פיצוץ עמוס 6 :שר המדע יכנס ישיבת חירום

אופיר אקוניס הורה הבוקר על כינוס חירום שיערך ביום א' כדי לדון בפיצוץ הלווין הישראלי בפלורידה והמשמעויות של האירוע. חקירת נסיבות הפיצוץ עדיין נמשכות (בארץ)

רגע הפיצוץ (מתוך יוטיוב)

שר המדע אופיר אקוניס הורה הבוקר (ו') לכנס ישיבת חירום עם ראשי תעשיות החלל. זאת, בעקבות התפוצצות המשגר בפלורידה שעליו היה הלוויין הישראלי עמוס 6. הדיון יתקיים ביום ראשון בנוכחות נציגי תעשיות החלל, ראשי התעשייה ובכירי המשרד.

כזכור, פיצוץ אדיר של רקטת הפלקון 9 של חברת SpaceX הרעיד אתמול (ה') את קייפ קנאברל שבפלורידה ולוויין התקשורת הגדול והמתקדם ביותר בישראל, "עמוס 6" נהרס לחלוטין כשהנסיבות עדיין אינן ברורות לחלוטין. הנזק שנגרם הוא אדיר ועומד על כ-200 מיליון דולר.

המידע היחיד הידוע בשלב זה הוא כי הפיצוץ אירע במהלך תדלוק הרקטה, לקראת השיגור שתוכנן מראש לשבת. מנכ"ל חברת SpaceX, אילון מאסק, שהוא גם הבעלים של חברת המכוניות החשמליות טסלה, אמר כי מקור הפיצוץ הוא במכל החמצן הנוזלי העליון של הרקטה, אך הדגיש בחשבון הטוויטר שלו כי "הסיבה עדיין לא ידועה. מידע נוסף יימסר בהקדם". החברה עצמה מסרה פרטים יבשים על האירוע, וציינה כי אירעה "חריגה" במהלך ניסוי שגרתי. "אנו ממשיכים לחקור את המידע כדי לאתר את שורשה של הבעיה", נמסר.

בשל הפיצוץ הענק, שריפה פרצה באתר וכוחות הכיבוי האמריקאים עסקו שעות רבות בכיבוייה. מסיבה זו חקירת האירוע התעכבה שעות ארוכות. "אנו רוצים לוודא שאנו מנטרלים כל בעיה אפשרית", אמר שון וולק, דובר זרוע החלל של חיל האוויר האמריקני. "באירוע אין נפגעים ואנו רוצים שהמצב יישאר כך".

מדובר במכה קשה לחברת SpaceX שזו לא הפעם הראשונה שקורות תקלות כאלו אצלה. ביוני 2015, רקטה שנשאה חללית משא בלתי-מאוישת של החברה התפוצצה כשתי דקות לאחר שיגורה מקייפ קנאברל. חקירת האירוע העלתה אז כי יתד בתוך מכל החמצן הנוזלי העליון קרסה.

במקביל אירעו תקלות בניסוי של אחת ממטרותיה המרכזיות של החברה – שיגור רקטה לחלל והנחתתה על משטח בים, כך שניתן יהיה לעשות בה שימוש חוזר. בינואר 2015, הניסיון הראשון להנחית את הפלקון 9 לאחר משלוח לתחנת החלל נכשל. זאת, בשל מחסור בנוזל ההידראולי שמשמש להכוונת הרקטה בעת הנחיתה. באפריל של אותה השנה, החברה ניסתה שוב להנחית רקטה בים ונכשלה, אחרי שעשר שניות לפני הנחיתה נכבה השסתום השולט במנוע.

עם זאת, באפריל האחרון רקטת הפלקון 9 ועליה מטען המיועד לתחנת החלל הבינלאומית שוגרה מפלורידה, והמאיץ הרב-שימושי שלה נחת לראשונה בשלום על פלטפורמה בים דקות לאחר מכן. הנשיא ברק אובמה שיבח אז על ההישג בטוויטר וכתב: "מזל טוב ל-SpaceX על נחיתת הטיל בים. בזכות יזמים יצירתיים כמוכם ונאס"א, יכולה ארצות הברית להמשיך בחקר החלל".

פיצוץ הרקטה מהווה מכה קשה גם לנאס"א, שהסתמכה על חברת החלל הפרטית כדי להעביר אספקה לתחנת החלל, ותכננה גם לשגר באמצעותה אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.

גורם בכיר ב"יהדות התורה" התייחס אמש (ה') לסיכום המסתמן עם משרד ראש הממשלה לצמצום חילולי השבת ברכבת ישראל ולפיצוץ במתקן שממנו היה אמור להיות משוגר במהלך השבת הקרובה טיל ועליו הלווין הישראלי "עמוס 6", ואמר כי "אין ברכה במה שפועלים בשבת".

לדברי הבכיר: "הנה הלווין שהתפוצץ, הם היו אמורים לעלות לחלל בשבת... ואז זה מה שקרה. אין ברכה במה שפועלים בשבת". הבכיר הוסיף כי "אנחנו באים לסייע ולא להרוס חלילה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר