כיכר השבת

סיפור כואב ומוכר

הבחור המבוגר שמייחל להתחתן, משתף ברגשות: "כל יום הוא סבל בלתי נתפס"

"אני השלישי במשפחה יש מעליי שתי אחיות ועוד ארבעה אחים מתחתיי, כשהגעתי לגיל השידוכים ידעתי שההורים שלי לא ישמעו בשבילי עדיין שום הצעת שידוך" | בחור מבוגר משתף על החיים הקשים כרווק חרדי ויש לו גם טיפ בשבילכם | מרדכי רוט בטור חשוב (מגזין כיכר)

34
מרדכי רוט | כיכר השבת | ד' בשבט | 26.01.23
דמעות של בדידות | אילוסטרציה
דמעות של בדידות | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

היה זה לפני כחצי שנה, פגשתי בחור בן 31, וכך הוא סיפר לי: יש לי ברוך השם הורים טובים ונפלאים. הייתי ילד טוב מנעוריי ועד עתה - בבית, בחיידר, ואחר כך אף בישיבה הייתי בחור טוב, למדתי טוב והתנהגתי למופת.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

אני השלישי במשפחה יש מעליי שתי אחיות ועוד ארבעה אחים מתחתיי, כשהגעתי לגיל השידוכים ידעתי שההורים שלי לא ישמעו בשבילי עדיין שום הצעת שידוך.

כי משום מה שתי אחיותיי עדיין לא התחתנו, וההורים שלי לא רצו לפגוע באחיות שלי כשהם שומעים לי שידוכים, לפני ששתי אחיותיי מתחתנות. כל כך הרבה שידוכים הציעו להן אבל משהו היה תקוע. כמו איזו קללה נסתרת שעשתה שלא יתחתנו.

הן התבגרו, עברה עוד שנה ועוד שנה והן עדיין לא התחתנו. אני זוכר שבגיל עשרים ואחת שאלתי את אימי: 'אמא, אתם שומעים לי כבר שידוכים. לא נעים לי מאחיות שלי, אבל מה - אני אחכה עד שהן תתארסנה ורק אז אתם תשמעו לי שידוכים?! אני רוצה כבר להתחתן!' אני מגיע מקהילה חסידית הסביר לי הבחור שכבר בגיל עשרים הרוב מתחתנים. אימי אמרה לי תחכה עוד 'קצת' אני חושבת שהן תיפגענה מאוד.

אבל ה'קצת' הזה התעכב עד שאני כבר הגעתי לגיל המופלג - עשרים וארבע. מפה לשם השם עזר ובהפרש קצר שתי אחיותיי התארסו.

את השמחה שהייתה אצלנו בבית אי אפשר לתאר, בפרט של הוריי. כמה דמעות הם שפכו כמה תפילות הם התפללו בשביל אחיותיי, כמה השתדלות הם עשו בשביל שהן יקימו בית בישראל והנה ברוך השם זה הגיע.

אני כמובן גם שמחתי, אבל קצת הרגשתי בלב צביטה, מה יהיה איתי עכשיו?! כל החברים שלי מהישיבה כבר התחתנו, לכולם יש כבר ילד או שניים, ואני, אני בכלל לא בכיוון.

לא ידעתי עד כמה כאב לב וצער נכונים לי בשנים הבאות. אחיות שלי התחתנו וההורים שלי המשיכו עם הפרויקט הבא, לחפש שידוך לבנם בן העשרים וארבע.

אפילו שהייתי בחור טוב אבל משום מה ה'בעיה' שהייתה אצל אחיותיי, עברה גם אליי. עוברת עוד הצעה ועוד הצעה ועוד הצעה ואני לא מוצא את האחת והיחידה.

כמה התפללתי כמה בכיתי אבל משהו היה נעול פה.

השנים עברו, ערב אחד אני יוצא מתפילת ערבית מבית הכנסת ואני רואה חבר שלי מהישיבה הולך עם אשתו וארבעת ילדיו.

הילד הגדול שלו היה נראה כבן שש. מיהרתי הביתה כי לא רציתי לפרוץ בבכי ברחוב, נכנסתי לחדרי נעלתי את הדלת והתחלתי לבכות בכי חסר מעצורים. השם, עד מתי אני אהיה רווק? עד מתי?!

אני כבר לא יכול. החברים שלי כולם יש להם כבר ילדים וילדות, חיים את החיים ואני תקוע פה לבד רק בגלל שוויתרתי לאחיותיי.

הרגשתי כזה לבד ובודד בעולם. כל החברים שלי הטובים... שהיו לי מהישיבה שהיינו יחד למדנו יחד היה לנו כיף יחד אפילו. אחד מהם לא הואיל להתקשר אליי במשך השנים: 'תשמע, אני חושב עליך, תדע שאני מנסה למצוא לך שידוך'. או אפילו סתם שידבר איתי.

אבל כלום. כל אחד היה עסוק ברדיפה של החיים שלו עם אשתו, הילדים שלו, הפרנסה שלו, הרוחניות שלו.

כל אחד היה עסוק רק בעצמו ושכח אולי שאני גם בן אדם, אפילו לא להציע שידוך אלא אפילו רק להרים טלפון לשאול בשלומי.

לדבר איתי כמה דקות. אבל אין קול ואין מענה.

כאב לי מאוד שלא מצאתי את השידוך שלי. אבל הרבה יותר כאבה לי ההרגשה שהרגשתי בודד - שאף אחד לא מתעניין בי ואכפת לו ממני. הייתי בוכה להשם: 'איפה כולם? איפה הלב של כולם? מה, אף אחד לא אכפת לו ממני בעולם!''

"אמר רבא: היינו דאמרי אינשי או חברותא או מיתותא" (תענית כג.) – הבדידות מקבילה למוות.

אני מספר את הסיפור הזה כי זה אולי יגרום לקבלה טובה שאפשרית וראויה לכל אחד לקבל על עצמו. אני בטוח שאם כל אחד יסתכל מסביבו הוא בוודאי מכיר בחורים או בחורות רווקים, או אפילו גרושים או גרושות שמחפשים להתחתן בשנית.

אני לא יכול לתאר את הסבל שיש לאותם אנשים מעיכוב זיווגם, אבל הרבה יותר כואב הוא כאב הלב שלהם כשהם מרגישים בודדים במערכה.

שלאף אחד בעולם לא אכפת מהם.

פשוט להתבונן מסביב. אתם מכירים מישהו שמתעכב לו השידוך? תתקשרו אליו תגידו לו שאתם חושבים עליו ואכפת לכם ממנו. ובאמת תנסו לפחות חמש דקות בשבוע לחשוב על אותו בחור או בחורה, גרוש או גרושה לנסות למצוא להם שידוך. כן, תנסו להיות שדכנים לכמה דקות בשבוע.

תנסו קצת לצאת מעצמכם ולנסות לדאוג לשני.

אני בטוח שהרבה אנשים לא עושים את זה לא בכוונה תחילה אלא מחוסר שימת לב וטרדות החיים.

אי אפשר לתאר מה זה עושה בלב של מי שמחכה להתחתן שאתה מרים אליו טלפון שואל בשלומו ואומר לו שאתה חושב עליו. ובאמת תחשוב עליו. ובאמת תנסה לפחות חמש דקות בשבוע למצוא שידוך. לך תדע, לעולם אינך יודע, אולי אתה תהיה המושיע שלו.

תהיה שליח השם לעזור לו.

[כמובן - אל תנסה להציע לו מה שלא היית רוצה שיציעו לבנך!]

לקבל קבלה כזו קטנה לפני ראש השנה - לעזור ליהודי או ליהודייה המחפשים את זיווגם, במינימום מאמץ, אין לשער את הברכה שיש בזה, הדבר הכי גדול בעולם זה לעזור ליהודי אחד.

ישנם אנשים הנרתעים מכך מאחר שחוששים הם - מה תהיה התגובה של הבחור או הבחורה. אבל תדעו שאין ממה לחשוש, הם מחכים ומצפים ליחס הזה.

אתם לא מבינים כמה.

הם יברכו אתכם אתם לא מבינים כמה והברכה שלהם עובדת. "קרוב השם לנשברי לב".

אותו בחור שהגיע אליי בעזרת הבורא הוא התארס לפני חודש.

והאמת שבזכות אותה פגישה עם אותו בחור קיבלתי על עצמי בלי נדר את הקבלה שכתבתי פה, קצת לנסות לרחרח לראות מי מהסביבה שלי מחכה לישועה במה אני יכול לעזור: אם בשיחת טלפון או בלפחות חמש דקות לעזור למצוא להם שידוך.

כמובן שהשידוכים הם רק דוגמא, ואפשר וצריך להשקיע במחשבה לעזור לשני בכל דבר שהוא זקוק לו. ולפחות להתפלל בעבורו.

ויהי רצון שיזכו כל המעוכבים והמעוכבות להקים בית נאמן בישראל. ענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל.

ומכיוון שזכינו השבוע להיכנס בשערי חודש שבט נזכיר את הדברים של המהרצ"א מדינוב בעל ה"בני יששכר" המבאר כי יש קשר הדוק בין ט"ו באב לט"ו בשבט, וכמו שט"ו באב הוא יום המסוגל למציאת זיווג, כך גם ט"ו בשבט. והנה דבריו:

המטפל הרגשי מרדכי רוט (קרדיט: ראובן חיון)

ט"ו בשבט מקביל במעגל השנה לט"ו באב, יום המיוחד לענייני שידוכין כאשר "בנות ירושלים יוצאות במחולות בכרמים, ומה היו אומרות: בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך..." (תענית פ"ד מ"ח). ט"ו באב חל בדיוק ארבעים יום קודם תחילת בריאת העולם, בכ"ה אלול, בסוד "ארבעים יום קודם יצירת הולד, בת קול יוצאת ואומרת: בת פלוני לפלוני" (סוטה ב', א'). אלא שיש מחלוקת תנאים רבי אליעזר ורבי יהושע אם העולם נברא בתשרי או בניסן (ר"ה י':), ולשיטת רבי יהושע שבניסן נברא העולם (כלומר, האדם שהוא נזר הבריאה), מסמל ט"ו בשבט את היום הארבעים שקודם לתחילת בריאת העולם שהוא בכ"ה אדר.

ביום זה אפשר להתחבר לידיעה ולאמונה ש"יש שם מישהו בשבילי", שהקדוש ברוך הוא וודאי הכין במיוחד עבורי, גם אם הוא לא התגלה בפועל.

מאחל לכל עם ישראל הקדושים והיקרים שבת שלום שקטה ורגועה. ושנזכה להאיר בליבנו ובלבבות הסובבים אותנו אור, אהבה ואמונה.

לתגובות: machon.rot@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
34 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
וואו מזדהה מאד עם כל מילה ..
רויטל26.01.23
24
מה זה השטויות האלה לחכות לאח גדול או אחות גדולה שיתחתנו קודם, למה ליתקוע את המזל אם יש הצעת שידוך לאח או אחות יותר קטנים??
מלי26.01.23
את צודקת בכל מילה! איתך ממש בזה, אין שום חיוב לחכות לגדולים, מי שמגיע מזלו, שיתקדם...
...26.01.23
23
אין יותר מפגר מהורים שמחתנים לפי סדר...אצלנו חיתנו מהאמצע למעלה למטה למה לעכב את מי שיכול להתחתן.
אפרת26.01.23

הצגת כל התגובות

22
תודה הרב רוט. איזו כתיבה מיוחדת ומרגשת!
נהנה כל שבוע מחדש!26.01.23
21
מי שחונה, עוקפים אותו. הוי אומר: אם הוא משנע את עצמו, תפדאל. אבל אם הוא סתם מבלבל ת'מוח, לא מחכים.
לאהל'ה27.01.23
20
באמת אמרו 'גדולים' לא לעכב אחים צעירים.ובכל אופן, כיהודים עלינו לזכור שזה שהוא לא התחתן, זה מפני שכך גזרו משמיים. וגם אם אחיותיו היו מתחתנות בזמן, הוא היה מתעכב. זה אולי קשה לעיקול ומחשבה כי זה מצריך 2 סוגים של מחשבות הפוכות. אבל תמיד כיהודים היינו עם יכולות מיוחדות... שב"ה יהיו בשורות טובות
אבג26.01.23
סיפורי מעשיות ותרוצים...אף אחד בשמיים לא עיכב אותו היו הצעות רק ההורים שלו דחו אותם.אל תאשים את השמים בטיפשות של ההורים.
הורים 27.01.23
הטפשות של ההורים שעיכבה אותו היא גם משמים. מה ציפית שיתחתן לבד נגד רצון הוריו ומשפחתו ואז כן יהיה מאושר?! קצת רגישות ושלא תדע מצער כזה
רווקה 28.01.23
איזה כפירה בקב"ה השם רצה שהוא יתחתן בדיוק בזמן שהכי טוב לו אפשר להלביש את זה על אלף הורים שמחכים אם הוא היה מתחתן לפני הוא היה מאושר יותר??? ממש לא!!! השם עיכב את אחיות שלו בשביל שלו יהיה טוב וגם לאחיות שלו. נכון הדרך לא נכונה אבל לא אנחנו נחנך אנשים כאלה הכל מאת השם יתברך❤️❤️❤️
תהילה30.01.23
קשה לעיכול ...עיקול עם ק זה לא עיכול של האוכל בבטן או כל דבר שקשה לבליעה הינו קשה לעיכול עם כ עיקול עם ק זה עיקולים סביבים חדים זהירות עיקול מסוכן לפניך עיקולים שמעקלים כסף בבנק שלך
יהודי 31.01.23
19
מרגש מאוד.שמחתי בסוף שהוא זכה להתארס.לא מחכים אם יש זיווג לקטן לפני הגדול לא לעכב.שיהיה במזל לכול הרווקים והרווקות אמן.
אורה.26.01.23
18
כל מילה בסלע, אבל הנושא הזה שלהתחתן על פ י הסדר חייב תיקון מי אמר שזה חייבת להחיל מהבכור/ה ולעבור הלאה??? אם יש אחד שמתעכב קצת יותר אין סיבה בעולם לעכב את השאר נכון שיש את הענין של ס"ד והרגע המתאים אבל אפשר לשנות את המחשבה ולהתחיל גם מהבאים בתור...
נעקפתי יותר מפעם, והכל בסדר...!26.01.23
17
זה שבגיל 24 אתה נחשב זקן זה בעיה של הציבור החרדי המטומטם התבניתי החיצוני כל כך
משה26.01.23
16
וואו. ממשש חשוב!!
1227.01.23
15
די לעשות את הרווקים והרווקות מסכנים. הם לא. כל אחד מתי שנקבע לו משמיא.
די26.01.23
יש בזה משהו שלא צריך לאכול את עצמך יותר מידי על זה כי זה גם לא נכון, אבל מצד שני בסופו של דבר האדם צריך להרגיש שאכפת למישהו ממנו והוא מתקדם לקראת משהו.
...27.01.23
14
אם הגעת לגיל 27 ועודך רווק, אתה חייב להתחיל לדאוג לעצמך. אסור לך להישאר בישיבה יחד עם בחורים שצעירים ממך בהרבה. זה יהרוס לך את הנפש! זה מזכיר לך כל רגע שאתה רווק. עליך לדאוג לעצמך. להתחיל לחשוב על מקצוע וחיים לעתיד. לשכור דירה ולגור לבד. לפנות לשדכנים לבד. והשם יעזור.
חנן. ב.27.01.23
13
ואוווו עצוב מאוד. מזדהה לגמרי..
בחורה בשידוכים27.01.23
12
שנית, יש רווקים באמת מבוגרים וזה לא לעניין להתחיל להתבכיין לפני גיל מינימום 30
בכורה ראשונה הגיע מ-לבן!28.01.23
הכל לפי העניין, יש כאלו שאם חלק מהשיעור התארס כבר מרגישים על הפנים
תגובה אווילית29.01.23
11
בטוחני שתיגאל, גם אני מחכה,והתייאשתי מבשר ודם, בנתיים נקיים:לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי .
משה28.01.23
10
הלוואי הגיע הזמן
הלוואי שיעשו אירגון שיעזור למעוכבי שידוך28.01.23
יש הרבה אירגונים כאלה תחפש
מישהי30.01.23
9
רבי מרדכי. כל פעם אני מתפעל מחדש מהטור שלך. עצם החשיבה על הנושאים החשובים באמת. הגישה, הבהירות - וההשקפה הטהורה והנכונה. ה' יתברך יצליח אותך בכל מעשי ידך. אמן.
בן תורה 27.01.23
8
מעניין שכותב הסיפורים הצליח צ'יק צ'ק לשדך את הבחור. הצליח היכן שאחרים נכשלו.
יוסי27.01.23
7
אני הבכורה ואני יודעת שאני לא רוצה להתחתן לפני גיל 21, ואחותי קטנה ממני בשנה רוצה להתחתן בגיל 19. מי אני שיתקע אותה רק בגלל שאני הבכורה. לדעתי אם מעכבים את הקטן בגלל הבכור/ה זה גורם להם להרגיש עוד יותר רע...
תמר29.01.23
6
ההורים אשמים!!!!!!! מחליטים לקב"ה איך להתנהל. אצלנו הבת בת 23. התחתנה לפני הבכור בן ה 25 וחצי. ביקשה מחילה קנתה לו מתנה והכל בסדר. אם ההורים משדרים שזה בסדר אז גם לילדים קל לקבל את הדברים.
מרים 29.01.23
5
תפסיקו להנדס תודעה!! אני בחור מבוגר וכמוני אני מכיר המון בחורים מבוגרים, טוב לנו!! כל יום הוא כיף, לפעמים יותר ולפעמים פחות, אבל לא סבל ולא נעליים, רוב חברי הנשואים עם חיוך פחות גדול משלי. רוב הבני ה25-30 לא מזדהים עם הנאמר, ראו הוזהרתם
אהרן29.01.23
מסכים עם כל מילה! מי שטוב לו יהיה לו טוב תמיד ומי שרע לו תמיד ימצא רע.. רצון השם יתברך שנתחתן ותו לא, זה לא שלנשוי הכל דבש והילדים כולם מחונכים והשלום בית בשיאו וכו'
אמת ויציב29.01.23
4
מצחיק משפחות רבות מחזיקות בסדר השידוכים כמו לבן הרשע! אחים שלי, אם מישהו הגיע זמנו ורוצה להתחתן, איפה בדיוק שייך לעכב אותו בגלל אחותו הגדולה?! ומה עם זה שבינתיים חייו בעברה? בתאווה? בצער?
רחל ולאה30.01.23
3
מי שמך לגעת בנושאי הכי רגישים כשאין לך תעודת פסיכולוג עם שני תארים?? בציבור החרדי מסתובבים אינסוף שרלטנים או אנשים שעשו קורס מסויים וקראו כמה ספרים ומאז הם עושים נזקים לאין שיעור. אתה הנציג שלהם
אהרן31.01.23
2
וואוו.. מזדהה ממש ואני חושבת שלפי התגובות כאן, אנשים לא באמת הבינו את המסר החשוב בבקשה!! תהיו ערים לסביבה ולא משנה מה ואיזה החלטה עומדת מאחורה, בחורים ובחורות מחכים/ות לדאגה העצומה הזאת בבקשה!! תשתדלו לעשות את מיטב יכולתם, ואולי תהיו שליחים לזכות העצומה של להקים בית יהודי בישראל
יפי05.02.23
1
גם לי היו שתי אחיות מעלי (אני בחורה) שהורים שלי רצו לחכות… התפללתי יותר עליהם מעל עצמי בסוף… ככה ה׳ רצה. פספסתי את הרכבת. אני עכשיו בת 40…
נ.ב.06.02.23
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

ראש הישיבה: החיילים בכניסה - לא יודעים שאתם השומרים

חיים רוזנבוים | 09.05.24

אנו רצים והם רצים

ויחזור לתלמודו: אלפי תלמידי הישיבות התחילו את זמן קיץ

חיים רוזנבוים | 09.05.24

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24

ענבי הגפן

המונים בשמחת אירוסי נכדת הגרמ"ה הירש | גלריה

חיים רוזנבוים | 08.05.24

צרבי דרבנן

במודיעין עילית מתכוננים לחג שבועות | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

גלריה מכבוד התורה

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 06.05.24

ותלמודו בידו

מול גלי הים בקיסריה: כך נפש הגר"ש גלאי בימי בין הזמנים 

חיים רוזנבוים | 06.05.24

עימותים סוערים | תיעוד

קריאות "נאצים" לשוטרים; 6 עצורים בהפגנת הקיצוניים

נחמן שטרנהרץ | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

ההרשמה בעיצומה

אלו החרדים שעובדים בחטיבה הסודית של מערכת הביטחון

כיכר בשיתןף סייבלו | מקודם

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24