"המסלול החרדי בסכנת קריסה"

עדויות על שח"ר: "שירות לצד חילוניות, אין הקפדה על כשרות"

בכיר בשח"ר כחול, שנמנה על דור המייסדים של המסלול, פרש לאחרונה מצה"ל ותקף את הזלזול של הגורמים בצבא בצרכי החיילים החרדים. אשתו של חייל חרדי: "הוא עבד במשך שעות ברעב" (בארץ)

חיים אבני | כיכר השבת |
חיילי שח"ר, אילוסטרציה (צילום: חיים פרידג', דו"צ)

"שח"ר כחול לא מתאים לחרדים במתכונתו הנוכחית": חודשים ספורים לאחר שפרש מצה"ל, בכיר במסלול שח"ר שנמנה על דור המייסדים של המסלול החרדי, תקף בשיחות שונות שקיים לאחרונה את היחידה בה החל את שירותו והפך בהמשך לאחד הבכירים בה. לדבריו, היחידה איבדה את הדרך ואיננה מתאימה כיום לאברכים חרדים.

לדבריו, הוא החליט לפרוש לפני כחודשיים לאחר שהבין כי בצה"ל מזלזלים בצרכים החרדים הייחודיים ולא אוכפים את מה שהם - המגייסים, הבטיחו לאברכים, ברמה שפוגעת משמעותית באורח החיים של המתגייסים. לדבריו, מדובר בזלזול מצד בכירים ביותר שהחליטו כי "את נהלי שח"ר לא חייבים לאכוף".

הבכיר חשף עוד כי בעוד המגייסים מתחייבים בפני האברכים שהם מגייסים לצה"ל כמו גם בפני הרבנים והאדמו"רים שתומכים תמיכה שקטה בפרויקטים כי נשים לא ישרתו באותן יחידות בהם משרתים האברכים, בחלק מהיחידות ברחבי הארץ - כך לטענתו - מוצאים האברכים את עצמם עובדים כתף אל כתף עם חיילות חילוניות. גם תלונות בנושא לגורמים הבכירים בחיל האוויר לא נענו ברצינות.

הבעיות: כשרות, שירות עם נשים וקיצוץ תקנים

לדבריו, כבר בטירונות שעוברים האברכים, בה הם אינם יכולים להשתחרר לביתם, צה"ל לא מספק להם מזון בכשרות מהודרת. "החיילים נאלצים לחיות במשך שבועות רק משימורי טונה, כשחלקם אפילו לא סומכים על הכשר הירקות בצה"ל", אמר הגורם.

הפגנה נגד גיוס חרדים (צילום: פלאש 90)

בהמשך, כך לטענתו ולטענת גורמים נוספים עמם שוחחנו, לאחר שהחיילים משובצים ביחידות ברחבי הארץ, לא ניתן להם מענה לארחות בוקר וצהריים. "אמנם לא מדובר בבשר, אך הרבה אברכים לא סומכים על הכשר הרבנים הצבאיים לירקות ולבישול במקום, ולא ניתן להם כל מענה" הוא מספר.

לטענתו, רק לפני כשנה החלו להציע לחיילי שח"ר מנות בשריות כשרות בכשרות מהדרין, אלא שלדבריו רק בבסיסים גדולים האוכל הכשר שמגיע ארוז מוצע לחיילים החרדים. "בבסיסים בהם אין הרבה חרדים המפקדים לא דואגים להכניס בכלל את המנות הארוזות בהכשר המהודר".

הבכיר וגורמים נוספים אמרו כי גם בנושא שיעורי התורה ישנה הזנחה מצד צה"ל, "אנחנו קבענו לאחר התייעצות עם רבנים כי כל חייל ישמע שיעורי תורה שעה ביום. בפועל, מפקדים עושים 'מסחרה' עם השיעורים, הם אומרים לחיילים 'אנחנו נרשה לכם לאחר בשעה לבסיס ואתם לא תתלוננו על כך שאין שיעורים'", הוא אומר. לדבריו, גם במהלך תרגילים גדולים לא ניתן כל מענה לדרישת הלימודים של החיילים.

הבכיר מוסיף ואומר כי אמנם ניתן למצוא פתרונות לחלק מהטענות שעלו, אך לטענתו העובדה שהבעיות הללו קיימות, והעובדה כי רמ"ד שח"ר במטה חיל האוויר שריכז את התלונות פוטר לאחר שהתקן שלו קוצץ, מעידות לדבריו כי צה"ל לא לוקח ברצינות את הדברים. "אם היה ברור שהנקודות הללו הן עקרונות שלא ניתן לעבור עליהם בדיוק כמו פקודות אחרות בצה"ל, הדברים האלו לא היו קורים, בוודאות" הוא אומר.

אשת חייל חרדי: "עבד שעות ברעב"

הגורם הבכיר לא לבד. אשתו של חייל חרדי שנמצא לקראת סיום שנת השירות השלישית, סיפרה כי "זכיתי שבעלי ירא שמיים ושומר על קלה כבחמורה, לא פעם ולא פעמיים הוא נאלץ להלחם ממש על דברים בסיסיים כמו מזון כשר (בשנת שמיטה בכלל היה רעב), קרה לא פעם ולא פעמיים ש"שכחו" להביא לו את המנת גלאט הקפואה והבאמת-לא-אכילה... ועבד רעב מ-8 עד 5 בצהריים".

"מעבר לזה שהוא נלחם לא פעם ולא פעמיים בנוגע לשירת נשים בטקסים, נלחם על "טיולי גיבוש" שיתאימו לו... הוא גם כל הזמן צריך להתמודד עם חיילות שעובדות איתו בניגוד לנהלי שח"ר... למזלנו, ה' נתן לו כוחות להלחם על צרכיו הבסיסיים אבל יש חיילים חרדים בסביבתו שאין להם את האומץ הזה".

"במדינה שדוגלת בקבלת השונה וסלידה מגזענות מאד חורה לי שיש מדיניות מאד מזלזלת בצה"ל... וזה מתחיל מהראשים שם בבסיס..."

"אני לא ממליצה להתגייס, כל ההבטחות שלהם על מקצוע ושילוב בשוק העבודה לא מוכיחות את עצמם בשטח, הקורסים המקצועיים להכנה מאד מזלזלים ברמת המקצועיות הירודה, מנגד גם בבסיס לא ממהרים לשלב אותם בעמדות טובות.. חבל מאד. מניסיון, 3 שנים אלו עברו עלינו לא קל, לא מכבד ולא משתלם. אל תתגייסו".

גורמים הקשורים לשח"ר כחול: "נתוני הגיוס צנחו"

הבכיר שפרש מהמסלול סיפר כי ההחלטה על פרישתו מצה"ל וזניחת הפרויקט שהוא ניהל הלכה למעשה והיה תומך נלהב שלו, הגיעה לאחר שעלה להתייעץ עם רבו, זאת לאחר שרמ"ד שח"ר במטה חיל האוויר רס"ן נתן חנינה, פוטר לאחר שבמטה חיל האוויר החליטו כי אין צורך בתקן הזה.

"גם בתקופה של הרמ"ד היו תקלות קשות ואי סדרים שנבעו מכך שצה"ל פשוט לא אוכף את הנהלים, אך מאז שהרמ"ד עזב הטענות עלו בכמאה אחוזים מאחר שאין מי שירכז אותם וכל מפקד מתנהל איך שהוא מבין ולא מבין את החרדים", אומר הבכיר ומוסיף כי נכון לעתה, לידיעתו, שוקלים בצה"ל לבטל גם את התקן של רב שח"ר כחול, הרב שמשון קליין.

לאחר שהודיע למפקדיו לפני כמספר חודשים על פרישה מהחיל בעקבות הליקויים, ביקשו ממנו מפקדיו להישאר עוד מספר חודשים עד שימצא לו מחליף. אלא שגם לאחר חודשיים, כשהודיע למפקדיו כי הוא מסיים באופן סופי את תפקידו, לא נמצא לו מחליף חרדי ואת מקומו תפס חייל מהציבור הכללי שככל הנראה לא מכיר היטב את הצרכים היחודיים של החיילים החרדים.

חיילים חרדים, ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

גורמים המעורים בנושא מספרים ל"כיכר השבת" על צניחה של עשרות אחוזים בגיוס למסלול שח"ר כחול, גם הם טוענים כי העובדה שהתכנית לא מנוהלת על ידי חרדים יחד עם הקיצוצים האחרונים, הם אלו שגרמו לצניחה שהם מגדירים "חסרת תקדים".

הגורם שפרש משח"ר כחול אמר לאחרונה כי הוא חושש מקריסת התכנית. הוא מסרב אמנם להתייחס לצניחת אחוזי הגיוס לפרויקט, אך אמר כי "אם צה"ל לא ישנה את הנהלים יש חשש ממשי להמשך פרויקט שח"ר בחיל האוויר". לדבריו, "מדובר בפרויקט חשוב שמקנה לחרדים כלים מקצועיים ברמה גבוהה ביותר ותורם לצה"ל את כוח האדם האיכותי", דווקא בגלל זה, הוא חושש כי הפרויקט בעל הפוטנציאל הגבוה יתרסק בגלל חוסר התאמה לחרדים.

דובר צה"ל: "רואים חשיבות בסביבה הולמת לחרדים"

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל רואה חשיבות במתן סביבת שירות ההולמת את אורח חייהם של כלל משרתיו ואוכף את נהלי שילוב החרדים בהלימה לנהלי שח"ר ונצח. נציין כי מספר החרדים המשרתים בצה"ל נמצא בעלייה משמעותית.

הארוחות בצה"ל כשרות למהדרין, כאשר בכלל הבסיסים בהם משולבים חיילים חרדים ישנן ארוחות עם כשרות גלאט.

שיעורי התורה מתבצעים בכלל היחידות, כאשר ישנם חיילים המבקשים ללמוד בשעותיהם הפנויות בכוללי ערב ולפיכך ניתנה גם האפשרות ליציאה מוקדמת לצורך לימוד תורה.

בחיל האוויר ישנו קצין שילוב חרדים בדרגת סרן ולכל חייל ניתן מענה על ידי המפקדים, גורמי המשא"ן והרבנים בחיל וכמו כן באמצעות מדור שילוב חרדים באכ"א.

צה"ל ימשיך כל העת לדאוג לצרכיהם הרוחניים והפיזיים של משרתיו ובמידה וימסרו פרטים על חריגות הן יבדקו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר