כיכר השבת

וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת

פתיל תכלת | התופעה המפתיעה שצוברת תאוצה בעולם הישיבות הליטאי

שיחה אקראית עם קבוצה של ישיבישער'ס חשפה בפני ישראל גינצבורג את התופעה שכובשת את עולם הישיבות הליטאי - לבישת פתיל תכלת בציצית | הוא יצא בעקבות החשיפה ובדק עד כמה היא נרחבת, מי עומד מאחוריה ומי לא יכול להצטרף? (עולם הישיבות)

113
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | י"א בשבט | 02.02.23
פתיל תכלת
פתיל תכלת (צילום: שאטרסטוק)

לפעמים אנחנו עושים פדיחות שגורמות לנו להבין דברים שלא היינו עולים עליהם לבד. כך קרה לי כשישבתי בחתונה של חבר קרוב וישבתי עם קבוצה של ישיבישער'ס ושוחחתי איתם על עולם הישיבות. אחד מהם סיפר לי על אחד הרבנים ששובץ באחת הישיבות, ואני הערתי כבדרך אגב שמדובר בטיפוס לא שגרתי. "הוא טיפוס כזה שלובש ציצית תכלת", אמרתי.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

לאחר כמה דקות ניגש אלי בצד אחד מחברי השולחן, ואמר לי שעשיתי פדיחה. "הבחור שאתו דיברת, הוא בעצמו לובש תכלת", הוא אמר לי, ואני נדהמתי. "אין סיכוי, הוא הבחור הכי 'קלאסי' שאני מכיר. הוא מגיע ממשפחה ליטאית טיפוסית ואין סיכוי שהם לובשים תכלת", אמרתי לו, אבל החלטתי לשאול את הבחור עצמו.

"כן, אני לובש תכלת", הוא אמר לי, "אבל אני ממש לא חריג. התופעה הזו הולכת וצוברת תאוצה בעולם הישיבות הליטאי, וכל בחור שלובש תכלת גורם לעוד כמה בחורים בסביבתו לעבור לציצית תכלת. בשנים האחרונות זה מאד 'אִין', ובכל ישיבה יש אחוזים - לא רק של בחורים שלובשים תכלת, אלא גם של רבנים שלובשים תכלת. חלקם לובשים בגלוי וחלקם בסתר, אבל היחס היום לתכלת שונה מאד מהיחס שהיה בזמנך או בעשורים הקודמים".

האמת שהופתעתי מאד. לא רק בגלל שלא חלמתי שהעניין הזה ייכנס לעולם הישיבות הליטאי, אלא גם בשל העובדה שבחורי ישיבות ליטאיים מרשים לעצמם לנהוג אחרת מההורים שלהם, ולשנות חלקים הלכתיים גם אם ההורים שלהם לא נוהגים בצורה דומה. בעיניי זה מעיד על בחורים עם יושרה פנימית וחוט שידרה, ועם אומץ לקום ולעשות מעשה גם אם הדבר לא מקובל.

החלטתי לבדוק את הנושא, והאם יש גוף שעומד מאחורי המהפך הזה בעולם הישיבות. סיקרן אותי לדעת אם מישהו פועל בצורה אקטיבית לקדם את הנושא הזה, והאם הבחורים שמחליטים לעבור לציצית תכלת מקבלים גיבוי של ההורים או שהם דווקא נתקלים בהתנגדות בשל רצונם לשנות את המנהג הקיים.

• • •

מסתבר שיש מישהו שנותן רוח גבית למהלך הזה. כמה בחורים הפנו אותי אל יוסף אלי שטיינברג, יו"ר ארגון 'וזכרתם', שפועל רבות להכניס את ה'תכלת' לעולם החרדי, והוא סיפר לי בהרחבה על התפנית הדרמטית שחלה בעולם הישיבות בנושא הזה.

פגשתי לאחרונה בחור ישיבה קלאסי מישיבה ליטאית רגילה שהתחיל ללבוש תכלת. שאלתי אותו, האם זו תופעה שהולכת וצוברת תאוצה בעולם הישיבות?

"אני רואה בבירור שיש הכפלה של מאות אחוזים בבחורי הישיבות שלובשים תכלת, ומה שהיה פעם מחסום של פחד להיראות שונה, היום הפחד הזה כבר לא קיים בהרבה מהמקרים. אסור שפחד כזה יהווה משקל מול קיום מצווה דאורייתא. ובמקומות שהוא קיים עדיין, עלינו לעבוד כדי להסירו.

"בחורים רבים שיתפו אותי בחשש שזה יפגע להם בשידוכים אבל הקב"ה הראה לחלק גדול מהם שלפעמים דווקא בזכות התכלת הם קיבלו שידוך הרבה יותר טוב ממה שהם ציפו. כשאתה רואה בחור שלובש תכלת אתה מבין שמדובר בבחור שאכפת לו מקיום מצוות, וזה דווקא מוצא חן בעיניי הורים רבים".

ציצית בלי פתיל תכלת (צילום: Nati Shohat /Flash90)

השאלה אם אתה לא אומר לאותם בחורים לעשות משהו כנגד רצון ההורים והרבנים שלהם. אני זוכר שתמיד דיברו על זה שהרב אלישיב זצ"ל התנגד לתכלת. אתה לא חושש מזה?

"אני לא מכיר רב אחד שאומר שאסור ללבוש. לעומת זאת, אני כן מכיר רבנים שאומרים שזה כמעט חיוב. יש רבנים שמורים להימנע מטעמים השקפתיים שלא קשורים לאם הם אוחזים שזה אמת או לא. היום באופן ברור, אין כמעט שום ישיבה שמעיפים בחור שלובש תכלת, לעומת לפני 5 שנים שכמעט לא היו ישיבות שהרשו ללבוש בגלוי.

"אדרבה, אני אישית הבאתי ציצית תכלת ל-5 ראשי ישיבות ליטאיים שאני מנוע מלומר את שמם... כמעט ואין היום ישיבה שאין שם מישהו מרבני הישיבה שלובש תכלת, ומתוך ידיעה אני אומר שאין אף רב מגדולי הדור שאין לו נכדים שלובשים!

"אפילו הראשון לציון הרב יצחק יוסף שחזר כמה פעמים בשנים האחרונות על דעתו שאין צורך ללבוש, כתב בשו"ת הראש"ל סימן א' שיש מקום להדר וללבוש בטלית קטן בצנעה...".

אבל בסוף מדובר בתופעה של בחורים שפועלים בניגוד להוראת הרבנים שלהם, אתה לא חושב שיש בכך בעייתיות?

"בישיבות שהרבנים מתנגדים נחרצות, כמו 'קפלן' ו'אור ישראל' באמת אין תכלת כמעט, אבל ברוב הישיבות המצב שונה בתכלית עד כדי כך שב-90 אחוז מהישיבות ישנם לפחות מספר בחורים שלובשים בגלוי.

"שמעתי מאחד מחשובי ראשי הישיבות טענה למה התופעה של בחורים שלובשים תכלת משמחת אותו: הוא הסביר שכתוב בגמרא במנחות 'ראה מצוה זו (תכלת) וזכור מצוה אחרת ואיזו זו קריאת שמע', והרי כידוע מצב הק"ש בזמנה זו מצווה שטעונה שיפור אצל חלק מבחורי הישיבות, אז הנה תשובה מהגמרא - מה יכול לעזור בחיזוק מצות ק"ש...".

פתיל תכלת (צילום: שאטרסטוק)

וההורים של אותם בחורים לא מתנגדים לכך שהילדים שלהם פועלים בצורה שונה מהצורה שבה הם חינכו אותם?

"זה כל כך מפחיד להיות אבא היום, ואתה אף פעם לא יודע לאן הבן שלך ילך, ואני תמיד נוהג לומר להורים שמדברים איתי על זה, שאני מאחל להם שהבנים שלהם רק יחשקו להתמרד לכיוון שמירת מצוות באופן מעולה שכזה...

"למרות זאת, אני נתקל מדי פעם בבחורים שלא לובשים תכלת בעקבות התנגדות של ההורים שלהם שלא מוכנים לקבל את זה, ואותם בחורים מקבלים זאת בהכנעה מפני שכך הוא רצון ה', למרות חשקם העז לזכות במצווה היקרה הזו. אבל ללא ספק גם בנתון הזה אין שום אפשרות להשוות למצב שהיה לפני 10 שנה ואפילו פחות.

"בכל אופן יש אצלי כלל שבחור בישיבה קטנה יכול לקבל ממני ציצית רק אחרי שאביו מאשר לו את זה. ואכן לפני כ-4 שנים בישיבה קטנה מרכזית בירושלים, התחילו כ-15 בחורים ללכת עם תכלת, לאחר שכולם קיבלו אישור מההורים שלהם למהלך".

איך אתה מסביר את זה שהרבנים לא מורים בהמוניהם ללבוש תכלת?

"קודם כל יש רשימה ארוכה מאד של רבנים ליטאיים שהולכים עם תכלת בצנעה, ולצערי לא קיבלתי מהם אישור לפרסם את שמם בפהרסיה, אבל חשוב לזכור שגם מבין הרבנים שלא לובשים בעצמם, ישנם הרבה מאד רבנים שמורים למי ששואל אותם שאין בעיה ללבוש - ובמילים כאלה או אחרות מעודדים ללכת על הצעד הזה.

"שאלתי פעם רב אחד מטלז סטון - ר"מ בישיבה מצליחה, האם אינו חושש שתהיה לו ציצית יותר מהודרת מהחזון איש, והוא השיב לי שאם מישהו היה מביא לנו את התפילין היפות ביותר מלפני 100 שנה היינו פוסלים אותם על הסף וכנ"ל בארבעת המינים ובעוד הרבה דוגמאות שבהן הקב"ה פתח לנו אפשרות לקיימם בהידור גדול יותר מכל הדורות שלפנינו, אז דווקא במצוות ציצית נגיד שזה לא אפשרי?".

אתה חושב שבעתיד כולנו נלך עם תכלת?

"יש כמות עצומה של בחורים ואברכים ש'יושבים על הגדר'. זאת אומרת שהם יודעים שמדובר בדבר אמיתי ויודעים שהמון רבנים לובשים, אבל חסר להם את האומץ לקפוץ למים, ולכן הם יושבים ומחכים לראות לאן כל זה יתפתח.

"אני מציע לכל אחד שמטיל ספק בהנחה הזו לשאול בחדר קפה של הכולל או הישיבה האם לדעתם התכלת הוא אכן התכלת שכתוב בתורה - ואתם תידהמו מכמות האנשים שאומרים שהם רוצים אבל...".

• • •

הוא מוסיף ומראה לי תמונות של גדולי ישראל שלבשו תכלת (שמפאת מורכבות של זכויות יוצרים אי אפשר לחשוף אותן עדיין). כך הוא מראה לי תמונה של רבי חיים פנחס שיינברג זצ"ל עם ציצית תכלת (בניגוד לטענה שהוא לא לבש למרות שהוא הקפיד מאד במצוות ציצית), אמירה של מרן רבי חיים קנייבסקי זצ"ל שאומר לאחד השואלים "אם אתה מחזיק שאתה יודע, ברור שאתה מחוייב ע"פ דין" (ללבוש תכלת).

בנוסף הוא מציג בפניי תמונה של ר' שריה דבליצקי לובש תכלת, ואף מציג בפני רשימה ארוכה של גדולי תורה שלבשו תכלת כמו הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל, ולהבדיל בין חיים לחיים - הרב נתן רוטמן, הרב ישראל לנדא, הרב חיים קלופט, הרב צבי מאיר מורגנשטרן, והרב קארפ, שבדקו את עניין התכלת ועברו ללבוש ציציות עם פתיל תכלת.

מבירור נוסף עולה שגם הרב משה שאול קליין והרב משה שטרנבוך לובשים תכלת, וכמובן הרב דב קוק מטבריה, הרב יצחק רצאבי ונוספים.

• • •

האם התופעה מבורכת בעיניכם? האם אתם חושבים שהתכלת הוא אכן אותו תכלת של חז"ל? את זה נשמח לשמוע מכם בתגובות...

תוכן שאסור לפספס
113 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
61
אני לא ראיתי שלובשים את זה.
אבי03.02.23
ראוי לציין שזו כתבה מקדמת
אבי03.02.23
מנין לך דבר כזה? אם זה היה כתבה מקודמת הם היו צריכים לכתוב זאת בפירוש ע"פ חוק (ליד שם הכתב וכדו') אחרת הם מסתבכים.
תכלת06.02.23
60
תחליפו תמונה מהרררר התכלת של התורה בצבע ירוק(רש"י מפורש בפרשת שלח)
מלאך02.02.23
ביו"ד סי' קפ"ח מהואר ברמ"א שירוק כולל כחול( בל"א בלא)
משה02.02.23
מי אמר לך שזה הירוק שלנו?
אלי02.02.23
אמרו חז"ל. תכלת דומה לים וים דומה לרקיע... באיזה צבע הים?
יהודי02.02.23
רקיע זה שמים לא ים
כתבת בטעות05.02.23
השאלה היא באיזה ש ע ה צבע היום? בלילה, או לאור יום?!
אליעזר05.02.23
אפילו לא מצחיק! גם הים אצלך הוא בצבע ירוק??!
מוטי02.02.23
הים של שרתון ירוק, כן.
אודי03.02.23
איך אתה יודע ? פרוץ מאוד שם. מקווה מאוד שאתה לא מבקר שם כי הפריצות שם נוראית, מניסיון.
מוישה זוכמיר07.02.23
ואיך נראה הגוון שרש"י קורה לזה 'ירוק'?
אברהם02.02.23
ירוק כולל ג גוונים צהוב ירוק וכחול
arye02.02.23
דבריך הם כנגד המסורת!!
יוני02.02.23
רש''י עה''ת כותב שזה בצבע השמיים בשקיעה.
אא02.02.23
ירוק בתקופת חזל יכול להיות כל מגוון הצבעים מטורקיז עד כחול עמוק
אור 05.02.23
תבדוק מה הכוונה ירוק כי שמעתי שהצבע שכתוב ירקרק הוא למעשה צבע התכלת של ימינו רק אלה שכתבו את העברית של ימינו טעו
Adr06.02.23
59
לגמרי!!!!!!!!! בכולל חזון איש חצי הולכים עם תכלת!!!!!!
יחיאל02.02.23
אמיתי?
ציניות 02.02.23
תצחק, אבל יש שם עשרות לובשים...
יאש03.02.23

הצגת כל התגובות

58
כתבה יפה ועדכנית! רק חבל שהתמונות לא מהתכלת של חילזון-המורקס
מוטי02.02.23
בדיוק שמתי לב
נחשון 02.02.23
זה עוד נסיון חסידי אולי ברסלב לשנות את הליטאים ולגרום לנו לחשוב שיש מהפך, לאור גדולי ישראל נלך עד ביאת הגואל ולא נשנה ממנהג אבותינו
משה נחמן03.02.23
נכון
האמת07.02.23
57
אפשר הסבר מה הבעיה בללבוש תכלת? כאילו, מה יהיה בעיה/ עבירה/ לא מתאים בללבוש תכלת?
אחת02.02.23
כי אם זה לא התכלת האמיתי אז זה בעיה(יש מחלוקות לגבי התכלת היום)
אני02.02.23
חירתות מחורתת של אחד שלא פתח ספר מעולם
אברך21.02.23
כי אם זה לא התכלת מהתורה אז יש שחוששים שהפסדת מצוות ציצית.
ידען02.02.23
איך הפסדת? אתה יכול ללכת עם חוטים בצבע כתום אם אתה רוצה.
איש02.02.23
הפסדת מצוות הידור בציצית. ודאי שקיימת מצוה
שמואל03.02.23
התכלת מצווה בפני עצמה ואינו מעקב את הציצית.
אליעזר05.02.23
56
ר משה שטרנבוך לא לובש תכלת יש לו תשובה שלמה נגד (בתשובות והנהגות)!
גדי02.02.23
הבן שלו הביא לו את זה והוא כבר חזר בו מהפסק (לא בכתב אבל בע"פ) יש הרבה עדויות שהוא לובש לפחות שעה ביום. ואדרבא, הוא הרב היחיד שכתב שאולי אסור ועכשיו גם הוא לובש!
יאש02.02.23
תשובות והנהגות חלק ו סימן ג
צודק03.02.23
התשובה שלו מפורסמת אבל אח"כ אחד מהדודים (שלובש בעצמו כבר כמה שנים) שכנע אותו. שאל כל בחור מהישיבה שלו. וזו דוקא הראיה הכי גדולה, שהרב היחיד שכתב תשובה מנומקת נגד התחיל כבר ללבוש בעצמו...
נכד06.02.23
55
אני גם התחלתי ללבוש תכלת.בעקבות רמ בישיבה שבתקופתי כבחור התנגד וכיום הוא עצמו לובש וכל בניו בפונוביז עם תכלת והשפיע על רבים מחשובי ורבני המגזר החרדי ועולם הישיבות
שלום02.02.23
54
חתנו של הרב הלל הרב שלום עמר החליף לכל משפחת טולדאנו את הציצית לתכלת ועושה רבות ונצורות בעניין הוא עצמו ראש כולל באהבת שלום והחליף לכל האברכים החשובים את הפתילים
משה02.02.23
53
הגרב"ד פוברסקי הגרמ"מ פרבשטיין ולהבחל"ח הגר"ש אויערבאך על פי השמועה. ועוד ועוד...
מטיל תכלת02.02.23
52
אם יש כל כך הרבה שעוברים לציצית תכלת אז שיתחילו להוריד מחירים כי זה ממש ממש יקר. הם עושים הנחה בקניה הראשונה, אבל בהמשך הם מבקשים מחיר מלא ויקר. קניתי לבנים שלי, אבל אולי אם היו מורידים מחירים אז יותר בחורים היו לובשים.
שושי02.02.23
הכמה אתה קונה?
יוסף03.02.23
איפה אני יכול לקבל הנחה על קניה ראשונה
מני 02.02.23
זה יקר כי זה יקר. מאז ומעולם היה יקר. גם תפילין ומזוזות זה יקר
נפתלי03.02.23
זה יקר כי זה סמל מלכות, אתה אמור לראות את הציצית ולהיזכר בזה שאתה בן של מלך שלא יכול להתפלש בבוץ היצר והחטא.
אור 05.02.23
51
זו לא תופעה אלא הנהגה שתעלה אין בה שום חיסרון הרי אפשר ללכת עם פתילות ורודות ומקסימום לא קרה כלום היום כולם מבינים ששוה כמה מאות שקלים בשביל דבר שהוא כל רגע והוא מדאורייתא ממש
כותרת מטעה02.02.23
50
חשוב מאד שהעלית את הכתבה הזאת! שנים שאני אומר מי שלא לובש תכלת זה או כי הוא מצוצמם או שאין לו מספיק יר"ש ולא אכפת לו! אבל באמת בבחורים צעירים זה הרבה פעמים נובע מסתם רצון לפרוץ את המסגרת ולהיות "אויבער חכם" (להתחכם) ולא משום טענה אידיאולוגית כמו שכביכול הוצג כאן! מורכב לכמה שורות תגובה...
דוד כהן02.02.23
49
הרב שיינברג לבש כמה סוגים של תכלת וציצית ולא רצה שידעו והתנגד לתלמידי תכלת. אם זו ה"אמת" של מר שטיינברג... הרשימה כמו ר שריה ר רוטמן ר קארפ ועוד גדלו בבית דתי לאומי
אלכ02.02.23
גם ר' יגאל רוזן ור' משה מרדכי שולזינגר ור' דניאל וולפסון גדלו בבית דתי לאומיץ אז מה? גם בהם אתה מזלזל??
ביזוי ת"ח!06.02.23
48
מידי ספק לא יצא
אריה02.02.23
47
ברור שמטיל אצלי תכלת - גם בטלית (שזה ודאי דאורייתא)... אבל שימו לב, שצריך מהתכלת האמיתי ולא מאלה שהיה תקופה שחשבו שזה האמיתי...
אחד התלמידים02.02.23
46
כתבה יפה מאד באמת כדאי לעודד את לובשי התכלת
יוני02.02.23
45
התכלת שבתמונה אינה מארגמן קהה הקוצים, אלא תכלת שמדג הדיונון שלא עליו הכתוב מדבר
טעות 02.02.23
ראדזין נהגו כדיונון וגם חלק מברסלב
בחור ישיבה05.02.23
44
זה תמונה של תכלת לא מארגמן קהה-קוצים
אויש 02.02.23
43
לענ"ד, כל מי שילמד את הנושא ללא דעות קדומות יגיע למסקנה פשוטה שרצוי להטיל תכלת בציצית. אם לא יועיל בוודאי לא יזיק.
אלי02.02.23
מדובר בזיהו כמעט וודאי. גם בתפילין שלנו יש ספקות למאות ולאלפים ובכל זאת מניחים
נפתלי03.02.23
התכלת חייב לבאו מהחילזון ושכנו מה הוא. אי אפשר לחדש מסורת בנשכחה.
אליעזר05.02.23
למה אי אפשר תראה מה שכתוב במסכת מגילה לגבי התרגום של התורה וכן לגבי אותיות סופיות ששכחום וחזרו ויסדום
Adr06.02.23
42
מעניין מדוע הכותב לא התייחס לדעת הרב מאזוז שליטא?
מאיר02.02.23
דעתו של הרב מזוז ידועה בכל שבוע מתפרסם בעלונים. אשרנו שזכינו לאיש ישר כמו הרב מזוז.
שלום03.02.23
הרב מאזוז כבר הרבה שנים הולך עם תכלת
יצחק ברנד06.02.23
מהי דעת הרב???
בחור ישיבה05.02.23
41
התכלת בתמונה אינה של ארגמן קהה קוצים
יא 02.02.23
40
עפ"י פנימיות היום (בגלות) אין טעם ללכת עם תכלת, ומשמים סיבבו שלא נדע מהי התכלת האמיתית. יש בענין בספה"ק עבודת ישראל אבל איני זוכר כעת היכן
קרית יערים02.02.23
ברוך ה' עם ישראל חזר לארץ הקודש בהמוניו כך שבהתגשמות נבואות הישועה אך טבעי שיושלמו גם המצוות שנאנסנו מלקיימם בהיותינו בעומק הגלות
נפתלי05.02.23
39
זהו, סיימתם עם הסטיקרים המצחיקים ש"השפיץ של הישיבה לובש תכלת" ועברתם לאינטרנט? יום אחד עוד תבינו שהכרעת הלכה עוברת אצל פוסקים, ולא בקמפיינים. ואין לי שום דבר נגד עצם העניין של התכלת.
אשכנזי02.02.23
38
מה לעשות,תכלת זה של ערסים.....
אני03.02.23
זה הרמה של הויכח
יהודה12.02.23
37
ענייני הלכה חמורים הם ולא ניתנו להיקבע על פי סיפורים [לשון מרן החזו"א זללה"ה], לא זו הדרך להכריע בשאלות הלכתיות, ע"י כתבות עיתונאיות ברמה לא משהו, וע"י סקרי דעת קהל בחדר הקפה.
חלח03.02.23
36
מבורך ביותר, אכשר דרא, עקבתא דמשיחא , סימן חזק
אברך03.02.23
35
התכלת של ארגמן קהה קוצים הוא בודאות מוחלטת שזה התכלת של התורה, ע' בזה באריכות במאמר "בכנף איש יהודי", נמצא באוצר החכמה ובאתר בריתי יצחק מדור תכלת , וכן במאמר חותם של זהב , וכן "משיכיר" נמצאים באוצר החכמה ועוד הרבה מאמרים,
יצחק ברנד03.02.23
זה ממש לא "בוודאות", אם זה נכון אז איך זה שבמשך כל הדורות, הרי היו יהודים באיזור שגדל בו הארגמון הזה, איך זה שאף אחד מהם לא הטיל תכלת בבגדו?
נחום ונגרוב15.02.23
34
חבל שמביאים רק צד אחד בנידון.
ליטאי03.02.23
33
ר' יצחק מאיר מורגנשטרן שליט''א, לא ר' צבי מאיר
יהודל03.02.23
32
דעת הרב שטרנבוך בתשובות והנהגות חלק ו סימן ג, שאין ללבוש זאת משום חשש בל תוסיף.
הרב שטרנבוך04.02.23
31
גם הגאון ר' ישראל לנדא שליט''א לובש תכלת. ובמענה לבחורים ששואלים אותו הוא לא מורה ללבוש אלא אומר שמכיוון שרבו הדעות והמחלוקות בנושא על כל אחד ללמוד את הנושא ולעשות כפי שיצא לו או כפי הוראות רבותיו.
קובי04.02.23
30
הרב קניבסקי לבש?הרב שטינמן?הרב אלישיב? הרב עובדיה? הרב גרשון אדלשטיין לובש? הרב דב לנדא? הם גם למדו קצת תורה אני חושב לא??
אחד העם 04.02.23
כל הכבוד והיו עיניך רואות את מוריך. לבן זה וודאי ותכלת ספק
האמת07.02.23
אמת. זו מניפולציה מה שהם כתבו שר' חיים אמר ש"אם יצא לך תלבש" כי זה אומר שאותו אדם ש"ידע" הגיע לר' חיים ובכל זאת ר' חיים היה "פחות צדיק ממנו" ולא לבש. אז אולי *מותר* ללבוש אם כך יצא לך, השאלה אם זה *חכם* בדיוק פה לחלוק על גדולי הדור.
מאיר08.02.23
29
המתעטף בטלית עם פתיל תכלת צריך לברך "להתעטף בציצית", פתח באות ב', בשם ראש הישיבה הרב מאזוז שליט"א
מנשה04.02.23
28
האמת הצחיק אותי שעושים מזה כתבה מלאת הפתעה. אם היתה כתבה כזו לפני חמש שנים זה היה מובן, היום זה דבר רגיל ומצוי. אני בעצמי לובש כבר כמה שנים, ואחרי שבהתחלה הייתי מקפיד מאוד להסתיר ושלא יידעו, היום אני כבר הולך בגלוי וכולם יודעים, וכך גם עוד חברים בישיבה שלי.
אלחנן05.02.23
27
הגריש”א זצוק”ל הביא להלכה את הסוברים מהאריזל והגאון ואילך שהתכלת נגנזה עד ביאת המשיח ומי שיבדוק לעומק טענת לובשי התכלת היא שהיום כבר זהו זמן ביאת המשיח והמדינה היא אתחלתא דגאולה עפ”ל ולגבי הטענה שאין מה להפסיד אמר הגר”א נבנצל שליטא ”תלבש משקפיים מספר אפס אם לא יועיל לא יזיק”
בעילום שם05.02.23
26
אין שום איסור לצבוע את הציצית בתכלת כיוון שכיום אין כמעט חשש לפתילים מפשתן. מי שרואה את המחקרים לגבי מציאת התכלת קשה להתעלם ולומר שאין לכל הפחות צורך לחשוש, ואם נזכה להחזרת קיום המצווה מהתורה בשלמות זה לא עניין רק לחסידים או ספרדים. לכן אין להתפלא שגם בישיבות הליטאיות מתחילים ברוך ה' להתעורר.
אייל05.02.23
25
שטיינברג הוא איש זילברמן שמתגורר ברובע היהודי
זילברמן05.02.23
24
מה הקשקוש הזה?! דיבורים על "ערסים" או ההורים או שהסטייל לא מתאים להשקפה הרבנים מתנגדים מה זה?! יש או אין שו"ע אומר כלל בתחילתו ואל יבוש מן המלעיגים איפה התבלבתם?! מצווה דאורייתא כן או לא ומשם נתקדם הייתי שמח לראות דיון הלכתי מעמיק תורתכם אומנותכם לא?!
ראש ישיבה דתי לאומי 05.02.23
23
גדולי ישראל בדורינו הרב עובדיה יוסף הרב בן ציון אבא שאול לא הלכו עם פתיל תכלת ומי שהולך מוציא לעז על רבותיו ואבותיו אלא אם אותו יהודי הוא חסיד ראדזין לכל הדרך אז יש לו על מה לסמוך אבל סתם כך מי שהולך עם תכלת צריך לדעת שציצית לבן זה וודאי והתכלת ספק
האמת03.02.23
לא מוציא לעז על אף אחד. אבותינו היו אנוסים כי לא היה להם תכלת. ברוך ה' המציאות השתנתה והיום יש זיהוי של תכלת שהוא ככל הנראה הנכון.
נפתלי05.02.23
22
אני הולך עם תכלת בגלוי 23 שנה בשמחה ובהרגשת שמחה נפלאה
הקיבוצניק05.02.23
21
אם הרב שיינברג היה הולך עם תכלת אז מדוע הלך גם עם ציצית רגילה הרי צריך דוקא תכלת ואסור 4 אמות בלא ציצית וצ"ע
בחור ישיבה05.02.23
20
אני לא "חושב", אני י ו ד ע שהתכלת שבתמונה א י נ ו הלכלת של התורה. אכן, להלכה, "כל המשחירים פסולים" משום שהם דומים לצבע תכלת שהוא אידיגו מאוד כהה קרוב לשחור (כמו שה black tulip נראה שחור) אבל אינם באים מהחילזון. גם החלזון אינו קונקיה אלא סוג של בעל חי בצורת דג (ירושלמי, רמב"ם). תפסיקו לחלום.
אליעזר05.02.23
19
עוד מצוה שהמזרחי מקיים והעולם החרדי זוחל אחריו. ובצדק. גם בענייני ארץ ישראל, אולי נזכה גם שלימוד התורה יהיה גם לשמה כמוהם. ולומדים תורה מתוך לשמה ולא בגלל הצבא
מן ההר06.02.23
18
אני לובש כבר הרבה שנים. באמת בהתחלה הסתרתי ופחדתי שהחברים בישיבה יגלו, אבל עם השנים זה כבר נהיה כל כך רגיל ומצוי, כך היום אני כבר לובש בגלוי וכולם בישיבה יודעים וזה רגיל לגמרי
דוד ווייס06.02.23
17
אם זה כ"כ טוב וכולם לובשים, למה הוא לא נותן שמות של רבנים? ולמה כולם מפחדים כ"כ להתפרסם?
אודי06.02.23
16
ממש ממליץ לכולם לשמוע שיעור בנושא ולהחליט האם זה שווה שאלת רב. מה כבר תפסידו מלשאול?
וזכרתם06.02.23
15
ספק דאו' לחומרא! לא מבין מה ההו"א לא לשים תכלת
מצוות עשה דאורייתא06.02.23
14
השלב הבא לעלות להר בית ה' הקדושה ובטהרה כפי שנהגו רבותינו בכל הדורות!!!
נפלא06.02.23
13
הייתי היום אצל ר משה שטרנבוך וראיתי את הציציות שלו והוא לא לבש תכלת
יהודי06.02.23
12
אני ערס חוזר בתשובה שדורש הרבה צומי לכן קניתי ציצית תכלת ועכשיו אני מצטער שהלך הכסף על ציציות פסולות שאי אפשר לברך עליהן ראה גמרא מנחות מ"ד וכן רמב"ם הלכות ציצית תכלת שלא מן החילזון לא לברך עליה שספק ברכות להקל!
חושם06.02.23
11
ילקוט יוסף שארית יוסף חלק א עמוד קצג המדקדקים נוהגים לעשות הציצית מצבע הטלית!
ש/ניאור06.02.23
10
עצם העובדה שנשארו עדיין שאלות פתוחות שגם למצדדי התכלת אין תשובה, כמו דברי רש"י שהחילזון עולה מהים על ההרים ועוד, רק מראה שאין ודאות שזה התכלת וממילא אין חיוב ללבוש אותו.
ירושלים06.02.23
9
אני לובש תכלת כבר ארבע שנים ובשיעור אצלי במיר ברכפלד יש עוד חמישה בחורים נורמטיבים לגמרי ועוד מספר בחורים שמעוניים ללבוש אבל...
משה07.02.23
8
שאלתם האם בעתיד כולם ילכו עם תכלת תשובה: פשיטא,יקיימו את כל המצוות וודאי זו השקולה ככל המצוות. זכיתי וגם אני עם תכלת (כמובן מדובר על התכלת האמיתית, לא זו שאמר עליה החזו"א שאפשר באותה מידה לצבוע בדם של שור והמבין יבין )
רפי09.02.23
7
רוב גדולי ישראל התנגדו ומתנגדים נחרצות לחידוש התכלת מכמה טעמים. יש מסיונרים של תכלת שלקחו על עצמם לשכנע את כל העולם בדבר. בחור שרבו מורה לו כך בסדר. בחורים שנוהגים נגד דעת רוב גדולי ישראל ונגד מנהג משפחתם. הם בעלי. עצמאות יתר או נסחפים.... וכן. זה בוודאי יפגע בשידוכים שלהם ובצדק.
משה10.02.23
שומר מצווה לא ידע דבר רע. הולך בתום ילך בטח. מי שחושב שתצא לו תקלה על ידי קיום מצווה צריך המון חיזוק ב'ביטחון'
וזכרתם10.02.23
6
הגר"מ שטרנבוך שליט"א פסק בספרו הגדול שו"ת תשובות והנהגות ח"א סי' כ"ז שמי שלובש תכלת עובר על שני לאוים - לא תתגודדו, ובל תוסיף
ישראל מאיר כהן10.02.23
והוא חזר בו! כך אומר בשמו בנו. הוא לובש כל יום לפחות שעה, כבר שלש שנים
וזכרתם13.02.23
5
אתם בורים ועמי ארצות! הויכוח הוא בכלל לא אם זה התכלת או לא, לא אכפת לנו שזה התכלת האמיתית. הבעיה שזה נגד ההשקפה וככה התחילו המזרוחניקים! לא הכל מתחיל ונגמר בהלכה יבשה!
השקפה נכונה13.02.23
מי אומר את זה? ואיך אפשר להגיד את זה כשמאות רבנים בני דורנו לובשים כבר?
וראיתם אותו13.02.23
4
גם אצלי בישיבה יש ר"מ חתן של ראש הישיבה שלובש תכלת
יצחק מנדלזון14.02.23
3
אם זו לא התכלת ורוב הסיכויים שהיא לא), זה כמו קלא אילן. עונשו של מי שתולה קלא אילן בבגדו במקום תכלת מבואר ברש"י על החומש (ומקורו בחז"ל), ומלבד חשש יוהרא יש כאן גם ביטול מ"ע דאורייתא של "לבן".
קלא אילן15.02.23
בגמרא כתוב מפורש על קלא אילן 'לא יהא אלא לבן' כלומר זה לא גורע כשאין כוונה להטעות
מראה מקום20.02.23
2
גם הרב קארפ [הרב של קרית ספר] לובש תכלת
אברך21.02.23
1
כתב רבנו חיים קניבסקי זלל''ה בספרו דעת נוטה וכת כתב תלימדו הרב ברהרכר כתוב בתנחומא התכלת נגנז עד שיבוא אליהו לי זה מספיק
שקרנים 16.04.23
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24