שערוריה

חתמת? תפוטרי; כך מנסים ב"מגן הלב" למנוע התאגדות של גננות חרדיות

מסע לחצים, פיטורים, סגירת גנים ומכתבי רבנים שלכאורה זוייפו - אלו חלק מהאמצעים שמפעילה רשת הגנים החרדית "מגן הלב" נגד גננות שהתאגדו לאחרונה בהסתדרות החדשה (חרדים, בארץ)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ניסיון למנוע התאגדות באמצעים פסולים? גורמים בהסתדרות החדשה ובוועד העובדים של רשת הגנים החרדית "מגן הלב" באשדוד, טוענים כי הם נתונים למסע לחצים מטעם הנהלת הרשת בעקבות החלטתן של העובדות להתאגד. ההתאגדות בה חברות כ-250 עובדות הוקמה בסיוע ההסתדרות החדשה לאחר סדרת התחקירים ב"כיכר השבת" על תנאי העובדות ברשתות הגנים החרדיות.

לטענתן, מאז חתמו כמחצית מהגננות ברשת על הבקשה להקמת איגוד עובדים, החלה הנהלת הרשת ללחוץ על הגננות במטרה לגרום לעובדות לחזור בהן מהחתימה ובכך לסכל את הקמת ועד העובדים. ג', גננת ברשת, מספרת כי הגן שלה שאמור היה להיפתח בר"ח אלול - לא נפתח לטענתה בעקבות הקמת הוועד. בשיחות שקיימה לטענתה עם מנהלותיה נאמר לה כי באם תסכים לחתום על בקשה לצאת מארגון העובדים או להתנגד לו - הם יסכימו לנסות לשבץ אותה בגן אחר.

לטענת הגורמים בהסתדרות, מי שעומד מאחורי מסע ההפחדה נגד הגננות, בעקבותיו אף חתמו חלק מהגננות על מכתב בו הן מבקשות שלא יקום איגוד עובדים, הוא מנהל העמותה משה זייברט, בנו של ראש עיריית בני ברק, חנוך זייברט, שהקים את העמותה. לטענתם, במהלך השבועות האחרונים עברו אנשי העמותה המפעילה את הרשת על מספר חוקי מגן האוסרים למנוע הקמת איגודי עובדים.

לפני יומיים הגישה ההסתדרות החדשה עתירה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כנגד רשת מגן הלב בה היא טוענת ללחצים חסרי תקדים המופעלים על העובדות במטרה למנוע את האיגוד המקצועי הראשון ברשת גנים חרדית. התובעים המיוצגים בידי עו"ד אהוד שילוני טוענים כי מהלך ההתאגדות התקדימי נתקל במכשולים, כשההנהלה איננה מכירה באיגוד העובדים החדש שקם "ואינם חוסכים במאמץ, לחץ, השפעה ופגיעה כדי להניא את העובדות ממנה". העותרים מבקשים מבית המשפט לבטל את סגירות הגנים, העברות בעלות הגנים, שינוי בתנאי העסקת העובדות או פיטורי עובדים בעמותה, עד לדיון שייקבע. בנוסף, מבקשים התובעים להשית קנס של 300,000 שקלים על העמותה בגין פגיעת העמותה בהתאגדות.

השיטה - פיטורי גננות, "מכתבי תמיכה" ומכתבי רבנים שזויפו לכאורה

בכירים בהסתדרות ששוחחו עם "כיכר השבת" מספרים כי כל מהלך ההתאגדות מבוצע בתיאום עם רב מוכר שהתיר לעובדות להתאגד ולאחר מכן גם לתבוע את ההנהלה בבית הדין לעבודה. לדבריהם, יו"ר ההסתדרות החדשה, אבי ניסנקורן, הורה לבצע את האיגודים בתיאום עם רבנים.

לטענתם, במהלך הדברים אף זויף מכתב מבית דין רבני הקריות, אליו ניסו בהנהלת הרשת לפנות על מנת שיורה לעובדות לחזור בהן מהחלטתן להתאגד. לאחר הזיוף לכאורה אף הפיצו גורמים בכירים בעמותת 'מגן הלב' כי צפויה "הודעה דרמטית" בנושא. אלא שבסופו של דבר חתם הגר"א שטרן, דיין בבית הדין, על מכתב בו הוא מצהיר כי ביום בו נכתב המכתב לכאורה, לא הוציא בית הדין כל פסק דין.

(המכתב לכאורה זוייף וההתנערות)

גננות ברשת מספרות על פחד תמידי מפני פיטורין שהתעצם בשבועות האחרונים: "אף אחת לא מעזה לפתוח את הפה, מי שמדברת מיד מפוטרת". לטענתן, גננות שהיו אמורות להתחיל את שנת הלימודים, ולדבריהן גורמים ברשת כבר שוחחו עימם על הצרכים הלוגיסטיים, פוטרו ברגע האחרון בעקבות חשד ההנהלה כי העובדות חתמו על מסמכי האיגוד המקצועי.

אחת הגננות סיפרה ל"כיכר השבת" על מחלוקת פנימית בין מנהלות הגנים, בשאלה אם להצטרך לוועד, בעקבות העובדה כי כל גן שנחשד כי עובדותיו הצטרפו לארגון העובדים נסגר לאלתר ועובדותיו פוטרו, לטענת העובדות מבלי להסתיר אפילו כי סיבת הפיטורין הייתה ההצטרפות להסתדרות החדשה - תוך הפרה חמורה של חוקי המגן.

לדברי חלק מהגננות, הוצע להן שיבוץ בגן אחר בתנאי שהן יחתמו על מסמך שלטענתן נשלח אליהן מהרשת ובו נכתב כי החתמת העובדות נעשתה "תוך כדי סילוף עובדות ונתונים לא ראוי ושפוי, עם סיפורי בדיות". כמו כן נכתב כי חלק מהחתימות מזויפות וכי העובדת מבקשת לבטל את חתימתה להסתדרות "לאור השקרים שנחשפו". כאמור, מנהלות ברשת החתימו עובדות על המסמך תמורת הבטחה "לניסיון לשבץ בגן אחר".

המכתב עליו הוחתמו העובדות (סריקה)

מנגד, ממכתב ששלח מנהל העמותה, משה זייברט, לעורך הדין שמייצג את ההסתדרות, הוא טוען כי הסכים להיפגש עם ועד הפעולה אלא שפנייה לפגישה עמו לטענתו לא בוצעה, עוד כתב כי יענה בכבוד לכל בקשה לפגישה, וכי לא לחץ על העובדות בשום צורה וסגירת הגנים בוצעה מטעמים כלכליים.

מכתבו של משה זייברט לעו"ד אדר מוסל (סריקה)

הח"כים התחייבו לטפל - אך המצב בשטח לא השתנה

כזכור, לפני מספר חודשים חשף תחקיר "כיכר השבת" את מה שנראה כעושק השיטתי של הגננות הנמשך על פני העשורים האחרונים, אך זוכה לכאורה לחיפוי שיטתי על מנהלי מוסדות. מאז פורסמה סדרת התחקירים, הצהירו מספר חברי כנסת חרדים כי בכוונתם לטפל בנושא. כך למשל ח"כ משה גפני, שאמר בראיון שהעניק ל"כיכר השבת" כי בכוונתו לטפל בחומרה במנהלי הגנים שימצאו עושקים את הגננות העובדות בגנים.

גם שר הכלכלה אריה דרעי הצהיר לפני מספר שבועות בתגובה לשאילתה שהגישה ח"כ עליזה לביא בעקבות חשיפת "כיכר השבת" כי בכוונתו לטפל בנושא ברצינות הראויה, והתחייב לדאוג לכך שמשכורתן של העובדות בגנים החרדים תושווה לטבלת משרד החינוך.

אלא שעד היום לא בוצע כל שינוי על ידי הח"כים החרדים, והדבר היחידי לו דאגו הח"כים החרדים - נציגי הגננות בכנסת, הוא העלאת התקציבים לרשתות הגנים. מצב שלא ברור כלל אם יסייע לגננות, או רק יעשיר את קופת חלק מהעמותות.

ההצלחה של יוזמות ההתאגדות מוגבלת

בינתיים, נראה כי דווקא ההסתדרות החדשה נרתמה לטובת העובדים, ולטענת גורמים בכירים, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הורה בחודשים האחרונים לגורמים הרלוונטיים בארגון לטפל בנושא ולנסות לאגד את הגננות החרדיות. בהסתדרות קיימו פגישות עם מספר רבנים חרדים מקהילות שונות, וקיבלו אישור לפעול להתאגדות מקצועית.

מלבד ההסתדרות, בחודשים האחרונים החלו מספר ארגוני עובדים, כמו גם יוזמות פרטיות שקמו, לנסות ולאגד בארגון עובדים את הגננות, אלא שעד כה ההצלחה בנושא מוגבלת יחסית.

משה זייברט סירב להגיב.

אודליה מעודה, רכזת החטיבה החרדית בהסתדרות מסרה בתגובה: "ההסתדרות הנה הגוף החברתי והאיגוד המקצועי הגדול ביותר אשר חרטה על דיגלה רגישות לכל המגזרים. אי לכך בחודשים האחרונים נפתחה מחלקה חרדית בהנחיית אבי ניסנקורן, שהעמיד לרשות הציבור החרדי אנשים מהמגזר החרדי שמבינים לרגשות רוח היהדות".

"ההתנהלות מגובה עפ"י דין תורה. מזה חודשים אני מבקרת בשטח וממפגשים רבים שקיימתי עם עובדות מככל הזרמים
עולה תופעה אופיינית ומכאיבה - כולן פוחדות וחוששות מאחר ומהלכים עליהן אימים. אני מדגישה באופן ברור כי הפחד מיותר. עומדים אחרינו גדולי הרבנים וטובי המומחים לענייני עבודה שבכוחם לעזור לסייע ולשנות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר