הדו"ח החמור נגד ארגון הצדקה

מיליונים שנעלמו וחשבונות בחו"ל; ההסתבכות של ועד הרבנים

ספרים שחורים, שכר בשחור, חשבונות זרים ללא פיקוח מינימלי, מיליונים שנעלמו, חלוקות שלא היו וחשדות כבדים להלבנת הון. הדו"ח החריף נגד "ועד הרבנים לענייני צדקה" נחשף (חרדים, חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
ארכיון (Nati Shohat/Flash90)

הדו"ח החמור על אחת מוועדות הצדקה החשובות במגזר החרדי נחשף: בחודשים האחרונים, לאחר בדיקה מקיפה של רשם העמותות במשרד המשפטים, הוחלט לשלול מעמותת הצדקה "ועד הרבנים לענייני צדקה" - אחת מהעמותות הגדולות ביותר במגזר החרדי - את אישור הניהול התקין ולבטל את הטבות המס שניתנות לעמותות ללא מטרת רווח (סעיף 46). כעת חושף לראשונה "כיכר השבת" את הדו"ח החמור שהוגש לרשם העמותות נגד ועד הרבנים וגרם להחלטה.

על פי הדו"ח, שהוכן על ידי רואה החשבון רמי אלחנתי, עולים חששות כבדים לשורת עבירות מס חמורות, חשש למעילות ענק ולניהול בלתי תקין בעליל. בין היתר נכתב בדו"ח כי במקביל לספרי החשבונות שהוגשו לרשם העמותות, נוהלו ספרי חשבונות "שחורים" משם יצאו מיליוני שקלים ללא פיקוח. יודגש כי בכתבה מובא חלק מזערי בלבד ממאות המקרים הבעייתיים שחשף הדו"ח.

ספרים שחורים, שכר בשחור וחשבונות זרים ללא פיקוח מינימלי

על פי הדו"ח, למעלה מ-6 מיליון שקלים נוהלו בספרים שחורים, מהם גם הוציא המנכ"ל, חיים גפנר, סכומים גדולים כמשכורת - זאת בניגוד לחוק האוסר על חבר וועד עמותה לקבל שכר. יצויין, כי גפנר הגיב לדו"ח ואמר כי מדובר בהחזר הוצאות עבור הוצאות שונות, אולם לא הוצגו לכך כל אסמכתאות התומכות בגרסתו.

בנוסף, נוהלו חשבונות בנק שאספו מיליוני שקלים מחו"ל ללא שום דיווח בארץ וללא שניתן לאתר את הכספים. על פי הדו"ח, נוהלו חשבונות "שחורים" בצרפת ובארצות הברית, כשבצרפת החשבונות נוהלו כ"ועד ידידים" ולא התקבל דיווח על הכספים שהגיעו משם. מחבר הדו"ח מעלה חשש כי הכספים שהגיעו מחו"ל נכנסו למעשה לספרי החשבונות השחורים שנוהלו כאמור ללא פיקוח. בדו"ח נכתב כי אין שום אינדיקציה שתלמד כמה כסף עבר בחשבון האמריקאי של העמותה.

חשבון אמריקאי ללא פיקוח

הדו"ח מעלה טענות על עושק עובדים, אי הענקת תנאי בסיס לעובדים, אי תגמול על שעות נוספות, אך גם חוסר פיקוח מוחלט על שעות העבודה של העובדים בניגוד לנהלים. לא זו בלבד, אלא שרשם העמותות סובר כי העמותה שהצהירה בעבר על חמישה עובדים בשכר בלבד, חילקה את המשכורות "בשחור" מהפנקסים השחורים של העמותה.

לפי הדו"ח, גם חברי העמותה נהנו מתגמולים בגובה לא ברור בעבור "השתתפות" בישיבות וועד, דבר האסור על פי הנהלים ועל פי חוק העמותות. בעמותה טענו בתגובה כי מדובר בהחזר הוצאות עבור חברי הוועד, אלא שגם לטענה זו לא הוצגו שום אסמכתאות שיעידו כי לא מדובר במשכורות אסורות.

בנוסף, נטען כי בני משפחותיהם של חברי הוועד, חלקם מדרגה ראשונה, קיבלו תמיכות של עד עשרות אלפי שקלים, ללא שאושרו כנדרש בוועד המנהל את העמותה. בחלק מהמקרים הממליץ על התמיכה היה קרוב משפחה, כך למשל אישר גפנר לגיסו תמיכה בסך כולל של 50,000 שקלים שהומלצו על ידי גפנר עצמו.

נגד העמותה נטען כי חולקו מיליוני שקלים בניגוד לנהלים וללא שאושרו כנדרש, בדו"ח נכתב כי אושרו תקציבים בתחילת השנה על סכומים משמעותיים בהרבה מאלו שחולקו בסופו של דבר. עולה חשש כי מדובר בדוחות פיקטיביים שנכתבו מראש בלי קשר למציאות, רק בכדי לרצות את רשם העמותות, נכתב בדו"ח.

החלוקה "ביום שלישי של פרשת המן" שלא הייתה

עוד עולה כי העמותה שיקרה במצח נחושה לתורמים לגבי מספר הנתמכים כמו גם לגבי התרמות מיוחדות. כך למשל, בפרשת בשלח תשע"א פרסם ועד הרבנים על איסוף כספים לחלוקה ביום שלישי של "פרשת המן", אלא שעל פי הדו"ח, אין עדות לחלוקה של שקל באותו היום בו הבטיחה העמותה לחלק מיליונים. העמותה טענה בתגובה כי הכסף חולק למשפחות, אלא שלא נמצא פרוטוקול שאישר את החלוקה באותו היום.

החלוקה שלא הייתה?

בנוסף עולה כי העמותה שיקרה לגבי מספר הנתמכים, באחת ההזדמנויות הצהירה העמותה על 5,000 נזקקים להם היא אוספת תרומות, אלא שבפועל הועברו תמיכות רק לכ-1,800 נזקקים.

קרנות פיקטיביות, שינויים "מוזרים" והלוואה שלא שולמה

עוד עולה מהדו"ח כי במקרה מסוים הקימה העמותה "קרן פיקטיבית" תחת השם "נתמך גדול", בשם הנתמך נכתב שמו של עובד העמותה. אמנם לא התקבלו תרומות לקרן, אך ביום אחד הוציא חשבון הבנק בארה"ב 107,000 שקלים עבור 12 נתמכים. במקרים אחרים הוקמו קרנות ללא שמולאו טפסים בסיסיים.

במקרים אחרים התגלו שינויים "מוזרים" בהוראות תמיכה ששונו בשעה 03:00 לפנות בוקר ממחשבים שונים במשרדי העמותה, קפצו באלפי אחוזים - ולאחר מכן שונו. כך במקרה אחד שונתה תמיכה חד פעמית של 2,000 שקלים לסכום של 10,000 שקלים ללא שנכתב מי הורה לשנות את התמיכה.

שינויים "מוזרים"

במקרה אחר, משך מנכ"ל העמותה חיים גפנר "הלוואה" על סכום של 100,000 שקלים, שלא אושרה על ידי מוסדות העמותה ולא נקבעו תנאים להחזר ההלוואה. עד היום הוחזרו 3,000 שקלים בלבד, ואין תיעוד להחזר נוסף. בגין חשד זה ממליץ המבקר לפנות למשטרה שתבדוק לעומק.

ההלוואה שלא שולמה

מלבד זאת, תועדו עשרות מקרים בהם הועברו תמיכות לא ברורות ללא אישורים מינימליים וללא תיעוד מסודר. בנוסף, נטען כי חולקו מיליוני שקלים בתווי שי, כשהתווים חולקו ללא קריטריונים מסודרים.

חשדות להלבנת הון

מלבד החשדות הכבדים, המבקר מעלה חשש כבד כי העמותה הלבינה הון לגורמים עלומים. כך נטען כי גורם שתרם לעמותה סך של מאות אלפי שקלים קיבל תוך כמה ימים את כספו בחזרה בצורת תמיכות לאנשים אחרים. זאת כאמור מלבד הטענות על החשבונות הזרים של העמותה.

מחבר הדו"ח המליץ בעקבות הדברים להעביר את העמותה לפירוק באופן שישנה את כל הנהלים. בנוסף ממליץ מחבר הדו"ח להעביר את ממצאי הדו"ח לרשויות המס ולמשטרת ישראל שתפתח בחקירה פלילית לבדיקת העובדות העולות מהביקורת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר