כיכר השבת

חודש החורבן

על חורבנות הבתים שלא נבנו/ רחל רבינוביץ

האם נכון להסתיר בשידוכים פרטים משמעותיים ולהמתין עד לשלב מתקדם יותר של הקשר כדי לחשוף אותם? האם לוותר על הרושם הראשוני והאם זה בכלל נקרא שקר? (טור דעה)

17
רחל רבינוביץ' | כיכר השבת | א' באב | 29.07.22
על חורבנות הבתים שלא נבנו/ רחל רבינוביץ
(צילום: שאטרסטוק)

לפני כשבועיים נפגשתי עם בחור.. אני, בחורה בגיל שידוכים, כבר יותר מדי שנים..
והנה, הגיעה הצעה.. מראש לימדתי את עצמי לא לפתח ציפיות..
עוד ערב לשרוף, שוב להשאל "מה התחביבים" ולשמוע את קורות חייו של מאן דהוא. כשבסוף חוזרים עם מפח ערב על עוד ערב מבוזבז..


ככה זה בגיל מסוים.
הגעתי.. והפגישה התחילה. אפס ציפיות.
עברה השעה הראשונה.
בסיומה של השעה השלישית, הבנתי שהפעם זה אחרת.. ואיזו שהיא תקווה רדומה החלה להתעורר..

אולי..? אולי הפעם..? יש עוד כ"כ הרבה לבדוק. הדרך ארוכה. ומי יודע מה יהיה הסוף, אבל לפחות אפשר להנות מהדרך.. שלא לומר שיש סיכוי שהפעם סופה יהיה גם שונה.

פגישה שניה, מנסה להקטין ציפיות, תמיד יש נפילה.. אבל מסתבר שהראשונה היתה הסיפתח.. וכך חולפים מספר שבועות. המרחק, הגיל, עושים את שלהם, והתדירות יחסית נמוכה.. ובכל זאת נפלה ההחלטה להמשיך ..

נקבעה פגישת המשך.. זהו שלב בו קביעת הפגישה נעשית על ידי הצדדים ישירות , אין צורך בשדכנית שתתאם שעות בין הצדדים, ותעדכן את הבחור שהבחורה יכולה ביום ג' אבל לא בשעה שש כפי שביקש אלא דווקא בשמונה, והבחור עונה שבשמחה אבל בתשע וחצי ..

השיחה מתחילה, מעט בבישנות.. נקבע היום, אפילו השעה. ומתחיל סמול טוק קצר.

סיפרתי על כתבה מרגשת בה .. והשיחה נסובה על הכתב .. מסתבר שהוא חוזר בתשובה, נשוי לחרדית מבית, משפחה מיוחסת למדי.. והתפתח דיון על הנושא.

ולפתע, מתברר שהבחור הינו בעל תשובה. שמעתי את הפרט.

הייתי קצת בשוק.. לא שיש לי בעיה עם בעלי תשובה. הייתי מעדיפה בחור עם רקע כמו שלי מדויק.. אולם ייש גם מעלה גדולה לבעלי תשובה. כמובן תלוי לגופו של עניין ועד כמה הוא מושפע מכך.. איני יודעת אפילו מה הרקע שלו , מתי ביצע את התהליך..

אולם כ"כ הרבה שעות של פגישות, ומעולם הדבר לא עלה.. אני מנסה לשחזר, ונזכרת שהיו המון הזדמנויות בהם הנושא עלה באופן עקיף.. איכשהוא בדיוק באותה תקופה של פגישות הנושא היה כנראה מדובר בתקשורת הכללית..

ומבינה, שהבחור באופן מרשים, דאג כל פעם לעקוף את הנושא. מדובר בבחור חכם (אחרת כנראה לא הייתי מתלהבת בפגישה הראשונה) ... וכך הוא עקף זאת, באופן שכלל לא אשים לב.

הרגשתי מרומה.. מנסה לברר לעצמי עד כמה חוזר בתשובה הוא פרט שמפריע לי, מעולם לא חשבתי על כך. זה לא עלה על הפרק.. אבל לא הצלחתי.

התחושה ש"עבדו עלי" "שיקרו לי" לא נתנה לי מנוח. לא הצלחתי להוציא הגה מהפה.

הבחור שתק.. אני מנסה לומר: אבל למה לא אמרת עד עכשיו..

הבחור מנסה בדרכו החביבה, לזרוק בדיחה, שבניגוד לבעבר בהם נהניתי מהיכולת שלו לצאת ממצבים מביכים באמצעות הומור, רק מגבירה את התסכול, חשש, ושבירת האמון.. "הוא שוב מנסה לברוח מהנושא"

וכך השיחה התמשכה.. כשאיני מסוגלת לתקשר באופן כלשהוא. כל משפט שנאמר, סדק בחויות מהעבר.. "הכל פה סנדול"... זעק משהו בתוכי...

הרי מה יכל לעשות? אין ספק לו היה מתנצל ומסביר את החשש.. השיחה יכלה להגמר אחרת.. אבל בשלב כזה, כששקר מקבל נוכחות בפני עצמו "מה יעשה הנער ולא יחטא"..

ובמחשבה נוספת, ייתכן וגם אז כבר אין דרך חזרה, גם אם היתה נאמרת ההתנצלות בזמן, שבירת האמון כבר נעשתה.. ואם הדבר הקשה ביותר הוא לבנות אמון, הרי שלשבור אותו- נעשה ברגע.. ואחר כך.. ? הסיכוי לבנות משהו.. תמיד יהיה על יסודות שבירים וסדוקים..

רק אם ייכניסו טיט, באופן רך ורגיש ויצטרכו להזהר שבעתיים יהיה לבית כזה קיום.

אבל לצערינו הרב, התופעה של הסתרה בשידוכים רווחת. פעמים רבות היא ממשיכה גם עד אחרי העמדת החופה ואז השבר גדול שבעתיים, ונמצא שבמקום להקים בתים בישראל, מקימים חורבות.

2022, ועדיין אנשים חושבים שהדרך הנכונה לבניית בית היא דרך שקרים...

לפני כשבוע, במסגרת שו"ת באחד העלונים בחור שאל: " האם מותר לי לא לספר בהתחלת שידוך שאני בעלת תשובה"

התשובה היתה: "כן, זה פרט לא חשוב".

באופן אישי לא יכלתי לשאת את עצם השאלה וודאי לא את התשובה "ההלכתית"

אבל מה שהמם אותי יותר מכל, היה הרגע בו העלתי את אותו שו"ת באחת הקבוצות, ולמרבה הפתעתי נוכחתי שאני בדעת מיעוט..

בעצם לא מדויק, אפשר לומר שזה מתחלק לשניים:

יש את אלו שרוצים להשתמש בהתנהלות קלוקלת בכדי להשיג השידוך, והם מצדדים בעד, שם ה' נישא בגרונם, מוצאים אינספור תילי תילים וצדקנות הלכתית, טיעונים מהגמרא בה יש התר לשקר או להעלים ולהסתיר. מסביריםאת ההגיון (העקום) ואפילו מעיזים לזעוק תיגר על מי שהעז חלילה לחלוק על דעתו של הרב בנושא..

ויש את אלו שנפגעים מאותם שקרים.

אלו שרק סובלים מכך.

הגיע הזמן לבוא ולומר: בית לא בונים על בסיס שקר..

"אז מה" תאמרו - הרי אם הבחורה עצמה מסכימה לצאת עם בחור חוזר בתשובה/ גרוש/ או נמוך ממנה.. אלא שבגלל סטיגמות לפני שהיא מכירה אותו למה סתם למנוע ממנה את ה-שידוך שלה..

אפרק זאת אחת לאחת..

ראשית מסביר רש"י כבר בפרשת שלח על המילים "עלו זה בנגב" - הוּא הָיָה הַפְּסֹלֶת שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל; שֶׁכֵּן דֶּרֶךְ הַתַּגָּרִים, מַרְאִים אֶת הַפְּסֹלֶת תְּחִלָּה, וְאַחַר כָּךְ מַרְאִים אֶת הַשֶּׁבַח (תנחומא ו).

אפשר ללמוד מהמרגלים רבות על שידוכים.. שהרי מי שרוצה למצוא משהו שלילי, גם כשיראו לו ארץ זבת חלב ודבש ויעשו במיוחד עבורו תנאים מיוחדים, הוא יפרשן הכל לשלילה, ויגרום לדור שלם לבכות, בכיה לחינם שתהפך לבכיה לדורות.

ולעומת זאת, לאדם איכותי באמת (כלב בן יפונה) הוא רואה את הסחורה כמו שצריך, מגיע לפסולת של המקום, מכיר את כל "הפגמים" העקרוניים והאמיתיים.. ואז.. עומד ומתפלל וניצל מעצת המרגלים ומאותו מקום כל דבר אחר שרואה רק צובר נקודות ומאפשר להתקדם לנחלה הבטוחה..

אין צורך להחליט עבור המשודך מה הוא באמת רוצה או לא רוצה. מה עוד שהרבה פעמים הסטגימות הם של הציבור... לפעמים עסוקים כ"כ בלהסתיר מציאות כלשהיא (עדה, גובה, סטטוס , מצב כלכלי, או איזה עבר פחות מרשים) כשבסוף.. דווקא אותו הפרט הוא דווקא מה שיכול להרשים, כי מי יודע מה באמת מדבר לצד השני?

ומה הפטרונות הזו להחליט עבור האחר?

אבל יתרה מכך.. גם אם מדובר במשהו שלילי, או משהו חיובי, וגם אם יש "התר הלכתי" הרי. שעצם ההסתרה, היא זו שלא מאפשרת הקמת בית.

כל אחד יודע, שסודות תמיד יתגלו. בעיקר כשמדובר על ענין מספיק גדול שאין אפשרות להסתיר (בסוף ילכו להרשם ברבנות ויידע שהוא חילוני לשעבר ) בכלל, זה חלק מהאישיות של האדם.. לא ברור לי כיצד ניתן להסתיר את היותו בעל תשובה..

ואם זה דבר שקשה יותר לגלות אותו, כי לכאורה הוא באמת שולי, ביום בו הוא יתגלה, גם אם זה יהיה לאחר עשרות שנות נישואים זה יחולל משבר אמון שקשה יהיה מאוד לשקם את הבית אחריו (רק לפני כחודש שמעתי על בית שהתפרק מסיבה זו ממש).

_ _ _

תאמרו : זה לא שקר, לא מסתירים, פשוט לא אומרים.

עצם השאלה היא הנותנת. אם בחור שואל אם ניתן לו לומר, כי זה עצמו נקודה שמעיקה עליו, משהו שהיה מעדיף לא לומר.. אז לא לומר זה שקר, כי היה מצופה שיאמר (בד"כ טרום הפגישה, אבל במקרה ואין שדכן או בירורים לפני כן, הרי בשיחה הראשונית שיציג את כל הנתונים כהוויתם)

האם זה אומר שבהכרח צריכים לגלות הכל בפגישה ראשונה?

וודאי שלא.. תהליך השידוך לא קל. הוא דורש חשיפה אישית. ובד"כ לא יודעים בפגישה הראשונה (או במשך מספר פגישות ראשונות) אם הכיוון בכלל חיובי, וגם אח"כ כל עוד הדברים לא נסגרים, לא מתחשק לחשוף את כל החיים, הרי הסיכוי בכל רגע רגע נתון ש-50% החיים יימשכו בחיפוש אחר האדם הנכון לבניית הבית, אז מה גבול החשיפה.

לענ"ד החשיבות בשאלות האלו, שמקוממות בעצם השאלה, היא התשובה: כל נקודה בה מתלבטים אם לשתף את הצד השני ויש רצון להמנע שמא הצד השני ישמע וזה ירתיע אותו,זו הנקודה בה יודעים שיש לספר. כן, באופן יוזמתי..

אפשר לחשוב איך לעטוף זאת בצורה נעימה כמובן, לחשוב על צד ג' אולם עצם הגילוי עצמו, יכול רק לתרום לקשר. מראה על בניית אמון, ומאפשר לצד השני לשקול את כל הנתונים בזמן אמת.

גם הטענה שאם הדבר ייאמר בהמשך אחרי שכבר ייבנה הקשר ואז הדברים יתקבלו באופן בהם יתקבלו על הלב.. אינה תקיפה.. היא עצמה יותרת מצב של שבירת אמון שהצד השני חיכה לרגע בו השיקול במקום להיות ענייני יהיה רגשי.

כן, אני מכירה את הטענות :הכל משמים.. מה פתאום לחשוב שרק האדם מחליט ויודע הכי טוב

זו בדיוק הנקודה, ההחלטה השכלית של שקלול הנתונים בזמן המתאים בלי לחכות לרגע בו הם יתקבלו אחרת ויגרמו לשברון לב לשני הצדדים, גם היא משמים.. ובכלל בבנית בית חשובה ההערכה ההדדית, שבו הבחור (או הבחורה) סומכים על הצד השני שידע לקבל החלטה נכונה.

והרי רגע אחרי, אם יחליטו על פרידה וניתוק, כי הנתון הזה לא מתאים, זה יהיה בשלב מספיק מוקדם בו לא תרגם עוגמת נפש גדולה מדי.

ואיך אומרים ? תנסו, מקסימום תצליחו. אם יקבלו תשובה חיובית, הרי זה יהיה ממקום של אמון, של הכלה וקבלה, בלי סוד שמרחף באויר.

מה? אז להראות את כל החסרונות על ההתחלה?

לא, יש חשיבות לרושם ראשוני. אינספור מאמרים על כך, איך אומר העולם? אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני... אז אם הבחור חוזר בתשובה, כמו בשאלה פה, הוא יוכל לספר על ההתלבטות שלו והקשיים שלו רק בהמשך, וכך לא בהכרח הבחורה תבין זאת באופן המלא כולל כלל ההשלכות.. אבל עצם הנתון חייב להאמר.

הבדיחה אומרת שראשי תיבות שדכן הוא שקר דובר כסף נוטל. הגיע הזמן להשאיר זאת בגדר בדיחה גרידא. כי שדכנים כאלה אם חלילה מצליחים לסגור שידוך, הרי הבית שיוקם על יסודות עקומים חסר תקווה להחזיק מעמד.

לא בונים בתים על בסיס שקרים.

תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
הכתבה הזאת צודקת ולא צודקת.... מצד אחד להסתיר לגמרי זה באמת טיפשי, אבל כאן נתנו לך הזדמנות לראות איך זור לך קשר עם מישהו בלי לראות דברים שמראש היית פוסלת ולא נפגשת אפילו, באיזשהו שלב אחרי שראיתם שאתם מתאימים, היה כדאי מצדו לפתוח את הנושא ולראות אם זה מפריע לך בכלל ואת הצדדים והמורכבויות. וזה חבל שלא
ג10.08.22
9
רחל יקרה, גם אני רווקה מבוגרת, אבל אני מבררת דברים כאלה מראש. לא כדאי לצאת לפגישה בלי בירור בסיסי, גם ככה אין-סוף להפתעות, לכן מה שאפשר לחסוך - חשוב מאוד. הכוחות שלנו אינם בלתי מוגבלים. פשוט תבררי מאוד ותחסכי עוגמת נפש. חזקי ואמצי
אתי04.08.22
8
אני עם שלי נפגשתי רק בגלל שהסתירו. אם היו מספרים קודם- לא הייתי נפגשת. אחרי שהכרתי אותו זה כבר לא הפריע
אר12.08.22

הצגת כל התגובות

7
בפעם הבאה שאת הולכת לפגישה אל תתאפרי כי זה שקר את נראית בן אדם אחר ללא האיפור אל תבואי על עקבים כי זה שקר ועוד ועוד. תפסיקי לבכות על שקרים נשים נולדו כך
נאור04.08.22
6
צודקת לחלוטין , והעבר שלו משמעותי מאוד לחיי נשואין.וחייב לבקש את סליחתך .
ללא שם29.07.22
5
את צודקת צריך לגלות דברים חשובים אבל לא כל דבר צריך להגיד. אם מפריע למשהו בעיה כל שהיא כמו חוזרים בתשובה אגב אין איתם שום בעיה הם אנשים מדהימים הם לפעמים יותר חרדים מחרדים הם בחרו בעבודת השם הם לא נולדו לזה וזה רק מראה עד כמה האדם אוהב את השם שזה הדבר החשוב ביותר אהבת השם וקירבה להשם כי
rcs30.07.22
4
בעיית קשב מה חושבים??
אני29.07.22
אני חושבת שאין שום בעיה עם בעיות קשב הם אנשים מדהימים עם לב ענק אני מכירה כמה מקרוב זה לא מחלה נפשית זה סך הכל משהוא שקשה לו להתרכז והוא אוהב יותר לזוז ולעשות דברים אין שום בעיה!. בהצלחה❣️
rcs30.07.22
הכל נכון, והכל לא נכון... לא כל בעיית קשב- היא בעייה חמורה ומורכבת לעומת זאת בעיית קשב שלא טופלה בזמנה- יכולה להיות מורכבת ובעלת השלכות משמעותיות מאוד עד כדי התמכרויות שונות.... כל דבר לגופו של עניין. ובודאי שקשה לברר את הכל קודם עד רמה שלא ניתן, ולכן ברור מדוע נרתעים מראש לגשת להצעה כזו.
בעלת ניסיון07.08.22
3
לגברת רחל היקרה ההסתרה אולי מאוד מכעיסה, והכעס מאפיל על יתר הרגשות שלך, ואני חרדית מבית, ורוצה לומר לך.. את רוצה להתחתן, לא ??? נראה שיש לך עוד תהליך לעבור וללמוד לשפוט בני אדם ללא דעות קדומות... כי יש אנשים או מצבים שלהם את ורבות כמותך "לא נותנות אפילו הזדמנות" למה לא להכיר את האדם כפי שהוא היום??
חרדית29.07.22
את נשואה נכון? התגובה שלך פטרונית. זכותה לבחור מלכתחילה אם מתאים לה או לא. וגם אם היא שומעת רק בפגישה השלישית, יש צורה לתקשר את זה ולא להתחמק מדיון בנושא. נשמע שאת התהליך דווקא הבחור צריך לעבור.
אחת31.07.22
אני חושב שהיא הסבירה את עצמה מצויין. אין לה בעיה עם זה שהבחור חוזר בתשובה אלא עם ההסתרה! וכן, גם אני 13 שנים בשידוכים ולא אהיה מסוגל למחול ולבנות אמון עם מישהו ש'סיבב' אותי!! חברים: חדל שקרים! זה מוביל רק לעוגמת נפש!!
בוזגלו30.07.22
נקודת המוצא של המאמר היא: האם מדובר בשקר מכוער או בהסתרה לגיטימית? בעיני, דעת ההלכה מכריעה. ואילו בדברי הכותבת וגם בתגובות פה, רגשות הכעס והזעם גוברים על הפסיקה ההלכתית. לא רואה מדוע הצבת מראה בפני הטוענים לסדר עדיפויות רוחני נכון נחשבת פטרונות. לגבי הבחור, מאוד יתכן שגם הוא צריך לעשות דרך, אבל זה
חרדית31.07.22
היא לא דיברה על עצם החזרה בתשובה שלו אם מפריע לה או לא. אלא על ענין ההסתרה וחוסר הכנות. וכן. חוסר כנות אף פעם לא מובילה לדברים טובים.
שרה31.07.22
2
אני לא מסכימה בכלל עם הכותבת אפשר להרגיש סוג של הונאה אם מה שהסתירו ממך זה בעיה רפואית או נפשית אבל שום דבר לא מעיד על אישיות של חוזר בתשובה או של אדם עם בעית קשבב אם טוב לך איתו, תתחתני מעולהה אחרתת חבל לך........
130.07.22
גם אם היא כל דבר תפגע ותקח ללב זה חבל... גם אחרי החתונה צריך הרבה לוותר, אף פעם הבחור הוא לא כמו מהחלומות והסרטים שלך. לפעמים הוא יעשה דברים שאת הכי שונאת ואת תהיי חייבת להמשיך הלאה, ואם תגררי לכעס הרגשת הונאה ומה לא- יהיה לך בעיה בשלום בית... אין אדם מושלם !!! אין!!!! גם את !!!
הונגט12.02.23
1
השאלה האם המטרה היא לקחת כסף ולא מעניין מה יצא מהבית או יש שליחות קדושה?
אני29.07.22
אולי גם יעניין אותך
שידוכים

איך חוגגים חתונה בעיצומה של מלחמה? אם החתן משתפת | ויש גם קליפ מתוק

ארי טננבוים | 14.12.23

כבוד מדומה

חני, התעקשה להתחתן עם יוני; כולם שמחו, חוץ מאבא שלה - שהחרים את החתונה | סיפור מטלטל

משה רבי | 30.11.23

המחלה האמיתית

איציק קרס מול עיניה של כלתו - ואז התבררה האמת האכזרית שניסה להסתיר | סיפור מטלטל

משה רבי | 24.08.23

הזינוק בגירושין | פרק שביעי

בעלת תשובה במכתב מטלטל: כך רימו אותי והסתירו את הבעיות הנפשיות

ישראל גינצבורג | 23.03.23

הזינוק בגירושין | פרק שישי

"חתונה לא פותרת בעיות"; אז מהו גיל ההתבגרות החרדי?

ישראל גינצבורג | 16.03.23
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

אירוע שמשאיר חותם

כך תבחרו מזכרת שתישאר לנצח

כיכר בשיתוף שמחונים | מקודם

טיפים חשובים!

פגישות שידוכים: למהר, או לקחת את הזמן?

ישראל גינצבורג | 24.07.22

כל הטיפים

חשוב: כך תבחרו צלם איכותי לאירוע שלכם

ארי טננבוים | 21.07.22

לבחור נכון

לחשוף סודות: 5 כללים לבירור נכון בשידוכים

ישראל גינצבורג | 19.07.22
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

בדקנו

בשידוכין? אלו המקומות הכי טובים לפגישות

ארי טננבוים | 13.07.22

זוגות חייבים להתאים?

התאמה זוגית: האם יש רק בחנות נעליים?

ישראל גינצבורג | 12.07.22

אל תיבהלו

שידוכים: 5 צעדים לפגישה ראשונה מוצלחת

ישראל גינצבורג | 12.07.22

חשוב לדעת

הדברים שכדאי לדעת לפני פגישות שידוכים

ארי טננבוים | 05.07.22
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

"מרגיש לי נכון"

שידוכים: להקשיב לשכל או ל"אינטואיציה"?

ישראל גינצבורג | 29.06.22

פולמוס גולשים

מי צריך לממן דירה לזוג צעיר, הם או ההורים?

ארי טננבוים | 27.06.22

עולם המאורסים

תנו יד לחתן, ותפסיקו 'להדריך' אותו! / טור סוער

ישראל גינצבורג | 26.06.22