הכניסה לשומרי מצוות אסורה

תיעוד: מאבטחי הכותל הרפורמי מגרשים מתפללים חרדים

תיעוד בלעדי שהגיע ל"כיכר השבת" חושף: מאבטחים שהוצבו בכותל הרפורמי מונעים את כניסתם של חרדים ודתיים למקום. צעיר דתי ל"כיכר השבת": "אמרו לי שאם אכנס אגרום לחילול שבת" (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
האפלייה בכותל הרפורמי (צילום בלעדי: "כיכר השבת")

כותל לכולם? מאבטחים מונעים בצורה שיטתית מחרדים ודתיים להיכנס ל"כותל הרפורמי": מאז החליטה ממשלת ישראל להפוך את רחבת "קשת רובינסון" ל"כותל לרפורמים", התקבלו ב"כיכר השבת" עדויות של מתפללים חרדים ודתיים לפיהן מאבטחים במקום מונעים מהמתפללים להיכנס למקום בשלל תירוצים, ובחלק מהמקרים אף מוציאים את המתפללים בכוח מהרחבה.

בתיעוד שצולם אמש (מוצאי שבת) ונחשף ב"כיכר השבת", נראה מאבטח ברחבת קשת רובינסון כשהוא מאלץ קבוצה קטנה של בחורי ישיבה שהגיעה להתפלל ברחבה - לעזוב אותו, זאת ללא כל סיבה הגיונית הנראית לעין. בסרטון נראה המאבטח מאלץ את בחורי הישיבה לצאת מהמקום ומאיים על אחד המתפללים כי יזמן למקום שוטרים.

מתפלל ששהה בסמוך סיפר ל"כיכר השבת" כי המאבטח אילץ בחור ישיבה שהיה באמצע "קריאת שמע" לצאת מהרחבה, זאת למרות שהדבר לא הפריע לאיש. "מלבדם היה נוכח במקום רק מתפלל נוסף" סיפר.

המאבטח והמתפללים שגורשו מהרחבה (צילום: "כיכר השבת")

בסרטון נראה המאבטח מאיים במעצר על המתפלל שצילם את הסרטון ודורש ממנו להזדהות ולצאת מהמקום, זאת למרות שהמצלם לא היה קשור לקבוצת בחורי הישיבה, וכל חטאו היה בכך שצילם את האירוע והסביר לבחורי הישיבה כי המאבטח אינו רשאי לסלקם מהמקום.

מעדויות נוספות שהגיעו לידי "כיכר השבת" עולה כי לפני כשבועיים ביקשה קבוצת מתפללים דתיים להיכנס למתחם קשת רובינסון לתפילה בצהרי השבת. אך מאבטחים שנכחו במקום אמרו למתפללים כי ישנו מתקן במקום ש"סופר את ראשי המתפללים" שפעיל בשבת, כך שכניסה למתחם תהווה חילול שבת. צעיר דתי ששוחח עם "כיכר השבת" סיפר כי המאבטחים הזהירו את המתפללים כי כניסה שלהם למתחם תגרום לחילול שבת.

חבר מועצת ירושלים, אריה קינג, שהיה בקבוצת המתפללים סיפר ל"כיכר השבת" כי לאחר השבת בדק את הדברים וגילה כי אכן ישנו מתקן שכזה, אך הוא אינו פעיל בשבת. למרות זאת, אומר קינג, המאבטחים שיקרו על המתפללים הדתיים כדי שהם לא יכנסו להתפלל במתחם.

אחד העסקנים הבולטים בתחום "הכותל הרפורמי" מספר בשיחה עם "כיכר השבת" כי הדברים מוכרים לעסקנים הפועלים במקום ולהערכתו מדובר בהוראות שקיבלו המאבטחים בכדי למנוע מאנשים בעלי חזות חרדית ודתית להיכנס לרחבה.

"גלאי הראשים" (משמאל) לא פעיל בשבת, אבל זה לא הפריע למאבטחים לטעון שהוא כן כדי למנוע מדתיים להיכנס למתחם (צילום: Eyes On The Streets)

כזכור, בין הישגי הרפורמים הייתה גם העובדה שרחבת התפילה תהיה רפורמית למהדרין. "התקנות יוצרות הרבה מעבר למתחייב על ידי בג"ץ לאפשר מקום תפילה, אלא קובעות כי חל איסור לנהוג בו איזה מנהג "אורתודוקסי" כגון הצבת מחיצה, למעט עבור "נשות הכותל"" נאמר בדו"ח שנחשף ב"כיכר השבת".

ממשרד ראש הממשלה האחראי על המקום לא נמסרה תגובה עד לשעת הפרסום

מהקרן למורשת הכותל והרב שמואל רבינוביץ לא נמסרה תגובה עד לשעת הפרסום

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר