בכיר בתעשייה: "שוק עבדים"

חשיפה: התנאים השערורייתיים של עובדות ההייטק החרדיות

שכר נמוך בעשרות אחוזים ותנאים מופחתים - אתר כיכר השבת חושף את חוזה ההעסקה של עובדות ההייטק החרדיות ב"מטריקס". החברה: "התנאים נוחים". בכיר בהייטק: "זה שוק עבדים" (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
נשים חרדיות בהייטק. אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: אייל טואג, באדיבות "הארץ")

איפה ואיפה - כך מנוצלות העובדות החרדיות בהייטק: העובדות החרדיות שנוהרות בהמוניהן בשנים האחרונות לעולם ההייטק ידועות כעובדות מסורות, חרוצות ויעילות. כך מספרים בכל עת מנהלי חברות טכנולוגיה ישראליות ונציגי ענקיות ההייטק העולמיות שמעסיקות במרכזי הפיתוח שלהן נשים חרדיות. עם זאת, כך מתברר, הדבר לא מונע מחלק מהחברות לנצל את העובדות עם תנאי העסקה משפילים.

כמו חברות רבות שכאמור פונות לנשים חרדיות, גם חברת מטריקס העולמית פתחה - באמצעות חברת הבת שלה "מטריקס גלובל" (המקבלת תמיכה ממשלתית על שילוב נשים חרדיות בהייטק) - מרכז תעסוקה לנשים חרדיות בעיר מודיעין עילית. מרכז החברה נחשב כמקום עבודה מבוקש יחסית בעקבות העובדה כי מרבית מהעובדות במקום הן חרדיות והמקום זוכה להכשר של רב המקום.

חוזה "מטריקס" לחרדיות: שכר נמוך וקנס על התפטרות

אלא, שחוזה ההעסקה הסטנדרטי של חברת "מטריקס גלובל" עבור המועסקות החרדיות שהגיע לידי "כיכר השבת", מעלה שאלות על התנאים להעסקת נשים חרדיות המעדיפות לעבוד במקום עבודה עם הפרדה מגברים.

על פי החוזה, "העובד יוצב כעובד החברה וישתכר סך העומד על 4100 ש"ח ברוטו לחודש, עד תום החודש ה-12 להצבתו לעבודה. החל מחודש העבודה ה-13 ועד לחודש ה-16 תהיה משכורת העובד 4600 ש"ח ברוטו לחודש. החל מחודש העבודה ה-17 תהיה המשכורת 5100 ש"ח ברוטו לחודש.

רוצה להתפטר? תשלמי קנס (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

מדובר בשכר הנמוך משכר מינימום והעובדה הזו מתאפשרת בשל כך שלמרות שמדובר על עבודה של 8 שעות יומיות ו-40 שעות שבועיות, המשרה הוגדרה כמשרת 88.89% ממשרה של 9 שעות ביום ו-45 שעות שבועיות. ההגדרה של המשרה כך לא רק מאפשרת למטריקס לשלם שכר נמוך משכר מינימום, אלא גם פוגעת לכאורה בזכויות הסוציאליות של העובדות.

עובדת לאחר לידה? תשכחי משעת הנקה ב"מטריקס"

כך למשל, עובדות לאחר לידה לא יקבלו שעת הנקה כקבוע בחוק - זאת בעקבות כך שהיא לא מועסקת במשרה מלאה באופן רשמי. כל העובדות מועסקות באותו חוזה ולכאורה אין באמת "משרה מלאה" של 9 שעות.

העובדות החרדיות יתקשו גם להתפטר מהחברה. שכן בחוזה נכתב כי "התפטר העובד, או פוטר בנסיבות המצדיקות שלילת פיצוי פיטורים, בטרם השלים 12 חודשי עבודה, יחזיר לחברה סך השווה לשתיים וחצי משכורות חודשיות. התפטר העובד בתקופה שבין 13-16 חודשי עבודה יחזיר לחברה סך השווה לשתי משכורות חודשיות. התפטר העובד לפני שהשלים 24 חודשי עבודה, יחזיר לחברה סך השווה למשכורת וחצי. למען הסר ספק, אין באמור בסעיף זה כדי לחייב את החברה להעסיק את העובד במשך תקופה כלשהי, לרבות במשך שנתיים מתום סיום הכשרתו".

חוזה ההעסקה במטריקס - הקליקו להגדלה

חוזה לחרדיות בחברה אחרת: שכר גבוה בעשרות אחוזים

לעומת זאת, מחוזה העסקה אחר שהגיע ל"כיכר השבת" - של חרדית העובדת במשרה דומה במרכז תעסוקה לנשים חרדיות של חברת מל"ם טים, ניתן לראות כי תנאי השכר גבוהים בהרבה. כך תקבל העובדת במל"ם טים לאחר 3 חודשי הכשרה סכום של 5,500 שקלים בחודש בשנה הראשונה, ולאחר 12 חודשים תקבל העובדת שכר בגובה של 7,000 שקלים. מדובר בעבודה דומה, עם רקע דומה ובמקומות עבודה נפרדים.

התנאים המדוברים לעובדות החרדיות במטריקס מתאפשרים בעיקר בגלל העובדה שנשים חרדיות רבות יעדיפו עבודה במקום קרוב לבית ובסביבה מותאמת לחרדיות - גם אם השכר נמוך משמעותית. טיעון נוסף ה"מצדיק" את התנאים הוא ההכשרה הכביכול "לוקה בחסר" של בוגרות מסלולי הנדסת התוכנה בסמינרים החרדים.

חוזה העסקה לחרדיות במל"ם, לשם השוואה (ללא קרדיט)

למרות זאת, ברור כי השכר המשולם לעובדות הינו נמוך משמעותית וללא הצדקה אמתית לרמה המינימלית של השכר. במקרה של חברת מטריקס גלובל גם מדובר בסוג של "מונופול" בעיר מודיעין עילית, בה היא החברה היחידה הזוכה להכשר מהרב המקומי - מה שגורם לביקוש לעבודה בחברה למרות השכר הנמוך.

בכיר בהייטק הישראלי: "זה פשוט שוק עבדים"

גורם בכיר בתעשיית ההייטק הנחשב לאחד מעמודי התווך בתחום עימו שוחחנו במהלך הכנת הכתבה, סרב להתייחס באופן רשמי לניצול החמור לכאורה לו שותפות בעקיפין גם ענקיות תוכנה, אך אמר שלא לייחוס כי מדובר ב"שוק עבדים ובניצול מחפיר של עובדות רק בגלל שהן חרדיות". הגורם הבהיר כי המצב מתאפשר אך ורק בגלל שהעובדות מוכנות לשכר המשפיל בגלל התנאים החרדים ואמר כי "אם יתאגדו הן יקבלו גם שכר הוגן המגיע להן וגם את סביבת העבודה הנוחה להן".

"זה פשוט שוק עבדים" אומר בכיר בהייטק הישראלי (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

גורם בחברת אינטל עימו שוחחנו במהלך הכנת הכתבה הבהיר כי באינטל אין בנמצא עובדות המנוצלות לרעה. הגורם הבהיר כי כל העובדות בחברה זוכות לשכר באותו הרמה ובאותן התנאים. עם זאת הוא אמר כי העובדות בשירותי מיקור החוץ אותן שוכרת אינטל דרך חברות אחרות, אינם נחשבות כעובדות אינטל.

תגובת מטריקס: "פרצנו דרך בשילוב חרדיות"

ממטריקס נמסר בתגובה: "מטריקס הקימה לפני למעלה מעשור את מיזם "תלפיות" שהיווה פריצת דרך ונקודת ציון בכל הקשור בשילוב חרדיות בשוק העבודה בעולם ההי טק. עד אותה נקודה, אופציות לתעסוקת חרדיות, שלמדו את תחומי הטכנולוגיה ללא תואר בחברות טכנולוגיה, היתה מוגבלת מאוד".

"עובדות במרכז הפיתוח המגיעות למטריקס מן הסמינרים בדרך כלל ללא ניסיון ובתיאום עם הלקוח עוברות תקופה של הכשרה ומנטורינג, מעין סטאז', של שנתיים בהן מושקעים משאבים רבים. חלקן אף מקבלות הכשרה של חברת ג'ון ברייס הדרכה באמצעות קורס שעלותו בשוק ליחיד בין -10,000 ₪ -15,000 ₪ ולעיתים אף יותר מכך. לאחר תקופה זו כל אחת מקבלת חוזה העסקה אישי בתנאים המותאמים לכישוריה, תפקידה ויכולותיה המקצועיות".

"העבודה במיזם "תלפיות" אינה דומה לעבודה בחברות הי טק אחרות. מקום העבודה מתחשב בצרכי העובדות בנושאים שלא קיימים בחברות הי טק אחרות: הן עובדות בבניין ייחודי מותאם לאורח החיים החרדי , הן מקבלות הסעות למקום העבודה וחזרה כולל מוניות ללקוח , קורסי הכשרה, זמן ייעודי להנקה, שעות נוחות ומתאימות לעובדת החריגות בענף ההי-טק (7:00-15:00), 8 שעות עבודה ביום לעומת 9 ומעלה בחברות אחרות ורב של הקהילה המלווה את מרכז הפיתוח".

"לגבי הטענות למונופול: לאחר תקופת ההכשרה בתלפיות, שבה רוכשות העובדות ניסיון וידע נרחב, פתוחה בפני כל עובדת האופציה לעבוד בכל מקום עבודה אחר. עובדות שעבדו במטריקס גלובל זוכות לביקוש גבוה בשוק בשל הניסיון והידע שצברו בחברה. עובדה היא שכבר מאות עובדות של מטריקס נמצאות בחברות הייטק חיצוניות או ממשיכות אצלנו בתפקידים בכירים. הטענות למונופול אינן נכונות. זאת משום שקיימים בישראל מיזמים רבים נוספים המעסיקים חרדיות, בהם הן יכולות לעבוד על פי תנאי השוק החופשי. מטריקס משקיעה משאבים רבים ביצירת מרכז תעסוקה נוח המותאם לתעסוקת נשים חרדיות ולאורך השנים העניקה הזדמנויות לנשים רבות להשתלב בשוק התעסוקה ולהתקדם מקצועית וכלכלית".

מועסקות בהייטק וסובלות מתנאים גרועים? פנו אלינו במיייל, באתר ובפייסבוק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר