וַחֲמָתם בָּעֲרָה בָּהֶם

פורים, גרסת האיראנים: "אסתר והיהודים ערמומיים"

בישראל ובקהילות היהודיות בתפוצות חוגגים, אבל באיראן נשמעים לא מעט קולות כנגד חג הפורים אותו מכנים הוגי דעות כ"יום הרג". "אסתר הנערה היהודיה, בתחבולה גרמה לכך שהמלך יתלה את היועץ הבכיר שלו, כדי להפוך את דודה היהודי לשר הבכיר" אומר חסן עבאסי בסרטון שפורסם בשנים האחרונות (חגי ישראל)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
קבר מרדכי ואסתר באיראן (צילום: שאטרסטוק)

פורים, הזווית האיראנית: בישראל ובתפוצות, בכל עיר ועיר ובכל מקום בו ישוב יהודי קיים, חוגגים בימים אלו את פורים במשתה, משלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים. במקביל לשמחה היהודית על הצלתו של העם היהודי מגזירות המן דאז, באיראן פחות ופחות "מתחברים" לפורים, כאשר הגורמים היותר שמרניים אף מכנים את סיפור המגילה כ"סיפור טבח" אכזרי שביצעו היהודים באויביהם, לא פחות.

לפני מספר שנים, הופץ סרטון בו מצולם חסן עבאסי, הוגה דעות שמרני כאשר הוא מדבר בתכנית רדיו על מגילת אסתר והיהודים. צפו בדברי עבאסי:

בערוץ היוטיוב של הד"ר משה-חי הגיגת, הובא תרגום מיוחד לדברים, ממנו ניתן ללמוד בקצרה על היחס של האיראנים כלפי מגילת אסתר.

"לפני כמה חודשים באיזה כינוס באיספהאן", אומר עבאסי בסרטון "שוחחנו בעניין 5 ציוויליזציות עיקריות שהיו בעבר - כל חמשת הציוויליזציות הללו ב-2500 השנים האחרונות היו יהודיות".

"המן הרע הזה", איור (shutterstock)

"הראשונה שבהן - התרבות האחמנית. האחמנים, שמהם יצא כורש הגדול שמקום משכבו בפאסארגאד, ושעליו היה אומר השאה בעבר: "נוח על משכבך כורש, כי אנחנו ערים" ממש כמו שאת השאה שלנו, הישראלים והיהודים היו מפעילים מרחוק".

"אותה האימפריה, האימפריה הראשונה הגדולה בעולם, זו שהיו לה 129 מחוזות, שהשתרעה ממצרים וסודן ולוב ועד סין, בתקופה שהיא הייתה בו בשיא צמיחתה, כלומר בזמן מלכותו של אחשוורוש, מתוך שלושת השליטים העיקריים, כלומר המלך אחשוורוש - ראש האימפריה, המלכה שלו - אסתר", עבאסי מספר למאזיניו כי "בכתובים העתיקים של היהודים בתנ"ך יש בכלל סיפור מובהק שנקרא 'אסתר'" כשהוא מתכוון ככה"נ למגילת אסתר.

"אסתר הערמומית גרמה לתלייתו של היועץ"

"מסופר שם על המאורעות של אחשוורוש, ועל כך שכיצד אסתר, ובאיזו ערמומיות, מבצעים היא והיהודים טבח בכל רחבי אירן" אומר עבאסי. "באותה התקופה בירת האימפריה לא הייתה בעיר שירז, אלא בעיר שוש (כוונתו לשושן, ככה"נ) שנמצאת כיום במחוז חוזסטאן".

המן מבקש רחמים מאסתר (ציור מעשה ידי רמברנדט)

"אסתר הייתה נערה יהודיה, באותו הספר מסופר כיצד היהודים מחדירים אותה אל תוך ארמונו של המלך האיראני. היא באה ובתחבולה גורמת לכך שהמלך יתלה את היועץ הבכיר שלו, כדי להפוך את דודה היהודי לשר הבכיר, לראש הממשלה של האימפריה העצומה של האחמנים".

"למעשה, אפשר לומר שכורש שהציל את היהודים והביא אותם מבגדד למשל, ושיקם אותם ונתן להם אזרחות וזהות, בתוך 50 שנה כל האימפריה שאותה בנה כורש, בתקופה שהיו לאחמנים ולאחשוורוש את הכוח הגדול ביותר",

"כל אלה נופלים לידיהם של היהודים. כלומר המלך, שיש בארמונו את אשתו היהודייה, ומחוץ לארמונו את השר הבכיר שלו שגם הוא יהודי שמייעץ ואומר לו כיצד לפעול".

"הספר הזה שנקרא 'אסתר', ממש כפי שאנחנו מכנים זאת בקוראן 'סורה', הוא ספר שיש לו מקום נכבד בתנ"ך, והסיפור מובא שם בשלמותו" אומר עבאסי.

"החג האיראני שנחוג בכל שנה ששמו 'סיזדה בדר', הוא יום חג יהודי ששמו 'פורים'" מספר עבאסי למאזיניו, וטוען ל"טבח" שביצעו היהודים כשהוא מסתמך על התיאורים המופיעים במגילה.

מדוע נהרגו 77 אלף איראניים

עבאסי מקצין את דבריו כנגד אסתר המופיעה במגילה, וקורא לצעירים איראניים שלא להעריץ זמרת גויה בינלאומית ששמה השני הוא אסתר. "הדמות המוזיקלית המפורסמת היום במערב, הגברת מ', פנתה לפני כמה שנים, בשנות הארבעים שלה לעסוק בתחום הקבלה. הגברת מ', השם המיוחד שלה שדרכו היא קושרת את עצמה לקבלה וליהדות הוא אסתר".

גפ מקום קברם לפי המסורת של מרדכי היהודי ואסתר המלכה ב'המדאן', הפך למוקד עימות על רקע נושא מגילת אסתר. לפני מספר שנים התכנסו במקום מאות בני אדם איראניים שמחו נגד ישראל, אולם הללו שאלו "מדוע נהרגו 77 אלף איראניים"

קריאת המגילה בפורים (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

נקודה נוספת הראויה לציון היא כי במשך שנים נטען שהפרופ' ישעיהו ליבוביץ נהג להימנע מקריאת המגילה באמצעות נסיעה לירושלים ביומו הראשון של פורים ויציאה ממנה ביומו השני, וזאת בשל המעשים המתוארים בה. הרב חיים נבון, הביא הכחשה לפרט זה בספרו "חווה לא אכלה תפוח" מפי נכדו של ליבוביץ.

הרב נבון ענה גם לטענה כי היהודים ביצעו טבח או פוגרום באיראנים, וכתב כי הם עשו זאת לאחר שקיבלו אישור מן המלך אחשוורוש להתגונן כנגד אויביהם הזוממים להשמידם, "הם אכן התגוננו ומנעו את השמדתו של עם ישראל" כתב הרב נבון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר