האיראנים יחלו לבצע "סינון חכם" של האינטרנט

הממשל האיראני הודיע כי יחדל לסנן ולמנוע גישה לאתרי אינטרנט "בעייתיים" ובמקום זאת יבצע סינון חכם שיאפשר גישה לכל אתר, אך ימנע גישה לתכנים בעייתיים מסויימים (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שר התקשורת האיראני מחמוד פאזי הודיע היום (שבת) במסיבת עיתונאים בטהרן כי הרפובליקה האיסלאמית של איראן תחדל מלחסום אתרי אינטרנט בשרירות, ותחת זאת תחל לבצע סינון חכם בתוך אתרי האינטרנט ולמנוע גישה לאלמנטים לא מוסריים באתרי האינטרנט.

הצעד מגיע לאחר הבטחתו של נשיא איראן חסן רוחאני לבצע הקלות ברשת האינטרנט, ולאחר שדחף את מדיניות "החופש" בנושא. לדעת הצעירים האיראניים, יתכן שהצעד דווקא יצמצם משמעותית את חופש הביטוי ואת יכולת השימוש באינטרנט.

עד עתה יכלו הצעירים האיראניים לבצע עקיפה פשוטה יחסית של כל אתר אינטרנט שנחסם על ידי הממשל האיראני, זאת על ידי שימוש ברשתות וירטואליות פרטיות ש"זייפו" את כתובת האיי פי של המחשב או על ידי גלישה בתכנות המצפינות את הגלישה ומנתבות אותה ממדינות זרות. מעתה, כך חוששים האיראנים, הם לא יוכלו לגשת לאתרים ללא החסימה, ולמרות שחלק מן השיטות עדיין יפעלו, לא תמיד יוכלו לדעת כי הממשל התערב ומחק חלק מן הדברים.

על פי התכנית החדשה, הממשל יחדל ממנהגו לחסום את הרשתות החברתיות שבבעלות חברות אמריקניות, כמו פייסבוק, אינסגרם, טוויטר ועוד, והוא כאמור יציג את האתרים הללו כשהוא יסנן באופן חכם, וללא התערבות אנושית תכנים שבממשל יגדירו כ"בעיתיים ובלתי מוסריים". בין היתר, יסונן מידע שעלול לפגוע בממשל ולסייע בארגון הפגנות ומחאות עממיות.

לאחר גל המחאות וניסיון ההפיכה שהתחולל בשנת 2009, החליט נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינג'ד, לנתק את איראן כליל מרשת האינטרנט העולמית ולבנות רשת אינטרנט פנימית שתשמש את תושבי המדינה. התכנית לא יצאה לפועל והתכנית הנוכחית אמורה לסייע לממשל למנוע את תושביהם מחשיפה לתכנים שאינם רצויים.

נכון לעתה, הממשל התחיל בסינון כפיילוט בלבד והוא פעיל בין היתר בשירות שיתוף התמונות אינסטגרם, משרד התקשורת האיראני טוען כי הסינון החכם ייכנס לתוקפו במלואו כבר בחודש יוני הקרוב, בעוד כחצי שנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר