פרשת הרב ברלנד

המרכז הישראלי לנפגעי כתות נגד "שובו בנים"

בהודעה חריגה שהוא מפרסם, מזהיר המרכז הישראלי לנפגעי כתות מהרב אליעזר ברלנד ו"שובו בנים", וטוען כי הצטברו אצלו עשרות עדויות לפגיעה פיזית וכלכלית, 15 רק בשנה האחרונה (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
הרב ברלנד (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

המרכז הישראלי לנפגעי כתות, הגוף היחיד המטפל בנפגעי כתות בישראל, הוציא בימים האחרונים הודעה חריפה נגד הרב אליעזר ברלנד מנהיג קהילת "שובו בנים", בה הם טוענים כי הגיעו אליהם לאורך שנים עשרות עדויות מהקהילה המצביעות לכאורה על דפוס פעולה של פגיעה פיזית וכלכלית בחסידים.

בהודעה החריגה נאמר כי "מהעדויות שהגיעו עלו המאפיינים הכיתתיים הבאים: ניתוק מקרובי משפחה (לרבות משפחות ממוצא דתי או חרדי) נתינה מופרזת של כספים לטובת המנהיג או הקבוצה בסכומים של עשרות ואף מאות אלפי שקלים, כאשר המדובר הוא לרוב באברכים, תלמידי כולל, שאינם מתפרנסים, ובחלקם מחוסרי אמצעים לחלוטין, כמו גם מכירת הדירה הפרטית של המשפחה ונתינת הכסף שהתקבל לברלנד עצמו, התנדבות אינטנסיבית לטובת הקבוצה ברמה יומיומית במשך כל שעות הפעילות ביממה על חשבון החיים הפרטיים וחיי המשפחה, פסילת כל המנהיגים והרבנים ובעלי הסמכות האחרים, אם מכלל הציבור החרדי או אף מקרב חסידות ברסלב".

הרב ברלנד מוברח מבית המשפט, בשבוע שעבר (באדיבות המצלם)

במרכז מסבירים מדוע לא פרסמו את המידע בעבר, לדבריהם: "מאחר שבזמנו, לא הגיעו עדויות של מי שנפגעו באופן ישיר, הצטבר החומר בארכיון המרכז עד להגעתן של עדויות אישיות". לטענתם: "המרכז לנפגעי כתות אינו נוקט עמדה על ידי 'שמועות', כתבות בתקשורת או עדויות ממקור שני. כאשר המרכז מוצא לנכון לפרסם קבוצה מסוימת הוא עושה זאת רק לאחר קבלת מספר מספק של עדויות (לא אחת או שניים), שהגיעו ממקור ראשון, גלויות ולא אנונימיות שהתקבלו פנים מול פנים, ושנבדקו לעומקן על ידי אנשי המקצוע של המרכז כדי לוודא את אמינותן".

"בשנה האחרונה" נטען, "הגיעו למרכז כ-15 עדויות של מי שהיו בתוך הקהילה ונפגעו באופן ישיר, מעבר לעשרות עדויות של בני משפחה שכתבנו למעלה. מהעדויות עולות פגיעות קשות ברמות שונות שנוצרו באופן ישיר... נראה כי נוצרה שיטה סדורה כיצד למשוך את החסידים ומשפחותיהם אליו ובהמשך לפגוע בהם. הן פגיעות נפשיות כתוצאה מהתעללויות חוזרות ונשנות בקורבן, הן פגיעות כלכליות שהותירו את הנפגעים ללא כל רכוש ועם חובות עצומים, והן פגיעות קשות בנשים ברמות שונות. באשר לפגיעות הקשות בנשים, התקבלו כמה וכמה עדויות מנשים נשואות, גרושות, רווקות ואף קטינות".

המרכז הבהיר כי "בכל המקרים שהגיעו אלינו מדובר בבנות שגדלו בבתים חרדיים וקיבלו חינוך חרדי, או בנשים שמקיימות אורח חיים חרדי במשך שנים. כל אחת מהמתלוננות שהגיעה אלינו סיפרה על נשים נוספות שנפגעו בצורה חמורה, ברמות שונות כשחלקן חוששות לשתף פעולה מתוך חשש מאלימות והשמצות שיהפכו להיות מנת חלקן".

הם טוענים עוד כי "בעקבות חשיפת הפרשה בתקשורת, הגיעו אלינו גם עדויות נוספות מחסידים שחוו על בשרם תקיפות פיזיות קשות ועדויות על איומים ישירים או עקיפים. על רבים ממקרים אלו הוגשו תלונות מסודרות במשטרה. כמו כן קיבלנו עדויות ממקור ראשון על ניסיון לשחד מתלוננות על מנת שיבטלו את תלונותיהן או שלא ישתפו פעולה. גם מקרים אלו דווחו למשטרה. בד בבד עם הפניית חלק מהמתלוננות למשטרה, גם המרכז וגם הנפגעים והנפגעות פנו לרבנים ולמורי הוראה המעורבים בפרטי המקרים, ונמצאים בקשר בכל עניין שעולה על הפרק". על המכתב החריף נגד "שובו בנים" חתומה רחל ליכטנשטיין, מנכ"לית המרכז הישראלי לנפגעי כתות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר