מאחורי הקלעים של הקרב

"חששו ממכשול הלכתי": השינוי שגרם לפוטש בכפר חב"ד

מאחורי הקלעים של ה'פוטש' בכפר חב"ד: רב הכפר החדש החל לפסוק בנושאים רגישים, שעד עתה היו בשליטתם של רבנים אחרים, וקומם את העסקנים. מקורבי הרב: "העסקנים מושחתים" (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
הרב מאיר אשכנזי (צילום: חיים טויטו)

העסקנים הבכירים עולים למתקפה: לאחר הפרסום ב'כיכר השבת' אודות ניסיון ה'פוטש' שנעשה לרבו של כפר חב"ד - הרב מאיר אשכנזי, ולאחר שהציג מסמך עליו חתומים שלושה מחברי בית הדין של החסידות שכתבו כי שמעו את דבריו ויעבירו אותם לשמיעת כל בית הדין, העסקנים הבכירים בכפר חב"ד עולים להתקפה וטוענים לראשונה בפה מלא כי "הרב אשכנזי לא יכול לשמש כרב", כלשונם.

הרב אשכנזי שמונה למלא את מקום אביו הגאון רבי מרדכי שמואל אשכנזי, שנפטר לפני כשנה וחצי, זכה לקונצזוס בכפר כשהעסקנים שעבדו תחת אביו תמכו במינויו. אלא שבמקביל לרב אשכנזי, פעלו בכפר חב"ד עוד מספר רבנים מורי הוראה ששימשו בפועל כרבנים לעניינים שונים. בשבועות האחרונים, החל הרב אשכנזי לפעול להעביר אליו את כל סמכויות ההוראה שהיו עד עתה ברשותם של אותם רבנים.

כך למשל, הרב דב טברדוביץ, מבכירי מורי ההוראה בחב"ד, נהג בשנים האחרונות לפסוק בענייני נשים בכפר חב"ד, זאת מאחר ונחשב למומחה בנושא זה. בשבועות האחרונים, קיבלו תושבי הכפר הוראה כי כל השאלות שהופנו לרב דב טברדוביץ - יופנו מעתה לרב אשכנזי וכי הרב טברדוביץ אינו פוסק בנושא.

עסקנים ורבנים בכירים בכפר חב"ד העלו טענות נגד כושר הדיינות של הרב אשכנזי, וטענו כי מכיוון שמעולם לא שימש רבנים ולא ברור אם ביכולתו לפסוק בנושאים מורכבים אלו - העברת הסמכות אליו עלולה להוות מכשלה הלכתית חמורה.

בנוסף, רבנים מוכרים בכפר חב"ד העלו טענות הלכתיות קשות נגד הנהגות של הרב בעניינים מורכבים, וטענו כי הם נוגדים את ההלכה. בחלק מהמקרים הרב אשכנזי אף חזר בו מההנהגות והפסיקות שנתן.

במקביל, מעלים העסקנים הבכירים טענות קשות נגד הרב אשכנזי גם לגבי הנהגות מעשיות שקבע, כך למשל העסקנים מבקרים בחריפות הוראה שלכאורה נתן למעסיקים, לפטר זוג הורים שבנם נמצא בהליכי גירושין ופעל בניגוד להוראתו, זאת למרות שמדובר בתיק גירושין סבוך אליו לא קשור הרב אשכנזי באופן ישיר.

העסקנים גם מביאים את הדברים שפורסמו ב'כיכר השבת' אודות הוראתו של הרב אשכנזי לגרש נשים שהולכות עם מטפחת ולא פאה, בניגוד לנהוג בכפר חב"ד, בטענה כי הוראה זו הייתה אמתית (בניגוד להכחשות הרב לאחר הפרסום), ובטענה כי מדובר בנושאים בהם אסור לרב אשכנזי לפסוק בעקבות חוסר הניסיון שלו שעלול לכאורה להביא לתוצאות קשות, כך לטענתם.

העסקנים מציינים כי בכפר חב"ד קיימת תסיסה נגד הרב ופעילותו, וכי למרות שבחלק גדול מההנהגות שהנהיג הצדק עימו, לא תמיד הצורה שבה נעשו הדברים סייעו בפועל להוראות, שכן לטענתם חלק מתושבי הכפר החלו לזלזל בכל הוראותיו של הרב ופנו לרבנים אחרים.

לטענת העסקנים, אין בכוונתם לגרום להחלפת הרב מורה ההוראה בכפר חב"ד, אלא רצונם הוא לפתוח דיון הלכתי וציבורי על מנת שיוכלו להגיע למצב בו הרב אכן ינהיג את הכפר ולא יעסוק במלחמות.

מנגד, מקורבים לרב אשכנזי טוענים כי לא מדובר בטענות אמתיות, המקורבים מאשימים חלק מהעסקנים הבכירים והמוכרים בכפר בשחיתות וטוענים כי הרב הדיח אותם מפעילותם וכל הפעילות נגדו נעשית רק כ"נקמה על ההדחה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר