תנ"ך במטבח: פרשת השבוע ושיעור לשון

דינה פלר מגישה לכן שיעור לשון: המסר העיקרי מפרשת השבוע ומתכון ללשון בקר ביין

דינה פלר | כיכר השבת |
לפני המתכון: שיעור לשון. ספר בישול טוב מוערך לא רק בזכות מתכונים טובים, אלא גם בזכות תמונות יפות ומעוררות תיאבון.

לנראות של האוכל יש חשיבות רבה, ואוכל יפה גם נראה לנו טעים יותר. מסתבר שהמנגנון הזה עובד בכל מה שנכנס לעינינו ויוצאנו מפינו, והשבוע אנחנו מקבלים לכך תזכורת מצוינת.

בלשון יבשה, ספק משפטית, ספק רפואית מסופר לנו כי בן אדם שקיבל נגע צרעת נקרא מצורע, ועליו לעבור תהליך מסוים כדי לחזור להיות טהור.

הפרשנות המקובלת היא כי מצורע הוא האדם המוציא שם רע, אבל מלמדים אותנו בפרשה הזאת גם כי הצרעת של אותו איש עם פה גדול מדי מצביעה גם על צרות העין שלו, או במילים אחרות הנטיה שלו לראות בכל דבר צדדים שליליים בלבד.

לשון הרע

אין צורך בלימודי פסיכולוגיה ארוכים כדי להבין את הקשר בין הדברים. הרי האדם שרואה את העולם באור שלילי מתמלא מרירות וכעס, ולכן הדברים שיוצאים מפיו הם דברים שמשמיצים ומשפילים את הסביבה. מי שלא רואה טוב סביבו מחזק את ראיית העולם שלו בדיבור ולעיתים גם במעשים.

גם אם הוא נמנע מלהשמיץ את הסובבים, הרי סביר להניח שלא יהיה לו משהו טוב להגיד על האנשים והעולם. וכידוע לנו, גם החסרת מילים טובות, עידוד ותמיכה ברגע שהאחר זקוק להם, זהו אחד הביטויים של לשון הרע.

לנראות של האוכל יש חשיבות רבה, ואוכל יפה גם נראה לנו טעים יותר. מסתבר שהמנגנון הזה עובד בכל מה שנכנס לעינינו ויוצאנו מפינו, והשבוע אנחנו מקבלים לכך תזכורת מצוינת.,בלשון יבשה, ספק משפטית, ספק רפואית מסופר לנו כי בן אדם שקיבל נגע צרעת נקרא מצורע, ועליו לעבור תהליך מסוים כדי לחזור להיות טהור.,הפרשנות המקובלת היא כי מצורע הוא האדם המוציא שם רע, אבל מלמדים אותנו בפרשה הזאת גם כי הצרעת של אותו איש עם פה גדול מדי מצביעה גם על צרות העין שלו, או במילים אחרות הנטיה שלו לראות בכל דבר צדדים שליליים בלבד.,לשון הרע,אין צורך בלימודי פסיכולוגיה ארוכים כדי להבין את הקשר בין הדברים. הרי האדם שרואה את העולם באור שלילי מתמלא מרירות וכעס, ולכן הדברים שיוצאים מפיו הם דברים שמשמיצים ומשפילים את הסביבה. מי שלא רואה טוב סביבו מחזק את ראיית העולם שלו בדיבור ולעיתים גם במעשים.,גם אם הוא נמנע מלהשמיץ את הסובבים, הרי סביר להניח שלא יהיה לו משהו טוב להגיד על האנשים והעולם. וכידוע לנו, גם החסרת מילים טובות, עידוד ותמיכה ברגע שהאחר זקוק להם, זהו אחד הביטויים של לשון הרע.,,ניקיון אמיתי לפסח,הפרשה שאותה אנו קוראים בימים הלחוצים של תחילת תקופת הניקיונות והסידורים לקראת חג הפסח, מזיכרה לנו שלא מספיק רק לשמור על הלשון מבחינה משמעתית ולברור מילים, חשוב לטפל בבעיה מהשורש, וללמוד לראות את הטוב שסביבנו למרות הלחץ והמתח המלווים את חיינו.,אם אנחנו רוצים שהלשון שלנו תהנה מדברים טובים שמתגלגלים עליה, עלינו להקפיד לשים מול עינינו דברים טובים. ואילו דברים נרצה לראות בסביבתנו: הדברים הטובים או החסרונות והליקוים, זה כבר תלוי רק בנו.,וכדי שלא נשכח זאת, נשים על הצלחת שלנו השבוע מנה טעימה של לשון ביין.,לשון ברוטב יין,1 לשון בקר במשקל של כ-1.5 ק"ג,3 כפות שמן,1 כף קמח,2 כוסות יין אדום יבש,2 כוסות ציר בקר או מרק עוף,3 כפות ברנדי,1 כפית אורגנו מיובש,1 כפית טימין מיובש,1 כף פטרוזיליה קצוצה,מלח,פלפל שחור,מבשלים את הלשון במים על אש קטנה במשך שעה וחצי. מוציאים, מצננים במים קרים ומסירים את העור הקשה. חותכים לפיסות ומטגנים משני הצדדים עד להזהבה. מוציאים מהשמן ושמים על מגבת נייר. מכניסים לתוך השמן הנותר את הקמח ומטגנים כדקה תוך כדי ערבוב. כשהקמח מקבל גוון זהוב מוזגים פנימה את הציר, היין והברנדי. כשהרוטב מתחיל לרטוח מחזירים לתוכו את פיסות הלשון. מוסיפים את כל התבלינים ומערבבים. סוגרים את הסיר ומקטינים את האש. מבשלים את הלשון ברוטב במשך 45 דקות. מוציאים את הלשון ושומרים במקום חם. מגבירים את האש ומצמצמים את הרוטב לחצי. מגישים את הרוטב לצד הלשון., ,
מה שמלמד אותנו שמירת הלשון. פרשת תזריע (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

ניקיון אמיתי לפסח

הפרשה שאותה אנו קוראים בימים הלחוצים של תחילת תקופת הניקיונות והסידורים לקראת חג הפסח, מזיכרה לנו שלא מספיק רק לשמור על הלשון מבחינה משמעתית ולברור מילים, חשוב לטפל בבעיה מהשורש, וללמוד לראות את הטוב שסביבנו למרות הלחץ והמתח המלווים את חיינו.

אם אנחנו רוצים שהלשון שלנו תהנה מדברים טובים שמתגלגלים עליה, עלינו להקפיד לשים מול עינינו דברים טובים. ואילו דברים נרצה לראות בסביבתנו: הדברים הטובים או החסרונות והליקוים, זה כבר תלוי רק בנו.

וכדי שלא נשכח זאת, נשים על הצלחת שלנו השבוע מנה טעימה של לשון ביין.

לשון ברוטב יין

1 לשון בקר במשקל של כ-1.5 ק"ג

3 כפות שמן

1 כף קמח

2 כוסות יין אדום יבש

2 כוסות ציר בקר או מרק עוף

3 כפות ברנדי

1 כפית אורגנו מיובש

1 כפית טימין מיובש

1 כף פטרוזיליה קצוצה

מלח

פלפל שחור

מבשלים את הלשון במים על אש קטנה במשך שעה וחצי. מוציאים, מצננים במים קרים ומסירים את העור הקשה. חותכים לפיסות ומטגנים משני הצדדים עד להזהבה. מוציאים מהשמן ושמים על מגבת נייר. מכניסים לתוך השמן הנותר את הקמח ומטגנים כדקה תוך כדי ערבוב. כשהקמח מקבל גוון זהוב מוזגים פנימה את הציר, היין והברנדי. כשהרוטב מתחיל לרטוח מחזירים לתוכו את פיסות הלשון. מוסיפים את כל התבלינים ומערבבים. סוגרים את הסיר ומקטינים את האש. מבשלים את הלשון ברוטב במשך 45 דקות. מוציאים את הלשון ושומרים במקום חם. מגבירים את האש ומצמצמים את הרוטב לחצי. מגישים את הרוטב לצד הלשון.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית