פרסום ראשון

נחשף מכתב נדיר של מייסד החסידות המסתורית 'המלאכים'

מכתב נדיר של רבי חיים אברהם דובער לוין זצ"ל, המכונה "המלאך" ויסד את חסידות המלאכים אפופת המסתורין והמוטלת במחלוקת נחשף לאחרונה. "כיכר השבת" מגיש את המכתב במלואו (חסידים)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
תחילת המכתב הנדיר (צילום: בית המכירות הפומביות קדם)

פרסום ראשון: מכתב נדיר של רבי חיים אברהם דובער לוין זצ"ל, המכונה "המלאך", ואשר יסד את חסידות "המלאכים", אפופת המסתורין והמוטלת במחלוקת, נחשף לאחרונה ויוצג למכירה בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים. המכתב נשלח על ידי "המלאך" לבנו, רבי רפאל זלמן, ובו הוא מפרט את דרכו בעבודת ה', שהייתה בסיס למחלוקות סביב החסידות.

וכך הוא כותב לבנו: "הבן יקיר לי רפאל זלמן שיחי'... הסיבות המונעות מעוסק התורה... היא ראשית ושרשיות לכל הנזיקין והיא היא אהבת הבטלה וחמדת האישיות הן הם המצויים ברוב הצעירים ואפילו בזקנים וישישים, וקשה מאד מאד להסירם, ובפרט למי שהורגל בהם בימי הנעורים והבחרות אשר נתפטמו בכבשוני הבטלה והעצלות שזו המחלה השתרש בהן בקרב תוכם ונפשם, אם לא בהתגברות החפץ ורצון העצמי...". שאר המכתב נכתב ביידיש.

האדמו"ר רבי חיים אברהם דב הכהן לוין (נפטר בניו יורק תרצ"ח), תלמיד האדמו"ר המהר"ש מליובאוויטש ותלמיד תלמידיו של אביו, ה"צמח צדק". היגר לארה"ב והנהיג את חצרו בבית כנסת בברונקס. בעבודת ה' נהג כחסידים הקדמונים מלפני מאות שנה, בשבת ויו"ט מנע עצמו משינה לגמרי, והיה שקוע בעבודת השם. לפעמים היו רואים אותו שותק למעלה מעשר שעות, ועומד בעבודת "התבוננות" מעמיקה.

העמוד הראשון של המכתב (צילום: בית המכירות הפומביות קדם)
העמוד השני (צילום: בית המכירות הפומביות קדם)

ריכז סביבו תנועה של צעירים, שהיו מכונים בארה"ב "המלאכים", על שם רבם רבי אברהם "המלאך", ובלטו בקיצוניות בחסידות ובפרישות, בלבישת בגדים שונים וציציות ארוכות. למדו בגמרות רק מדפוסי סלאוויטא וזיטאמיר ועוד דברים שקוממו עליהם את ראשי הישיבות בארה"ב. לאחר פטירת האדמו"ר עמד בראש חבורת "המלאכים" רבי יעקב שור, אחיו של רבי גדליה שור מ"תורה ודעת". כתביו יצאו לאור בעילום שם, בספר "אוצר אגרות קודש". והמחבר מתואר "אח"ד (אברהם חיים דוב. י.נ.) מהמיוחדים שבדורו ... הרב הדומה למלאך ה'".

בנו רבי רפאל זלמן הכהן לוין, אליו ממוען המכתב, בהיותו כבן 11-12 למד עמו אביו הקדוש את כל ספר התניא. למד בבחרותו אצל הגאון רבי ברוך בער ליבוביץ', בישיבת "כנסת בית יצחק" בתקופת וילנא. בתקופת שהותו של רבו רבי ברוך בער בארה"ב, התארח אצל תלמידו זה בעיר אלבני, כעשרה ימים, וסיפורים רבים הובאו בשמו מביקור זה.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', מציין כי "מדובר במכתב נדיר שלא הודפס עד היום. הייחודיות שלו היא בכך שהוא עוסק בעניין הכי מרתק סביב חסידות 'המלאכים' והוא דרכם בעבודת ה', כפי שהותוותה על ידי רבם 'המלאך'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר