אנשי המהפכה: החרדים שהכניסו את יהדות התורה לאינטרנט

נפתלי, מוטי ושלומי, אנשי הייטק חרדים מאלעד שהפעילו את קמפיין יהדות התורה באינטרנט מספרים ל"כיכר השבת" על התהליך, הפגישות עם מנהלי הקמפיין וקבוצות הוואטסאפ (דיגיטל)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מערכת הבחירות לכנסת העשרים שהסתיימה לפני כשבועיים התאפיינה בלא מעט שינויים דרמטיים בניהול הקמפיינים הפוליטיים בישראל. השינוי המהותי הורגש בין היתר בניהול הקמפיינים הדיגיטלים ובמתן דגש נרחב על הרשתות החברתיות, לעיתים על חשבון כלי התקשורת המסורתיים.

מעל לכל בלטה מפלגת יהדות התורה, שלראשונה בתולדותיה הפעילה קמפיין דיגיטל של ממש ברשתות החברתיות. מדובר במהפכה של ממש כשלוקחים בחשבון שמדובר במפלגה שמרנית, שקברניטיה - הרבנים, חורטים על דגלם את המאבק ברשתות החברתיות.

עוד בנושא:

למרות זאת, כנראה שמישהו ביהדות התורה הבין כי העתיד נמצא ב"דיגיטל", ולפעמים צריך להפנות משאבים גם לכלים פחות מסורתיים אך יעילים. תקציב הדיגיטל של יהדות התורה אמנם לא ממש עמד בראש סדרי העדיפויות, אך משרד הפרסום "תוצאות אפקטיביות" שהיה אחראי על קמפיין המפלגה, הצליח להתמודד בצורה מיטבית גם עם הזירה הדיגיטלית.

בעוד משרד הפרסום "תוצאות אפקטיביות" יזם את הקמפיין הדיגיטלי והכין את החומרים והסרטונים לקמפיין, מי שהפעיל את המערך האינטרנטי היא חברת פרסום דיגיטלית חרדית בבעלותם של שלשה צעירים חרדים מאלעד שהחלו את עבודתם בהתנדבות, אולם הצליחו למנף את הקמפיין הדיגיטלי לסיפור הצלחה משמעותי מבחינת יהדות התורה.

בשיחה עם "כיכר השבת" הם מספרים על החלטת המפלגה לפעול לראשונה בגלוי ברשת האינטרנט.

איך נולד קמפיין הדיגיטל הראשון בתולדות יהדות התורה?

"היוזמה החלה מיד לאחר שפורסם כי הוחלט להקדים את הבחירות לכנסת העשרים. ישבנו וחשבנו כיצד אנו יכולים לסייע ליהדות התורה להגיע לקהלים חדשים ולהשיב הביתה את הבוחרים המתלבטים" הם אומרים.

"אף פעם יהדות התורה לא הצליח לדבר בשפה שלהם, כל הפרסומים התמקדו בעיתוני הבית - המודיע ויתד נאמן ובמודעות רחוב בבני ברק וירושלים. בעידן מהפכת האינטרנט יש לפחות כ30-40% שלא נחשפים לעיתונות המודפסת החרדית ולא משתכנעים להצביע ג' בגלל קול קורא של הרבנים".

"ניתחנו את קהלי היעד, מה לדעתנו הנקודות שמציקות להם, מה ידבר אליהם, מה יגרום להם להתעצבן ומה להתעניין. ידענו שכדי להגיע לחשיפה מהירה רצוי ליצור עניין מצד אחד ובלבול מצד שני (שיהיה נושא)".

מי אתם, מטעם מי פעלתם?

"אנחנו נפתלי, מוטי ושלומי, 3 אנשי הייטק (החברים בקהילה חסידית, ולכן לא מסכימים להיחשף בשמותיהם המלאים ח.א.) מהעיר אלעד שמומחים בתחום וגם פעילים בתחום הקירוב".

"פתחנו דף פייסבוק בשם יהדות התורה עם הסלוגן "כולנו נעזרנו". והעלנו אתר לדומיין (כתובת אתר ח.א.) המפלגה. ידענו שזה יצור עניין כלשהו. ידענו שיתחילו לתהות האם יהדות התורה התחילה לעבוד ברשת, האם המפלגה הכה שמרנית שינתה מגמה".

"אבל כדי לגרום ליותר עניין יצרנו את ה"פריימריז" ושילבנו שם גם נציגי הפלג הירושלמי - שזה יצר בלבול מוחלט ונושא לשיחה. מצד אחד האתר נראה די רשמי ומצד שני הרי יהדות התורה לא תעשה באמת פריימריז ובטח לא עם אנשים שהכנסנו לשם. המטרה הייתה לעורר את הקמפיינרים של יהדות התורה, ולגרום להם להבין שהם מפספסים את הקהלים שצריכים באמת קמפיין.

מתי התחלתם לעבוד באופן רשמי עם המפלגה?

"כשהגיעה פנייה רשמית למייל בבקשה להיפגש עמנו שלחנו מישהו מטעמנו שיגשש אצל קובעי המדיניות במפלגה, במטרה לנסות ולהבין מה המטרה שלהם, האם רצונם למנוע מאיתנו פעילות או לשתף פעולה. 'הלנו אם לצרינו', כשהשתכנענו שמטרתם חיובית וכנה ורצון ללמוד את הזירה נפגשנו מס' פגישות ושיתוף הפעולה החל, לא יכולנו לתרום את עבודתנו בחינם למפלגה בגלל חוק המפלגות".

"מיתגנו מחדש את יהדות התורה עם המסרים החברתיים הפצנו את המסרים ברשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר וב-26 קבוצות ווטסאפ שפתחנו תחת השם "אוהדי יהדות התורה". תכל'ס, אין תחליף לנציגי יהדות התורה בשום מפלגה בעניין העזרה לאזרח הקטן והפשוט".

קיבלתם שבחים מאנשי מקצוע, האם לדעתכם הקמפיין הצליח?

"ביהדות התורה מודים שההישג הגדול של הקולות מבחוץ הגיעו בסיוע הגישה החדשה שיצרנו. אפשר לומר שיהדות התורה בזכות כלים אלו ועבודתנו זכתה להיחשף להרבה קהלים שמעולם לא נחשפה אליהם והרבה קהלים שהתכוונו להחרים את יהדות התורה הרגישו שקיבלו ממנה חיבוק ותזכורת לאן הם שייכים באמת. אנשים הרגישו שמדברים בשפה שלהם, בערוצים המוכרים להם ובדברים המעניינים אותם".

"לדעתנו, ההישג הגדול שלנו הוא שאנשים שבתחילה גידפו את המפלגה בכל מקום אפשרי, ביום הבחירות צילמו תמונת סלפי ובה הם משלשלים בקלפי את האות ג' ופרסמו אותה לרבים".

אין ספק כי הקמפיין האחרון מרמז על שינוי כיוון במפלגה. אנשי מקצוע שונים עמם שוחחנו מביעים את תקוותם כי יהדות התורה תשכיל להתייחס לציבורים אלו ולדבר תמיד בשפתם, ולא רק לפני הבחירות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר