"תיאבון נורבגי" • הקרע ב'יהדות התורה'

בכירי 'דגל' משיבים מלחמה: "שלומי אמונים מנסים לסחוט"

בכירי 'דגל התורה' מגוללים את הקרע מול שלומי אמונים מהצד שלהם, טוענים לעמידה בהתחייבויות, תוהים מה עובר על מאיר פרוש ותוקפים: "הם קיבלו תיאבון נורבגי ומנסים לסחוט אותנו" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גפני ופרוש בימים אחרים. ארכיון (צילום: פלאש 90)

הקרע ב'יהדות התורה': ב'דגל התורה' לא נשארים חייבים להתקפה של בכירי "שלומי אמונים" נגדם, כפי שהובא ב"כיכר השבת", ומציגים את הצד שלהם בכל פרשת החינוך העצמאי וסוגיית מימושו של החוק הנורבגי.

בכירי 'דגל התורה' חשים תחושת בגידה מהתייחסותם של אנשי תנועת 'שלומי אמונים' כלפיהם ומדרך הפעולה בה בחרו.

אם היו כאלו שסברו שמדובר בכעס רק בקרב חוגים מסויימים ב'דגל התורה', שאינם מסכימים לוותר על השליטה המלאה ב"נכס אסטרטגי" כרשת החינוך "החינוך העצמאי" תמורת כסא בכנסת (שלטעמם מגיע להם בדין) הרי שעם הזמן מתברר כי קיים קונצנזוס מלא סביב העניין.

אפילו בכוורת השולטת בחזון איש 5, שם נחשב אשר לבן בית ממש, מתפוצצים מכעס על הפרת הברית הוותיקה מצידם של שלומי אמונים.

"אנחנו פשוט לא מבינים מה קורה לו, לפרוש", אומרים בכירים ב"דגל התורה" ל"כיכר השבת", "זה לא מתאים לו כל ההתנהלות הכוחנית הזו. הלכנו איתו לאורך כל הדרך בברית משותפת, בהרבה מהלכים פוליטים וציבוריים, מתוך תחושה של שותפות והסכמות הדדיות והכי חשוב באחריות על הדברים היקרים ביותר כמו החינוך העצמאי ועיריית ירושלים וכד' ופתאום כעת בחרו בשלומי אמונים לשבור את כל הכלים".

"הרי תמיד ידעו ששלומי אמונים בתוככי אגודת ישראל זה משהו אחר. אלו אנשים שאפשר לדבר איתם. לסגור דברים. אין לנו מושג מה קרה שם" אומרים הבכירים ב'דגל'.

ב'דגל' מזכירים שלאורך כל הדרך המשותפת, שכבו בתנועה הליטאית על הגדר בשביל האינטרסים של שלומי אמונים ודוגמאות רבות באמתחתם. "פעלנו יחד בשיתוף פעולה, פתאום הכל נשכח. אנחנו חשים נבגדים", אומרים בתנועה הליטאית.

כשאנו מנסים להקשות אולי זה בגלל ההתנגדות ב'דגל התורה' בכל מהלך החודשים האחרונים, החל מהוויכוח עם אגודת ישראל על איוש הוועדה למען הדיינים ועד לעימות בין ראש עיריית אלעד ישראל פרוש לאנשי ודגל התורהו בעיר על רקע ההקצאות, משיבים בכירי 'דגל': "בדיוק להיפך. זה פשוט המשך של אותה התנהגות לא מובנת מצידם. הרי גם באלעד הם פעלו בניגוד להגיון. גם שם היה ניתן לפתור את המשבר באופן מיידי עם קצת רצון טוב. גם שם היה אפשר להגיע להבנות ולסגור את הפרשה בשקט אולם הם בחרו להפוך זאת לעימות שנמשך חודשים ובסוף הכל חזר כפי שהיה קודם".

לדברי הבכירים, בשלומי אמונים משתמשים בחוק הנורבגי כאמצעי סחיטה מול דגל התורה. "מה הקשר בין הויכוח על אופן הניהול בחינוך העצמאי לבין מימושו של החוק הנורבגי?", תוהים בדגל. "הרי גם פרוש עצמו טען שאין קשר לכלום. הוא הציע מרצונו להתפטר והסביר זאת כי 'זה נהנה וזה לא חסר' ועד כמה יש חשיבות לתוספת נציג חרדי נוסף בכנסת במיוחד שחלק מחברי הסיעה ממלאים תפקידים".

"מה קרה לו פתאום?", הם תוהים, "זה לא פרוש הפרגמטי שיודע לעמוד על שלו אבל בטעם ולא בכוחנות. הרי אין שום הפסד בהתפטרות שלו אלא רק רווח. ממילא אין שר או סגן שר שמסוגל לעסוק בכל תהליכי החקיקה ולהשתתף בדיונים בוועדות השונות. אז מה ההפסד עם יתפטר?".

"מה שמוזר הוא שאפילו בטרם דרשנו זאת מאגו"י הוא עצמו הבין זאת בשכל ישר ובאחריות והצהיר ביוזמתו שיש להכניס נציג נוסף לכנסת כי זה חשוב לכלל מצביעי יהדות התורה, אז מה קרה לו פתאום?", הם מוסיפים לתהות.

ב'דגל' מסבירים כי "מדובר כעת בוויכוח נקודתי בעניין החינוך העצמאי אז בשביל זה להחזיק את דגל התורה כבני ערובה? הרי הם מנופפים בכך שהם מבקשים לקיים את ההסכם מלפני 7 שנים. אנחנו מוכנים לקיים את ההסכם ואפילו קיימנו אותו כבר. גם אצלינו מודים שהתחייבו לתת זכות חתימה לאיש שלומי אמונים אולם הדיון הוא זכות חתימה על מה - בשלומי אמונים קיבלו 'תיאבון נורבגי' ומבקשים 'ניהול משותף' שזה מתכון להרס של החינוך העצמאי שכל כך היה חשוב לאדריכלי ההסכם דאז. אין גוף פרטי או ציבורי שיכול לפעול בשני ראשים. שותפות - כן, ניהול דו ראשי - לא".

"מה שהתרחש בפרשה המוזרה הזאת אלו 2 טעויות שהתגלו במקביל. אנחנו הסכמנו להעניק זכות חתימה אולם פתאום קלטנו שבשלומי אמונים מפרשים זאת לא נכון. בשלב הזה ביקש מוטלה קרליץ לשבת עם מאיר פרוש וללבן את הדברים ולהגדיר סמכויות אך במקום שהם ירימו את הכפפה וינהגו כמבוגרים אחראיים בחרו לשבור את הכלים ולהמשיך לנפנף בחוק הנורבגי כאיום שבזכותו תתקבל פרשנותם להסכם", מגוללים ב'דגל' את שאירע.

"במקביל לתהליך זה", הם מוסיפים, "כבר בשבוע הראשון החלו לצאת קולות צורמים ממשרדי החינוך העצמאי והחל מתח בין בעלי התפקידים החדשים ושמועות על כך שהסמנכ"ל החדש נוהג באופן לא מובן כמעשה בעל בית מול העובדים ומול המנכ"ל ויש אומרים אף בבוטות (אולי גם הוא בנה על הנשק הנורבגי) ולכן באווירה זו ובכדי למנוע חיכוכים מתבקש הצורך להגדיר את הסמכויות ואת דרך ההתנהלות ולכך הם מסרבים".

ב'דגל' עומדים על כך שההסכם קויים במלואו. "גם אם יש ויכוח כזה או אחר ניתן לפתור אותו בהידברות ובאחריות אך, כל קשר בין זה לבין מימוש החוק הנורבגי שמשמעותו הוספת כח לציבור החרדי בכנסת הוא ניסיון לא ראוי לסחוט, שלא ייצלח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר