כיכר השבת

יום היארצייט

21 שנים של געגוע: המונים יעלו לקברו של מרן הרב שך זצ"ל

המונים צפויים לפקוד החל מהערב את ציונו של מנהיג הציבור הליטאי, מרן הגאון רבי אלעזר מנחם מן שך זצוק"ל | 'כיכר השבת' בסיכום מרתק על תולדות חייו (עולם הישיבות)

78
איצלה כץ | כיכר השבת | ט"ו בחשוון | 09.11.22
נאום השפנים | מרן הגרא"מ שך (צילום ארכיון: צביקה ישראלי - לע"מ)

אלפים פוקדים הערב (רביעי) ועוד צפויים לפקוד במהלך הערב ומחר את קברו של מרן ה"אבי עזרי" לרגל יום הפטירה ה-21. מרן הרב שך זצוק"ל ביקש בצוואתו ללמוד לעילוי נשמתו "אפילו משנה אחת" והבטיח כי ימליץ טוב עבור מי שילמד.

בית החיים פוניבז', הממוקם בקצה רחוב חזון איש בבני ברק, סמוך ונראה לשכנה רמת גן, המה במהלך היממה האחרונה מאדם - אלפי אנשים שבאו להתפלל ולהשתטח על קברו של מנהיג היהדות החרדית ה"חזון איש" זצוק"ל, שיום פטירתו חל בט"ו מר-חשון.

אולם, אם ציפו מתי בית החיים הבני ברקי, למעט שקט, תקוותם צפויה להתבדות ואלפי תלמידי ומוקירי זכרו של מנהיג הציבור החרדי בארץ עד לשנת תשס"ב, מרן הרב שך זצוק"ל יפקדו את ציונו במהלך שעות הלילה ומחר - ט"ז מרחשון.

בהיכלי הישיבות צפויים להימסר שיחות לזכרו של ראש הישיבה, אשר מרבית מוסרי השיחות - ראשי הישיבות והמשגיחים בהיכלי התורה כיום, נמנים עם תלמידיו ואף זכו לשמוע ממנו שיעורים ושיחות עת כיהן כראש ישיבת פוניבז'.

הרב שך נולד בעיירה וואלבויניק שבליטא, להוריו רבי עזריאל שך ואמו הרבנית בת שבע. כאשר היה ילד רך בשנים, אירע מעשה וקבוצת צוענים נודדים שחלפו בעיירת נעוריו, ניסו לחוטפו בליל יום הכיפורים, עת שב לביתו לבדו מבית הכנסת. קבוצת נערות שצפו בנעשה הרימו קול זעקה והניסו את החוטפים על נפשם. מרן ציין מידי שנה במוצאי יום הכיפורים את נס הצלתו על ידי שתיית 'לחיים'.

כבר מילדותו חשקה נפשו בלימוד התורה וכאשר היה בן 10 שנים בלבד, הלך הילד, אלעזר מנחם שך לבדו לישיבה בעיירה פוניבז'. בהמשך עבר לישיבת 'כנסת ישראל' שם למד מפי ה'אלתער' מסלבודקא - הגאון רבי נתן צבי פינקל אותו החשיב לרבו.

במהלך מלחמת עולם הראשונה, שב הרב שך לביתו בוואלבויניק והתאחד עם בני משפחתו אותם לא פגש במשך 5 שנים. כשנה לאחר מכן עזב הרב שך את ביתו בשנית על מנת ללמוד בישיבת סלוצק.

בתקופה זאת, שקע בלימוד התורה כשהוא מסתתר מאימת המלחמה העולמית שהשתוללה ברחבי אירופה, כאשר הוא סובל מתנאי דחק עצומים ולגופו חולצה אחת יחידה. במשך שנה וחצי הוא לא יכל אף להסתפר.

כעבור תקופה, הוזמן 'המתמיד מוואלבויניק' לביתו של גאון ישראל מרן רבי איסר זלמן מלצר, שם דאג לו הגרא"ז כאילו היה בנו. לאחר תקופה קצרה, שידך לו מארחו את אחייניתו - הרבנית גוטל גילמובסקי לאשה.

כשנתיים לאחר פרוץ מלחמת העולם השניה, הצליח הרב שך להימלט מאירופה הבוערת יחד עם משפחתו והוא השתכן בירושלים, סמוך לבית דודו - מאמצו, הגאון רבי איסר זלמן מלצר.

לאחר תקופה קצרה, התמנה למגיד שיעור בישיבת 'היישוב החדש' בתל אביב - מינוי שגרר את מעברו לתל אביב בסמיכות לישיבה. לאחר תקופה קצרה, פסק הרב שך מללמד בישיבת היישוב החדש בעקבות הוראתו המפורשת של גדול הדור דאז - מרן החזון איש.

בשנת תשי"ב, כ-10 שנים לאחר שעלה לארץ ישראל, ביקש ממנו הרב מפוניבז' רבי יוסף שלמה כהנמן זצ"ל ללמד בישיבת פוניבז' בבני ברק לצד ראשי הישיבה הוותיקים הגר"ש רוזובסקי והגר"ד פוברסקי. הרב שך נענה להצעה ושימש כראש ישיבה עד יום מותו.

התמדתו וגאונותו התפרסמו בארץ ובעולם, ועם פטירת הסטייפעלער - הגאון רבי ישראל יעקב קנייבסקי, החל הרב לשמש כמנהיג הציבור החרדי בארץ. הרב שך הקים את מפלגת דגל התורה בעקבות חילוקי דעות קשים שהיו לו עם המפלגה הוותיקה - אגודת ישראל.

מנהיגותו והנהגתו של הרב שך לא היתה סוגה בשושנים, והוא ידע מאבקים מרים. המפורסם שבהם היה מאבקו הבלתי מתפשר בחסידות חב"ד ובעומד בראשה הרבי מליובאוויטש זי"ע. הרב שך החרים את רבה של בני ברק שנמנה עם חסידיו של הרבי מליובאוויטש ואף קרא לתלמידיו בישיבה שלא לאכול מאכלים בכשרותו. חרם שנמשך שנים רבות עד פטירתו.

נאומו הפוליטי והמפורסם ביותר כונה "נאום השפנים", ובו הורה הרב שך למנהיגות הפוליטית הליטאית במפלגת דגל התורה שלא ללכת עם השמאל הישראלי היות ואצלם "מגדלים שפנים וחזירים". עד היום מפלגת יהדות התורה מבכרת ללכת עם הימין והמסורתיים בכל פעם שהדבר מתאפשר - בעקבות נאומו הכואב והמרגש.

הנאום שהכה את החילונים: "אוכלי שפנים, זה יהודים?" (צילום ארכיון: צביקה ישראלי - לע"מ)

הוראתו הציבורית - הפוליטית האחרונה של הרב שך, היתה תמיכה בבנימין נתניהו לראשות הממשלה בבחירות הישירות שנערכו לראשונה בשנת תשנ"ו (1996) לצד ההצבעה למפלגת דגל התורה שהתחברה יחד עם אגודת ישראל. באותן בחירות, ניצח הפוליטיקאי הצעיר בנימין נתניהו את יריבו המנוסה והוותיק שמעון פרס.

במשך שנותיו האחרונות מיעט הרב שך לצאת מביתו עקב מצבו הרפואי וחולשתו הרבה. בליל יום שישי, ט"ז מרחשון תשס"ב, חלה הידרדרות קשה במצבו והוא נפטר כשהוא מוקף בתלמידיו ששהו לצידו בשעותיו האחרונות.

הלוויתו התקיימה למחרת, ביום שישי והוא נטמן בבית החיים פוניבז' בבני ברק. מידי שנה, ביום הפטירה, עולים אלפים מתלמידיו ומעריציו לקברו ע"מ להתפלל ולבקש על ישועות הכלל והפרט.

בבית החיים פוניבז' נערכים מידי שנה לקליטת אלפי המתפללים ומציבים במקום תאורה וכסאות עבור המתפללים הרבים הפוקדים את ציונו של המנהיג הליטאי הנערץ.

תוכן שאסור לפספס
78 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
לא ציינתם במאמר שהרב שך זצ"ל , לימד גם בישיבה ברחובות. והיה חוזר לקראת שבת לביתו בירושלים.
כבודה של רחובות24.11.22
17
תראו בסרטון כמה גדולים כבר לא איתנו. שימו לב מי יושב בשורה הראשונה ואיפה, ומי בשורה השניה, או רחוק רחוק בשורת הרבנים הראשונה. לתשומת לב העצניקים....
ליאטווק09.11.22
16
לא מתגעגע לצרות שעשה לנו הספרדים רדף אותנו עד עפר
דוד14.11.22
חחח כפויי טובה, בלעדיו לא הייתם קיימים
אבי31.10.23

הצגת כל התגובות

15
הרבה ״שלום בעם ישראל.
חרדי 10.11.22
על זה נאמר--שלום שלום ואל תבוא לי בחלום !
עובדיה10.11.22
14
נאומו הפוליטי והמפורסם ביותר כונה "נאום השפנים". רק תיקון קטן, יותר נכון לכנות את הנאום בשם, נאום השנאה והפצת הקיטוב בעם ישראל. ( כהמשך ישיר לדרכו במשך כל חייו)
תיקון טעות14.11.22
13
התלמידים שלא שימשו כל צורכם.. ומנסים למחזר את הקונספט השכניקי בהנהגה הפכו את הויגבה ליבו של הרב שך זצוק"ל ל אני ואפסי עוד...
אוי כמה שזה מסריח10.11.22
12
אוי לאנשים שמתגעגעים לראות את השטן. השטן בכבודו ובעצמו התלבש באותו האיש מבני ברק! איש שהתפילין שלו פסולות! איש שכל כולו מחלוקת! איש שגרם לריחוק משיח בעשרות שנים. אין מה להתגעגע לכזה שונא של עם ישראל. אל תפרסמו התגובה שלי, פשוט תורידו את הכתבה המגעילה.
דוד16.11.22
רק בגלל שאמר (באומץ גדול) את האמת עליכם, לכן הוא שטן?? אגב מי שעשה ועושה בפועל מחלו' זה אתם, כשיש כתבה על הרבי שלכם, לא מגיבים ליטאים שהרבי שלכם "שטן" כמו שאתה מגיב, על אף שעקירת סעיף משו"ע (שלא לישון בסוכה), גרוע לכו"ע מאיזה כמה מילים של "ביקורת" שאמר הרב שך עליכם, הרב שך סך הכל אמר מעט ביקורת נגד
התסכול והמרמור של חבדניקים לא יודעת שביע16.11.22
הרבי לא אמר שהוא משיח. ובכלל היו צדיקים רבים שאמרו עליהם שהם משיח, מבר כוכבא ועד אדמור"י ויזניץ. מה הבעיה לומר שהרבי משיח? גם רבנים כמו הרב מרדכי אליהו והגר"ע יוסף ראו זאת באופן חיובי עכ"פ לפני ג' תמוז. "מעט ביקורת"? היהודי הזה מבני ברק דיבר בשנאה עזה נגד הרבי ונגד חב"ד והקים מפלגה נגד חב"ד וגרם לשס
תען כסיל16.11.22
בעצמי שמעתי את ר' לייבל גרונר ועוד, מעידים שהרבי כן אמר ורמז מפורש שהוא המשיח (עיין ביוטוב הרבה סרטונים), יש תמונה שנשים הגישו לו יחי המלך המשיח והוא חייך ולא מחה בהן, וכששרו לו שהוא המשיח הוא לא מחה בזה, ואכן בר כוכבא שהיה משיח שקר הרגו אותו חכמים (סנהדרין צג ע"ב), ולגבי מה הבעיה להגיד על מישהו ש
אני מקיים הקהה את שיניו!17.11.22
11
מי מתגעגע לשונא ישראל זה שקיווה שתגיע שואה שניה במלחמת המפרץ רק כדי שיגידו שהוא צדק וכן ידע לקטרג על עם ישראל יותר מהסטן בעצמו ועוד האשים את עם ישראל בשואה כאילו הוא יודע משהו בחשבנות שמים
חסוי13.11.22
שתוק איוול. לקיים מצווה למחות בביזוי ת"ח.
מישהו14.11.22
אם אכן הרב אמר דבר כזה אז בהחלט אפשר למחות.
רם14.11.22
כתוב בחז"ל בלעם אומר לעם ישראל הכל יהיה בסדר, אכלו ושתו והכל בסדר, ונהרגו 24 אלף במגיפה, לעומת זאת משה רבינו אוהבן האמיתי של ישראל, אמר תוכחה קשה כגידין והזהיר את ישראל שיכול לבוא רעה גדולה, ואמר זאת בשביל להציל ישראל, כי אוהב אותם. וכבר ציינתי לך מקורות שמפריכים את הטעות שלכם, כביכול א"י הכי מוגן
חסימת פיות ע"י אתר הכי מדהים...14.11.22
10
ל-2 לא הכרת את הרב שך! ואלה הפלג שלא הצביעו הם מסלפי דרכו
יוסף10.11.22
מי שלא הצביע הסתמך על רבותיו.
דניאל11.11.22
9
נרמז ברש"י תחילת קרח "משך" ראשי סנהדראות. וישיבתו "פניבז" נרמזת בר"ת פרשה זו יפה נדרשת במדרש. ושמו המלא גמט' סטרא אחרא מלובש בו.
הרוצה בעילום שמו10.11.22
מה לך לעסוק בהרב שך, כשהרש"ב מליובאוויטש כתב מפורש נגד רבך!
מה הר"ת של שמו של רבך? מ'שיח ש'ק10.11.22
שטויות שכאלה. הרבי הרש"ב התנגד לציונות והרבי התנגד בדיוק כמוהו, אלא שהרבי קירב כל יהודי. גם הרבי הרש"ב נפגש עם "אחד העם" ועוד מהציונים ולא ריחק יהודים.
מאן דאמר16.11.22
אומר בהסכמותיו "אין לי יד ושם בהלכה" ואיך אתם אחריו בהליכה.
הרוצה בעילום שמו10.11.22
אני לא חסיד של הרב שך זצ"ל, ולא יודע מה הוא כתב או לא, אבל זה אותו דבר כמו הצביעות שלכם, הרבי כתב באגרותיו חלק י"א, ג'תקנט, שאסור להיכנס לקואליציה, כי נעשים שותפים לכל העבירות והתועבות שם, וזאת על אף שאם לא יכנסו לקואליציה יהיה יותר גרוע, ולא יוכלו לפעול, בכל אופן זה כתב הרבי שאסור, וכיום חסידיו מ
תתחיל לפקוח עיניים היטיב !10.11.22
להכנס לקואליציה בתור ח"כ, הרבי בעד הצבעה, ואמר להצביע למפלגה החרדית ביותר, אגב, כנס לישיבה חבדית, ותגיד שאין קשר לרבי הרשב, אין קשר אולי לפי ההסתכלות השטחית שלך על הרבי הרשב, אבל באמת? באופן פנימי, זו המשכה ישירה, הרי בחורי חבד, לומדים במוסד שהוא הקים, ומתנהל כמו שהורה, אתה פשוט הוזה שהרבי הרשב היה
על מה אתה מדבר14.11.22
הרבי כתב מפורש שדעתו שאסור להיכנס לקואליציה! (אגרותיו חלק י"א, ג' תקנט), אסור להיכנס לקואליציה, כי נעשים שותפים לכל העבירות והתועבות שם, (וזאת על אף שהרבי ידע שאם לא יכנסו לקואליציה יהיה יותר גרוע, ולא יוכלו לפעול, בכל אופן כתב הרבי שאסור).
אין לכם שום קשר שבעולם לרש"ב!14.11.22
שב תלמד כמה מאמרים של הרש''ב תעמיק קצת בחסידות ואחר כך תוכל להגן על שיטתו, אח אפשר לקחת את החיצוניות ולזרוק את הפנימיות ...
איינער16.11.22
אני דבוק בלב ובנפש גם בלימוד חסידות, מי אמר לך שאני לא לומד מאמריו בחסידות??? אגב אם כבר הזכרת לימוד חסידות, עיין אגרות הרש"ב ח"א ע"ט, שלימוד חסידות בלי לימוד נגלה, זה לא שווה, וכזה לימוד "לא ירצה", וזה דומה לשתיית יין בלי לאכול לחם שזה ש"ס ופוסקים, בנוסף משמע שם מדברי הרש"ב שדווקא לימוד נגלה מ
חזור בתשובה ותתקרב לחבד האמיתי והמקורי מ16.11.22
הרבי הרש"ב כתב שבעתיד יצטרכו לצאת נגד אגודת ישראל בגלל שתיהפך לאגודה ציונית, (אגרות הרש"ב שס"ג, שצ"ה, שס"ו, א' רס"ו, ועוד), הרש"ב כתב מכתב שלם למה אסור לקרב את הציונים ליהדות, כי זה יגרום שהמקרבים יתקרבו ויהפכו לציונים (כפי שקרה לחבד של ימינו), (קונטרס "ומעין מבית ה", נמצא גם באגרות הרש"ב קכ"ב), ה
אין לכם שום קשר אפי' לא מקרי לרבינו הרש"14.11.22
סלח לי , אבל בכדי להבין חסידות צריך ללמוד אותה ולא לקרוא כאילו זה עיתון , אין לכם מושג במה אתם מתעסקים בכלל , אין לכם שמץ של מושג מי הם אדמורי חב"ד , והנה עובדה בזמן שאתם פה מלכלכים על בחורי החמד של חב"ד הם יושבים ולומדים משעה 7 בבוקר עד 11 בלילה ולא רק חסידות אלא גמרא עיון , ובקיאות ,ונבחנים בע"פ ע
משה 15.11.22
אתה שפוי בכלל?.. טענו חיטים והודה לו בשעורין? מה הקשר של השטויות שאתה מגיב, ולעובדה הידועה שאין לכם שום קשר למהרש"ב (אפי' לא בטעות)?? כנראה שאין לך מה לענות, ואתה נבוך שאתם גוזלים את שם ליובאוויטש, ושמו של מייסד תומכי תמימים, ולכן אתה מעביר נושא?.. אגב ההשוואות שלך בין בחורים ליטאים או בחורי קראון
כשאין מה לענות מעבירים נושא.. 16.11.22
כנראה שלא לישון בסוכה זה הלכה נאה מאוד
שמעון11.11.22
ושכחת גם ללמוד באוניברסיטה מעורבת של גויים ללא הפרדה
ייי11.11.22
כשתנגבו את החלב מהשפתיים, תעזו לדבר על גדול עולם כמו הרבי מליובוויטש זיע"א. חצופים ומחוצפים. ואין שום איסור ללמוד ב"אוניברסיטה" כל האיסור שהלימוד הוא לפני שלומדים תורה. ברוך ה' בזכות אותו תואר פתחו לאותו צדיק את השער לארה"ב וניצל מהחיה הנאצית. אבל אתם בוודאי יותר גדולים מכולם ויודעים הכל ואת כל התור
דניאל11.11.22
טיפש הבעיה היא לא רק הלימוד באוניברסיטה, אלא הלימוד עם גויות מעורב ללא מחיצה, יש שו"ע ושום מדומיין לא יכול לעבור על זה, והרש"ב שהיה אנטי ואנטי נגד כל בדל ציונות הוא זה שסגר אותכם, ולכן מצחיק שאתה מדבר על "סגירות".. ואגב איך ניצל הריי"ץ הוא גם למד באוניברסיטה? ואיך ניצלו בשואה רבבות יהודים שלא למדו
אתה אחד האדיוטים הכי גדולים, שלא שם לב מ13.11.22
לא תגיעו בחיים לקרסוליים של הרבי מחב"ד. עוד לא סגרנו חשבון על שתיקה של הרבנים שלכם בחטיפות ילדי תימן....אגו"י הרשעה והמרשעת...ועוד לא דיברנו על גזילת הספרים מהספרדים והתימנים... אתה רוצה שנפתח לך רשימת פוסקים שהתירו ללמוד לימודי חול? ומרן דיבר רק על זמן שהילד ילד וללא חינוך. אבל אחר שלמד תורה בבחרות
דניאל14.11.22
אנחנו לא רצינו מעולם להגיע לקרסוליים של משיח שווא!
אתה אחד האדיוטים הכי גדולים, טענו חיטים 14.11.22
הרב סולבייצ'יק שהיה איתו שם אמר שלא היה מביט מ4 אמותיו רק למד לצורך הצלת הדור ודע מה שתשיב
הרוצה בעילום שמו11.11.22
באבע מעשיס
חחח11.11.22
שחושב שהוא יודע יותר טוב מכולם, אתה לא יודע ואיך לך השגה באפס קצהו, אין לך מושג מה היו הנהגותיו, ואתה ודאי לא יודע יותר טוב
עוד מחרחר ריב 14.11.22
היפרד מהע"ז שאתה דבוק בה!
דמיונות השקר כדי להצדיק14.11.22
ביזוי תלמיד חכם זה אפיקורסות כך העידו לנו חזל הקדושים
חיים13.11.22
8
מתגעגעים לרב שך מתגעגעגעים לר' חיים ולרב אלישיב שיושבים לידו חבל על דאבדין, רבינו האהוב
משה09.11.22
גם שם מחיצןת מה עם הרב עובדייה חכם שלום ועוד
פרענק14.11.22
לא מתגעגעים ולא נעליים
הייתי שם11.11.22
לא מתגעגעים לשפנים שלו
השפן הקטן16.11.22
7
אין עניין לעלות לקברו, הוא לא היה רב, ולא צדיק. ידע קצת תורה במקרה
לא קשור לחב"ד. 23.11.22
6
כותרת מטעה ומגמתית ! לא מתגעגעים לא לדרכו ולא לפילוגיו. נשארו כמה מהערב רב שמהלכים בתוכנו לצערנו ולבושתינו.
דודי10.11.22
כל כך צודק , חֶשב כמוך
משה 13.11.22
איזה "פילוגיו"? וכי הוא לא צדק בדבר משיחיות שקר? הרי כולם רואים עד כמה שהוא צדק, ולא רק בענין סוכה, אלא גם בענין כת המשיחית וכו', והכותרת כלל לא מופנה למתוסכלים כמוך, בדיוק כמו שהליטאים גם לא מתגעגעים לרבי שלך, שהכריז (בשיחתו עם ר' צבי כהנא) על כל הליטאים ש"הם לא בני תורה", וכל זה רק בגלל שנעלב
חוזר אליך כבומרנג!10.11.22
לא בני תורה, אלא הוא דיבר על המחרחרי ריב שהעלו את העניין הזה, ואגב, לא כל אחד שמשמתמש בתורה כקרדום לחפור בה (גם אם הוא באמת חכם) נקרא בן תורה, וודאי שלא כל אחד שיודע את השס הוא תלמיד חכם, זו הגדרה שטחית, נובעת מחוסר הבנה במהות התורה. ה"בני תורה" האלה שאתה מתלונן שפסל אותם מחפשים בתורה את עצמם, מכיוו
הרבי לא אמר שכולם14.11.22
מה שאתה כותב בתסכול על הליטאים זה משנאת ישראל, או שנאת ע"ה לת"ח, אתה תולה את המומים שבך על הליטאים, ואתה כותב שהם לומדים תורה בשביל סיבה פלונית או אלמונית, מה אתה יודע בכלל על אברך שממית עצמו על התורה כל היום, בזמן שאתם עסוקים עם איזה אישה פרוצה בהודו? מי אתה שתדבר בכלל על צדיקים שלומדים היום, ותחל
סוגדי ע"ז14.11.22
"פרוצה בהודו" זה מה שיש לך בראש, שונא ישראל שכמוך. תתבייש לך.
לשונא חב"ד16.11.22
זה לא מה שיש לי בראש, אלא זה מה שראיתי בתמונות של ה"קירוב" שלכם, אגב מצחיק שלא ענית לגופו של עניין, כי אין לך מה לענות!
אני שונא שקר ולא שונא חלילה חבד האמיתית!17.11.22
מורשתו האמיתית ממשיכה בריבים בפוניביז שכל צד זועק אני בראש....וד''ל
יהודי10.11.22
יש לך הוכחה שהוא אמר דבר כזה? או שזה מה שאתם רגילים לשמוע מדתן ואבירם של הדור?
דניאל11.11.22
סרטון מפורש בשיחה עם ר צבי כהנא, קוצף ועונה בכעס שהליטאים אינם בני תורה, (מעניין להיכן נעלמה אהבת ישראל שמופנית רק לחילונים).
//עע11.11.22
נכון...ביום ששתקתם על פרשת חטיפת הילדים...באמת אין תורה בכם. גם היום חטיפות הילדים בגור ואתם שותקים. שולחן וכיסאות באוויר באמצע הישיבה ואתם שותקים. "מלחמות הפלג" בשם התורה בשם תורת הערב-רב לא בשם תורת ישראל. עדיין לא החזירו את ספרי יהדות ספרד ותימן כל זה להשליט שליטה ליטאית. לא הצליח לכם. אתם סגורים
דניאל14.11.22
5
לא ארכו מספר חודשים, ויו"ר מפלגת המקובלים - סגן שר בית הזוהר הציע הצעת חוק לבנות את בית המקדש בהר מירון. להצעה זו קצף נציג מפלגת חב"ד שטען שהמקדש נבנה ועומד ב-770
ישראל שפירא11.11.22
4
גם אני מוחה על כבוד התורה וגדול הדור שעפר אנחנו לרגליו
אני 10.11.22
אים הייתי באתו דור רק צער וכאב האיש הביא לעם יהודי קצת שימחה נחת שלוה טוב רק רע רע מחלוקות גם בפונוביז הוא לא היה מושלם זאת עובדא וכל היסטוריון יגדי לך
שלמה 10.11.22
אני מוחה נמרצות על ביזוי כבוד התורה בושה וחרפה החבדניקעס אוהבי החילונים הגדולים הם אוהבי עם ישראל חוץ מהליטאים שלא מקבלים את עובדת הרבי שלהם כמשיח ויושבים ולומדים במקום לתקוע בשופר לרון חולדאי חב"ד כיום כת של מצורעים עמי ארצות ללא תלמידי חכמים וחיים בקונספציות
מוטי ברקו11.11.22
אתה לא שם לב כשאתה מוציא לעז על עדה שלמה, בעוד ההבדל היחיד בין פוניבז' לישיבות חב"ד מבחינה לימודית, זה ההסתכלות על התורה, גדל בחב"ד דור שרובו יהיו שלוחים ורבנים, בעוד אחוז הנושרים אצל הליטאים יעלה, כי למי שאין ראש טוב, לא יהיה לו ממה להיות בעל גאווה בישיבה... ואהבת ישראל לא אומרת לקבל את הדרך, באמת
מזעזע14.11.22
אוי כמה שאתה טיפש ולא יודע כלום , וממשיך מחלוקת כמו רבך שחיפש רק כבוד לעצמו , בלעדיי חב"ד לא היה לך פה היום יהודי אחד במדינה ולא בית כנסת או מקום כשר , עזוב מספיק שיש לך איפה להתפלל בשבת בבוקר כשנשארת במיטה לחרופ ... נסה להתנצח עם חבדניק בכל תחום בתורה בנגלה ובנסתר הוא משאיר לך אבק , אתה מדבר בדיוק
משה 13.11.22
גם אני מוחה על שהרבה מחלוקות בישראל ונגד ממשיכי דרכו הפלג ופוניב'ז
דודי11.11.22
3
אם יעלו 500 איש לקבר של שונא ישראל הזה וואלה שזה יהיה נס
מרדכי14.11.22
2
צדיק יסוד עולם
זהירות בלשון הרע11.11.22
1
הרבה יהודים טובים לא מתגעגעים ובצדק....
ליטאי שפוי09.11.22
מה שבטוח שאחרי דיבור כזה מקווה שהמשפחה שלך תתגעגע ..... בושה איך אתה מדבר
ברקוביץ10.11.22
זהירות !!!!! לא ככה מדברים/ כותבים על גדולי ישראל אני מוחה
מחאה09.11.22
ה' ירחם . הזהרו בגחלתן גם אם לא חושב כמוך. ולא מבין למה כאלו דברים לא מסננים.
אלי10.11.22
הוא אינו גדול בישראל
מחאה נגדית10.11.22
"לא קרא לא שנה לא שימש" "מה הוא עשה משהוא למען גיוס בנים וגיוס בנות איפה הוא היה שנלחמו כאן" הדברים שנאמרו על הרבי של אוהבי ישראל שכל אימת ששומעים את השם הרב שך קופצים כנשוחי נחש
שמעון11.11.22
מהרבי יש ספרים בכל מקצועות התורה. תפסיק לבלבל במוח. תלמד קודם עברית . איזו בקיאות יש לך: כנשוחי נחש.. חחח. שינשוך אותך נחש.
למחוצף16.11.22
בזכותו עמד עולם
שנזכיר להכיר בגדלותם10.11.22
בזכות ה' בלבד עומד העולם.
דניאל11.11.22
מרן הגר"ש רוזובסקי זצוק"ל, מרן הגר"ח גריינרמן זצוק"ל, ולהבדיל בין החיים לחיי החיים, מרן הגר"ד לנדו ועוד...
והאלוקים יבקש את נרדף09.11.22
תתבייש, אני מוחה על כבוד התורה
משה10.11.22
גוף בלי נשמה, חוסר באהבת ישראל מורה על חוסר בהכל!
כבוד תורה?14.11.22
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24