כיכר השבת

הדרישה: "לחזור לחוק טל" | חשיפה

ראשי ישיבות חוששים: "נתניהו ינסה להכניס 'עזים' ל'חוק הגיוס' המתגבש"

אחד הנושאים הפחות מדוברים בעת האחרונה - זה נושא אקוטי מאוד עבור הציבור החרדי - חוק הגיוס המתגבש | ראשי ישיבות אומרים ל'כיכר': "הח"כים מתעסקים בחד-פעמי, אבל מתעלמים מהנושא הכי בוער. גפני הבטיח שהוא מפסיק לפחד - שיקיים" | 'ועד הישיבות': "זו סוגיה רגישה" (ישיבות)

58
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ט"ו בחשוון | 09.11.22
בחורי ישיבות ליד לשכת הגיוס
בחורי ישיבות ליד לשכת הגיוס (צילום: ארכיון 'כיכר')

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, רוצה להקים את "ממשלת החלומות" שלו, כמה שיותר מהר - והיעד אותו הציב הוא יום רביעי הבא.

בינתיים, ראשי המפלגות החרדיות נושאים ונותנים ומציגים את רשימות הדרישות שלהם, הכוללת את ביטול הצו של ליברמן על מיסוי כלי החד-פעמי והשתייה המתוקה, מענה למצוקת הדיור ועוד.

אך נדמה כי אחת הדרישות האקוטיות ביותר עבור הציבור החרדי - מעמד בני הישיבות, נשכח קצת והוא לא עומד בראש סדר היום של הפוליטיקאים החרדיים.

כזכור לפני כ-10 שנים בג"ץ החליט לבטל את "חוק טל", 10 שנים אחרי שחוקק בכנסת וזאת בשל טענות של חוסר שוויון בין החרדים לציבור הכללי.

ראש הממשלה הנוכחי יאיר לפיד, ניסח חוק חדש שעבר בעת שיש בקואליציה תחת ראש הממשלה המיועד נתניהו. החוק של לפיד, בוטל גם הוא על ידי בג"ץ ומאז, שלוש שרי הביטחון; ליברמן, בנט וגנץ לא הצליחו להעביר חוק חדש.

ראשי ומנהלי ישיבות מודאגים ששוחחו עם 'כיכר השבת' טוענים: "נדמה לנו שלפוליטיקאים החרדיים יותר חשוב להציג הישגים פופוליסטיים, שלא באמת עקרוניים לציבור החרדי - כמו גזירת החד-פעמי, השתייה ועוד כל מיני דברים שוליים".

"הם חייבים להבין, שהפעם "לעת כזו הגענו למלכות", זה מדויק, במידה ולא יפתרו כעת ועכשיו את נושא הגיוס, אנחנו עלולים שוב להיקלע למערבולת שלא נדע איך לצאת ממנו".

"אמנם", מוסיפים ראשי הישיבות, "חברי הכנסת מציגים כביכול הם פועלים למען חוק הגיוס, על ידי העברת 'פסקת ההתגברות', זה חשוב, אבל נגיד שהם העבירו את הפסקה, מה הלאה? איזה חוק הם יציגו, יש להם בכלל תוכנית מסודרת? הרי עוד שבוע יקימו ממשלה ונתניהו יצליח למרוח אותם שיהיה בסדר. גפני הרי אמר כבר כמה פעמים, שהם הפסיקו לפחד מה יגידו עליהם, אז בבקשה, תראו שהפסקתם לפחד".

"אבל אנחנו יודעים שלא יהיה בסדר, כבר שמענו את התוכניות של כל מיני משרדי ממשלה, איך להכניס "עזים" לתוך חוק הגיוס, על ידי הפיכתה לתוכנית כלכלית, שבה כל בחור ישיבה יקבל פטור כבר בגיל 21 ויוכל לצאת לשוק העבודה, זה יהיה אסון לעולם הישיבות והכוללים".

ראשי הישיבות מבהירים: "הדרישה שלנו היא פשוטה, להחזיר את חוק טל לקדמותו, זה היה חוק מעולה שהכיר בכך שבחורי הישיבות שמגיעים להתייצב בלשכת גיוס הם פטורים מגיוס לצבא, כל החוקים שהגיעו לאחר מכן, הפכו את בחורי הישיבות לעבריינים ואף ניסו להציב לנו יעדים. אסור שזה יקרה ומחובתם של נציגי הציבור לדאוג לכך עכשיו - ולא מחר. זה הנושא הכי בהול".

'כיכר השבת' שוחח עם גורם ב'ועד הישיבות' שטען: "ברור ומובן מאליו שסוגיית חוק הגיוס והדאגה לבני הישיבות שיוכלו לשקוד על לימוד התורה ללא הפרעות, עומדת בראש מעיינם של גדולי ישראל אשר מפיהם אנו חיים ולאורם אנו הולכים".

עוד אומר אותו גורם: "בחודשים האחרונים, וביתר שאת בימים האחרונים, עם ניצחונה של היהדות החרדית, נעשו ועדיין נעשות פעולות רבות בתיאום עם גדולי ישראל ויחד עם חברי הכנסת החרדים, על מנת לפתור את הסוגיה כפי שהורו לנו גדולי ישראל".

"מטבע הדברים, את מרבית הפעילות הנעשית בסוגיה רגישה זו, לא ניתן לפרסם בכלי התקשורת. נושא גיוס בני בישיבות נמצא בראש מעיינם של ראשי ועד הישיבות ושל כלל נציגי המפלגות החרדיות, כך שברור הדבר שנושא זה לא נזנח אף לא לרגע אחד", מסיים אותו גורם.

כזכור, מוקדם יותר היום נחשף ב'כיכר השבת', כי ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, הורה באופן תקדימי להקים ועדה בנושא הדיור בראשות ראשי ישיבות ועסקנים, שתפקח על עבודת חברי הכנסת ותעקוב אחר פעילותם בנושא הדיור.

תוכן שאסור לפספס
58 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
אולי יש מישהו שאפשר להסביר מה הבעיה שבגיל 21 פוטרים מצבא? מי שרוצה ללמוד ילמדו ומי שרוצה לעבוד שיעבוד
חוצניק10.11.22
28
לא חושבים שבאנו לעולם כדי שתהיה לנו בחירה חופשית?
יועז הנדל09.11.22
27
בא נראה אותם מחזירים את "תורתו אומנותו" הרי כל הזמן טענו שזה הרע במיעוטו ואין ברירה עכשיו יש ברירה אז בבקשה לחזור לתורתו אומנותו עם פסגת ההתגברות
ישי09.11.22
צודק ב10000 % אבל לצערי אתה נאיבי אם אתה חושב שהם רוצים לתקן את המצב טעות היא בידך
נתי10.11.22

הצגת כל התגובות

26
ההנהגה החרדית רוצה לייצר דור של בורים, כדי שהדור הבא לא חכם להבין שההנהגה מושחתת. הגלגל הזה גורם שבסוף ההנהגה תהיה בורה (בלי שמות, גולדקופף), וכך כל הציבור החרדי מתדרדר לתהום.
אבי10.11.22
25
הרעיון הזה של לכלוא בחורים ואברכים בישיבות עד לגיל מבוגר הוא טיפשי ולא מועיל בשום דבר חוץ מלחיות בעולם של שקר. בחור או אברך שרוצה להמשיך לשבת וללמוד ישב וילמד גם בלי חוק שכופה עליו להישאר בישיבה. ומי שלא רוצה ללמוד אז סתם מבזבז את זמנו בשטויות במקום לנסות לעזור במקומות אחרים שהוא יכול להועיל בהם.
יהודי טוב09.11.22
24
יצא המרצע מהשק. במשך שנים השתמשתם בגיוס כחרב להכריח אותנו להשאר בישיבות. חס ושלום שלא יתנו לנו פתור בגיל 21 כדי שנוכל לבחור
ככ10.11.22
23
לנתניהו אין אלטרנטיבות ולא מרחב תמרון. השותפים יקבעו וכך יהיה
מיכאל09.11.22
22
עדיף שבחורים יפסיקו לדרוש דירות או חצאי דירות או רבעים זה הרבה יותר קשה ומקומם ממיסים של כמה שקלים
חתונה10.11.22
21
מה הם רוצים מה רע בפטור בגיל 21 אנחנו אמורים לגזור גזרות על עצמנו? חוץ מזה לכל הבחורים מעל גיל 21 שיוצאים לעבוד מגיע מיד להתקלקל בצבא ? רק למי שממלא שלושה סדרים מגיע להישאר יהודי ?
שמחה09.11.22
אם אתה כל כך בטוח ש"מתקלקלים" כל כך מהר, מה זה אומר על האמונה שלך?
תוהה ונבוך10.11.22
20
לא נשמע לי ראש ישיבה הכי חכם
מנחם09.11.22
חוצפן
חיים09.11.22
גם אני מצטרף להנהל ממש לא חכם באמת אתה חושב שהח"כיים לא מדברים על חוק טל. החד פעמי זה רק לחוץ כדי שהחילונים לא מדברים. בחדרים הם מדברים על צבא ועוד איך
שלומי10.11.22
19
נתניהו שבוי בידי המפלגות החרדיות ואין לו מרחב תימרון. חוק טל אל מת. חוק ההתגברות יעבור ועניין הגיוס יבוא על פתרונו בחוק מבלי שבג"ץ יוכל לבטלו ושלום על ישראל.
מיכאל09.11.22
העצלנות שלכם תהיה הסוף של כולנו.
קודחים חור בסירה20.11.22
18
בחורי הישיבות צריכים פשוט כאיש אחד לא לשתף פעולה עם הצבא המושחת , ולא להתייצב בלשכת הגיוס .
אא13.11.22
17
למה לא לציין מי הם הראשי ישיבות בכתבה? הם מתביישים? זה נשמע דרישה עצניקית מפגרת
אהרן10.11.22
16
עולם התורה דורש להסדיר את מעמד בני הישיבות בחוק תורתו אומנותו ללא כל תנאים והגבלות. כל עוד לא יוסדר מעמד בני הישיבות, ימשיכו בני העליה שלא להתייצב בלשכת הגיוס.
הרב שמואל אוירבך10.11.22
15
אם אתם רוצים את הקולות של הפלג הירושלמי, אז הנה לכם תכנית. במקום להיזכר יומיים לפני הבחירות ואז לתקוף ולטנף למה הפלג הם לא מצביעים, פשוט תתחילו יומיים אחרי הבחירות ולא יומיים לפני. תמיד היו לכם תירוצים, הבג"ץ לא ייתן, הקואליציה לא תיתן וכו' וכו', עכשיו אין תירוצים תחזירו את חוק טל לקדמותו, תחוקקו פס
חיים10.11.22
יש דברים שאפילו פוליטיקאים מבינים שחשובים יותר מקולות. כמו צבא מתפקד. תתגייסו כבר כמו כולם.
קדימה כבר20.11.22
14
ממי מצפים מאנשים שמתחככים כל ימיהם בחילוניות וטומאה ? ממזמן הם איבדו את החמימות והרגישות לכל דבר שבקדושה כבר הרב שטיינמן אמר כי עסקן שאין גדול עומד על גביו אי אפשר לסמוך עליו וכי הוא בכולל? או עמל בתורה הוא מקבל את דעותיו מהעולם החיצון והדברים פשוטים
יונתן09.11.22
13
איזה הזויי התגובות פה, אף אחד לא כולא בחורים הם יכולים בכל רגע לקום ולצאת מהישיבה אז לא לבלבל את השכל!!
אבי10.11.22
כשבחור יודע שאם יעזוב את הישיבה וילך ללמוד מקצוע - הוא יצטרך להתגייס לצבא, זה גורם לו להשאר בישיבה, כי להתגייס זה נגד הערכים שלו. כאשר יאפשרו לבחורים לצאצ מהישיבה וללכת ללמוד בלי להתגיעס, זה יאפשר להם לעשות את זה וכרגע הפוליטיקאים רוצים להעלות את הגיל של הגיוס כדי שישארו בישיבה יותר שנים זה אומר שהם
לא נכון12.11.22
צודק בהחלט, כל השנים השתמשו בחלק השמאלי של הקואליציה כדי לטעון שאי אפשר לתת פטור, כעת אין את זה והשיקול היחידי שצריך להיות זה טובת בחורי הישיבות.
יהודה13.11.22
מה עם טובת המדינה? לחילונים זה קל וכיף להתגייס ל3 שנים? אתם גרים במדינה עם מציאות קשה, תרימו אצבע ותתרמו לה כמו כוווולם. אתם לא מעל אף אחד.
אין דאגות20.11.22
לצאת מהישיבה ולעשות מה? בלי לימודי ליבה ועם הנהגה שמגנה אותם והופכת אותם למוקצים
יעל14.11.22
צודקת
ישראל 20.11.22
12
מי הם הראשי ישיבות?????
ישראל10.11.22
11
כעת רואים מי הבעייתי? מי השמאלן? ביבי בעצמו וכמה הזהירו את הביביסטים שנתניהו הוא שמאלן ולא שמעו....
נתניהו הוא שמאלן ורע לימין וליהדות09.11.22
לא כל בר דעת שרואה שהחרדים שותים מהמדינה כמו באר ללא תחתית בעייתיים הוא שמלאני
אחת20.11.22
10
פעם לא לפני הרבה זמן מרן הגראי"ל לא ישן בלילה מפחד בנוגע לגיוס אך מאז שמרן הרב גפני מטפל בזה הכל בסדר ואין מה לדאוג...... אוי לנו שעסקנים מטפלים בדברים שאפי' טובי הראשי ישיבות מפחדים ליגוע בזה ונתון רק לגדולי הדור פתאום זה נכנס בין חד פעמי לחוק המעונות....
משה09.11.22
9
מזעזע שמכריחים בחורי ישיבה ללמוד
יח21.11.22
8
הזכות קיום היחידה של לפיד זה גיל הפטור שהוא הקדים לבחורי ישיבות חבל שבחורי ישיבות כמוני צריכים להסתובב רעבים פשוטו כמשמעו בגלל כמה טיפשים שיושבים בממשלה (ושלא יספרו לי שת"תים עוזרים פשוט הופכים אותנו לקבצנים)
יהודה10.11.22
7
להכריז על בחורי ישיבות כצבאות ה' עם דרגות ומפקדי גדודים. החיילים החרדים יעלו בדרגות לפי ההצלחות במבחנים. ראש הישיבה יקרא מפקד גדוד. ושאר הרבנים בישיבה מפקדי מחלקות. גדול הדור ייקרא רמטכ"ל. ובא לציון גואל.
נביא אמת10.11.22
אתה והרעינות שלךך
עדי10.11.22
6
אוי עכשיו רואים כמה צדק ר' שמואל ביחסו לחכי"ם ה'חרדיים'
נתי10.11.22
5
בושה לכם שהמנהיגים שלכם מתנגדים שתקבלו פטור בגיל 21 כדי שתהיה לכם זכות בחירה ואתם ממשיכים לרוץ אחריהם
רוני14.11.22
4
גפני וגולדקנופף רצים כמו טיישים... נוריד את המס על רעל מתוק, וכלים חד פעמיים שמחרבים את עולמו של הקב`ה. כאילו שעל זה עומד עולם התורה...אתם יודעים שמעל ל 90 אחוזים ממקבלי דום לב היה להם סוכרת או קדם סוכרת שמזיק לעורקי הדם וגורם לסתימת עורקים...אתם יודעים שבים יש ערמות של זבל חד פעמי בכמות של כל שיטח
david7709.11.22
מדהים לקרוא תגובה יוצאת דופן כזו כאן. תודה!
אפרת10.11.22
נשמע כמו אחד שתול פה מבלבל במוח מכלום גם הסיגריות מזיקות והעלו מחירים ואנשים עדיין מעשנים והתגובה שלך ללא בסיס מלבד מספר "מומחים מהכנסת"
אזרח10.11.22
וודאי. כמות המעשנים ירדה בעשרות אחוזים.
אבי10.11.22
נראה לך שאכפת להם.....
עצוב10.11.22
1.תיישים לא טיישים 2.שטחה לא שיטחה 3.אשתי לא אישתי 4. זה מרעיל וחונק חיות נוספות לאו דווקא דגה ----- מצופה מאדם חסר השכלה בסיסית לכבד את הכרעתם של אנשים פקחים ממנו
השכלה בסיסית10.11.22
3
לא הבנתי מה אכפת לראשי ישיבות שיורידו את גיל הפטור ל21. מה הם מנסים לכלוא בכח בחורים?
אלי09.11.22
רק עכשיו הבנת????
כק10.11.22
כןןןן
יוסי09.11.22
2
מנסה להבין. ממה כולם פוחדים? שבחורי ישיבה יצאו לעבוד? איפה הבעיה? מכירה כל כך הרבה בחורים שרוצים ללמוד לימודי מקצוע, להתפרנס בכבוד והם שבויים של הישיבה בלי יכולת לעזוב. למה להחזיק בהם בכח? בגלל תקציבים? תנו למי שרוצה לצאת, שיצא!
קסניקית09.11.22
לא נראה שאת מנסה להבין. נראה לך הכל תקציבים? מהתקציב של בחור אפשר להחזיק אותו בישיבה? או אולי חינוכי. בחור בן 21 לפעמים נמצא ברגע מסוים קשה. אם הדרך החוצה מעולם הישיבות קלה הוא ירד. ואם היא יותר מורכבת יכול להיות שעד ש... הוא יתגבר על הרגע הזה הקשה ויחזור חזרה לעמלו בתורה. ראשי הישיבות רוצים ושואפי
בן ישיבה10.11.22
1
אנחנו לא ציונים ולכן לא צריכים לשרת בצבא הציוני
עקיבא09.11.22
אז תעוף למדינה לא ציונית.פה המדרכה שאתה הולך עליה נעשתה בדם של הציונים.האוטובוס המטוס הנתבג הביטוח לאומי הבנק המגדלים והסופרמרקט הכל ציוני.אז מה אתה עושה פה ? ????!!!! אני לא רוצה אותך במדינה שלי .תעוף מהר בלי מטוס.כפוי טובה.
הרצל09.11.22
צודק בעובדות (ולא בסגנון). נכון שגם יראים לפני ואחרי הרצל בנו, אבל זה מעט מאוד לעומת התנופה הציונית. נא לא לטייח!
מד10.11.22
הי הי תרגע ומהר, החרדים היו פה לפני קום המדינה. ב. הציונות הולכת ומדרדרת, מתנגדת לתורה ולערכיה.
צדק10.11.22
גם שקרן וגם לא למדת היסטוריה.נקודה
הרצל10.11.22
הרצל לא טיפטף אפילו טיפת גם אחת. הדם שלו נעכר ונעשה עוכר ישראל. הדם של היהודים שהיו פה לפני הציונים ויהיו גם אחריהם נשפך כמים בגלל הציונים. הם בסך הכל העבירו אותנו מגלות תחת הבריטים, לגלות תחת הציונים. אלה ואלה לא אוהבים אותנו ומקיזים את דמנו. ומספיק עם האגדה של האוטובוס הציוני או הבנק, את בתי החולי
דה האן10.11.22
שקרן ולא למדת בכלל היסטוריה.נקודה
הרצל10.11.22
גם לפני הציונות היה בארץ יהודים שומרי תורה ומצוות שידעו לעשות כל מה שצריך כדי להתקיים כגון ארגון הגוורדיה המדינה היא זו שלא נותנת לנו לנהל ארגונים משלנו כמו שצריך
יהודה10.11.22
כמה יהודים היו ואיך היה מצבם.תלמד יותר היסטוריה ואל תשקר.ואל תשים סולמות רק האמת
הרצל10.11.22
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24

צרבי דרבנן

במודיעין עילית מתכוננים לחג שבועות | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24

גלריה מכבוד התורה

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 06.05.24

ותלמודו בידו

מול גלי הים בקיסריה: כך נפש הגר"ש גלאי בימי בין הזמנים 

חיים רוזנבוים | 06.05.24

עימותים סוערים | תיעוד

קריאות "נאצים" לשוטרים; 6 עצורים בהפגנת הקיצוניים

נחמן שטרנהרץ | 02.05.24
ש

נכנסים למצב טיסה

מחיר הטיסה לניו יורק יורד? אל על במחירים מפתיעים

כיכר בשיתוף אל על | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24
ש

חובה בכל בית

"יצאנו בנס בריאים ושלמים": סוד הקמיע של ר' ישעיה מקרסטיר

כיכר בשיתוף, ברכת ישעיה | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם