הלם ב'שובו בנים'

רגע לפני השחרור: מעצר הרב אליעזר ברלנד הוארך ב-4 ימים

מעצרו של מנהיג קהילת 'שובו בנים', הרב אליעזר ברלנד, החשוד במעשי תקיפה חמורים - הוארך היום בארבעה ימים נוספים, למגינת לב קהל מאמיניו, שציפה לשחרורו הערב למעצר בית (חרדים)

נחמן שטרנהרץ | כיכר השבת |
הרב אליעזר ברלנד (צילום: Avi Dishi/Flash90)

הלם ב'שובו בנים': הוארך מעצרו של מנהיג קהילת 'שובו בנים' הרב אליעזר ברלנד בארבעה ימים (עד מוצאי השבת, אז צפוי להתקיים דיון נוסף), בגין התיק הפלילי המנוהל נגדו כשלוש שנים בחשד לעבירות תקיפה חמורות, שצפוי להסתיים בהגשת כתב אישום נגד הרב כבר בימים הקרובים - כך החליטה היום (חמישי) שופטת בית המשפט המחוזי בלוד, מיכל ברנט.

במהלך הדיון בבית המשפט, סיפרה עו"ד תורן המייצגת את הרב החשוד על מכתבו של הרב לקהל מאמיניו בו הוא קורא להם להימנע מאיומים ואלימות כלפי צוות החקירה והפרקליטים, אך השופטת לקחה את הטיעון לכיוון הנגדי והעירה כי "זה מראה כמה כוח יש לרב".

הפרקליט המלווה את התיק מטעם הפרקליטות נימק בפני בית המשפט מדוע אין לסמוך על ערבות כספית ולאפשר לרב ברלנד להשתחרר, וסיפר על בריחת הרב מהולנד, לאחר שהופקדו מטעמו 50 אלף אירו ערבות.

המשטרה טענה בדיון כי "עמדת בית משפט קמא כי מדובר במעשים ברף התחתון אינה הולמת, שכן מדובר במצבור של נתונים הנוגעים לאופן ביצוע המעשים, בחזרה על המעשים, בניצול פערי כוחות וגיל כשכל אלה נעשו, לכאורה, מתוקף מעמדו של המשיב ביחס לנפגעות".

בהחלטתה, כתבה השופטת ברנט כי "סבורני כי בית משפט קמא שגה עת לא התייחס לכלל השתלשלות העניינים כמפורט, דבר המוביל למסקנה כי חשש כבד להימלטות קיים גם קיים בעניינו של המשיב, על אף גילו, זאת לנוכח התנהלותו של המשיב אשר נתמכה על ידי חסידיו תוך הפרת החלטות שיפוטיות, לנוכח העובדה כי החזיק בדרכון דיפלומטי מזויף של חוף השנהב, בשל העובדה כי שוחרר ממעצר תמורת הפקדת סכום של 50,000 אירו אשר גויסו בו ביום ונותרו מאחור כשהמשיב עזב את הולנד בניגוד להצהרתו כי יישאר בה וברח לדרום אפריקה".

באשר למפקחים שהתחייבו לשמור על הרב במעצר הבית, כותבת השופטת כי "הפיקוח אינו טכני וצריך בענייננו להיות פיקוח משמעותי כזה המסוגל לאיין מסוכנות, שיבוש ובעיקר חשש להימלטות". השופטת מפרטת את הבעייתיות במפקחים שהוצגו ומוסיפה כי "בנסיבות אלה, נראה כי היה מקום לאפשר לעוררת להגיש את כתב האישום ובקשת המעצר עד תום ההליכים עת המשיב מצוי במעצר ולבחון, ככל שימצא בית המשפט לנכון, אפשרות של שחרור לחלופה באמצעי פיקוח הדוקים ונוקשים כאשר אין באמור כדי להביע דעה האם יש מקום לשחרור לחלופה ובאיזו דרך בחינה זו אמורה להתבצע".

"לאור האמור", היא קובעת, "הנני מקבלת את הערר ומורה על מעצרו של המשיב למשך 4 ימים מיום הגשת הבקשה לבית המשפט קמא. החלטה זו דינה כצו מעצר".

מחוץ לבית המשפט עמדו המומים מאות מחסידיו של הרב שקראו כל הבוקר את סדר 'תיקון הכללי' והתפללו לישועת רבם מתוך תקווה לשחרורו הערב למעצר בית כפי שהורה אמש בית משפט השלום.

מוקדם יותר התפרסם מכתב עליו חתם הרב ברלנד ובקש מחסידיו שלא לאיים או להתנהג באלימות. בין היתר נכתב: "מישהו מתוכנו חרג מההתנהגות המופתית שעשתה קידוש ה' אדיר בכל העולם, מישהו צעיר כבן 13 מתוך כאב וסערת רגשות מובנת חרגם מכך ואיים - לטענתם - על קצינות משטרה ואף פנו על כך לתקשורת.

"הדבר גורם נזק עצום קודם כל לרב ולאחר מכן לכל הקהילה הקדושה ולתמיד הנפלאה והמכובדת שהיינו עדים לה מאז שהרב חזר ארצה".

הרבנים, ובראשם הרב ברלנד, יצאו בקריאה: "אנו יוצאים בקריאה ברורה ובאזהרה חמורה לבל יהין מאן-דהו שכבוד הרב יקר לו לעושת מעשים הנוגדים בניגוד גמור לדעת תורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר