זיופים, הכחשות והפגנות

ככה ייעשה לרב שיצא נגד הרב ברלנד; "חושש משפיכות דמים"

הגרי"מ שכטר, מחשובי משפיעי ברסלב שיצא במכתב חריף נגד הרב ברלנד, חושש מהפגנה אלימה ליד ביתו. "הוא מפחד שההפגנה תגיע עד לשפיכות דמים" מספר מקורבו ל"כיכר השבת" (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
הגרי"מ שכטר, חתם נגד הרב ברלנד (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

זיופים, הכחשות והפגנות - כך פועלים ב"שובו בנים" נגד הרבנים: ביממה האחרונה, על רקע הסגרתו של מנהיג קהילת "שובו בנים" הרב אליעזר ברלנד החשוד במעשים חמורים ועל רקע פרסומו בסוף השבוע האחרון של מכתב משפיעי ברסלב נגד הרב ברלנד בעקבות המעשים המיוחסים לו, מנהלים גורמים מ"שובו בנים" מסע הכחשות שכולל בין השאר הפצת מסמכים מזויפים שנועדו לקעקע את אמינות מכתב הרבנים נגד מנהיג הקהילה.

בעקבות המכתב שנחשף ב"כיכר השבת" ובו כותב הגרי"מ שכטר, מחשובי משפיעי ברסלב כי הרב ברלנד "תועה ומתעה בפרט בענייני קדושה", הפיצו גורמים ב"שובו בנים" בריכוזים החרדים מודעות מזויפות עליהן חתום כביכול הגרי"מ שכטר, ובהן נטען כי חתימתו על המכתב החריף נגד הרב ברלנד זויפה וכי הוא לכאורה מעריך את הרב ברלנד. מבירור מעמיק מול ביתו של הרב שכטר עולה כי המכתב הראשון שפורסם ב"כיכר השבת" וקרא להתרחק מהרב ברלנד - הינו האותנטי, וכי הרב שכטר הצטער לשמוע על המכתבים המזויפים שהופצו ומהם עלה כאילו הוא תומך ברב ברלנד.

יצוין, כי במבט לא מעמיק על המכתב שהפיצו ב"שובו בנים" ניתן לראות כי הוא זויף בצורה חובבנית, כאשר החותמת של הרב שכטר הודבקה על המכתב וניכר כי מדובר בהדבקה, כמו גם לגבי הלוגו המתנוסס בראש הדף.

המכתב האותנטי עליו חתום הגרי"מ שכטר

כזכור, לאחר פרסום המכתב המקורי ב"כיכר השבת", הורה הרב ברלנד לחסידיו לצאת ולהפגין מול ביתו של הרב שכטר. מקורבי הרב טענו כי לא מדובר באיומים על הרב שכטר אלא בעצרת תפילה. אלא שמקורביו של הרב שכטר טוענים כי למעשה מדובר באיום חמור על חייו של הרב.

"הרב שכטר מפחד מההפגנה, הוא חושש שהיא תהיה אלימה ותגיע עד לשפיכות דמים", אמרו בבית הרב שכטר בתגובה לפניית "כיכר השבת". "זו הסיבה שהרב שכטר חושש לפרסם כעת הבהרה נגד הרב ברלנד, הוא כרגע אומר שהוא חושש לחייו. בימים הקרובים הוא כבר יפרסם הבהרה ברורה שתבהיר כי המכתב הראשון אותנטי".

הבוקר, פרסם מוטה פראנק, ממשפיעי ברסלב, איגרת בו הוא טען כי מבדיקה שערך כביכול עלה כי המכתב שכתב הגרי"מ שכטר נגד הרב ברלנד הינו מזויף. אלא שלאחר שקיבל הבהרה מביתו של הרב שכטר פרסם מוטה פרנאק הבהרה: "בכדי להיות זהיר ואמתי בדבריי הנני חייב לשלוח לכם, חביריי וידידיי, שוב את האגרת הזאת, יחד עם התיקונים שבו וזאת לאחר שהתברר לי מבאי ביתו של ר' יעקב מאיר שכטר הי"ו: שאכן הוא אכן תחילה כתב מכתב בנפרד, בו מתבארים יסודות חשובים בעניני הנההת היהדות וענייני מסורת חסידות ברסלב אבל לאחר מכן, אחרי שר' נתן ליברמנטש ור' משה קרמר חתמו תחילה על הכתב שהתפרסם, אז גם ר' יעקב מאיר צירף את חתימתו"

"הרב שכטר אמר לי בצער 'ראית מה עשו לי?'"

הרב בצלאל פרידמן, מקורבו של הגרי"מ שכטר, שאף אמון על ידי הרב שכטר לכתיבת ספריו כמו גם כל מכתביו, אמר במענה לפניית "כיכר השבת" כי הרב שכטר הצטער מאוד לשמוע על הזיוף שהופץ כאילו המכתב נגד הרב ברלנד אינו אותנטי.

הרב פרידמן, מקורבו של הרב שכטר מדבר

"אני הסופר של הרב שכטר. אני עובד איתו כמעט חמישים שנה, הוצאתי לו כבר חמישה עשר ספרים. המכתב השני הוא מזויף מתחילתו עד סופו, אני לא כתבתי אותו על כל פנים - ואני הרי כותב את המכתבים. אני יכול להוסיף שאתמול בבוקר התקשר אלי הרב שכטר ואמר לי בחיוך מריר באידיש "ראית מה שהם עשו?", הוא עוד לא ראה את המכתב (המזויף ח.א.) הוא רק שמע שיש מכתב כאילו שהוא כתב שם שיסכר פי דוברי שקר, והוא אמר "ראית מה שהם עשו?", הוא מאוד הצטער על זה, הצטער על זה", אומר הרב בצלאל פרידמן.

המכתב המזויף שהופץ

"המכתב הראשון הוא אמיתי ואותנטי, הוא כתב את זה" אומר המקורב, "אני הייתי בעניינים, הכל היה אמת. הוא ישב ביום שישי אחרי הצהריים והוא חתם, והרב קרמר חתם - אותנטי. המכתב הזה (ההכחשה ח.א.), אין לו שום קשר אפילו לא מקרי לרב שכטר, זה לא הנוסח שאני כותב לו, זו לא האריכות הזאת, אלו לא ההגזמות - אבל אני לא רוצה לדבר יותר מדי, המכתב הראשון הוא אותנטי והשני הוא מכתב הבל ואין בו ממש".

למה הרב שכטר לא מכחיש את זה בקולו?

"הרב שכטר הוא יהודי שכבר מתקרב לגיל 90, דיברתי איתו לפני כמה ימים, הוא אמר לי "אין לי כוח, עשיתי את מה שאני צריך לעשות". הוא בכלל בשיטה שלא מגיבים, פעם יצאו פשקווילים נגדו, קרעו אותו, והוא אמר שהוא לא מגיב. יכול להיות שיעברו כמה ימים, יעבור כל הבלגן, יכול להיות שהוא כן יכחיש, אבל עכשיו הוא לא רוצה, "אין לי כוח לזה" הוא אומר. זה לא נפקא מינה למה הוא לא רוצה, הוא סוג שהוא לא רוצה להגיב והוא אומר שמה שמדברים פחות זה יותר טוב".

המקורב מוסיף: "זה לא שהוא לא רוצה, הוא לא יכול, הוא אדם עייף, חלש ואין לו כוח להגיב".

האם מאיימים אליו?

"לא, חס ושלום, אף אחד לא מאיים עליו. למרות שהוא בעצמו התגובה הראשונה שלו הייתה שהוא לא רוצה כי הוא מפחד "אני פחדן" הוא אמר, בפרט שהם איימו - לא עליו, אלא שהם הולכים לעשות הפגנה גדולה. אז הוא משוכנע שאם הוא לא יגיב ההפגנה לא תהיה".

"אני לא מבין בכלל איזה מקום יש להפגנה, אם הם אומרים שהוא בכלל לא כתב את המכתב הזה (הראשון, בו הוא תוקף בחריפות את הרב ברלנד, ח"א), והוא בעצם כתב (במכתב השני ח"א) הגאון הצדיק רבי אליעזר ברלנד וכל הדברים האלה, ולטענתם זה אמיתי, אז למה עושים הפגנה מתחת לבית שלו?"

"המכתב הזה מופץ בכל הרחובות ואנשים נוטים להאמין לזה, וזה אחד הדברים שהם לא נותנים לו להכחיש כדי שאולי זו תהיה העצה שלא תהיה הפגנה. הוא מפחד מהפגנה ליד הבית שלו, הוא מפחד שתהיה אלימות, תהיה שפיכות דמים. בקיצור, המכתב הזה (השני), לא נכתב לא על ידי ולא על ידי שום אדם אחר שקשור לרב שכטר.

אין שום סיכוי שהרב שכטר חתם על מכתב ההכחשה?

שום סיכוי שבעולם. אני אומר לך, אתה יכול לא להאמין לי, אבל הוא מתקשר אלי כמה פעמים בשבוע, הוא התקשר אליי ואמר לי את המילים האלו "ראית מה הם עשו לי?".

"נחמן ברלנד דיבר בחריפות נגד אביו במספר הזדמנויות"

במקביל, מוקדם יותר פורסמה הקלטה בה נשמע הרב יוסף מן, מרבני שובו בנים וממקורביו של נחמן ברלנד, כשהוא אומר כי ההקלטה שפורסמה אמש ב"כיכר השבת" ובה נשמע נחמן ברלנד מדבר נגד אביו - אמיתית וכי נחמן אמר לו את אותם דברים במספר הזדמנויות.

בהקלטה נשמע הרב מן אומר: "בקשר למה שפרסמו בשם ר' נחמן ברלנד שדיבר על הרב, אין ספק שמה שאמר הוא אמר את זה. גם אני עצמי שמעתי ממנו דברים כאלה לפני כמה שנים אבל מי שיודע את המקום שלו והניסיונות שלו, לא יכול לדון אותו לכף חובה. העיקר - מי שיודע טוב מאוד, שכמו שכל אחד עושה שינוי גם הוא עשה שינוי בעצמו ומאוד שינה את עצמו בשנים האחרונות יותר ויותר".

"נחמן ברלנד אמר את הדברים" (הקלטה)

"הוא עצמו התקשר אליי היום בבוקר בצער גדול על זה ואמר לי 'עם כל הביזיונות שעברתי והדיסק שעשו עלי וכל הצער שעברתי כמה שנים והייתי בכלא חודש'... ביום כיפור הוא היה בכלא, 'שום דבר לא עשה לי ביזיונות כמו הסיפור הזה שאומרים שאמרתי על הרב לפני כמה שנים שמזמן השתפרתי יותר. כל אחד עובר ניסיון, ואני בתור בן של הרב עברתי את הניסיון הכי קשה אבל היום אני במקום אחר ואני לוקח את זה בתור כפרת עוונות על מה שהיה לפני כמה שנים", מסיים הרב מן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר