"הולכים לפשוט לנו את העור"

הצרות החדשות של המשגיחים: בדיקה מקיפה וסוף למקורבים

משגיחי כשרות מרחבי הארץ נשאלו לאחרונה על קשרים משפחתיים עם בעלי עסקים ומפקחים, זאת במסגרת בדיקה מקיפה של מבקר המדינה. במקביל, מערכת חדשה מאיימת על ה"מקושרים" (בארץ)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

הצרה החדשה של משגיחי הכשרות? משרד מבקר המדינה מקיים לאחרונה בדיקה בתחום משגיחי הכשרות של הרבנות הראשית, זאת על רקע תלונות רבות על "חלוקת עסקים" למשגיחי כשרות מקושרים, ביניהם גם קרובי משפחה של בכירים במועצות הדתיות. בנוסף, התקבלו תלונות על משגיחים שלא מופיעים בעסק או מקבלים שכר כפול לעתים ממספר רב של עסקים.

ל"כיכר השבת" נודע כי בעקבות הבדיקה, בימים האחרונים קיבלו משגיחי כשרות של הרבנות הראשית מסמכים, בהם הם נדרשו להשיב על שאלות שהגיעו לטענת המשגיחים ממבקר הרבנות הראשית.

המשגיחים נדרשו למסור צילומים של תעודות הזהות שלהם, תעודות הסמכה מטעם הרבנות הראשית למשגיחי כשרות, כמו גם הצהרות על קשרים משפחתיים עם בעלי עסקים ומפקחים על המשגיחים מטעם הרבנות והמועצות הדתיות ברחבי הארץ.

גורם בכיר במשרד הדתות אישר בשיחה עם "כיכר השבת" על דבר קיומה של "בדיקה מקיפה של מבקר המדינה בנושא הכשרות". הגורם מתעקש כי מדובר בתכנית עבודה שנתית של המבקר ולא על חקירה בעקבות תלונות, אך אומר כי במשרד הדתות וברבנות הראשית חוששים מתוצאות הבדיקה: "מערך הכשרות של הרבנות יככב בדו"ח מבקר המדינה הקרוב, יפשטו לנו את העור" הוא אומר.

חשיפה: מהפכת הכשרות של הרבנות הראשית - הסוף לשחיתות?

במקביל, ברבנות הראשית החלו בחודשים האחרונים ליזום מהלך חדש שיחליף למעשה את מערך הכשרות כפי שהוא פועל היום. חברת כוח אדם שמתוכננת להיפתח בקרוב צפויה להעסיק בפועל את המשגיחים. על פי התכנית, המשגיחים ייבחרו על פי מכרזים ויקבלו את שכרם מחברת כוח האדם שמעסיקה אותם.

על פי התכנית, בעלי העסקים שעד היום מעבירים את התשלום ישירות למשגיח הכשרות, יעבירו את התשלום לחברת כוח האדם לפי מספר השעות שהעובד שהה בעסק. לצורך כך, יותקנו שעוני נוכחות, מה שימנע מהמשגיחים לקבל תשלום כפול ממספר עסקים על אותה שעת עבודה.

בשנים האחרונות עלו טענות קשות נגד מערך הכשרות של הרבנות הראשית. מצד אחד טענו חלק ממשגיחי הכשרות כי הם מקופחים וכי בכירים במועצות הדתיות "מחלקים" את בתי העסק רק למקורבים בעוד שמשגיחים אחרים נותרים ללא עבודה.

במקביל טענו בעלי עסקים כי לעתים הם משלמים למשגיחי כשרות שלא מופיעים כלל לעבודה. בעל קייטרינג גדול במרכז הארץ אמר בשיחה עם "כיכר השבת": "אני משלם למשגיח כשרות משכורת מלאה והוא דורש תוספות עבור הפעלת בר לדוגמה, אבל למעשה הוא לא מופיע כלל", בעל הקייטרינג מאשים את המועצה הדתית ואומר כי "מדובר בסחיטה, המשגיח מופיע אצלי רק פעם בחודש כדי לאסוף את המשכורת, ואם אני אפצה פה ישללו ממני את תעודת הכשרות".

מנגד, משגיחי כשרות ששוחחו עם "כיכר השבת" מעלים חששות מפני חברת כוח האדם שמתכננת הרבנות הראשית להכניס. אחד המשגיחים טוען כי הדבר יפגע בשכר. "ברגע שלתמונה נכנסת חברת כוח אדם, הם יחתכו לנו מהמשכורת עמלות לחברה, למה שאני אצטרך לעבוד דרך חברת כוח אדם?" הוא אומר.

משגיחים נוספים טוענים כי הדבר יפגע בעיקר במשגיחים בעלי וותק, שלא ברור כיצד יתחשבו בשנות הוותק שלהם ובקרנות הפנסיה שצברו במהלך השנים.

מי שלמרות זאת מרוצה מהשינויים המתוכננים הם משגיחי הכשרות הפחות "מקושרים", אחד מהם אומר ל"כיכר השבת" כי "עד היום אני מקבל עסק אחד או שניים בחודש, בעוד משגיחים אחרים מקבלים לפעמים אפילו יותר מעשרה עסקים, אני מקווה שחברה חדשה שתשלוט בנושא, ללא משוא פנים, תדאג לחלוקה צודקת של העסקים. ה"מקושרים" לא יוכלו 'לעבוד' במספר עסקים במקביל וכולנו נרוויח" הוא אומר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר