מאחורי הקלעים

כך פועלים משרדי הפרסום להסרת החרם מעיתון 'הפלס'

הודעת אנשי הפלג הירושלמי על הפסקת הטרדות המפרסמים שמחרימים את 'הפלס' עוררה סערה • "כיכר השבת" משרטט את כל המתרחש מאחורי הקלעים והאם יש שיתוף פעולה עם 'יתד'? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: דובי קורן)

מאז הקמתו של בטאון 'הפלס' המזוהה עם 'הפלג הירושלמי' סבל העיתון מחרם פרסומות זאת בשל המאבק הפנימי בציבור הליטאי. אנשי ההנהלה הוותיקה של ביטאון 'יתד נאמן', שהודחו מהשליטה בעיתון הוותיק, החליטו על הקמת העיתון החדש אולם נתקלו במלחמה קשה מצד הממסד הליטאי המזוהה עם 'יתד נאמן'.

קרא עוד:

העיתון סבל מחרם מפרסמים שבשיאו יצא מכתב מגדולי הדור מרנן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ושר התורה הגר"ח קנייבסקי כי אין לרכוש אותו ואין לפרסם בו.

ב'הפלס' זיהו שהחרם צובר תאוצה ובחרו לצאת למאבק עיקש דרך הטרדת המפרסמים. בקו המאבק אותו הפעיל אברהם טריגר ניתנו הוראות כיצד יש לפעול על מנת "לשכנע" באופן אקטיבי ויהיו שיגדירו זאת אף אגרסיבי את המפרסמים שלא להחרים את העיתון החדש.

זה החל באברכים ומורות שהתקשרו למוקדי שירות הלקוחות של קופות החולים ורשתות השיווק בטענה מדוע מחרימים את ציבור בני התורה והמשיך בצעדים מעט יותר אפלים של הטרדת ראשי המשק ומנהלי חברות מסחריות, במיילים, בשיחות טלפון ליליות המלוות בנאצות ואיומים.

האזינו: ההודעה ב'קו המאבק' על הפסקת ההטרדות

המאבק הסוער הגיע גם לכותרות הראשיות של העיתונים הכלכליים בישראל לאחר שבכירים במשק התלוננו על הטרדות. מנגד, הגיבו תומכי הפלס, כי זו זכותם הלגיטימית להתלונן כנגד מי שבוחר להחרים אותם ולא לפרסם בעיתונם.

מה הוביל לשינוי כעת? מתברר כי מאחורי הקלעים פועלים מספר משרדי פרסום מובילים במגזר החרדי "לשבור את החרם" במטרה להפסיק את ההצקות ללקוחות. "לא ייתכן שמנהל חברה מתקשר אלי בבוקר נסער לאחר שהעירו את אשתו והילדים באישון ליל", מסביר ל"כיכר השבת" בכיר במשרד פרסום חרדי. לדבריו, "מלבד חילול ה' הגדול, יש כאן גם נזק תדמיתי ואף כלכלי".

מתברר שבשנתיים האחרונות הורידו חברות מסחריות רבות פרופיל בכל הקשור למגזר החרדי. הם הסבירו למנהלי המשרדים כי בשביל מה להם להיכנס לקלחת הזאת? "אני שם ביתד והמודיע, מתקשרים למה לא שמתי בהפלס. אני לא מפרסם באף מקום ושלום על ישראל. יש לי שקט. גם אם הדבר גורם להפסד מועט כזה או אחר", אמרו בחברות הגדולות במשק.

לשיא הגיעו הדברים לפני מספר חודשים כאשר חברת יונילוור החליטה על הקפאת הפרסום במגזר החרדי. מדובר בחברת מזון תעשיתית המפרסמת במליונים מידי שנה ולפתע החליטה על הפסקת הפרסום.

מרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי (צילום: אלי קובין)

מאותו שלב קמו מספר בעלי משרדי פרסום, בעיקר כאלו המזוהים עם המגזר החסידי או הספרדי, על מנת להחזיר את הגלגל. "נהיה חייבים להכיר באיזה שהיא צורה בעיתון הפלס", אמרו מנהלי המשרדים לראשי עיתון יתד נאמן.

יצויין כי עד עתה עומדים ב'יתד נאמן' באופן רשמי בהתנגדותם להכרה בעיתון הפלס ומכחישים כי יש הסכם בין הצדדים אולם לדברי גורמים בענף התקשורת החליטו ביתד להוריד את הראש ולהעלים עין.

יתירה מכך, גורמים בכירים ממובילי המאבק ב"הפלס" בשנים האחרונות הצהירו בשיחה סגורה כי נשקלת האפשרות לתמיכה שקטה בהסרת החרם של משרדי הפרסום על "הפלס" וזאת משיקולים מסחריים הקשורים לענף הפרסום החרדי, אך כפי הנראה בעקבות המהומה שנוצרה החליטו לצרת גנד הסרת החרם.

כעת השאלה הגדולה הינה מתי אכן תופיע הפרסומת הרשמית הראשונה בעיתון הפלס. בשיחה עם אחד המשרדים שפעל לשבירת החרם הם מסרבים להצהיר על תאריך משוער אך מדגישים כי זה היה תהליך מצופה.

"מדובר כעת רק בתחילת המגעים, עוד מוקדם לדעת. קודם הבהרנו להם שאי אפשר להמשיך עם ההטרדות ואני שמח שהם הבינו זאת. אמרנו להם תפסיקו אחר כך נתחיל לדבר. כעת הרוח חיובית והכיוון הוא טוב לתועלת כולם", מסכם הבכיר.

מנגד, קיימת עדיין התנגדות במספר משרדי פרסום אחרים לפרסום בעיתון הפלס. מדובר בעיקר במשרדים שהנהלתם מזוהה עם הציבור הליטאי, שם אומרים ל"כיכר השבת" כי הם יקפידו שלא לפרסם בהפלס. לדבריהם, מנהלי המשרדים הגיבו בתדהמה רבתי והביעו שלילה מוחלטת של "הסכם הכניעה לטרור".

אחד מהם התבטא ואמר כי "יצמחו לי שערות על כף היד לפני שאפרסם בהפלס. אם יש נפולת נמושות אני לא שם. עד שהצלחתי להסביר לכלל הלקוחות כמה אסור להיכנע לטרור והסכימו איתי מה עכשיו? לא הכל כסף ועדיין המכתב של הגר"ח והגראי"ל בתוקף עד כמה שידוע לי".

"אין סיבה שניתן להם פרס וששיטת ההטרדות תנצח", מוסיפים שם.

אברהם טריגר, שהפעיל את קו המאבק של הפלג הירושלמי אומר ל"כיכר השבת" כי "כל זמן שהחרם נמשך ואין פרסומות בהפלס אז המציאות לא תשתנה, הכל ספקולציות".

לדבריו: "צריך לראות מה יקרה, מעבר לזה אין לי מה להוסיף על מה שאמרתי אתמול".

אברהם טריגר בעת מעצרו (צילום: Amir Levy/Flash90)

מנגד, מנכ"ל 'יתד נאמן', זליג אורלנסקי, אמר בשיחות סגורות כי "אין, לא היה ולא יהיה (אא"כ תתקבל הוראה אחרת מרבותינו שליט"א) שום הסכם, דיאלוג, הבנות וכד' עם הקבוצה המסוכנת הזאת".

"זה לא סוד שבמשך שלוש שנים עומדים כל המפרסמים ביתד נאמן ומשרדי הפרסום תחת טרור נוראי וקשה על כל פרסום בעיתון", מוסיף אורלנסקי, "לאחרונה, שני משרדים הגיעו למצב שמבחינתם השארת המצב הקיים יגרום להם לקריסה, ולכן הודיעו לי כי הם מעוניינים להגיע לפתרון כלשהו, כשהודיעו לי שזו החלטתם הבהרתי להם שגם אם אני מבין ללבם הרי שמרגע שיצא מכתבם של גדולי ישראל בענין העיתון הנ"ל אינני יכול לשתף איתם פעולה. ואך ורק הפה שאסר הוא שיכול להתיר".

זליג אורלנסקי מוסיף ואומר: "שיהיה ברור: אינני מרוצה מהמצב ואינני משלים איתו. נשב בימים הקרובים לקבל החלטה כיצד לפעול וזאת לאחר שנקבל את המידע המדוייק. שוטה או רשע מי שחושב ששיקולי הפרסום או חוסר הפרסום ביתד נאמן גרמו או יגרמו לנו לתמוך בסוג של כניעה והסכמה לפרסום שם".

כפי שנחשף ב"כיכר השבת", גורמים בציבור הליטאי מאיימים כי באם חרם המודעות על בטאון הפלג הירושלמי יישבר הרי שהם יקימו "קו מאבק" מתחרה ונגדי שיגרום נזקים כספיים לאותם חברות שיפרסמו בעיתון "הפלס".

לטענת אותם גורמים, גם אם בהנהגת הציבור הליטאי החליטו להעלים עין מ"שבירת החרם", הרי שהציבור אינו פטור ומחוייב למחות על כבודם של גדולי ישראל.

גורם המעורב בנעשה אומר ל"כיכר השבת" כי "לא ייתכן שגדולי הדור קבעו משהו וכמה משרדי פרסום יחליטו לשבור זאת ולבטל הכל במחי יד. עלינו למחות על כבודם של גדולי הדור. מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ושר התורה הגר"ח קנייבסקי הוציאו בעבר מכתב חריף כנגד העיתון הזה ואנחנו חסידיהם ותלמידיהם מחיוובים למחות על כבוד התורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר