"שוחטים" את ההורים

מוסדות החינוך החרדיים גובים תשלומים בניגוד לנהלים

דיון בישיבת ועדת החינוך של הכנסת חשף כי מוסדות חינוך חרדים רבים "מצפצפים" על הוראות משרד החינוך וגובים תשלומים, לעתים מופקעים, מההורים החרדים, זאת בניגוד לנהלים (בארץ)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילוםף יעקב כהן - פלאש 90)

בישיבת ועדת החינוך של הכנסת שנערכה הבוקר (שני) ועסקה בנושא גביית תשלומי שכר הלימוד מההורים עולה כי מוסדות חינוך חרדים רבים "מצפצפים" על הוראות משרד החינוך בנושא וגובים תשלומים, לעתים מופקעים, מההורים החרדים, כל זאת כאמור בניגוד לנהלים.

על פי הנתונים שהוצגו לחברי הכנסת בוועדה שבראשותו של ח"כ יעקב מרגי, כ-1,469 מוסדות חינוך לא קיבלו אישור ממשרד החינוך לגביית תשלומי ההורים. נתוני הגביה אמורים להיות מוזנים על ידי בית ספר לתוך מערכת "אפיק" של משרד החינוך הפתוחה לעיון לציבור הרחב, ולקבל את אישור המשרד.

מתוך 1,469 המוסדות שלא דיווחו או קיבלו אישור לגבות את התשלומים הרוב - 62% (906 מוסדות) מהחינוך החרדי; 17% (247) ממלכתי ערבי; 14% (209) ממלכתי יהודי ו-7% (107) ממלכתי דתי.

ל-91% ממוסדות החינוך אישר משרד החינוך לגבות עד 3,000 שקלים בשנה כתוכנית לימודים ייחודית ואילו ל-9% אושר לגבות מעבר ל-3,000 שקלים.

יו"ר הוועדה ח"כ מרגי אמר בדיון כי "אם 91% ממוסדות הלימוד מסתדרים עם מגבלה של 3000 שקל אין צורך להטיל על ההורים עול כלכלי נוסף ויש לתחום את תשלומי ההורים הנוספים ל-3000 שקל בלבד ללא יוצאים מן הכלל. המדינה לא יכולה לעודד פערים כאלה בין ילד לילד. אם הורים כ"כ מעוניינים לשלם 6000 שקל שיקימו להם בית ספר משל עצמם ללא תמיכת המדינה".

לדברי גור רוזנבלט, מנהל מינהל רישוי בקרה ואכיפה: "משרד החינוך לא מאשר לבית ספר לגבות כספים ביתר מעבר למה שמותר. אם המפקח לא אישר את הגבייה, המנהל יכול לפנות לוועדת חריגים. היקף התשלומים יורד משנה לשנה ואנחנו פועלים לצמצם גם את חוסר הדיווח ולהטיל על המנהלים להחזיר כסף להורים במקרה של גביה לא מאושרת. אני מתחייב שבשנה הבאה המצב יהיה טוב יותר".

בתום הדיון קבעה הוועדה את המסקנות לפיהם הוועדה מוצאת שתשלומי הורים הם מסלול עוקף לחוק חינוך חינם והם מעצימים את הפערים בין תלמידים להורים שיכולים לשלם תשלומי יתר ובין תלמידים שהוריהם אינם יכולים לשלם תשלומים אלה.

הוועדה רואה בחומרה את העובדה שיותר משליש מבתי הספר אינם מדווחים על גביית תשלומי ההורים בתכנית "אפיק". הוועדה קוראת למשרד החינוך להגביר את האכיפה על תשלומי ההורים.

הוועדה מביעה מורת רוח מכך שמשרד החינוך עדיין מאשר לבי"ס לגבות סכומים הגבוהים מ- 2,000 שקלים לתלמיד לשנה וזאת, עד למצב שתשלומי ההורים יבוטלו, כליל, ויוחזר חינוך חובה חינם.

הוועדה מבקשת ממשרד החינוך: להעביר לה את הנוהל לאישור מוסד ייחודי ולאישור מוסד תורני ולקבוע את תשלומי ההורים בחשבון משק סגור בביה"ס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר