רפורמה בכשרות

הרבנות מכריזה תחרות נגד הבד"צים: מקימה "רבנות מהדרין"

הרבנות הראשית מבצעת שורה של שינויים משמעותיים בכל הקשור לייבוא הבשר הכשר מחו"ל. בין השינויים: הקמה של "רבנות מהדרין", שצפויה להתחרות בבד"צים המוכרים. כל הפרטים (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום: יונתן סינדל, אביר סולטן - פלאש 90)

פרסום ראשון: הרבנות הראשית לישראל תפרסם היום (שני) את הקריטריונים החדשים שהיא מציבה ליבואני הבשר הכשר מחו"ל בכשרות הרבנות ובכשרות רבנות מהדרין. בין השינויים המשמעותיים שמבצעים ברבנות - צמצום הזיקה בין היבואנים לשוחטים ולמשגיחי הכשרות, זאת על מנת שהשוחטים לא ירגישו מחויבים ליבואנים ויקפידו על כל נהלי הכשרות.

על פי הנהלים החדשים שמתפרסמים לראשונה ב"כיכר השבת", יבואני הבשר לא יוכלו להעסיק את השוחטים במשך יותר מ-2 עונות שחיטה. עונת שחיטה מוגדרת כתקופה שלאחר חג סוכות ועד לחג הפסח, ומאחר חג הפסח עד סמוך לראש השנה.

משגיחי הכשרות לא יוכלו לעבוד במשך יותר מ-2 עונות שחיטה, ויאלצו להקפיא את עבודתם אצל יבואן הבשר שמעסיק אותם למשך 2 עונות לפני חזרתם לעבודה. בהמשך מתכננת הרבנות להגביל גם את תקופת העבודה של השוחטים ומשגיחי הכשרות למשך פרק זמן שאינו עולה על שמונה שבועות ב"עונת שחיטה". נכון לעתה, שלב זה לא יבוצע בעקבות מחסור בכוח אדם.

התחרות לבד"צים הפרטיים - רבנות מהדרין

במקביל להחמרת הנהלים למשגיחי הכשרות ולשוחטים, הרבנות פותחת לראשונה בתחרות מול הבד"צים הפרטיים ומשיקה את "רבנות מהדרין". הכללים שקבעה הרבנות לכשרות מהודרת יחייבו גם את הבד"צים הפרטיים. על פי הנהלים החדשים - כל בשר שישווק תחת "כשר למהדרין", "כשר גלאט", "כשר חלק", "בד"ץ", יחוייב לעמוד בנהלים שמפרסמת הרבנות.

אישור הרפורמה במועצת הרבנות הראשית

על פי הנהלים, יבואן לא יהיה רשאי לשבץ את אותו חבר צוות למעלה מ-3 שנים ברציפות, אולם הוא יהיה רשאי לשוב ולשבצו לאחר מכן בחלוף שתי עונות שחיטה.

צוות השוחטים והמשגיחים יוחייבו לעבוד בשכר לפי שעות או ימי עבודה, ולא לפי קצב השחיטה. יבואן לא יהיה רשאי להחליף חבר צוות במהלך עונת השחיטה, אלא אם קיבל לכך אישור ועדה שבה יהיו חברים: רב פוסק, ראש אגף הכשרות הארצי, היועץ המשפטי לרבנות הראשית או נציגו ומנהל מחלקת שחיטה.

מי שירצה להעניק כשרות מהדרין לבשר המיובא יאלץ גם לעמוד בתנאים נוספים כמו הגבלת שעות העבודה של השוחטים ל-6 שעות ברוטו בלבד, שוחטים לא יועסקו לפרק זמן העולה על שמונה שבועות והם לא יורשו לשחוט יותר מ-300 ראשי בקר ליום ויותר מ-70 ראש בקר לשעה.

על מנת לקבל את כשרות המהדרין יחוייבו היבואנים להעסיק אנשי צוות כדלהלן, 5 שוחטים שמתוכם 4 כשירים לשמש בודקי סכינים. 2 בודקי חוץ. האחד, לבשר בכשרות מהודרת, והשני, לבשר בכשרות רגילה. בנוסף יעסיק היבואן ראש צוות ועשרה משגיחים לשלבים שונים בייצור. בנוסף, ראשי הצוותים יחוייבו לחתום על כך שאין להם קשר משפחתי או עסקי ליבואן.

מערך הפיקוח החדש של הרבנות

על פי הנהלים החדשים, הרבנות הראשית תקים מערך פיקוח על כלל צוותי השחיטה המתבצעת בחו"ל באמצעות מפקחים מטעמה. המפקחים יערכו ביקורות במפעלים בהם מתבצעת שחיטה כשרה מטעם הרבנות הראשית.

על מנת למנוע ניגודי עניינים, המפקחים יועסקו על ידי חברה חיצונית שתיבחר לשם כך במסגרת מכרז שתפרסם בקרוב הרבנות הראשית.

עד לכינון מערך הפיקוח כאמור, יופעל פיקוח על כלל צוותי השחיטה, במימון היבואן, בהתאם למתכונת שהופעלה בעונת השחיטה האחרונה, או על פי כללים אחרים שתקבע הוועדה המנויה בסעיף

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר