מה אתה לומד מהאורח שלך?

בניתם דירת עראי, אלתרתם מיזוג, משכתם קו חשמל מהקומה השלישית, איכשהו צופפתם גם מזרונים – זה המקום שאליו אתם מכניסים את האושפיזין האורחים החשובים שלכם? לא נעים! למה שלא נארח אותם לסלון הממוזג עם הכורסאות הנוחות? • טור אימון לחג הסוכות (אימון אישי)

מנחם זיגלבוים | כיכר השבת |
(צילום: Miriam Alster / FLASH90)

לא. לא אכתוב הפעם על ההקשר שבין היציאה מדירת קבע ל"יציאה מאזור הנוחות", גם לא על שחרור ממסגרות מוכרות ומחייבות – בחרתי לעסוק הפעם בפן אחר של החג –האורחים שלנו, אלו שנקראים "אושפיזין". נעבור רגע על שמותיהם של אורחינו היומיומיים,ונכיר דמויות מפתח בעולם האמונה היהודי: אברהם, אבי האומה, יצחק חופר הבארות, ויעקב אבי שבטי ישראל;משה רבינו שהביא את התורה, אהרן האיש והלב, יוסף הצדיק ודוד המלך.

כל אחד מהם, עבר מסכת חיים טראגית לא פשוטה, מלחמות, מכשולים, מאבקים, שכול, רעב, נדודים וצרות מכאן ועד הודעה חדשה. כשהסתיימה פרשה אחת, מיד החלה חדשה. דמויות נשגבות כאלה שבנו את האומה, לא היה מגיע להם שה' 'ירפד' להם את חייהם כדי שיוכלו להתמקד ביצירה האמיתית בבניית האומה?

מסתבר שחיים עם אידיאלים, מכווני מטרה– חשובים ככל שיהיו – הדרך לשם היא כנראה רק באמצעות התמודדות עם קשיים שצצים מפה ומשם. הישגים וצמיחה מגיעים מתוך התמודדות, ניסיון וחישול. לא פעם גם עם נפילות.

יותר מכך: לא הכול נמדד ברמת ההספק שלנו, וההצלחה היא פעמים רבות דווקא בעצם הנכונות להתמודד בכור הצירוף שאנחנו עוברים. בני אדם ברובם צומחים דווקא מתוך קושי ונפילה, מתוך 'שפשוף'שהם עוברים.

בימים אלה, כאשר אנחנו יוצאים מדירת הקבע, מאיזור הנוחות הנעים של הבית הממוזג והיפה, ויוצאים אל דירת הארעי – לשם, בסוכה עם דפנות הארעי והירק מלמעלה שאמור להיות "גג", יגיעו ערב אחרי ערב האושפיזין. זה הזמן לעצור רגע ולחשוב על דמותו של האורח היומי, על מה שלימד אותנו באורחותיו ובהנהגתו. זה הזמן לנסות לקחת כיוון דרך בחיים,איך מגיעים ממקום של קושי למקום כה גבוה מתוך צמיחה. וכבר אמרו חז"ל שלכל אדם צריכה להיות שאיפה כנה "מתי יגיעו מעשיי לידי מעשי אבותיי". לא שנהיה כמותם, אבל אפשר לקבל את הדרך, הכיוון, והידיעה שלמרות כל הקשיים שבדרך, אפשר להגיע לפסגות.

כל אחד מהאורחים החשובים, יביא אתו בוודאי גם את כיוון הדרך האופייני לו. אברהם בגישת חסד הצרוף, יצחק בגישה הפוכה של גבורה, יעקב דרך המיזוג, וכן הלאה. אין דרך אחת המובילה להעצמה פנימית, אלא כל אחד יבחר את הדרך האופיינית שהוא מכיר מתוכו, וינסה לפעול עמה בצורה הכי נכונה כדי להגיע למקסימום מבחינתו.

בסוכות, כשרבים נמצאים בחופשה, יש את זמן המתינות והשלווה לברר עם עצמנו, מה אנו מקבלים מהאורחים שלנו? אלו דמויות קרובות לתכונות נפשו, ואיזה מהן הוא היה רוצה להזמין לחיים שלו ולתת לו מקום יותר מעשי ופעיל בחייו.

מנחם זיגלבוים הוא מאמן אישי להצלחה ולמצוינות. לשאלות ופניות:eimunmz@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר