עושק הגננות • הפוליטיקאים מגיבים

"מנהלי המוסדות - טייקונים ששולטים בחצרות הרבנים"

לאחר ש'עושק הגננות' החרדיות השיטתי נחשף בתחקיר "כיכר השבת", המערכת הפוליטית החרדית מתחילה להגיב לטענות הקשות שעלו בתחקיר • גורם פוליטי חרדי בכיר מאשים: "מנהלי המוסדות הם הטייקונים של הציבור החרדי, ששולטים בחצרות הרבנים" • ומה הח"כים מבטיחים? (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

המערכת הפוליטית מגיבה לעושק הגננות: ימים ספורים לאחר ש'עושק הגננות' החרדיות השיטתי, נחשף בתחקיר מיוחד של "כיכר השבת", המערכת הפוליטית החרדית מתחילה להגיב לטענות הקשות שעלו בתחקיר.

קראו עוד:

בשיחה עם "כיכר השבת", מפנה גורם בכיר מאוד במערכת הפוליטית החרדית, האשמות קשות ביותר כלפי מנהלי המוסדות ומנהלי רשתות הגנים החרדים. הבכיר מספר על עשרות גננות ומורות שפנו לעזרתו במהלך העשור האחרון, כשהם מציגים לו עדויות לעושק מחריד של העובדות, אלא שלטענתו, בכל פעם בה ניסו לטפל במקרים, חצרות הרבנים דאגו לטרפד את הסיוע.

לטענת הבכיר, "הדבר נובע מחינוך לקוי, כשחרדים רבים התרגלו לחשוב שמותר לגנוב מהמדינה, ועכשיו כנראה הם חושבים שמותר גם לגנוב מהעובדים והעובדות שלהם ללא כל בעיה". הבכיר מוסיף כי "חלקם כנראה לא חונכו כי אסור לגעת בכסף שאינו שייך להם, והם אינם מפנימים כי תקציבי העתק המועברים אליהם על ידי המדינה מיועדים לעובדות, ולא לכיסם הפרטי".

כפי שחשפנו בתחקיר, העושק השיטתי ידוע לכל חברי הכנסת החרדים ולכל הבכירים במערכת הפוליטית החרדית, זה שנים ארוכות. אלא שלמעשה חברי הכנסת לא עשו כמעט דבר על מנת להפסיק את העושק, ויתרה מכך מטענות שונות של גורמים המעורים היטב בפרטים, חלק מחברי הכנסת אף מסייעים בפועל להמשך העושק.

הבכיר מספר לנו על מצב בלתי אפשרי, בו כאשר מנסים לטפל במוסד שגוזל את עובדיו או עובדותיו, מתקבלת שיחה מידית מחצרות הרבנים מנהיגי מפלגת יהדות התורה, בו נדרשים חברי הכנסת ונבחרי הציבור להפסיק את פעילותם בנושא, ולסייע לאותם מוסדות, למרות העובדה שהם ממשיכים לגנוב ולגזול את העובדות.

הבכיר משמיע באוזנינו דברים קשים ביותר על התנהלותם של אותם מנהלי מוסדות ומנהלי רשתות הגנים, תוך שהוא מציין שמות של "המושחתים הגנבים", שלטענתו הם "הטייקונים של הציבור החרדי, ששולטים בחצרות הרבנים".

"מנהלי המוסדות ורשתות הגנים נוסעים להם ברכבי פאר וגרים בבתים מפוארים", מוסיף הבכיר, "שיפסיקו לנהוג בוולוו ולגור בפנטהאוזים, ויתחילו לשלם את משכורות העובדות שלהם".

מנהלי הרשתות טוענים כי המשכורות המשפילות שמשולמות לגננות ולמורות נובעות כתוצאה ממודל התקצוב החסר שמעביר משרד החינוך לרשתות הגנים, אלא שמשיחות שקיימנו עם גורמים שונים עולה כי מדובר בשקר של ממש.

כך מספר לנו בכיר במשרד החינוך כי מודל התקצוב החסר אמנם לא משווה את תנאי התקצוב באופן מלא לזה הממלכתי, אך הוא מתקצב את העובדות כמעט באופן מלא, כשמנהלי הרשתות מחויבים בחוק למלא את ההפרש המזערי יחסית לעובדות, אך לא זו בלבד שהם לא ממלאים את החסר, אלא אף מורידים עד כמחצית מהתקצוב.

גורם הפוליטי הבכיר מחזק את הדברים ומספר לנו כי על כל גן חדש שנפתח נלחמים מנהלי הרשתות "עד זוב דם". לדבריו, "הם מגיעים גם לבתי משפט על מנת להשיג שליטה על עוד גן".

"אם הם אכן מפסידים על הפעלת הגנים, מדוע הם נלחמים על הזכות להפעלת גן באזור חרדי?", הוא תוהה.

גורם פוליטי נוסף המעורה היטב בפרטים מספר ל"כיכר השבת" כי מנהל רשת הגנים של בית יעקב, יצחק גולדקנופף, הצהיר בעבר בדיון פנימי כי אין לו בעיה תקציבים להעלות את שכר הגננות בירושלים ב-1,000 שקלים. כשלמעשה הוא מקבל מעיריית ירושלים תקצוב של עד ללמעלה מ-9,000 שקלים לגננת בממוצע, כשהוא מעביר לעיתים פחות ממחצית מכך לעובדות".

"אותו מנהל רשת גנים שגוזל את עובדותיו בשיטתיות, תוך שהוא לא מעביר להם את התקציבים שהועברו לצורך חלוקת משכורות לעובדות, נזעק כאשר סרבו לאשר לו לפתוח צהרונים (לאחר שמשרד החינוך סרב לאפשר לו לפתוח את הצהרונים בעקבות הטענות על עושק העובדות שלו ח. א.), על איזה חינוך טהור הוא מדבר", אומר הגורם.

הבכיר הפוליטי עמו שוחחנו נזעק, כשהוא מספר לנו כי עיריית ירושלים, למשל, מעבירה תקצוב לגננות כמו משכורת ממוצעת בחינוך הממלכתי, כשרק בתנאי הוותק וההפרשות השונות התקצוב אינו מלא אלא הוא מתוקצב כממוצע הגננות או המורות ברשת. אלא שהוא מאשים את מנהלי הרשתות בעושק הגננות, כשעל פי חוק מנהלי הרשתות גם חייבים להשלים את התנאים החסרים מתקציב העמותה. "אם הם טוענים שאין להם כסף, שיסגרו את הגנים, החינוך הטהור לא יפגע מסגירת גן ילדים. זאת מלבד העובדה שבקופות העמותות הללו שוכנים סכומי עתק".

הבכיר מוסיף כי הוא "איבד את אמונת החכמים בעשור האחרון", זאת לאחר שנוכח לראות כי בחצרות הרבנים השונים שולטים אותם "טייקונים של המגזר החרדי, מנהלי רשתות הגנים ומנהלי המוסדות". לדבריו, "זה זועק לשמיים, במקום לדאוג לציבור ששלח אותנו, אנחנו מוצאים את עצמנו מגנים על המושחתים שגוזלים את העובדות כשאין לנו ברירה".

"אנחנו נשלחנו על ידי הרבנים שהם אור לרגלינו, ואם קיבלנו הוראה מהם, גם אם היא נובעת מלחצים שונים ומשונים, אנחנו חייבים לציית לה. זה המנדט שלנו, עד כמה שכואב לנו להגן על הגנבים, אנו חורקים שיניים ומגנים על המושחתים", מספר לנו הבכיר.

"הדרך היחידה לשנות את המצב", טוען הבכיר. "הוא על ידי שינוי החינוך, אנו צריכים לחנך שאסור לגנוב, גם לא מהמדינה. בציבור החרדי התרגלו רבים לגנוב מהמדינה, וכעת הם כנראה לא ממש חשים בכל בעיה לגנוב גם את העובדות שלהם, ואולי גם את השכנים שלהם. הדרך היחידה היא לחנך שאסור לגעת בכסף שאינו שייך להם, גם אם זה תקציב", מסכם הבכיר.

גם חבר הכנסת משה גפני אומר בשיחה עם "כיכר השבת", כי הוא פעל להבראת רשת הגנים של אגודת ישראל, ולטענתו יטפל אישית בכל מקרה הנוגע להפרת תנאי שכר ברשת של אגודת ישראל. הוא מבהיר כי במקרה קיצון בו ייווכח כי מדובר בעושק שיטתי מתמשך, הוא ימליץ לגדולי ישראל על סגירת הרשתות.

גפני טוען גם הוא כי מנהל רשת גנים שטוען כי התקצוב החסר אינו מאפשר לו לשלם את השכר המגיע לגננות ולעובדות שלו בחוק, שיסגור את הגן שלו. לדבריו, אין בעיה עקרונית בסגירת גן שמפעילו עושק את הגננות.

בתגובה רשמית שהתקבלה מלשכתו של גפני נכתב: "מכיוון שהגנים החרדיים מופלים לרעה בהשוואה לגנים הכלליים אני פועל בכל כוחי להשוואת מעמדם התקציבי. במקביל אני פועל הכל הכח שהגננות החרדיות יקבלו את מלוא זכויותיהן.

"הבכירים במשרד החינוך הם אלו שמערימים קשיים על הגנים החרדיים ומדברים גבוהה על שוויון וזכויות כאשר הם אלו שמפלים לרעה.

"אחת הדוגמאות לפעילותי הוא רשת הגנים של אגו"י שיתה בפשיטת רגל וסגירה ח"ו, מעבר לנושא עצמו, היה מעמיד מאות גננות וסייעות ללא מקום עבודה וללא קבלת זכויותיהן מאבקי ותכנית ההבראה שאושרה בממשלה הותירה ב"ה את רשת הגנים על כנה ונשמרו זכויותיהן של הגננות , הסייעות והעובדים", דברי גפני.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס מסר בתגובה כי מצוקת הגננות ידועה, כמו גם בעיית מודל ושיטת התיקצוב של גני הילדים במגזר החרדי עימה נאלצים המנהלים להתמודד. "בכהונתי כסגן שר ניסיתי לשנות את מודל התיקצוב. לצערי, משרד האוצר סרב בתוקף ומנע כל אפשרות לשינוי. שינוי מודל התיקצוב באופן שכל גן יתוקצב בהתאם לדירוג וותק הגננת, יאפשר לשלם את שכרם בדיוק כפי המגיע להם".

ח"כ מאיר פרוש מסר בתגובה כי "בתקופת כהונתי כסגן שר החינוך הצלחתי להביא לאישור תוכנית הבראה לרשת הגנים שהצילה מקור פרנסה של מאות גננות מכל רחבי הארץ".

מרשת הגנים לא נמסרה תגובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר