מנהיג הקהילה שהפך לנאשם

שיחות אישיות ותיקון הכללי: כך פגע הרב אליעזר ברלנד בנשים

שיחות ייעוץ שהפכו לסיוט, קריאת "תיקון הכללי" ותפילת הלל, כיסוי בטלית וההבטחות ש"ניקה אותה מכל העוונות". כתב האישום נגד הרב אליעזר ברלנד מגולל את השיטות של המנהיג הנאשם (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
הרב הנאשם אליעזר ברלנד (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

שיחות אישיות ותיקון הכללי - השיטה של הרב ברלנד: במהלך סוף השבוע (שישי) הגישה פרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום חמור ומזעזע נגד הרב אליעזר ברלנדֿ, מנהיג "שובו בנים". מכתב האישום החמור עולה תמונה קשה ביותר של פגיעה בנשים מהקהילה, בצורה שיטתית תוך כדי שימוש בכוח שצבר כמנהיג הקהילה. בכתב האישום מתוארות סיטואציות המוגדרות על פי דעת חלק מהראשונים כ"יהרג ואל יעבור".

על פי כתב האישום, נהג הרב הנאשם לזמן נשים מהקהילה לשיחות פרטיות ביחידות, בחלק מהמקרים על ידי בקשה מאמן של הנפגעות לקרוא לבת לשיחת התייחדות שארכה לעיתים למעלה מחצי שעה.ֿ בנוסף, על פי כתב האישום הורה הנאשם לשניים מחסידיו לפגוע בחסיד שחשף את הפרשה.

בכתב האישום מתוארים מקרים בהם הגיעו נשים מקהילת "שובו בנים" להתייעצות עם הנאשם. באחד המקרים המתוארים בכתב האישום, הכניס הנאשם את הנפגעת לתוך חדר חשוך, עטף אותה בטלית כשהוא מצהיר כי כל עוונותיה עברו אליו וכי היא אינה צריכה לדאוג.

לאחר מכן, החל הנאשם לפגוע בצורה חמורה במתלוננות. במקרה אחר המתואר בכתב האישום, לאחר שהנאשם ניסה לתקוף בת מקהילתו שהגיעה בליווי אמה, ולאחר שזו דחתה אותו ממנה, דרש ממנה הנאשם לקרוא את "התיקון הכללי", כשתוך כדי התפילה הנאשם תקף אותה. לאחר מכן, בהוראת הנאשם, היא קראה את תפילת "הלל" של ראש חודש.

במהלך שהייתה בחדר, שארכה כמחצית השעה, אמר הנאשם למותקפת כי הוא יתן לה כסף לרכישת רכב, זאת בכדי "שתוכלי לבוא אלי כל יום". בהמשך, אמר הנאשם למתלוננת כי הוא נטל ממנה את כל עברותיה וכי עתה היא "נקייה".

במקרה אחר, הגיעה מתלוננת לביתו של הנאשם על מנת להתייעץ עימו בעינייני שידוכין כנהוג בקהילה, אז תקף אותה כשהוא אומר לה כי הוא יהיה "אביה ובעלה".

יצויין, כי בחלק מהמקרים המתוארים בכתב האישום, המתלוננות נפגעו לכאורה כשהם עדיין קטינות. כך, באחד המקרים מתואר כי הנפגעת שהייתה בת 16.5 הגיעה להתייעצות עם הנאשם בעצת אביה, חסידו של הנאשם, זאת בעקבות משבר נפשי שעברה.

במקרה אחר בו הגיעה מתלוננת יחד עם בעלה לביתו של הנאשם בביתר עילית, הרב ברלנד הורה למתלוננת להישאר לבדה בחדר, ואז תקף אותה בצורה קשה - כל זאת כשבעלה ממתין לה בחדר סמוך. כשיצאה המתלוננת מחדרו של הנאשם, הוא אמר לה כי הוא "מעלה אותה אל עולם האצילות".

על פי כתב האישום, לאחר שבעלה של המתלוננת חשף את הסיפור בפני שניים מחסידיו של הנאשם, יעקב ריכטר ודוד אברהם שם טוב, הללו תקפו אותו בשני הזדמנויות כשהם גורמים לפציעה משמעותית של המתלונן.

יצוין, כי לדברי אחת החוקרות בתיק, "מדובר בקצה קצהו של קרחון" ובידי המשטרה ראיות למעשים חמורים בהרבה ובהקפים רבים יותר שלכאורה בוצעו על ידי הנאשם. על פי הפרסומים, חומר הראיות כולל גם מספר רב של הקלטות המעידות על מעשים חמורים ביותר שביצע לכאורה הרב ברלנד, אלא שלדברי הפרקליטות ישנה הגבלה חוקית בעקבות העובדה כי עברות אלו לא נכללו בבקשת ההסגרה. עם זאת, יתכן כי בימים הקרובים יתוקן כתב האישום ויכלול גם האשמות קשות יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר