חייו החדשים של הרב ברלנד

השכן לכלא מדבר: "הערבים מבקשים מהרב שיברך אותם"

לאחר חודשים של שהייה מאחורי הסורגים, נחשפת לראשונה מסכת התנהלותו ואורח חייו של הרב אליעזר ברלנד מנהיג 'שובו בנים', והתייחסותו לסובבים אותו - מכל הדתות - בין כותלי הכלא (חרדים)

נחמן שטרנהרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בראיון שהעניק אסיר מכלא צלמון שבצפון לקו המרכזי של ברסלב, הוא מתאר בפרוטרוט את הנעשה מאחורי הסורגים ואת התנהלותו של מנהיג הקהילה הרב אליעזר ברלנד, היושב שם לאחר שהואשם במעשים חמורים והוסגר לארץ בתום מסע הימלטות ארוך ברחבי העולם.

כזכור, לפני חודש וחצי דחה באופן סופי שופט בית המשפט העליון יורם דנציגר את בקשת פרקליטי הרב ברלנד לערער נגד החלטת בית המשפט בערכאה קודמת על השארתו במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

אלי, שכנו לתא של הרב ברלנד, נשאל תחילה: איך נבחרת דווקא אתה להיות איתו באותו חדר, והשיב "זכיתי לזה. יש לי מלאך בתוך החדר, אדם משכמו ומעלה, ברמות מאוד מיוחדות".

- הכרת אותו עוד לפני שנפגשתם בכלא?

"רק שמעתי עליו. וברוך ה' בשלושת החודשים האחרונים אנחנו באותו תא, אנחנו מה זה מחוברים. הניסים שקרו לי איתו, זה לא להאמין ממש - אם זה התפילין שהוא הביא לי את שלו במתנה וחיזק אותי ואם זה הלעבור איתו את ראש השנה ואת כל החגים".

- תוכל לספר על התא עצמו?

"התא לא גדול, והרב נמצא כל היום עם הטלית הגדולה עליו, הוא גם ישן איתה תמיד. הוא כל הזמן לומד, גם כשהוא אוכל הספר מולו וכשהוא ישן זה עם ספר פתוח על הפנים שלו. מבחינתו לא איכפת לו כלום. ההיפך, יש לו שקט והוא יכול לעבוד ככה את השם. מדהים איך שאדם בגיל שלו נכנס לתא ומתרגל כל כך מהר. הוא כל כך אהוב פה ומכובד. פשוט כל כולו מבוטל כמו תינוק לעבודת ה'. משהו מדהים".

- יש שם שולחן וכיסא נורמליים בשביל ללמוד?

"לא בדיוק, הם נמוכים. הוא על המיטה ויש לו שולחן קטן. אני דואג לו לכל מה שהוא חסר. לפעמים הוא יושב על כסא ומדבר בטלפון, נותן שיעור. הוא מחזק פה את כולם, אפילו את הערבים".

- אתם יכולים לצאת מהתא או כל היום נשארים בו?

"כן, אבל כשאני נמצא סומכים עלי כי אני עם הרב 24 שעות צמוד, ויוצא איתו לפרוזדור, והוא עם ידיים למעלה כולו בשמחה שירה וניגונים. סיפרתי לו את הסיפור על רבי שמואל הורביץ שטס לפתוח את השערים באומן ועצרו אותו ושם היתה לו את ההארה יותר מכהן גדול. גם הרב עכשיו פה בהארה מאוד גדולה".

- מה הסדר יום אצל הרב? תתאר לנו

"הוא כל היום דבוק בספרים. כשאני קם בבוקר אני רואה את החדר כולו מלא בספרים אחרי שכל הלילה הוא למד בהם. אני גם קם איתו בלילה ולומדים הוא אוהב את הפינה שלו בלימוד".

- איך אנשים נפגשים איתו, הוא הרי נמצא ב'הפרדה'?

"כי הוא ב'מעברים', דרך פה אנו עוברים לבית משפט ונמצאים פה יום-יומיים, ואני שומר עליו מכל הכיוונים. כשזה הרבה אנשים, אני לפעמים נועל את הדלת ולא מרשה לאף אחד לגשת".

- איפה הערבים שהזכרת רואים את הרב?

"בכניסה, והם מבקשים ממנו שיברך אותם והוא שם להם כיפות".

"אי אפשר לומר שהרב לא מצטער פה אבל הוא עסוק כל הזמן בעבודת ה'", מסכם אלי את תיאור שהותו של מנהיג הקהילה העצור כבר תקופה ארוכה בכלא צלמון עד להחלטת בית המשפט בעניינו.

כזכור, תחילה, עם הסגרתו ארצה, הובל הרב ברלנד למעצר בכלא ניצן במרכז, בהמשך הוא הועבר לכלא אלה בדרום ואחר כך הוחלט שיהיה עצור בכלא צלמון בצפון, למגינת לב אנשיו שרצו למנוע ממנו את טלטולי הדרך בכל דיון משפטי עד לירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר