כיכר השבת

גיוס חרדים ושוויון בנטל | בלעדי

המשגיח הליטאי בריאיון נדיר: "חוץ מלימוד התורה - אין דבר יותר גדול מלהגן על עם ישראל"

משגיח באחת הישיבות המובילות והחשובות במגזר הליטאי, ניאות לשוחח עם 'כיכר השבת' על ההתמודדות של בני הציבור החרדי עם סוגיית הגיוס הלוהטת והיחס של בני הישיבות למלחמה | על עמלי התורה, המשגיח אומר כי "זה פשע למעט בלימוד התורה שלהם", ומבהיר כי אחרי לימוד התורה, המצווה הגדולה ביותר היא להגן על עם ישראל | והאם יש בכלל בעיה לגייס את מי שלא יושב ולומד? | הריאיון המלא והנדיר (עולם הישיבות) 

87
ישראל גראדווהל | כיכר השבת | כ"ז באדר א' | 07.03.24
כד יתבין ישראל ועסקין בשמחת התורה. עולם הישיבות
כד יתבין ישראל ועסקין בשמחת התורה. עולם הישיבות (צילום: באדיבות המצלם, ארכיון כיכר)

ברקע ההסתה נגד המגזר החרדי ולומדי התורה הקדושה שחזרה למרבה הצער במלוא העוצמה, ביקשנו ב'כיכר השבת' לשמוע קול אחר, שונה מעט, מה שקוראים בעולם הישיבות: "דעת תורה".

>> למגזין המלא - לחצו כאן

אם שלוחי הציבור החרדי ומובילי דעת הקהל שבתוכו, מנסים להילחם באולפני החדשות על מנת להביא את הדעה החרדית בנושא הגיוס, עדיין ישנו קול אחד שטרם נשמע והוא קולם של בני התורה עצמם, עמלי התורה, השקועים בהוויות אביי ורבא ועוסקים בחיי עולם ומנותקים מעולם התקשורת.

על מנת להביא את הקול החשוב הזה בצורה אותנטית ככל האפשר, פנינו לאחד מגדולי המשגיחים בדורנו, המשמש כמשגיח באחת הישיבות המובילות בציבור החרדי-ליטאי, שהסכים לענות לשאלותינו ולהציג את ה"דעת תורה" בעניין. דבריו הובאו להלן במלואם ובדיוק מירבי.

בתור הקדמה, שאלנו את המשגיח אודות היחס של בני הישיבות למלחמה, על האווירה בישיבה מאז שמחת תורה ואיך בחורי הישיבה משתתפים בצער הציבור.

אולי לפני שנדבר על נושא הגיוס, אשמח לשמוע מהמשגיח אודות היחס למצב, בעיניים של תורה בעולם הישיבות. איך בני הישיבות מקיימים את ה"עימו אנוכי בצרה" ומשתתפים בצער הציבור? האם יש משהו לשנות בסדרי הלימוד והאם זה בא לידי ביטוי בפועל?

"קודם כל הבחורים בהחלט חדורים בהכרה של התפקיד שלהם, הם יודעים שיש להם אחריות", אומר לנו המשגיח בריאיון המיוחד והבלעדי. "הם יודעים היטב את גודל התפקיד שהם אלו שמגינים. דבר זה משונן השכם והערב, בוודאי בכל התקופה הזאת - ומתחילת המלחמה זהו השיח. הבחורים לקחו מאוד ברצינות את המצב ולכן גם בישיבה אומרים בקביעות תהלים בכל תפילה".
"בתחילת התקופה הייתה הרבה התעוררות וכמובן שאי אפשר להתמיד לאורך זמן לחיות באותה אווירה, אבל עדיין אומרים תהלים אחרי כל תפילה, עם כל הרצינות, בהתאם להוראת גדולי ישראל ואין שום רפיון בזה", הוסיף המשגיח.
"כי הם חיינו ואורך ימינו". היכל פוניבז' | ארכיון (צילום: משה גולדשטיין)
"יש בערך פעם בשבוע שאחד מגדולי התלמידי חכמים בישיבה מקיים עצרת תפילה מיוחדת על חשבון מנוחת הצהריים בישיבה, אני יכול לומר לך שבהתחלה היו מאות בחורים שהשתתפו בזה. בהתחלה זה היה עם תקיעת שופר - אירוע מאוד מאוד רציני. בוודאי שלקחו את העניין מאוד ברצינות", אומר לנו המשגיח, ומתאר את האווירה בישיבה בימים אלו.

האם המשגיח דיבר על המצב בשיחות?

"בוודאי, בוודאי, מה השאלה! זה היה השיח - והבחורים ידעו את זה ולקחו על עצמם את האירוע. ואנחנו יודעים שיש לכך תוצאות, אנחנו יודעים שיש הרבה נסים. צריך להבין שכל האווירה היא שונה. ביחס לזמן חורף ארוך של שישה חודשים האווירה היא מאוד רצינית והבחורים גם הם לוקחים את זה בחשבון שזה לא זמן עכשיו ליציאות".

מה היחס של בן תורה, של אדם חרדי - לנופלים, לחיילים ולאנשים שהם לא בהכרח שומרי תורה ומצוות?

"גם על זה דובר - ובצורה חריפה ביותר", אומר המשגיח ל'כיכר'. "כתוב בגמרא בסנהדרין שאפילו אדם עובד עבודה זרה שנהרג על ידי גויים בגלל שהוא יהודי - כל עוונותיו מחולים".
"אנחנו לא עושים חשבונות שמיים", מדגיש הרב ומתייחס לחללי צה"ל, "אבל בוודאי שיש את היחס הרציני והמכובד לכל נופל. קודם כל זה מה שכתוב רק על מי שנהרג על ידי גוי, אבל מי שחרף נפשו וסיכן עצמו בשביל להגן על עם ישראל, מה זה משנה מה הוא עשה קודם? כעת הוא קיים את המצווה הגדולה ביותר ואת המסירות נפש הגדולה ביותר".
"מסירות הנפש הגדולה ביותר". חיילים בעזה (צילום: דובר צה"ל)

האם זה נקרא למות על קידוש השם?

"אנחנו לא מבינים בזה", אומר לנו המשגיח בשיחה, "אבל יש לנו גמרא מפורשת וזו נקודה מאוד חשובה: מי שעסוק כרגע בלהגן על עם ישראל הוא מקיים את המצווה הגדולה ביותר מתוך המסירות נפש הגדולה ביותר, וחוץ מלימוד תורה אין דבר יותר גדול מזה. זאת אומרת שגם אם בחייו הפרטיים בדברים אחרים הוא לא צדיק אבל בדבר הזה הוא צדיק, הוא מסר נפשו על מצווה, וזאת האווירה: שעם כל ההערכה והכל, אנחנו יודעים שהם זקוקים לעזרה שלנו".

המשגיח מדבר בשיחה על המצב, האם מדברים במפורש על החיילים שנלחמים?

"בוודאי מדברים על החיילים, על אלו שמתו כחיילים ואלו שנהרגו כאזרחים, דובר על הגמרא בסנהדרין וכל מה שאמרנו".

"אנחנו חיים בנסים"

נתחיל לדבר ברשות המשגיח על נושא הגיוס. למרבה הצער זה נושא שחזר להעסיק את הציבור הכללי וחלק ממנו בוחר לאחרונה לנגח את הציבור החרדי במה שהם קוראים "השוויון בנטל". בשונה מראיונות אחרים עם מה שנקרא 'מובילי דעת קהל חרדים', אנחנו מעוניינים היום לקבל 'דעת תורה' אותנטית. אז נשאל את השאלה בצורה הכי פשוטה. למה לא מתגייסים?

המשגיח חושב לרגע ואז אומר לנו: "אני חושב שאחרי מה שעברנו בחודשים האחרונים, מי שיש לו עיניים ומי שהשנאה לא מעבירה אותו על דעתו, ומי שהוא איש אמת, חייב - להגיד בריש גלי שאנחנו חיים בניסים. אנחנו חיים בנסים! אני לא חושב שיש מישהו אובייקטיבי והגון שיכחיש את זה.
"אני לא צריך ללמד את הציבור כמה נסים היו, אבל אנחנו חיים בנסים גדולים - הן במערכת הכללית והן במערכת הפרטית של כל חייל וחייל ואנחנו שומעים הדים מזה. אני יודע ובטוח במאה אחוז שאלה שנמצאים שם (בעזה. י.ג) יודעים את זה במאה אחוז, שלולא הנסים כל יום ממש - מי יודע איפה היינו אוחזים היום וזאת מהרגע הראשון של המצב הנורא שהתחלנו בו ועד היום ממש".
"אם לא הייתה את השמירה העליונה מי יודע לאן היינו מגיעים", מוסיף המשגיח, "עם כל התחזיות וכל המומחים מכל העולם שאמרו שאין שום סיכוי, ושלא יעזו להיכנס - תראה איפה אנחנו היום ב"ה. אז צריך לדעת שאנחנו חיים בנסים והנסים הללו הם רק בזכות לומדי התורה".
"אין שום הסבר אחר להצלחה ואין שום עניין אחר - רק בזכות לימוד התורה - וכל אדם הגון צריך לפעול בכדי לעודד את הישיבות ללמוד אף יותר", מוסיף המשגיח.
מחבלי חמאס ביום הטבח (צילום: פלאש 90)

לגבי הלומדים, אין שאלה שהם צריכים להמשיך ללמוד. הבעיה מתחילה לכאורה אצל אלו שלא לומדים. לצורך הריאיון נחלק את זה לשני רבדים: אלו שנמצאים בישיבה ולא לומדים - לא מקולקלים ולא ברחוב - אבל לא לומדים, ויש כאלו ברוב הישיבות. השאלה לגביהם אם הם צריכים להתגייס, ושאלה גדולה יותר לגבי אלו שכבר "יושבים על הברזלים", אלו שכבר יצאו מהישיבה, שכבר נשרו. האם כן מחויבים לגייס אותם?

"צריך לדעת, שלשבת וללמוד זה אחד מהדברים הכי קשים שיש", אומר המשגיח. "אני לא חושב שיש בעולם ציבור כזה של אנשים שיושבים ולומדים. בין אם מדובר בבחורים צעירים בני 18 או אברכים בעלי משפחות שיושבים ולומדים בלי מבחנים, לא לשם תואר, לא לשם פרנסה, לא ירוויחו מזה כלום רק משום שזו מצווה וזה מגן על עם ישראל. וזה דבר מאוד קשה כי אין דרבון כספי, ולא לומדים לקראת שום הצלחה אלא מתוך הדחק בנתונים של פשטות גדולה מאוד מאוד ודוחק - ובפרט אברכים ובעלי משפחות. לומדים תורה מתוך פשטות צניעות והקרבה. מובן שזה קשה מאוד מאוד".
המשגיח מסביר בראיון ל'כיכר' שגם בחור שלא לומד בכל הסדרים עדיין מגן על עם ישראל במעט שכן. "גם כשמדברים על אלו שלא מתמידים, גם הם ראויים להערכה כל אחד לפי הכוחות שלו. לא מדובר כרגע על כאלה שהם ריקים מתוכן, לא. יש כאלה שגם אם הם לא "המתמידים" בה"א הידיעה, הם לומדים במיטב יכולתם וזה מגן על עם ישראל! וכל אחד מהם יכול באיזה שלב לתפוס את עצמו, ולהפוך כן למתמיד. כך שאי אפשר לזלזל באותם תלמידים".

ובנוגע לאלו שהם כבר ברחוב? אלו שרק רשומים בישיבה אבל אף פעם לא מבקרים בה?

"קודם כל זה לא ציבור שאני מכיר ומתעסק אתו, ברוך השם זה רחוק מאוד מהמושגים של הישיבה שלנו. אבל מה שחשוב מאוד לדעת זה שיש באמת בעיה אמיתית. גם הבחורים האלה אנחנו צריכים למצוא את הדרכים לשמור עליהם שיישארו מה שהם ולא יפלו יותר.
"וגם אצלם יש דרגות שונות, יש כאלה שעדיין מחוברים ושומרי שבת לכל הפחות. וצריך לדעת שהמציאות בצבא היא שאם אתה שולח בחור לשם, אתה מכניס אותו לתוך מערכת שהוא מאבד את האחריות והשליטה, הוא כבר לא בעל הבית לעצמו והוא מחויב לעשות מה שהמערכת אומרת".
"אם ניקח למשל את הנושא של השבת", אומר המשגיח. "מי לוקח אחריות על כך שהבחור הזה יוכל להמשיך לשמור שבת כמו שהוא עשה עד היום? ואני כמובן מדבר על בחור שהוא שומר שבת. אם הייתי יודע שיש מערכת של הרבנות הצבאית שנמצאת בכל מקום ויש לה השפעה בכל מקום, וכי כל מה שנעשה נעשה רק על פי קריטריונים הלכתיים ברורים של פיקוח נפש - שמה שפיקוח נפש מצווה לעשות ומה שלא פיקוח נפש לא עושים, אזי היה מקום לשקול".
הגר"ד יוסף בביקורו בבסיס שורה עם רבני "הרבנות הצבאית" (צילום: כיכר השבת)
"אבל כיון שאני יודע שאין מערכת כזאת - ואני אומר זאת מידיעה, כלומר: הרבנות לא נמצאת בכל מקום ואין לה את המילה האחרונה ביחס למפקדים, לדוגמא לגבי השאלה מה נקרא ומה לא נקרא פיקוח נפש ממילא זה לא שייך", קובע המשגיח, שמוסיף ומדגיש: "ואני מדבר על הצורה הרחבה ביותר של פיקוח נפש כלומר מה שנצרך ל"ספק פיקוח נפש" ומה שנצרך לתפעול ההכרחי של המערכת - בסדר, אבל יש הרבה דברים אפורים שצריך עליהם הכרעה. ומי לוקח את האחריות על הדבר הזה? אין אחריות! הרבנות לא נמצא בכל מקום וגם איפה שהיא נמצאת אין לה את הסמכות".

המשגיח מתכוון לומר שאם יבוא קצין בכיר ויגיד לעשות משהו והרבנות תתנגד לא יהיה לכך משקל?

"נכון מאוד, כי באופן כללי הצבא הוא מערכת של פיקוח נפש. וזה דבר שאנחנו לא יכולים להסכים לו. אנחנו לא יכולים לקחת בחורים שהם שומרי שבת ולהכניס אותם לכזאת מערכת, זה קו אדום עבורנו.
"אני יכול לספר לך על חייל שהתארח אצלי בשבת, בסעודת השבת בבוקר, וסיפר לי שהוא סיים משמרת באמצע הלילה באיזה מקום, והוא נאלץ לחזור ברגל מאותו בסיס, הליכה של שעה למקום שבו הצבא מאכסן אותם ללינה. אז הוא - חזר ברגל במשך שעה - אבל אחרים חזרו ברכב".
"נוסף על כך, היו לו גם בעיות במקום עצמו שבו הוא מתאכסן בשבת ואין מי שיפתור לו! לדוגמא: הדלתות באותו מלון הן חשמליות - ולא היה מי שידאג לפני שבת לנטרל את העינית והפעילות החשמלית של הדלת. החייל הזה היה צריך לעשות "שמיניות באוויר" כדי להיכנס בלא לחלל שבת. וזה רק דוגמא קטנה של דבר שהוא מחוץ לפעילות מבצעית מעשית ואין מי שייקח אחריות לדאוג שבחור יוכל לשמור שבת", אומר המשגיח בכאב.
"אם הייתה לנו מערכת שהיא באמת מפוקחת על ידי רבנים ושלהם המילה האחרונה היה מקום לשקול לגבי כאלה בחורים שלא שייכים לישיבה", מבהיר המשגיח.

לגבי שירות אזרחי, היו כל מיני רעיונות שאמרו שמי שלא מתאים לו ללכת לצבא נשלח אותם לשירות אזרחי, מה המשגיח אומר על זה?

"שיהיה ברור: אם אנחנו מדברים על בחורים שהמשמעות של זה היא למעט בלימוד שלהם אפילו במעט, זה פשוט פשע!", אומר המשגיח. "הרי אנחנו מדברים פה על נפשות! מדברים על לקחת את השמירה שבלעדיה אנחנו אבודים, השם ירחם".
"אבל אם מדובר על כאלה שזה לא על חשבון לימוד כי הם ממילא לא לומדים, זו כבר שאלה שצריך לשקול אותה במסגרת רחבה לגבי איך זה ישפיע על כלל הציבור, מי ישגיח על זה וכל מיני שיקולים כאלה ואחרים שגדולי ישראל יצטרכו להכריע בהם", מסביר המשגיח.
שירות אזרחי של חרדים בשב"ס (צילום: דוברות שב"ס)

בחור ישיבה שלא לומד כל היום, כלומר: אנחנו יודעים שהוא לומד סדר אחד, בסדר שני הוא לא פה, נקודה. האם לשלוח אותו שעה ביום לעזור להיות עם מבוגרים בבית חולים שזה גם מצווה וגם יוכל להיות תמורת השירות שלו, האם זה משהו רצוי?

המשגיח חושב מעט ועונה לנו: "כמו שאמרתי, זה כבר להיכנס לשיקולים "סידוריים". לגבי הבחור הספציפי הזה, תיאורטית, למה לא? שיעשה מצווה. אבל יש גם שיקולים ציבוריים וקיים חשש שאם "תיתן אצבע" מי יודע מה יבקשו אחר כך. מדברים פה באמת על שיקולים ציבוריים ודברים שראשי הציבור וגדולי ישראל צריכים לשקול אותם איך להתייחס אליהם. מבחינה ערכית של האדם הפרטי הזה יכול להיות שהיה מוצדק, ולא רק בשביל נשיאה בנטל".

אבל נשיאה בנטל זה גם שיקול?

"קודם כל אנחנו נושאים בנטל באמצעות לימוד התורה שמגן על עם ישראל! אנחנו לא מנותקים. אנחנו בהחלט מעריכים את אלו שנושאים בנטל באמצעים פיזיים ואנחנו חלילה לא מחפשים להשתמט. אבל אני אומר שאפילו בלי זה, מי שיש לו זמן והוא לא לומד שיעשה מצוות וכל מה שהוא יכול כדי להועיל למי שאפשר. אבל להפוך את זה למשהו רשמי ומסגרתי יכול להוביל לבעיות אחרות. גם אם אנחנו לא נראה את הבעיות יכול להיות שגדולי ישראל יגידו שבטווח הארוך זה יביא לבעיות".
"מה שאני יכול להגיד זה את ההתייחסות העקרונית לבני תורה, את השיקולים הציבוריים ואיך דברים משפיעים באופן רחב זה כבר לגדולי ישראל. אני לא חושב שכל אחד יכול להביע דעה בזה, לא השואלים ולא המשיבים", מסכם המשגיח.

בסיום השיחה, לשאלתנו איך להתייחס לאותם אלו שמסיתים מתוך שנאה ולא מתוך כאב, מתוך צרות עין ולא מתוך דאגה, עונה לנו המשגיח: "מי אמר שצריך לענות להם בכלל?".

אבל רגע אחרי, במחשבה שנייה אומר לנו המשגיח: "צריך לעורר אצלם את ההתבוננות. האם הם לא מבינים שאנחנו חיים על ניסים? זו נקודה חשובה שכל מי שהוא בן אדם הגון מוכרח להודות בה", מסיים המשגיח את דבריו המרתקים.

• • •

בשולי הדברים: המשגיח שהתראיין באופן תקדימי לאתר 'כיכר השבת', לא היה מעוניין לחשוף את זהותו מסיבות מובנות. אולם, כפי שהודגש, מדובר במשגיח של אחת הישיבות החשובות והמובילות במגזר הליטאי, ותלמידו של אחד מגדולי הדור הקודם.

הבאנו את דברי המשגיח כדי לחשוף את מה שנאמר בתוך עולם הישיבות ואת מה שמכונה אצלנו: "דעת תורה". בני התורה שוקדים בימים אלו על תלמודם, מתוך אמונה תמימה וטהורה כי בלימוד התורה הם מסייעים בשמירה והגנה על עם ישראל, ורובם אינם מודעים כלל להסתה הרעילה שמשתוללת ברחובות ישראל.

תוכן שאסור לפספס
87 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
39
תנועת בני תורה מובילה את ההתנגדות לגיוס בני הישיבות ואין להם שום שייכות עם הצבא שהוא מקום של כפירה, פריקת עול וחיבור עם החילונים, אלפי בחורים ויתרו על מעמד בן הישיבה מהצבא מכיוון שהוא ניתן תמורת יעדים לגיוס מהציבור החרדי. החינוך שלהם הוא לא לפחד מהצבא וכשמגיע המכתב מהצבא הם זורקים אותו לפח אשפה.
האמת היא ש...07.03.24
נכון..אבל מי שלא זכה לנ"ל לפחות עושה דברים טובים( לא לשכוח שאורח חיים שלהם גם ככה הוא לא כדעת תורה..פריצות ועוד) אז לפחות שם מצילים חיים ותודה להם על כך
מסכים 07.03.24
ברור ואין על החיילים הצדיקים שלנו אבל מי אמר שביגלל זה צריך לזלזל בבני תורה???
אאא07.03.24
הוא נראה את הגבורה של התנועה הזו אחרי שהציבור כבר התפכח וכנראה בכל קואליציה עתידית ייבש את כל המוסדות שלא מתגייסים. הפלפולים שלכם יוסבו למציאת הסברים למה כן חובה להתגייס. כדי שלמי שבאמת לומד יהיה בכלל מוסד לשבת בו
יצחק09.03.24
38
רוצים לראות איך נראית טפילות? בדיוק כמו בראיון הזה: בחורי ישיבות לא ילכו לצבא, בחורים מקולקלים לא ילכו לצבא, אפילו מחללי שבתות לא ילכו לצבא. אז כבוד המשגיח, אם כך, מי **כן** ילך לצבא? כי הרי ברור **שמישהו** חייב ללכת, נכון? אם זה לא טפילות, איני יודע טפילות מהי.
חנן. ב.07.03.24
יש לי פתרון: הערבים ילכו לצבא.
לא לשעבר07.03.24
יש לי רעיון יותר טוב מלגייס ערבים: פשוט לתת נשק לחמאס וזהו. (ערבים = חמאס)
פחח07.03.24
שילכו כל מי שלא עוסקים בתורה וגם ככה אורח חייהם פרוץ..הם מתאימים לשם ...הלך הזרזיז אצל...
ציניות לשמה07.03.24
אתה רוצה לקבל פה יחס של אויב שלא מקבל מימון ?
שי07.03.24
אתה תלך וכן כל מי שגם ככה עם מסכים וטומאה וחברות וחילול שבת...לפחות תציל חיים ואל תהיה בטלן כל כך
פח07.03.24
אני רוצה להגיד שאם נמשיך אם כל המחלוקות לא נגיע לשום מקום זה דיי בלי שינת חינם סבלנו מספיק בואו נואהב את כל אחד באשר הוא ןניזכה לגאולה שלמה בימרה אמןןןןןן
אאאא07.03.24
רק לעצור תקציבים.
בערל08.03.24
37
אם זאת האמת וכך אנחנו צריכים לחשוב למה זה לא יכול להיות בגלוי ומזוהה בצם ההסכמה שלכם להביא מישהו שלא מוכן להיחשף מטעמים "מובנים" אתם מערערים את האמונה בצדקת הדבר למה זה ככה??????? למה לפחד להגיד בקול את האמת ומעבר לכך רוב מוחלט של הישיבות לא מתפללים ויש רפיון מוחלט בסדרים הה
מנחם 07.03.24
מאותה סיבה שהטון של הגוואלד ביתד נאמן מישום מה שונה הפעם. רק להזכר מה היה עם בנט טלפיד איזה טורי שטנה .
יןני07.03.24
עול תורה הוא עול...אחד כמוך שבטלן וגם ככה עם מסכי פריצות וחברות אז תלך לשם..בהצלחה
הסבר07.03.24
מה הקשר של התגובה הלא מכבדת הזאת
נריה 08.03.24

הצגת כל התגובות

36
כתבתם שהוא לא מוכן לחשוף את שמו מסיבות מובנות, ואני הייתי שמח לשמוע מה הן הסיבות. הסיבות אכן מובנות אבל הן גרועות להפליא.
מר בחור07.03.24
35
"לגבי הלומדים אין שאלה שהם צריכים להמשיך ללמוד". בהחלט יש שאלה, זו מלחמת מצווה לכולי עלמא וגם תלמידי חכמים יוצאים להילחם.
דוד07.03.24
זה לא כמו פעם, שבעת מלחמה נתנו חנית או קשת וחיצים ויאללה, לשדה הקרב. היום זה חודשים ארוכים של טירונות ואימונים, מילואים כאשר מלחמת מצווה באותו רגע. אז הצבא היה קדוש והכל לפי ההלכה, היום ממש אבל ממש לא. א"א להשוות.
מישהו 07.03.24
אז כולם היו רבנים, מה אני אגיד לך. קדושי עליון. בר כוכבא וכו'... תלמידי חכמים אחד אחד
אז כולם היו13.03.24
כמי שהיה שם 3 שנים ( ניצול צה"ל ) אין מקום פרוץ בעולם יותר משם
נונו07.03.24
עיין בערוך ערך אנגריא "במלחמת מצווה הכל יוצאין אפילו חתן מחדרו וכל שכן תלמיד חכם" אז מאיפה המציאו החרדים פטור לעצמם כשהרמב"ם בהלכות מלחמה כותב מפורשות שהמונע עצמו ממלחמת מצווה הרי שופך דמי כולם. הציבור החרדי לא מזדעזע מזה?!
רונן07.03.24
מי אמר שזה מצוה אני לא יודע בלי אורים ותומים אני לא פוסק אולי אתה כן אהה גם לא נכון אז בבקשה לא לשלוף מצות מהבטן תודה שלום
בחור ישיבה 09.03.24
כן בטח עשית שאלה באורים ותומים פחחחח מצוה .... מקסימום רשות אלף למטה תורה זה נטו תורה בלי שניה אפי' צבא
בחור ישיבה09.03.24
אם אינך רואה כאן את מצוקת עם ישראל ואינך מבין שאנחנו במלחמת מצווה אז אין לנו שיח משותף לויכוח, אתה הולך כסומא בארובה. כמו לעמוד מול יהודי חולה ולסרב לפנותו לבית חולים כי אין לך גילוי של אורים ותומים. קשה לי להאמין שזו האינטליגנציה של למדן כמוך.
המשיב לבחור הישיבה09.03.24
34
אני חושב שצריך לפתר את כל ראשי הישיבות החרדיות שהובילו אותנו לאסון הזה!! כנראה הם לא מספיק למדו או בפחות מדי שטייגען! שיקחו אחריות ויתפטרו!!
שם07.03.24
מה למה???
אא 07.03.24
33
ילמדנו רבנו בזמן משה רבנו נלחמו בעמלק בזמן יהושע כבשו את ארץ ישראל במלחמת 31 מלכים בזמן השופטים היו מלחמות מעת לעת דוד המלך נחחם בפלשתים ואף כבש את ארם צובה בחלק גדול ממלחמות אלה היו ניסים בשום מקום לא נזכר שתלמידי החכמים לא השתתפו במלחמה בשום מקום ממקומות אלה ל
חרדי07.03.24
ואת קדושי עליון, הנביאים והצדיקים, אתה רוצה להשוות לצבא חילוני, מלא בכפירה, שנשתעבד תחתיהם? איכס.
מומו07.03.24
יפתח בדורו כשמואל בדורן
חרדי07.03.24
לחרדי, יפתח יותר מהדור הזה. הצבא הזה היה מונהג על פי התורה. הממשל היום אינו ישראל אלא במסווה ישראל. וכל מי ש"חרדי" יודע זאת.
רם12.03.24
היה שונה. כל אחד קיבל חנית או קשת וחיצים ויאללה לשדה הקרב. המחנה, הצבא היה טהור והכל היה ע"פ ההלכה. היום זה חודשים ארוכים של טירונות ואימונים, מילואים גם כאשר אין מלחמה אז המשווה לא משווה.
מישהו 07.03.24
עמלק קירר את הקדירה ואז גדול הדור היה משה רבינו וצבאו בהתאם...היום גדולי הדור מורים אחרת ואל תהיה עמלק לקרר את הקדירה...
פח07.03.24
נכון חמודי , דוקא כן מוזכר היו אך ורק ת"ח במלחמות פעם זה ההלכה שרק ת"ח נלחם בקדושה וטהרה כדי שלא יפגע ומי שלא צדיק גמור היה חוזר לבית מדרש ללמוד ולא להילחם. אתה צודק היו ת"ח,אבל, ואבל גדול, זה היה מלחמות על פי אורים ותומים. , היו אלה מלחמות מצוה באמת בהוראת נביאים. והיה גם אלף למטה אחד תורה אחד לוחם
בחור ישיבה09.03.24
32
למה הוא מתחבא
המשגיח07.03.24
31
כב' המשגיח טועה. קידוש ה' גדול מתלמוד תורה. ראה מ"ש הרמב"ם באגרת השמד.
דודו07.03.24
יא דבע ישמעו אוזנך מה שפיך מדבר 'שמד' והיום זה לא שמד ומה קידוש השם בלהילחם אני רוצה הסבר
בחור ישיבה09.03.24
30
כת"ר פשוט לא מחובר לשטח אני רב צבאי, ואין דבר כזה שמפקד מסרב לרב. זה נגד פקודות מפורשות. המערכת לא מושלמת, וקורות טעויות, אבל מעמד הרבנות חזק מאוד בצבא
מחילה07.03.24
כניצול רוחני מבסיס רמת דוד..פריצות מחרידה...חילול שבת בפרהסיה ( על האש בגף)....מחייבים לבא למסיבה מעורבת אחרת זה נגד פקודות הצבא...רב הצבאי פוסל שקי אורז עם תולעים והמב"ס והמת"ת נותן הוראה כן להשתמש בקיצור מי שיש לו ריח תורה אין זה מקומו
לא נכון07.03.24
1. לא יודע מה קורה בחיל האוויר. בצבא היבשה זה ממש לא כך 2. אתה לא כותב מתי היית שם. הרבנות מאוד התחזקה עם השנים
אתה טועה ומטעה07.03.24
29
ולבחורים שטסים לשוויץ ולטיולים באמצע מלחמה כשחיילים צעירים מתים יש דין רודף. נקודה ואת זה אף מנהיג לא קם ואומר! חילול שם שמים.
דוד07.03.24
מה מי למה כמה מה הקשר רודף די ללוף דברים מהכאבי בטן די פשוט די ... וכן אולי תגיד את זה לכככל מדינת ישראל שטסים עכשיו כולל חילונים ומזרוחניקים וכולם בעצם חוץ מהבחורי ישיבות האמיתיים שלא טסים כי אסור על פי ההלכה לטוס בלי סיבה שכתובה בהלכה ,תורה, חתנות, ופרנסה, [רפואה]
בחור ישיבה09.03.24
28
אני בחור ישיבה "ציוני" ובתור אחד שעשה צבא ומכיר קצת את המערכת וד"א לא בעד לגייס את כל החרדים חושב שזה לא נכון שהצבא מקלקל רוחנית אני אישית מאוד התחזקתי בצבא ולרנות יש מילה בצבא במיוחד במסלולים לחרדים בסוף המפקדים כפופים לרבנות
משה07.03.24
27
דבר שני אני חושב שבתקופה כזו שאנשים עוזבים משפחות ומורים את הנפש למען עם ישראל לא נכון לומר בחדשות שמי שלומד הוא נלחם למען עמ"י והלוחמים הם נאבך שליחים שלנו זה משהו שלפחות ביחדה שלי מאוד החליש את החברה וגם גם לסלידה מהחרדים
משה07.03.24
צריך להגיד את האמת...כל אחד במקומו עושה את הטוב ביותר
נונו07.03.24
אתה די צודק אבל החיילים נילחמים פיזית ובני תורה רוחנית אתם יודעים מזה לשבת יום שלם מול ספר תורה להיות אם טלפון קשר מתי כולם אם היפונים ללכת אם שור לבן שכולם ציבוני גם זה מילחמה
אאאא07.03.24
אבל למה השגיאות כתיב המחרידות?
יהודי08.03.24
אבל זאת האמת תורה זה יותר חשוב . סליחה זה הכי חשוווב ןסלידה מדת תמיד היתה ותישאר כידוע בספרים הקדושים מהרסיך ומחריביך וכו'
בחור ישיבה 09.03.24
26
אצל רוב בחורי ישיבה אי אפשר למעט את לימוד התורה כי הוא גם ככה נמצא באפס
ישראלי 07.03.24
די חמודי לא ללכלך מקינאה על אלו שלומדים ואם אתה לא לומד אז אתה באמת נאבך
בחור ישיבה09.03.24
25
זה מה שאמרו בתחילת השבוע שני בחורי ישיבה בסרטון ותהום כל הארץ
נתי07.03.24
24
להבהרה: לומדים תורה בכללי, כי ה' ציווה ותו לא. כל יהודי, גם במצב הכי גרוע, וד"ל, הוא תמיד בן של ה' ואחינו, גם אם הוא לא נהרג לשם הגנתנו וכד'. בתורה יש גם את עניין השמירה, וזה מה שעונים לשואלים בשנאה. עניין המלחמה הפיזית, הוא לעשות כלי טבעי להגנה השמיימית, שבא אך ורק ע"י העבודה הרוחנית של בנ"י.
שלום דובער הלוי שווארץ07.03.24
האם כבוד המשגיח מתעלם ממקורות אין ספור שלא פוטרים יהודי בגיל גיוס ממלחמת מצווה? ממתי לימוד תורה הוא תחליף למצוות לא תעמוד על דם.. וכי החיילים שנלחמים אינם לומדים ואינם מתפללים? כל מי שלא מתגייס הוא חב לאחריני ונוצר עומס כבד על מי שנלחם. לא חכמה רק ללמוד צריך גם לקיים
אבא תורני לארבעה חיילים בחזית07.03.24
די אם ה'מלחמת מצוה' זה לא ברור אם זה מצוה ומה קשור לא תעמוד על דם ... החילים הם בגדר מכניס עצמו לסכנה ומה הקשר גם חב לאחריני יש הרבה חילים לא צריך עוד ואם צריך יש מילואים והשאר ללמוד. תודה שלום
בחור ישיבה09.03.24
23
יש לי קושיה לכבוד המשגיח: האם לומדי תורה לא הולכים לקנות ארבע מינים? האם לא הולכים לקנות לכב' שבת? האם לא בונים סוכה? הרי באותם רגעים אינם לומדים, אז מה נשתנה שבמצוות מלחמה אתם פתאום אדישים? האם חלילה אתם שייכים לקבוצה של הירא ורך הלבב? אם החינוך שלכם כזה מוצלח מדוע חוששים אתם ליטול חלק במצווה זו?
יוסי07.03.24
זה לא מצוה נקודה ועיין בגמרות שאמוראים גדולים [רבא ורב ספרא] עסקו בהכשר מצוה כמו שכתבת להכין אוכל לשבת וכדו' ולהחליט שזה מצוה או הכשר מצוה צריך אתה יודע להיות גדול הדור ומה לעשות דגול הדור אמר ללכת ללמוד תורההההה
בחור ישיבה09.03.24
גם אני בחור ישיבה רק שההבדל ביני לבינך שאני בוגר צבא ואתה לא. אני מרחם עליך עד כמה אתה רחוק מן האמת אתה שבוי בהשקפתך המוטעית איבדת את חוש החשיבה הבריאה. ממליץ שאולי ניפגש ללמוד ביחד אולי תשכנע אותי שאני טועה. אין לך הבנה מה עובר כעת חייל קרבי למענך
המשיב לבחור הישיבה10.03.24
עניים להם ולא יראו אזנים להם ולא ישמעו "לא תוכל להתעלם" "עזוב תעזוב עימו" "וחי אחיך עימך" "לא תעמוד על דם רעך" אתה כנראה חי על הירח
תגובה למנותק13.03.24
22
א. "דעת תורה" לדעת החזו"א נתונה לגדולי הדור בלבד - לא לכל רב יש דעת תורה. ב. אם המשגיח בטוח בדבריו למה חשוב לו להסתיר את שמו וזהותו?
שלום08.03.24
''דעת תורה'', מושג מחודש ומחוצף.
אסף13.03.24
21
ביחס לשמירת ההלכה: נכון הדבר שכשיש מפקדים חילונים הם לא תמיד מודעים לכל דבר. בשביל זה בדיוק יש גם אחריות אישית של כל אחד, להסביר ולבקש. לא קרה פעם אחת שפנייתי הושבה ריקם. כמובן שבשביל זה צריך גם הכנה מראש, להיות מודעים בעצמנו לשאלות שיכולות לצוץ. אם רוצים פתרונות - אין בעיה למצוא אותם.
מנחם08.03.24
20
הבעיה האמיתית היא שאף מנהיג חרדי רציני לא רוצה לפתור את הענין בגלל שמפחדים שלגטימציה לצבא תפגע בישיבות. וכשלא רוצים - כל פתרון שתציע לא יספק. אז אפשר להמשיך לומר כמה שהתורה מגינה ושהמשרתים האמיתיים זה אתם. זה לא יכסה על השקר שבאי מתן הלגיטימציה לקחת חלק בהגנה הפיזית על עם ישראל
מנחם08.03.24
זה פרשנות שלך... לרבנים יש טווח ראיה של 2000 שנות גלות שהוכיחו ששמרו על עם ישראל עד כדי כך שבספרי תורה יש רק גירסה אחת (משונה להבדיל מלקוראן) הסיבה שלא הולכים לצבא זו טווח ראיה עתידי... ואין כאן המקום להאריך.
ישראל08.03.24
אןלי אתה צודק אך בדבריך ענית תשובה לעצמך כדי שישאר ישיבות וכוללים ובעצם תורה בדור הזה ובמדינה הזאת צריך שלא יהיה לגימימציה לצבא ואגב יש מספיק פיזי
בחור ישיבה09.03.24
19
החזון איש(יור"ד ב' ט"ז) בדבריו אודות דין מורידין ואין מעלין מלמד אותנו שמעשים שנועדו לחזק את התורה ,אך בפועל מתקבלים ע"י הציבור שאינו מתופסי התורה באור שלילי-אין לעשותם. השיח החרדי מתעלם מהנראות לעיני הציבור שאינו חרדי. מלבד עצם הבעיה אנו על סף עימות שהשלכותיו עלולות להיות פוגעניות ביותר.
אריה ישי08.03.24
18
אם החרדים היו רוצים להקים חטיבה חרדית כשרה למהדרין, זה היה קורה מזמן. אבל הם לא רוצים לעזור לציונות ולמדינת ישראל לשרוד, רק לקושש מצוות לעולם הבא שלהם.
משגיח08.03.24
אשרם ואשרי חלקם יותר חשוב העולם הבא שלי מהמדינה הכופרת שלך
בחור ישיבה09.03.24
17
החייל שהלך ברגל בור ועם הארץ חולק בלי ספק על האגרות מוישה. גםמ לפי רב שלוימה זלמען אויערבאך הוא מחוייב ליסוע עם רכל החיילים. הוא במשמרת שלו. שלא לדבר על הסמכות של הרבצר שהיא המרא דאתרא של הצבא שמתירה את זה בשופי לפי הרב פיינשטיין .
אבנר08.03.24
16
לא שמעת על נשיאה בעול. ככה אתה משגיח? יש לך מושג כמה בטלנים לא לומדים אצלך בישיבה. ממש חילול השם.
מושגח08.03.24
15
דוד לחם למעלה מ-30 מלחמות, כנראה לא למד תורה והיה דתי לאומי… וכן משה, וכן יהושע, וכן כל מלכי ישראל. חרדים זו דת חדשה.
דוד המלך היה מזרחונ׳יק! 08.03.24
14
כנראה שהשואה לא הייתה רמז מספיק טוב...
קוקו08.03.24
השואה היתה כי לא היה תורה מספיק והיתה התבוללות
בחור ישיבה09.03.24
13
למה הציבור הדתי לאומי כן משרת למרות הקשיים של קיום המצוות? למה הם כן יודעים לשלב ספרא וסיפא? התשובה ידועה וברורה לכולם.
יעקב הצהוב08.03.24
12
למה אין שם למשגיח מה אמר המברך בברית שלו?ויקר שמו -משגיח?..
מושיקו09.03.24
11
אפשר לפני שמגיבים בחוצפה להבין קצת באמת קצת את דבררי הרשל"צ שליט"א שתורה זה הכי חשוב כן כן התהילים כן הפרק הזה הציל אותך שלוש פעמים יא טיפש קטן וחוצפן אתה רק צריך להבין ולהאמין 'כי הם חיינו ואורך ימינו...'
בחור ישיבה09.03.24
אף אחד לא חולק שהם חיינו ואורך ימינו. אבל חוץ מללמוד אותה צריך גם לקיים. וכיצד יתכן לפטור ציבור שלם מצווה שכולם חייבים בה? לא יעלה על הדעת להציג את הדברים בצורה כזאת מעוותת כאילו יש ויכוח של בני תורה מול חילונים. אנו החיילים בני התורה זועקים את זעקת התורה שהיא היא המחייבת את כולם להיכנס תחת האלנוקה
רונן10.03.24
10
מענין מדוע רוב המגיבים פה הם נגד תלמידי הישיבות וגדולי ישראל? אולי בגלל שהחרדים כבר לא גולשים באתר הזה? ואולי יש טוקבקיסטים ממומנים שיושבים ומגיבים? חומר למחשבה.
נח אידלשטיין10.03.24
אף אחד כאן לא נגד בחורי הישיבה. אל תעוות את הכתוב. מרבית הכותבים כאן הם לוחמים בני תורה שאינם נגד. אלא בעד קיום התורה כלשונה וכפשוטה שאין ספור פעמים אנו נלחמים על קיומה ואף אחד לא פטור מעזרת ישראל מיד צר. אי אפשר להכחיש את הכתובים. אנו מכבדים את הראשון לציון ומאידך דורשים תשובות לקושיות.
המשיב לנח אידלשטיין10.03.24
9
מה?
אביעד שר שלום 10.03.24
8
אבל אין סומכים על הנס....ולכן צריך השתדלות....אז למה רק החילונים ישתדלו והחרדים לא?
אבל אין סומכין על הנס...10.03.24
7
בּאָבּע מעשה׳ס. סיפּוּרי סבתּא. לא משׁגיח ולא נעליים. כּל אחד יכוֹל להמציא רעיוֹן דמיוֹני עם משׁגיח דמיוֹני. פּרי דמיוֹנוֹ שׁל ישׂראל גולדהוול.
סבא רבה.12.03.24
6
אם הוא משגיח ליטאי עם דעת תורה מאחוריו למה הוא לא חושף את שמו?
רם12.03.24
5
אני מצטט ""יש בערך פעם בשבוע שאחד מגדולי התלמידי חכמים בישיבה מקיים עצרת תפילה מיוחדת על חשבון מנוחת הצהריים בישיבה, אני יכול לומר לך שבהתחלה היו מאות בחורים שהשתתפו בזה. בהתחלה זה היה עם תקיעת שופר - אירוע מאוד מאוד רציני. "" וכשיחמיר, מה תעשו? תוותרו על מנוחת צהריים פעמיים בשבוע? בושה!!
נשר לאה12.03.24
4
השבת ישן אצלנו אברך תוך "שנה הראשונה". חזרנו מבית הכנסת לפני השעה עשר בבוקר וראינו אותו בבית עם טלית. מה, כבר חזרת? שאלנו. לא, השיב, עוד לא הלכתי. על פי ניסיוני האישי, בישיבות הליטאיות יש מנין בשחרית רק בזכות התיכוניסטים שלומדים שם.
יעקב13.03.24
3
האחיכם ילכו למלחמה ואתם תשבו פה?!
ארי13.03.24
2
אם הוא משגיח חשוב מישיבה חשובה. למה הוא צריך לפחד להתראיין ב''פנים גלויות''? ממי הוא מפחד? הרי דעתו זו דעת התורה שאנחנו אמורים להתבטל בפניה? לצערי כל אחד במגזר מפחד מהקנאי ממנו.
לא מבין14.03.24
1
למה שלא יהיו כמה בסיסים לחרדים לדבר ה'?
רפאל 28.03.24
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

ראש הישיבה: החיילים בכניסה - לא יודעים שאתם השומרים

חיים רוזנבוים | 09.05.24

אנו רצים והם רצים

ויחזור לתלמודו: אלפי תלמידי הישיבות התחילו את זמן קיץ

חיים רוזנבוים | 09.05.24

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על יד ארון הקודש המוזהב 

תיעוד מפתיחת זמן קיץ בהיכל החדש: הגר"י בירך "שהחיינו"

חיים רוזנבוים | 08.05.24

ענבי הגפן

המונים בשמחת אירוסי נכדת הגרמ"ה הירש | גלריה

חיים רוזנבוים | 08.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

צרבי דרבנן

במודיעין עילית מתכוננים לחג שבועות | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24

גלריה מכבוד התורה

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 06.05.24

ותלמודו בידו

מול גלי הים בקיסריה: כך נפש הגר"ש גלאי בימי בין הזמנים 

חיים רוזנבוים | 06.05.24

עימותים סוערים | תיעוד

קריאות "נאצים" לשוטרים; 6 עצורים בהפגנת הקיצוניים

נחמן שטרנהרץ | 02.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

חופשת חורף באירופה

השיטה: הזמינו מוקדם וחסכו מאות שקלים במחירי הטיסות>>

כיכר בשיתוף אל על | מקודם

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24