איסוף העדויות, האיומים ומכתבי התמיכה

הסיבה לאיומים על הרב: איסוף עדויות נגד הרב אליעזר ברלנד

"דרכי נועם בסגנון דאעש", "בקרוב מאוד נזכה לשרוף את גופתך" ו"לא תזכה לקבורה יהודית"; הרב שאסף עדויות נגד מנהיג "שובו בנים" סופג איומים על חייו. כעת הרבנים מתגייסים לעזרתו (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום מסך מתוך יוטיוב ומתוך קבוצת הוואטסאפ של חסידי הרב ברלנד)

איסוף העדויות, האיומים ומכתב התמיכה • הסיפור המלא: בשבועות האחרונים עומד הרב יום טוב חשין, מגדולי המשפיעים בקהילת ברסלב, תחת מתקפת איומים קשה מצידם של אנשים המזוהים עם קהילת "שובו בנים" שמנהיגה הרב אליעזר ברלנד נמלט מהארץ לאחר חקירה שנפתחה נגדו בחשד למעשים חמורים. לטענת מקורבים לרב חשין, האיומים על חייו לא פוסקים והוא אף חושש לצאת מביתו. בתחתית הכתבה: צילומי מסך מהתכתבות פנימית של תלמידי "שובו בנים".

מקורב לרב חשין ששוחח עם "כיכר השבת" טוען כי אנשי "שובו בנים" החלו לאיים על הרב חשין כבר לפני שלוש שנים, עוד בטרם נפתחה החקירה בעניינו של הרב ברלנד. הסיבה לאיומים, לדבריהם, הן תלונות של נשים שהגיעו לידיו.

"הרב חשין החל לאסוף עדויות של עשרות נשים שנפגעו, כשרובם המכריע לא מבינות בכלל שנפגעו, אלא הסבירו שמדובר בתיקון שאפילו גרם לישועות".

לאחר שנאספו עשרות עדויות, כך לדברי מקורביו של הרב חשין, הוא פנה למספר רבנים ופוסקים - הן בקהילת ברסלב והן לרבנים ופוסקים מפורסמים בציבור החרדי - "הרבנים חששו להתעסק עם העדויות שהגיעו. הם חששו לנפשם, פשוטו כמשמעו" הוא טוען.

לאחר מספר שבועות, קבעו הרבנים שלא לפרסם את הדברים מחמת חילול השם גדול שעלול להיגרם מכך. אלא שאז נפתחה חקירה פלילית נגד הרב ברלנד. למרות זאת, הורו הרבנים שלא להתערב ולאפשר למשטרה לעשות את עבודתה. לאחר שהרב ברלנד נמלט לחו"ל, החליטו הרבנים כי כל עוד הרב אינו בארץ ואין סכנה כי יימשכו מעשים שכאלו, "אין לגרום חילול השם ואין לפרסם את הדברים".

אלא שבשבועות האחרונים, לאחר שהחלו הדיונים בעניין הסגרתו של הרב ברלנד לישראל ולאחר שעלה חשש כי נשים שלכאורה נפגעו לא יתלוננו על כך מכיוון שהן סבורות שמדובר ב"תיקון". שב הרב חשין להתייעץ עם רבנים בנושא. אחת הסיבות שהחזירו את הדיון בפרשה היה ספר שפרסמו גורמים המזוהים עם קהילת הרב ברלנד ובו הצדקות לכאורה למעשים החמורים.

הספר המדובר נקרא "אמונת חכמים כהלכתו", והוא הופץ על ידי גורמים המזוהים עם קהילת "שובו בנים". בספר נכתב כי על החסידים להאמין ברב באמונה שלמה - גם במידה ודבריו נדמים להם כסותרים את התורה וההלכה. "הראינו את זה לרבנים וכולם אמרו שמדובר בספר שבתאי עם פוטנציאל הרסני" אומרים מקורבים לרב חשין.

צילום מתוך הספר שהופץ ועורר את הדיון מחדש

"היות שמדובר בחילול השם אדיר, רצו לכסות את זה כדי לבנות הכל מחדש, אבל הרב ברלנד לא מוכן. הם אומרים שמדובר בתיקונים. יש לנו הקלטות בהן טוענים חסידיו כי הוא ממשיך עד היום לבצע מעשים חמורים, כשהוא טוען כי מדובר בתיקונים. אין שום רב שמתערב, אף אחד לא מוכן להתעסק עם בית המשוגעים הזה, רבנים אומרים לנו שהם מפחדים שירצחו אותם אם הם יתערבו". אומר גורם בכיר בקהילת ברסלב.

"מדובר בקהילה שבתאית" אומר גורם בכיר בברסלב: "אין עם מי לדבר, חסידיו יודעים שהוא עשה לכאורה את הדברים החמורים אבל הם חושבים שלרב מותר הכל" הוא אומר, ומביא כראייה תשובה שנכתבה לגבי שאלה באמונה לרב "עיקר החשש שיש לכמה אנשים בזה הוא לעניין קיום הוראת הצדיק גם כשדבריו הם נגד התורה וההלכה ונמצא שאם ח"ו הם טועים באמונה לצדיק הם עוברים על עבירת חמורות... אבל באמת עבירה על אמונת חכמים חמורה מהכל".

לטענת מקורביו של הרב חשין, מאז שהחל לשטוח בפני הרבנים את העדויות שהצטברו, הוא זוכה לאיומים בלתי פוסקים על חייו. לטענתו, הרב מוטרד ללא הפסקה ומאוים ברצח.

מנגד, גורמים ב"שובו בנים" ששוחחו עם "כיכר השבת" טוענים כי הרב חשין פועל נגד רבם הרב אליעזר ברלנד וכי אין חשש אמיתי שיפגעו בו. "מדובר בצעירים חמומים שלעתים מגזימים בסגנון הדיבור שלהם. אם באמת היו רוצים לפגוע בו היו עושים את זה מזמן", אמר גורם ב"שובו בנים".

בימים האחרונים פרסמו גדולי הרבנים והמשפיעים בקהילת ברסלב מכתב תמיכה ברב יום טוב חשין, בהמשך הצטרפו גם בד"צ העדה החרדית לתמיכה הפומבית ברב חשין.

מכתב התמיכה של רבני ברסלב
התמיכה של העדה החרדית

מקורבים לרב חשין אומרים כי הרבנים שחתמו על מכתב התמיכה מודעים לפעילותו של הרב חשין בעניין ומכירים את העדויות שנאספו. "העובדה שעד היום לא פרסמו רבני ברסלב מכתב תמיכה ברב ברלנד, למרות המאמצים בעניין, לעומת התמיכה החד משמעית ברב חשין, מעידה כאלף עדים היכן האמת נמצאת" טוענים מקורביו של הרב חשין.

גורמים ב"שובו בנים" טוענים כי מכתבי התמיכה שפורסמו נוגעים ל"פשקווילים" משמיצים שהופצו נגד הרב, וכי לא מדובר בתמיכה בפעילות של הרב חשין נגד הרב ברלנד. אנשי הרב חשין מבהירים מנגד כי מדובר בהשמצות חמורות שהעלו אנשי שובו בנים רק בשביל לפגוע בשמו של רבם.

מ"שובו בנים" לא נמסרה תגובה עניינית לטענות.

עדכון: לאחר פרסום הכתבה העבירה "שובו בנים" את התגובה הבאה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר