ולא 'מוכתב', אבל באותם ימים, יכולת הביטוי שלו הייתה נמוכה. הוא לא העז לבטא את רגשותיו, וככל שהוא ניסה לשכנע אותם בנחיצות המעורבות שלו - כך הם התבצרו בעמדתם.

הוא ניסה לומר להם שקשה לו לראות אותם עובדים כל כך קשה, ושהוא רוצה להקל עליהם את מלאכת הבירורים, אבל הם רק חייכו ואמרו לו ש"איזה 'נשמה' אתה. בשבילך נעשה הרבה יותר. אתה יודע כמה השקענו בשבילך כל החיים? עכשיו נותר רק לקטוף את הפירות".

הוא לא ידע למה, אבל הוא התעצבן לשמוע שמתייחסים אליו כמו לפירות העומדים בשעת הקטיף.

כשהוא גדל מעט, הוא קיבל עוד טיפה אומץ: הוא אמר להם שהוא מרגיש שהוא לא מעורב בהחלטות שמתקבלות למרות שהן נוגעות ישירות לחיים שלו, אבל ההורים שלו חייכו ואמרו לו ש"גם אנחנו התחתנו ככה, ותראה - זה עדיין עובד, אז כנראה שהגישה שלנו לא כל כך גרועה".

כשהוא הגיע לגיל 24 הוא כבר היה ממש אמיץ: הוא פנה להורים שלו ואמר להם ש"החלטתי שמהיום אני זה שמקבל את הצעות השידוך ועומד בקשר ישיר מול השדכנים". הוא היה כל כך נחוש, שאבא שלו מסר לו את מספרי הטלפון של השדכן - שמיהר להריח את ריח הדם ושאל אותו: "מה קרה שאתה מתקשר ולא ההורים שלך? אתה יתום ולא סיפרו לי?", וכשמישהו מסר לו דרישות שלום מהשדכן שדאג להעביר את המסר באמצעים עקיפים ולהסביר לו שזאת לא התנהלות מקובלת, הוא הרים ידיים, והחזיר את הכדור לידי הוריו שנשמו לרווחה - אחרי הפגיעה הכואבת שהוא הכאיב להם.

בגיל 24 וחצי הוא התארס עם בחירת ליבו.

טוב, לא ממש בחירת ליבו כי הוא יכל לבחור בה רק אחרי שההורים שלו כבר סיימו לבחור, אבל לפחות הוא היה מרוצה. ההצעה הזו הייתה הרבה יותר טובה מכל ההצעות שקדמו לה. למחרת, פורסמה מודעה מכובדת בעיתון, החברים ערכו לו 'סנטוחה', והוא היה מאושר.

• • • • •

השנים חלפו וחיי הנישואין שלו התנהלו על מי מנוחות. נולדו לו ילדים בזה אחר זה, והוא זכה לשבת בבית המדרש כשמהר מאד הוא מונה ל'משיב' באחת הישיבות המכובדות.

באחד הימים התקשר אליו מנחם, אחד מחברי החדר האהובים עליו מתקופת לימודו בישיבה. הוא ביקש להיפגש אתו, וכנראה רצה לבקש את עזרתו בלהכניס את בנו לישיבה. הם ישבו לשוחח, מעלים זיכרונות מתוקים מימי הבחרות העליזים. מנחם סיפר לו שהיום הוא מטפל רגשי ויועץ נישואין, ור' יענקב מיד שאל אותו, אם לא קשה לאדם עמוק שכמותו, לדבר במשך כל כך הרבה שעות ביום דיבורי סרק על רגשות של אנשים?

מנחם קטע את דבריו ואמר לו בהתלהבות ש"מה פתאום קשה? אנשים הולכים עם מצוקות במשך שנים ארוכות, והם לא מאמינים שבאמצעות שיחה עם האדם הנכון הם יכולים להפטר מהתחושות הקשות. אתה יודע איזה סיפוק זה לסייע למטופל להשתחרר ממצוקה שמלווה אותו כצל כל החיים?!".

ר' יענקב הנהן בראשו. הוא לא היה זקוק להסברים נוספים, וכהבזק של ברק הוא הבין מיד על מה מנחם מדבר. גם הוא הולך במשך שנים ארוכות עם תחושה קשה מאד - כשהוא מנסה להדחיק את המחשבה הזו מתוך פחד נורא מההשלכות שלה.

לא פעם חולפת בראשו המחשבה על כך שמישהו בחר בשבילו, ובכל פעם שמשהו בחיי הנישואין שלו חורק מעט, היתוש הקטן שבראשו מיד קופץ ושואל: "האם זה לא היה נמנע אם הייתי בוחר את אשתי בכוחות עצמי?".

• • •

הוא הגיע הביתה מהורהר, וקרא לבנו הבכור:

"תראה בנימין, אתה עוד מעט בשידוכים, והחלטתי שלא להתערב כלל בהחלטות שלך. תבחר בעצמך את האישה שאתה רוצה, ואני לא רוצה להיות מעורב בזה".

הוא ראה את בנימין המום, ולא יודע כיצד להגיב. לרגע אחד הוא חייך, לאחריו הוא היה אדום, והוא החליף את שיווי משקלו מרגל לרגל. "איך אני יכול למצוא את בת הזוג שלי לבד?", הוא שאל את אביו במבט מבועת. "אני לא מבין בזה כלום ואני עלול לעשות טעויות".

"אז תעשה טעויות", אמר לו ר' יענקב. "ככה זה בחיים, אנחנו צריכים לקבל החלטות ולקחת אחריות על התוצאות".

"אבל אין לי מושג מאיפה אני יכול להגיע להצעות שידוך טובות, וזה גם לא מקובל שבחורים מתקשרים לשדכנים בעצמם. האם תסכים לעזור לי?".

"תראה", אמר לו ר' יענקב, "אם תסתבך במשהו ותרצה את עזרתי, ואהיה משוכנע שבפרט מסוים אתה לא יכול להסתדר בלעדי אני מוכן בשמחה לעזור לך - אבל ככלל אני מעדיף כמה שפחות להתערב".

הוא ראה את בנימין מזיע ונכנס ללחץ וזה דווקא מצא חן בעיניו. שיתבשל קצת.

"אני רוצה שתטפל בשידוכים שלי", התחנן בנימין לאחר כמה ימים. "אני לא ישן בלילה, ואני לא מצליח להחליט איזו אישה אני רוצה. למה אתה חייב להיות שונה מכל ההורים של החברים שלי שלוקחים את האחריות על עצמם ומוצאים לבן שלהם שידוך?".

"למה שאקח אחריות על החיים שלך?", הטעים ר' יענקב, "כדי שתכעס עלי בכל פעם שמשהו לא יהיה טוב בנישואין שלך? אני מעדיף שתיקח אתה את האחריות על החיים שלך.

אז ברור שאעזור לך בשמחה, ואשוחח עם שדכנים עבורך, או אייעץ לך ככל שתרצה - אך אעשה זאת רק במקרה שבו ארגיש שאתה לא מפיל את האחריות עלי. אני לא מספיק טיפש בכדי לקחת את האחריות במקומך", הוא אמר נחרצות.

• • •

עברה תקופה לא קצרה, ובנימין התארס. הוא לא עשה את זה בלב קל, וגם ר' יענקב נאלץ לחרוק שיניים ולא להתערב כשהוא ראה את הבן שלו מבקש ממנו לברר לא פעם על הצעות שלדעתו ממש לא התאימו.

באירוסין, בנימין לא התאפק ושאל את אבא שלו: "אבא, באמת לא חששת שאני אתארס עם בחורה שלא מתאימה לי? לא חשבת שאם אתה תבחר בשבילי אגיע לאשה מתאימה יותר?".

ור' יענקב חייך וענה לו משפט, שבנימין לא יישכח לנצח: "כולנו רוצים לבחור נכון, אבל לפעמים יותר חשוב לבחור - מאשר לבחור נכון".

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
אני מתחרטת שהקשבתי לאבא שלי לעזוב בחור שהכרתי לבד. היום אני נשואה למישהו אחר (שהתחיל בשידוך ובהמשך אנחנו יצאנו עד שהחלטנו להתחתן) ועדיין אני מתגעגעת המון לאקס.... ואבא שלי ? לא יודע מזה וגם לא ידע לעולם:(
תמר05.05.22
מקווה מאוד שבעלך לא ראה את מה שכתבת, ממש זבל לפרסם את זה ככה בחוצות!
אחת15.05.22
18
ור' יענקב חייך וענה לו משפט, שבנימין לא יישכח לנצח: "כולנו רוצים לבחור נכון, אבל לפעמים יותר חשוב לבחור - מאשר לבחור נכון". המשפט הזה משובש מעיקרו!!! בנישואין זה לא רלוונטי. נישואים זה לא גרביים, מה אתה ילד קטן שצריך להגיש גדול , שאתה הוא זה שבחרת?? מה זאת אומרת, שיותר חשוב לבחור,מאשר לבחור נכון??
רווקה בת 2928.04.22
צודקתתתת . אבל ההורים לא צריכים יותר מידי להתערב וגם לא להיות יותר מידי בצד, לעזור עד כמה שהם רואים שהבחור משתף אותם. והבחור צריך לעשות לעצמו סדר עדיפויות ומה מתאים לו ואז להתחיל לצאת, אי אפשר לצאת לשידוכים בלי לגעת מה אתה מחפש בבן זוגך
שירי28.04.22
17
לא יאומן איזו סיומת טיפשית! יותר חשוב לבחור, מאשר לבחור נכון. כמה חברות שלי אוכלות את הלב על שרצו לבחור לבד, ובחרו גרוע... הייתי מצפה שהמסקנה של האבא הזה תהיה שהוא חייב לעבוד בשיתוף פעולה הדוק ובשקיפות מלאה עם הבן. לעבור מקיצוניות אחת לקיצוניות שניה, זה ממש לא הפתרון.
חנה01.05.22

הצגת כל התגובות

16
אני לא מבין מא אכפת להורים
החתיך28.04.22
15
ואוו ישראל אני כל כך נהנת מהכתבות שלך! אני בעד שבגילאים הצעירים יותר ההורים כן יהיו מעורבים, אך חשוב מאוד לשתף את המשודך/ת בהצעות, להפך זה יכול רק לחשל ולגרום להבין להבין את השטח. ולכל המבוגרים שקוראים את התגובה שלי- אם אתם בני 26+ (כבר לא מדברת על 30 ומעלה)- וההורים שלכם עדיין מטפלים לכם בשידוכים ב
דסי28.04.22
14
יש צדק ברעיון הכתבה - חשוב שהבחור /ה יהיו מעורבים ויקחו חלק בבחירה בבן/ת הזוג לחיים. אך מניסיון שלי (אני רווקה) ההורים שלי לא מתערבים בכלל וזה מאוד קשה ומאוד חסר לי... הוריי מאמינים שהבחירה היא של הילדים ולא שלהם - והם תמיד מוכנים ומזומנים לעזור ולסייע אך לא לוקחים לידיהם את כל הנושא וזה מוטעה בעינ
אפי02.05.22
צודקת לגמרי! זה ממש חשוב שההורים יחוו דעה ויעזרו. יש כאן בתגובות מישהו שכתב שאם בחור/ה הגיעו לגיל 26 ומעלה וההורים עדיין מעורבים אז יש בעיה, זה ממש שטויות!! לא כל מי שהגיע לגיל כזה רווק זה אשמת ההורים... ממש כאב לי לקרוא את זה. המון פעמים קורה שפשוט לא מוצאים או שאין מספיק הצעות ואז אין מספיק הזדמנו
מיכל02.05.22
13
איזו כתבה מטופשת!!! המקרה של ההורים- היה קיצוני. והבן שגדל- לא פעל מחכמה יתירה אלא מפגיעה שהביטוי שלה היה קיצוניותלצד השני. דרך האמצע- זו התשובה. עם חשיבה מושכלת בכל שלב. חבל לפעול מתוך פגיעות. ועוד יותר חבל שמפרסם כזו כתבה. כאילו זו התנהלות בריאה וחכמה.
א28.04.22
12
יותר חשוב לבחור מלבחור נכון? האבא מעוניין לקבל חזרה בן גרוש העיקר שנתן לו לבחור? כמה הכתבה נסה להדיר הורים מילדים פשוט מגעיל
דבורה08.05.22
11
לא צריך להיות קיצוניף ללא כמו ההורים שלו ולא מה שהוא עשה. לכל דבר יש דרך האמצע במינון הנכון!
קיצוני מידי28.04.22
10
אני לא מבין! זה שהם עזרו כמסננת זה לא נקרא שהם בחרו בשבילך. אלא אם כן זה היה שידוך חסידי. אבל לא משמע ככה.
אלי28.04.22
9
נראה לי שלר' יענקב הדגול חסר קצת שכל במח. ואני מתפלא איך כל הדיוט יכול לכתוב את הגיגו בראש כל חוצות
מוטי09.05.22
.אם
אחי איך אתה כותב כך??04.08.22
8
כתבה תת רמה מה הקשר? זה בחירה לכל החיים! אז למה לא לעזור? כאילו הולך לבחור עגבניות ולא יצליח אז יזרוק ויקנה חדשות
יפית28.04.22
7
שיגיד לבן שלו שיש לו ריאקציה ושישלח אותו לאישתו. השם יעזור
אנונימי26.05.22
6
לא מבינה את כל התגובות פה, הרבה פעמים נכתבים דברים באופן מוקצן על מנת להעביר מסרים. ואני חושבת שהמסר פה מעולה! אין הכוונה לבחור ולטעות. כי גם אם בוחרים לבחור או לבחורה את השידוך המושלם עבורם, הם יתאמצו הרבה פחות, יטרחו הרבה פחות וירגישו מחויבים הרבה פחות בשל העובדה שלא הם אחראים למציאות הקיימת שלהם,
אנונימית28.04.22
5
רק בציבור שלנו, שהרבה נורמות עקומות השתרשו בו, אפשר להעלות על נס את מי שלא משחק לפי הכללים שחלקם, כאמור, עקומים לחלוטין. הלוואי שאפשר היה לשרש עוד כמה נוהגים מטומטמים, ובראשם, טקס קבורת ההורים בעודם חיים כאשר יש להם בת בשידוכים.
סידור מלא28.04.22
4
כתבה הכי חשובה שקראתי בכיכר השבת . נכון במיליון אחוז. תנו לילדים לבחור. זה החיים שלכם. ואל תגזלו מהם את האפשרות להתאהב.
מירי29.04.22
3
תגובה לדסי - 2 וגם לרווקה - 6: 1. אם בחור/ה בגיל מבוגר ועדיין משאירים את זה להורים - מבחינתי הם אנשים שבורחים מאחריות. 2. בהרבה יותר מדי מקרים ממה שאתם מדמיינים, אנשים לא התחתנו כי ההורים שלהם חיפשו להם דברים לא הגיוניים והרסו וביטלו במחי יד שידוכים *מעולים*. ובכל מקרה שבו זה נודע ואנשים התערבו והוצ
ירושלמית29.04.22
2
כל התגובות נכונות, הכותב הגזים לחלוטין, ההורים צריכים ''לנתב'' את ''בחירת'' הילד - בלי לפלפל ודי למבין.
יוסי28.04.22
בדיוקקקקקקקקק, רשמת את זה קצר וקולע.
שירי29.04.22
1
סתם קשקשת מטופשת אפרופו מנדל ראטא
ללא שם29.04.22
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24
ש

לכולם ובחינם

זאת הארץ שלנו ולא נפסיק לטייל בה >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24

יראת ה' אלמדכם

הגר"ד לנדו נעל את 'זמן חורף' בישיבת 'תפארת ציון' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 08.04.24

צפו בשיחה המלאה | מיוחד

"לא רוצה עשירים" | השיח הנדיר בין הגרב"ד פוברסקי לינוקא 

חנני ברייטקופף | 08.04.24