תוהו ובוהו בירושלים

הרחובות שונו, המפות לא: המחדל שהרג תושבים בנווה יעקב

3 שנים אחרי שחייבה את תושבי 'נווה יעקב' לשנות את מספרי הבתים, עיריית ירושלים עצמה עוד לא עדכנה את המפות. התוצאה: אמבולנסים מגיעים באיחור ליעד. כונן: "אנשים שילמו בחייהם" (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום: מצלמות אבטחה, כיכר השבת)

"החלפת המספרים כבר הרגה תושבים": לאחר עשרות שנים בהן מיספרו את בנייני המגורים בשכונת נווה יעקב בירושלים לפי שיטת "הבלוקים" וסימנו את הבניינים רק בעזרת מספרים מורכבים, החליטו לפני כשלוש שנים בעירייה להעניק שמות לרחובות ולמספר את הבתים בשיטה המקובלת כיום בישראל.

אלא, שלטענת התושבים, שיטת המספור החדש יושמה בצורה בעייתית שגורמת במקרה הטוב לבלבול אצל מבקרים בשכונה, ובמקרה הגרוע, כפי שמעידים התושבים, לקשיים עבור אנשי הצלה חירום שמוזעקים לשכונה, ולא פעם מאחרים למקומות בהם זקוקים להם בדחיפות, מה שאף עלה לטענתם בחיי אדם.

כך זה נראה: 'אופנולנס' של איחוד הצלה שורף דקות יקרות בניסיון לאתר כתובת (מצלמות אבטחה)

העירייה החלה בהליך שינוי השיטה לפני כשלוש שנים בשיתוף עם המנהל הקהילתי ב"נווה יעקב". ועדי הבתים הונחו להחליף את השילוט על בנייני המגורים, כמתבקש, ואלו שהתמהמהו הוזהרו כי הם עלולים לספוג קנסות באם לא יעדכנו את השילוט. לדברי מספר תושבים ששוחחו עם "כיכר השבת", המספרים החדשים שנקבעו לבתים ברחובות השונים חולקו באופן לא ברור ולא עקבי.

התושבים מתלוננים על כך שעולים מארצות חבר העמים וקשישים שמתגוררים בשכונה אינם מקבלים את השינויים בקלות. לטענתם, תושבים שהזעיקו מאז השינוי את כוחות ההצלה, התקשו לפרט היכן הם ממוקמים, ואנשי החירום התקשו לאתר אותם.

שכונת נווה יעקב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

אהרן, כונן מד"א בשכונת נווה יעקב מזה מספר שנים, אומר ל"כיכר השבת" כי בכל הנוגע לכוחות החירום מדובר במחדל של ממש. "בכל פעם שתושב ותיק היה מזמין אמבולנס לביתו והיה נותן את מספר הבית הישן, אחרי ניסיונות איתור רבים היו מתקשרים אליי ומבקשים ממני הנחיות לניווט אל הכתובת". הסיבה לכך לדבריו היא שבמד"א עושים שימוש במפות החדשות בהן אין כל אזכור לשיטת המספור הישנה.

אהרן מוסיף כי המצב גרם לאמבולנסים שהוזעקו להסתובב לעתים במשך דקות ארוכות בשכונה, במקרים מסויימים אפילו חצי שעה: "לצערי היו מקרים רפואיים דחופים שמד"א והצלה הוזעקו אליהם, אך הגיעו באיחור וכבר לא ניתן היה להציל את החולים, המחדל הזה כבר הרג אנשים" הוא אומר.

שכונת נווה יעקב (גוגל מפות)

תושבים בשכונה מספרים כי הטיפול של העירייה בהחלפת המספרים היה לקוי, ולטענתם הוא שגרם לבלבול החמור. "מדובר בתושבים שברובם מגיעים מהמעמד הסוציואקונומי הנמוך, הייתה תחושה שהעירייה לא ממש משקיעה מאמצים לוודא שהחלפת המספרים תיעשה בצורה המיטבית" אומר תושב השכונה.

אילוסטרציה (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"הכשל הכי חמור: העירייה לא עדכנה את המפות שלה"

עסקן מוכר בשכונה שחושש להזדהות בשמו, מאשים את העירייה בכשל חמור נוסף. לדבריו, עיריית ירושלים לא עדכנה את המפות הפנימיות שלה, שלדבריו משמשות את המשטרה וחלק מכוחות החירום האחרים - זאת למרות שכאמור העירייה הזהירה את וועדי הבתים לפני שלוש שנים כי במידה ולא יחליפו את השילוט הם יספגו קנסות.

"נוצר פה מצב אבסורדי, בעוד וועדי בתים ספגו קנסות מהעירייה כי לא עדכנו את השילוט, העירייה עצמה לא עדכנה את המפות שלה. כשניידות משטרה מחפשות כתובת בשכונה הם מתקשרים אליי, כי אין להם סיכוי למצוא את המיקום של המבנים בלי שאני או תושב אחר ידריכו אותם", אומר לנו העסקן.

מוציאים כוננים כפולים כשמתקבלת קריאה מהשכונה. איחוד הצלה, ארכיון (צילום: Corinna Kern/Flash90)

יוסי פולישוק, אחראי מתנדבי "איחוד הצלה" בשכונת נווה יעקב אומר ל"כיכר השבת" כי מדובר במצב מסכן חיים. "למעלה ממחצית תושבי נווה יעקב הינם מבוגרים וקשישים או דוברי שפות זרות שכלל לא יודעים על השינוי שבוצע", מסביר יוסי ומוסיף כי "במקרה חירום אנו מוצאים את עצמנו יוצאים לשתי כתובות במקביל על אותה קריאה, כדי להגיע לכתובת הנכונה כמה שיותר מהר".

לדברי יוסי, במוקד איחוד הצלה, בעת קבלת קריאת חירום בשכונת נווה יעקב, הכוננים מתורגלים לבקש מראש מהמודיע את את שתי הכתובות ברחוב, כדי למנוע בזבוז זמן מיותר. "לשמחתנו, מתוך 25 הכוננים בנווה יעקב, יש מספר כוננים שמכירים היטב את הכתובות, החדשות והישנות, בזכותם אנחנו מגיעים לכתובת בזמן הנדרש".

למרות זאת, מתריע יוסי: "לא פעם - בעיקר בשבתות וחגים - קורה שאותם כוננים לא נמצאים בשכונה ומנותקים מהנעשה בה, וזמן רב מתבזבז בגלל שבמפות עדיין לא שונה דבר כבר 3 שנים".

מתנדבים שמבקשים רק להציל חיים שורפים זמן יקר בניסיון למצוא את היעד (מצלמות אבטחה)

יוסי מאשים את העירייה ואומר כי "האבסורד הגדול הוא שהשינוי בוצע לפני 3 שנים, ועיריית ירושלים עדיין לא מצאה את הזמן לעדכן את חברות Waze ו-google על השינויים במספרים ברחובות. תורן המוקד במוקד איחוד הצלה מכווין אופנולנס וכל כונן אחר לכתובת במקרה חרום, עובד עם מפות של Waze ו-google , וקורה הרבה שללא כוונה תורן המוקד מכווין לכתובת שגויה, מה שפעמים יכול לעלות בחיי אדם חס ושלום".

עשרות פניות נעשו בחודשים האחרונים מטעם עסקנים בשכונה לגורמים שונים בעיריית ירושלים, אולם אלו למרבה התדהמה דחו אותם שוב ושוב ב"לך ושוב".

בידי "כיכר השבת" תיעוד נרחב של פניות עסקנים ותושבים בשכונה שביקשו לתקן את המחדל שמהוווה לטענתם פיקוח נפש ממשי, אולם לא זכו למענה רציני למרבה הצער.

בעקבות פניית "כיכר השבת" נמסר מעיריית ירושלים: "הנושא נמצא בבדיקה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר