הטבח בהר נוף • השאלות הקשות

חצי שנה אחרי: מי חיסל את המחבלים, מי ירה בזידאן?

תחקיר מעמיק שביצע אתר 'כיכר השבת' מעלה תהיות קשות על גרסת המשטרה לפיגוע בבית הכנסת "בני תורה". בתיעוד שלא פורסם, רפ"ק א' שטען כי צמצם למגע וירה במחבלים, נראה לכאורה נמלט אל מאחורי רכב בצדו השני של הכביש עד לנפילת המחבלים. תיעודי האירוע הוחרמו בניגוד לחוק. ומי ירה בזידאן? (מיוחד)

חיים אבני | כיכר השבת |
דלת בית הכנסת שנפגעה מקליעים, ביום הפיגוע. בתמונה הקטנה: זידאן סייף ז"ל (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

המשטרה מנסה להסתיר מידע על הפיגוע? הטבח המחריד שאירע בבית הכנסת של קהילת "בני תורה" בהר-נוף לפני כחצי שנה, הצליח לזעזע את מדינת ישראל כולה. אך יחד עם הזוועה נתגלו גיבורים אמתיים שחירפו את נפשם על מנת להציל את המתפללים הלכודים. למרות זאת, תחקיר מיוחד שביצע 'כיכר השבת' מעלה תהיות קשות לגבי גרסת המשטרה לאירועים, כמו גם טענות להפרת חוקי יסוד מצד שוטרים במהלך חקירת הפיגוע וניסיונות להסתיר מידע מהציבור.

ביממה שלאחר הפיגוע הוציאה משטרת ישראל מספר הודעות לעיתונות, על רפ"ק א', שוטר מז"פ שנקלע במקרה לאירוע, ולטענת המשטרה חיסל את המחבלים תוך סיכון נפשו. המשטרה אף העלתה לערוץ היוטיוב ולעמוד הפייסבוק הרשמי שלה סרטון בו מספר רפ"ק א' כיצד חיסל את המחבלים, תוך סיכון חייו, במטרה להציל את המתפללים.

"צמצמנו לשם במהירות האפשרית כי היה לנו ברור שאנו קודם כל אנשי משטרה ורק אח"כ אנשי מז"פ..." אומר רפ"ק א' בסרטון. "בשלב הזה היה לי ברור שאם אני עומד בחוץ רוצחים יהודים בתוך הישיבה, התחלתי לצמצם. בכניסה שוטר שעמד לידי חטף ירי ברגל ונפל אל הרצפה הבנתי שאני נמצא בטווח אש, הייתי מאוד מפוקס, מכוון את הנשק לתוך גרם המדרגות. הבחנתי בשניים, שני צעירים רצים עם נשק, הראשון החזיק אקדח ומצ'טה מגואלת בדם ... השני שאחריו החזיק גם כן סכין שהייתה מאוד מגואלת בדם, בטווח של 7 מטר הבנתי שזה או אני או הם. ביצעתי ירי לעבר הראשון וראיתי שהוא קורס, ירי לעבר השני, קורס. המשכתי לבצע ירי ..."

עדותו של רפ"ק א' (מתוך ערוץ היוטיוב של המשטרה)

אלא שמתחקיר מעמיק שביצע בחודשים האחרונים "כיכר השבת" עולות תהיות קשות לגבי מעורבותו של רפ"ק א' בחיסול המחבלים. ישראל (שם בדוי), עד ראיה שהיה עד להשתלשלות העניינים בפיגוע, מספר בשיחה עם "כיכר השבת" כי מהלך הדברים היה שונה לגמרי מזה שתיאר א' בסרטון של המשטרה. ישראל מספר כי בעת האירוע, ברגע שהמחבלים ירדו לקומת הכניסה, אז החלו היריות, ברח רפ"ק א' אל רכב שעמד בצידו השני של הכביש, שם נותר עד שחוסלו צמד המחבלים. לאחר מכן הוא נראה חוזר לזירה, מכוון את הנשק לעבר המחבלים ולכאורה מבצע בהם וידוא הריגה.

עוד מספר ישראל, כי השוטר זידאן סייף, שחירף את נפשו להצלת חייהם של המתפללים, ושילם על כך בחייו, נהרג ככל הנראה מירי של אחד השוטרים ולא מירי של המחבלים. לגמרי לא ברור מדוע משטרת ישראל הזדרזה להוציא את דיווחו של רפ"ק א' עוד ביום הפיגוע, מבלי לבצע תחקיר מעמיק קודם לכן.

נהרג מירי של שוטרים? המשטרה מסרבת עד כה לפרסם את תוצאות החקירה. זידאן סייף ז"ל

סרטון שבידי "כיכר השבת" מציג את רפ"ק א' נמלט אל מאחורי המכונית עד לנפילת המחבלים

לאחר שהמשטרה החרימה בתקופה שלאחר הפיגוע קטעי וידאו המתעדים את האירועים - וטרם השיבה אותם לבעליהם, בשבועות האחרונים הגיע לידי כיכר השבת סרטון שטרם נחשף לציבור ומתעד את האירוע במלואו מזווית חדשה. בסרטון ניתן לראות לכאורה כי קצין המז"פ רפ"ק א' אכן נמלט מזירת הירי ברגע בו החלו חילופי האש בין המחבלים לשוטרים. בסרטון נראה רפ"ק א' נמלט מהזירה אל מאחורי רכב שחנה מעבר לכביש, משם לא ברור אם היה קו ירי כלל אל המדרגות, כשהוא מתכופף ומסתתר עד סיום קרב היריות.

מהסרטון עולה כי מי שלכאורה חיסל את המחבלים הוא השוטר הדרוזי זידאן סייף ז"ל יחד עם המתנדב שעמד לצידו, תוך שהם מסכנים את עצמם על מנת לחתור למגע ולחסל את המחבלים. (הבהרה: בעל הסרטון המדובר ביקש שלא לפרסמו לפי שעה, זאת בשל הוראת רב הקהילה החושש מערעור היחסים עם העדה הדרוזית).

השאלה הקשה שנותרה ללא מענה מהמשטרה היא לגבי זהות האדם שירה בשוטר זידאן סייף ז"ל. לא ברור אם המחבלים (שככל הנראה לא עשו שימוש בנשק חם כאשר ירדו ממדרגות בית הכנסת) הם שירו בו - כפי שטענה בתחילה המשטרה, או שמא שוטר שירה מנשקו ולא היה בקו ירי ישיר למחבלים פגע בזידאן. משטרת ישראל יכולה בקלות יחסית לדעת בבירור רב מי ירה בשוטר המנוח, זיידאן סייף, אולם בוחרת שלא לפרסם את המידע לציבור, באופן תמוה למדי. בכיר במשטרה אמר ל"כיכר השבת" במענה לשאלות שהוצגו בפניו, כי "את הציבור לא מעניין מי ירה בזיידאן סייף".

בניגוד למה שסיפר רפ"ק א' למצלמת דובר המשטרה, מצפייה בסרטון עולה כי לכאורה חוקר המז"פ החל לצאת ממקום המסתור שלו מאחורי המכונית לכיוון המחבלים רק לאחר שאלו נפלו אל הקרקע וספגו יריות מהשוטרים שעמדו קרוב למדרגות.

האם המשטרה מעלימה ראיות מידי האזרחים בכוונה תחילה?

מספר שכנים המתגוררים בסמיכות לבית הכנסת מספרים ל'כיכר השבת' כי תיעודים שונים של האירוע הוחרמו על ידי המשטרה, לעתים אף תוך כדי שימוש באלימות מצד השוטרים שלא הסכימו כי עותק של התיעוד יוותר בידי הבעלים.

הצלם זהר רווס, שתיעד את כל מהלך האירוע במצלמתו. מספר ל"כיכר השבת" כי בבוקר האירוע נכנסו לביתו חוקרים ממחלק התשאול של מרחב ציון על מנת לקבל עותק של התיעוד. אלא שרווס מספר כי במהלך העתקת החומרים קיבלו החוקרים הוראה להחרים את התיעוד כך שלא יוותר בידו עותק מהצילומים.

לטענתו, כשסירב להעביר את מצלמתו לחוקרים, לקחו השוטרים את המצלמה מידו תוך כדי התנגדותו. יתר על כן, בשעת מעשה התקשר רווס לעורך הדין יואב ללום, שהסביר לשוטרים כי הם אינם מורשים להחרים את המצלמה ללא צו שופט, מה שלא עצר את השוטרים שהגיעו בלא שהיה בידיהם צו המאפשר את החרמת המצלמה ולמרות שהמצלמה הכילה גם חומרים פרטיים.

המשטרה הפרה זכויות יסוד? "חטפו לי את המצלמה מהידיים"

רווס מספר כי גם לאחר שעתר נגד משטרת ישראל לבית משפט מחוזי ולאחר שהמשטרה החזירה לו עותק מהתיעוד (ואת כרטיס הזיכרון המקורי הותירה בידיה), התמונות בהן ניתן לראות את רפ"ק א' בורח מהזירה, כמו גם את התמונות מרגע מותו של זידאן סייף - לא הוחזרו לו מעולם.

מצפייה בסרטון בו מספר רפ"ק א' כיצד חיסל את המחבלים ניתן לראות מספר סתירות מהותיות בין גרסתו של רפ"ק א' לבין העולה מהתיעוד שהגיע לידי "כיכר השבת". כך למשל מספר חוקר המז"פ כי צמצם במטרה לחתור למגע עם המחבלים, כשבפועל מצפייה בסרטון עולה לכאורה כי רפ"ק א' נותר מאחורי מכוניתו עד לאחר חיסול המחבלים. כמו כן מספר רפ"ק א' כי המחבל הראשון יצא כשהחזיק בידו אקדח וחברו יצא אחריו כשהוא מחזיק בסכין בלבד - בעוד מה שאירע הוא בדיוק להיפך - כך מתמונות של רווס שכבר פורסמו.

המחבל הראשון יוצא, ללא אקדח בידו. בניגוד לעדות רפ"ק א' (צילום: זוהר רווס, באדיבות ynet)
שני המחבלים על המדרגות, לשני אקדח וסכין קצבים (צילום: זוהר רווח, באדיבות ynet)
המחבל השני יוצא ובידיו סכין ואקדח - בניגוד לדברי רפ"ק א' (צילום: זוהר רווס, באדיבות ynet)

משיחות עם גורמים במשטרה בתקופה האחרונה עולה החשש כי במשטרת ישראל מעודכנים היטב בפרטים אלו, אלא שמשטרת ישראל לא פרסמה עד היום דו"ח פתוח לציבור על השתלשלות העניינים. לגמרי לא ברור מדוע היום, חצי שנה לאחר הפיגוע, לא מפרסמת המשטרה את גרסתה לגבי הפיגוע, למרות שתחקיר האירוע המקיף כבר הסתיים ותוצאותיו - לטענת גרמים במשטרה - כבר ידועות לארגון.

למרות שכיום לכאורה ברור כי מי שמי שחירף נפשו למנוע ממדים גדולים יותר של הטבח המזעזע וככל הנראה פגע לפחות באחד המחבלים הוא שוטר התנועה זידאן סייף, עד היום סרבה המשטרה להתייחס לדברים ולפרסם את דו"ח האירוע. משיחה שקיימנו עם משפחתו של סייף עולה כי גם הם לא עודכנו בפרטי החקירה, ואותה משטרה שדאגה למצוא 'גיבור' מיד ביום האירוע (רפ"ק א'), משום מה לא חזרה בה עד היום, טרם תיקנה את הפרסומים ששלחה ודבריו של רפ"ק א' נמצאים עד היום בערוץ היוטיוב ובעמוד הפייסבוק של המשטרה.

בית הכנסת "בני תורה" לאחר הלווית הנטבחים (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

המשטרה בתגובה: "אין אישוש חד משמעי בגלל מורכבות הזירה"

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר בפיגוע חמור בו קופחו חייהם של מספר אזרחים ושוטר. השוטרים הגיעו במיידי לזירת האירוע ופעלו תוך חירוף נפשם לנטרול המחבלים, למניעת המשך הפגיעה בחפים מפשע ובמטרה להציל חיים. אירוע במהלכו קיפח השוטר זידאן סייף ז"ל את חייו ושוטר נוסף נפצע".

"האירוע נבחן ע"י הגורמים המקצועיים הייעודים במשטרת ישראל, בהן גם התאוריה המוצגת בפנייתך, שלא קיבלה אישוש מקצועי חד משמעי, בשל מורכבות הזירה והממצאים בה".

"משטרת ירושלים גאה בשוטריה אשר חתרו למגע במהירות המרבית, בנחישותם ובאומץ הרב שגילו הצילו חייהם של חפים מפשע נוספים שהיו בבית הכנסת, תוך נטילת סיכון ממשי וחירוף נפש וכך יפעלו גם בעתיד".

רפ"ק א' אמר בתגובה ל"כיכר השבת": "אני עומד מאחורי הדברים שנאמרו בסרטון" (שפרסמה המשטרה לאחר הפיגוע).

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר