חיים בכאוס

אין תרופות ואוכל, יש שוק שחור ומיליציות ברחובות; אז למה יהודי ונצואלה מתקשים לעזוב?

קילו של עוף בשוק השחור בוונצואלה עולה כשישית מהשכר הממוצע, ובמקום תרופות מציעים לאזרחים לקטוף מנגו, בננות וקוקוס. אז למה הקהילה היהודית עדיין נשארת שם? (בעולם)

משה פריגן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

בלי אוכל, בלי תרופות, עם אינפלציה של אלפי אחוזים ופחד מהמליציות ברחובות. הקהילה היהודית בוונצואלה מתחננת: תוציאו אותנו מכאן.

עוד חדשות בעולם:

ראשיתו של הסיפור בשלטונו הסוציאליסטי של נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס, כאשר מחיר הנפט היה בשיא של כ-140 דולר לחבית והמדינה מימנה כמעט את כל צרכי התושבים. עם מותו, ירש את מקומו הנשיא ניקולאס מדורו, שהמשיך במדיניות הסוציאליסטית של קודמו ובהלאמת נכסי מתנגדי המשטר.

בשונה מקודמו שהיה יחסית נשיא חזק, הנשיא החדש לא הצליח לממן את הסובסידיות על מוצרי המזון והתרופות, ובמקביל קנה את קולו של הצבא בהשתלטות על השוק המקומי של מוצרי היסוד.

הוגו צ'אבס. נחשב לנשיא חזק יחסית לנשיא הנוכחי (צילום: shutterstock)

בחודשים האחרונים נגררה ונצואלה לכאוס של ממש. המחסור במזון בולט לעיני כל, והשוק השחור רק הולך ומשגשג. ואם לא די בבעיות הכלכליות של ונצואלה, היא שרויה בניסיונות הפיכה של מתנגדי שלטון מדורו.

על פי ההערכות, בוונצואלה חיים אלפי יהודים, מרביתם על פי ההערכות בבירה קראקס. הם חוששים לדבר עם התקשורת ולספר על מצבם בצל המצב המורכב בשלטון והקושי הכלכלי. יהודים שהצליחו לעזוב ולעלות ארצה ודואגים לשלום משפחותיהם ומכריהם שנותרו בוונצואלה, מביעים תקווה כי קרוביהם יוכלו לעזוב את המקום במהרה.

אברך חרדי שעלה מוונצואלה לישראל, הסביר בשיחה עם "כיכר השבת" על הקהילה היהודית במדינה ומצבה הכלכלי: "כיום מי שנשארו בוונצואלה הם היהודים העשירים מאוד והעניים מאוד - העשירים מכיוון שיש להם נכסים שיולאמו עם עזיבתם ועניים שמפחדים מאוד לפתוח בחיים חדשים בישראל מכיוון שלא מכירים בהם כעולים ממדינה במצב כלכלי קשה מאוד והם לא יקבלו פה סל קליטה שיאפשר להם חיים בכבוד".

החנויות מתרוקנות ממוצרים והשוק השחור משגשג (צילום: shutterstock)

אתה שומע מהם על רעב ומחסור?

"בוודאי. השילוב של אינפלציה ופיחות יום יומי של המטבע המקומי יחד עם השתלטות חונטה מצומצמת על השוק השחור גורמת לכך שאין אוכל במדינה ובוודאי לא תרופות. לשם הדגמה, קילו עוף בשוק השחור עולה כשישית מהשכר הממוצע במדינה, ותרופות אין בכלל".

גם תרופות פשוטות לצינון?

"אין כלום למעט מנגו, קוקוס ובננות שגדלים במדינה. שאר מוצרי המזון ניתנים להשגה אך ורק בשוק השחור. אני באופן אישי קונה באופן פרטי בבתי המרקחת כאן תרופות וציוד רפואי מדי מספר ימים ושולח לשם - דבר שעולה כסף רב, אך אין ברירה, חייבים לדאוג למשפחה".

למה הם לא עולים לישראל?

"היהודים העשירים מנסים "לצוף" אבל הם יודעים שברגע שיעזבו את המדינה רכושם יוחרם והעניים אינם מסוגלים לעזוב את המוכר להם. מי שעולה לישראל אמנם מקבל סל קליטה, אך צריכים להבין שסל הקליטה שמחולק על פי דירוג מאיזה מדינות העולים מגיעים לא מתאים לעומק השבר הכלכלי שבו הם נמצאים".

ניקולס מדורו, הנשיא הנוכחי של ונצואלה. סובל מניסיונות הפיכה (צילום: shutterstock)

איך הם שורדים שם?

"יש שם רעב במלא מובן המילה ותמותה ממחלות. שארית הקהילה שם עדיין מחזיקה מעמד, אבל באם תתרחש החרפה נוספת בהדרדרות - לא בטוח שיישאר את מי לעלות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר