ההשתלטות וה"תשלום" - הסיפור המלא

כך הפילו מקורבי פוטין את ח"כ מרגי וגרמו למשבר דיפלומטי

ח"כ מרגי הוזמן לפגישה עם נשיא הרפובליקה של קרים בשביל "מוסדות החינוך היהודים", אבל לא ידע שהוא בעצם ה"תשלום" לפוטין על סיועו לאנשי חב"ד-רוסיה בהשתלטות על הקהילה (בעולם)

חיים אבני | כיכר השבת |
מרגי ואקסיונוב בפגישה (צילום: מתוך אתר rk.gov.ru)

הפגישה והמשבר הדיפלומטי: ביום רביעי האחרון נפגש ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) עם נשיא הרפובליקה של קרים, סרגיי אקסיונוב, שמשמש כנשיא ממשלת "בובות" של הממשל הרוסי שכבש את חצי האי קרים לפני כשנה וחצי.

על פי ח"כ מרגי, הפגישה דנה במוסדות יהודיים ובחינוך לילדים יהודים בחצי האי שבשליטת רוסיה. אלא שבפועל, מטרת הפגישה, או לכל הפחות מטרת מארגניה, היה ארגון מפגש בין חבר כנסת ישראלי לבין נשיא "ממשלת הבובות" של הרוסים - ממשל שמוחרם על ידי כל מדינות המערב שמסרבות להכיר בכיבוש הרוסי ואף הטילו סנקציות כלכליות משמעותיות על הממשל בקרים ועל רוסיה כולה עד שתסיג את כוחותיה מחצי האי קרים.

מי שהזמין את ח"כ יעקב מרגי לביקור בקרים הוא שליח חב"ד במקום ורב הקהילה, הרב בנימין וולף - מקורבו של רב חב"ד ברוסיה הרב בערל לאזאר. לח"כ מרגי נאמר כי ביקורו בחצי האי יכול "לסייע רבות לחינוך היהודי במקום". אך הרב וולף שאירגן את הפגישה ואף שילם עליה ועל הטיסה, "שכח" במקרה לספר למרגי על המשמעויות הפוליטיות מרחיקות הלכת שבפגישת ח"כ ישראלי עם נשיא שמוחרם על ידי כל מדינות המערב.

הפגישה שגרמה למשבר דיפלומטי (צילום: מתוך אתר rk.gov.ru)

בינתיים, הביקור החריג הקפיץ את הממשל באוקראינה, והרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה מטעם חב"ד מספר בשיחה עם "כיכר השבת" כי גורמים באוקראינה כבר החלו בקריאה לפעול נגד ישראל ולבטל שיתופי פעולה. גורמים נוספים בקהילה היהודית באוקראינה העלו חשש בשיחה עם "כיכר השבת" כי הביקור החריג עלול להוביל להתפרצויות אנטישמיות, אך כרגע, אומר הרב אסמן, הזעם מופנה לעבר ישראל ולא לעבר היהודים.

גורמים בכירים בקהילה היהודית ברוסיה ששוחחו עם "כיכר השבת" מאשימים כי הרב וולף והרב לאזאר עמדו לכאורה מאחורי הביקור שמטרתו, לטענתם, הייתה בכלל "צבירת נקודות" אצל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אליו הרב לאזאר מקורב.

הבכיר מסביר כי כלי התקשורת הרוסיים, ובראשם סוכנות הידיעות RT שנחשבת כשופר הרשמי של ממשל פוטין בעולם, עושים שימוש נרחב בפגישה על מנת להעלות את המורל ברוסיה ולהציג את ישראל כתומכת בכיבוש חצי האי קרים.

בכיר: הפגישה - "תשלום" לפוטין על הסיוע בהשתלטות על הקהילה

לדברי הבכיר, עד לכיבוש, הקהילה היהודית בקרים הייתה נאמנה לממשל האוקראיני שנחשב דמוקרטי. לאחר הכיבוש ביקשו בקהילה היהודית להצטרף לקונגרס היהודי של רוסיה - אחד משני ארגוני הגג היהודים ברוסיה אליהם כל קהילה רוסית חייבת להשתייך על פי החוק הרוסי. אלא שלאחר שראש הקהילה היהודית הודיע לקונגרס כי הוא מעוניין להצטרף אליו, הוא הוחלף במהלך מהיר ופתאומי, במסגרתו, תוך מספר שעות נבחר ראש קהילה חדש שהצטרף לחב"ד-רוסיה בראשות הרב לאזאר - מקורבו של פוטין.

הרב לאזאר ופוטין, ארכיון (באדיבות המצלם)

גורם בכיר בקונגרס היהודי-רוסי ששוחח עם "כיכר השבת" אישר כי הייתה פנייה להצטרף לקונגרס, אך סירב לספר מדוע לבסוף חברה הקהילה לארגון החב"די. הגורם התעקש כי לא קיימת כל אפליה מצד הממשל הרוסי בין שני הארגונים היהודים, והוסיף כי בחג החנוכה האחרון הבהיר פוטין שמבחינתו יש שוויון בין שני הארגונים.

מנגד, גורם אחר בקהילה היהודית שחשש מפרסום שמו אמר ל"כיכר השבת" כי בסופו של דבר, הרב לאזאר שמקורב מאוד לנשיא פוטין וללשכתו, לחץ על הנשיא לצרף את הקהילה לחב"ד. הגורם טען כי מאחורי הצעד עמדו מניעים "משיחיים" של הרב לאזאר ש"רוצה להפיץ את תורת חב"ד ברוסיה".

הגורם הבכיר מפנה אצבע מאשימה לעבר הרב לאזאר, וטוען כי מקורבו, הרב וולף, אירגן את הפגישה בין מרגי ונשיא ממשלת הבובות כ"תשלום" על העובדה שפקידי הממשל הרוסי "סייעו" לחב"ד לשלוט בקהילה, כמו גם כדי לצבור "נקודות זכות" בממשל הרוסי שעושה בביקור שימוש נרחב לצורך תעמולה פנים רוסית.

פוטין. קיבל "תשלום" על הסיוע בהשתלטות על הקהילה? (צילום: שאטרסטוק)

רב חב"ד באוקראינה: "חוסר אחריות שגובל בפשיעה"

"ברגע שראיתי שהפגישה החריגה פורסמה ב-RT, הבנתי מיד כי מי שעומד מאחורי הפגישה הזו הם גורמים שקשורים לפוטין" אומר בכיר בקהילה היהודית באוקראינה. לטענתו, הפגישה תוכננה מראש עם בכירי הממשל הרוסי. "מדובר בחוסר אחריות שגובל בפשיעה" אומר הרב אסמן ומסביר כי הכנסתו של ח"כ ישראלי-חרדי לסכסוך שכל יהודי אוקריאנה ורוסיה משתדלים להימנע ממנו הוא מעשה חמור.

ח"כ מרגי אומר ל"כיכר השבת" כי הוזמן לקהילה היהודית על ידי הרב המקומי (הרב וולף), וכי לא הייתה בכוונתו לקבוע מדיניות ישראלית. הוא מוסיף כי הביקור אושר על ידי ועדת האתיקה של הכנסת וכי הוא לא סבר כי מדובר בנושא רגיש, בדיעבד, אומר מרגי, הוא הבין את העניין ולכן מבהיר כעת כי "לא הגיע לקרים על מנת לשנות את המדיניות הישראלית".

ח"כ מרגי מודה כי בדיעבד הבין שהוטעה על ידי הרבנים והעסקנים המקומיים שבעצם עשו בו שימוש דיפלומטי ללא ידיעתו, כמו גם שמטרת הביקור אליו הוזמן הייתה הפגישה עם הנשיא שמוחרם על ידי כל מדינות המערב.

גורמים בקהילה האוקראינית ששוחחו עם "כיכר השבת", טוענים כי הסיבה לפנייה לח"כ מרגי היא העובדה שמרגי פעיל רבות בנושא חינוך יהודי בתפוצות. לדברי הגורמים, בקהילה היהודית בקרים ישנן רק כ-2,000 משפחות, שככל הידוע אינן נמצאות בקשיים כמו גם שני בתי ספר יהודיים שפועלים במקום. "מטרת הביקור, מבחינתם של מארגניו, לא הייתה כלל סיוע לחינוך המקומי אלא צבירת נקודות בממשל הרוסי" אומר בכיר בקהילה האוקראינית.

הרב משה אסמן (צילום ארכיון: יוסי בלשניקוב)

הרב אסמן: "אבהיר לרב לאזאר את חומרת הדברים"

הרב אסמן אומר כי כרגע מנסים בקהילה היהודית להרגיע את הרוחות. במענה לשאלתנו אומר הרב אסמן כי בכוונתו לפנות בימים הקרובים לרב לאזאר ולחב"ד רוסיה, על מנת להבהיר להם את חומרת העניין של עירוב הקהילה היהודית בסכסוך בין רוסיה לאוקראינה. הוא מוסיף כי הוא סבור ש"בחב"ד רוסיה מודעים היטב למשמעויות מרחיקות הלכת של הדברים".

חבר הכנסת יעקב מרגי מסר בתגובה ל"כיכר השבת": "הביקור הוזמן ע"י רב הקהילה בסווסטופל ועל חשבון הקהילה, במטרה לחזק את מוסדות החינוך במקום. הייתה חשיבות לקהילה שיגיע חבר כנסת כדי שהשלטונות יבינו שחשוב לנו שבית הספר ימשיך להתקיים. לא הייתה לנו ידיעה מוקדמת על הרגישות הדיפלומטית הקיימת בהתחשב שבטופס הבקשה של ועדת האתיקה ביקשתי שמחלקת קשרי החוץ של הכנסת ומשרד החוץ יידעו מהביקור ומשלא נאמר לנו כלום מבחינתי היה אור ירוק. בכל מקרה ובדיעבד לא הייתה לנו שום כוונה לקבוע עמדה שונה משל מדיניות החוץ של מדינת ישראל. עדיין אני אומר שבשביל תינוקות של בית רבן הייתי עושה כל מאמץ שוב ושוב".

דובר הכנסת יותם יקיר מסר בתגובה ל"כיכר השבת" כי ח"כ מרגי הגיש את המסמכים הדרושים לאישורה של וועדת האתיקה שאישרה את הנסיעה כנסיעה פרטית. הכנסת דואגת להסביר לחברי הכנסת אודות הביקור ואודות ההליכים הדיפלומטים רק במקרה של ביקור רשמי, מכיוון שמדובר בביקור פרטי חבר הכנסת לא תודרך.

הרב לאזאר והרב בנימין וולף לא הגיבו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר