אפקט טראמפ

הרב הראשי של מוסקבה: ארצות הברית היא לא חברת אבטחה

על רקע הצהרותיו של טראמפ על יחסה החדש של ארה"ב לבעלות בריתה - מתכנסת ועידת רבני אירופה במדינת בלרוס, לדיונים בדרכי חיזוק הקהילות והיחס הראוי במגוון נושאים בוערים (אקטואליה)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הרב גולדשמידט בוועידה (צילום: אלי איטקין)

היום (שני) נפתח במלון 'ויקטוריה אולימפ' שבמינסק, כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה". הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה, הוזמנו להתכנס בבלרוס כדי לחזק את הקהילה היהודית על מוסדותיה - ואת רבניה.

נשיא הועידה ורבה של מוסקבה הרב פנחס גולדשמידט אמר, כי הכינוס מתקיים על רקע בחירת דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית והצהרותיו לפיהם בתקופת נשיאותו תעסוק ארה"ב בביטחונה ובאינטרסים האמריקאים ופחות במדיניות חוץ – כך שתוסר 'המטריה האמריקנית' והחסות שהיא פורסת כ'שוטר של העולם': "אני לא רוצה לדבר על מדיניותו של מר טראמפ לגבי המזרח התיכון ולגבי ישראל וגם לא על מדיניות הפנים שלו. אני רוצה להתמקד ביחס ארצות הברית לאירופה ולמה לפי דעתי אנחנו עומדים בפני סדר עולמי חדש", הפתיע הרב הראשי.

'קשה עדיין לדעת בדיוק", סייג הרב גולדשמידט, "באיזו מידה הצהרותיו של מר טראמפ היוו תעמולת בחירות, אלו הצהרות יוגשמו במהלך נשיאותו, והאם המוסדות הקיימים כדוגמת מחלקת המדינה הפנטגון וחברי הממשלה שימונו יזרמו עם המדיניות החדשה - אבל על פי שיחתו של מר טראמפ לכתבי הניו יורק טיימס שלשום אנחנו מבינים שטראמפ רוצה להפוך את ארצות הברית ממעצמת על שנותנת מטריית ביטחון לכל בנות בריתה עם אידאולוגיה מדינית וחברתית הבנויה על ערכים של דמוקרטיה וזכויות אדם, לחברת אבטחה שנותנת שירותים עבור תשלום הוגן. ברור שלחברת אבטחה - אפילו הטובה שבעולם - יהיה הרבה פחות אינטרס והשפעה על אלו שתחת חסותה".

לדבריו, "ברור שבסדר עולמי חדש כזה, ארצות הברית שהיתה הערובה לזכויות מיעוטים בהרבה ממדינות העולם תיהפך לפחות רלוונטית, וביטחון הקהילה היהודית יהיה תלוי בחסדה של כל מדינה ומדינה באופן עצמאי - מצב שמזכיר זמנים שעברו".

"עלינו להיערך", סיכם הרב פנחס גולדשמידט נשיא הוועידה, "לאיך תיראה אירופה ללא 'המטריה האמריקאית' ואיך תתייחס אירופה ליהודים'.

יצויין, כי בכינוס משתתפים רבני מדינות וערים, אבות בתי דין ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, אוקראינה, רוסיה, פולין, לוקסנבורג, שווייץ, דנמרק, איטליה, יון, אוסטריה ותורכיה; ראשי הארגונים היהודיים באירופה; ארגון 'חוליה' שע"י 'מתנאל' ומנהלה מר אלברט אפללו ועוד.

במושב הפתיחה דנו הרבנים בראשות יו"ר הועדה המתמדת הגאון רבי מנחם געללי אב"ד בבית הדין לונדון ומועצת הפטרונים של הועידה בראשות מר בוריס מינץ וחבר המועצה החדש מר יאן אברמוב במצב הפוליטי המשתנה באירופה, בחשש מהשלכות פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי ובמצב האנטישמיות.

הרב גולדשמידט סקר בהרחבה את פעילות הועידה בהצלחה מול מוסדות האיחוד האירופי, מועצת אירופה והמדינות השונות כדי להדוף יוזמות חקיקה בנושאי השחיטה הכשרה, ברית המילה, טיפול חקיקתי וקהילתי בבעיית העגונות ועוד. המשתתפים דנו בשאלה האם הימין הקיצוני באירופה, שאנשיו הם היוזמים העיקריים לחקיקה זו, הוא פרטנר ובר שיחה לקהילות היהודיות, והאם זה אפשרי ומוסרי לשבת עם אנשים שמייסדיהם דגלו בהשמדת יהודים.

בפתיחת הכינוס הוקרא מכתבם המיוחד של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ומרן הגר"ג אדלשטיין בידי המנהל הרבני של הועידה, ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הרב משה לבל. במכתבם קוראים גדולי ישראל לראשי הועידה "להמשיך ולהוסיף בחיזוק הקהילות ולהעמיד בכל קהילה וקהילה רבנים ודיינים הגונים, כדי להעמיד הדת על תילה".

הרב לבל סקר בהרחבה את הקשר החם של הועידה עם גדולי ישראל, כאשר הנהלת הועידה נוטלת עצה מן הזקנים. כמו כן, הוא סקר את מצב היחסים הטובים עם הרבנות הראשית לישראל בכל הנוגע לתחומי הגיורים, מעשי בתי הדין והכשרות - במיוחד לאור ההסכם לשיתוף פעולה שנחתם בברלין.

הכינוס מתקיים בחסות ארגון הגג של הארגונים היהודיים בבלרוס (IRO) ראש מוסדות 'יד ישראל' של קרלין סטולין בפינסק הרב משה פימה, ממשלת בלרוס, לשכת הנשיא ועיריית מינסק, הרה"ר לבלרוס הרב מרדכי רייכנשטיין, קהילת מינסק 'בית ישראל' ורבה הרב מיכאל גוכברג, ובשיתוף לשכת הסחר ישראל-בלרוס.

בישיבה ראשונה של הועדה המתמדת קיבלו הרבנים סקירה על שימור אתרי מורשת היהודית בבלרוס מפי נציגי הממשלה הממונים ונציגי הקהילות, לקראת ביקורם באתרים ההיסטוריים היהודיים. במהלך היום התפללו הרבנים בבית הכנסת הגדול וביקרו במוסדות הקהילה כשאת פניהם קיבלו רבה של מינסק ונשיא הקהילה.

הלילה אירחה הקהילה את הרבנים באולם 'ארנה' לדינר לזכרו של נשיאה השלישי של הועידה ורבה של צרפת הרב יוסף חיים סיטרוק זצ"ל. באירוע המפואר השתתפו רבני וראשי הקהילות, שר החוץ של בלרוס ויו"ר הפרלמנט, נציגי ממשלה, שגריר ישראל, נציגי משרד החוץ ושגרירים ממדינות האיחוד האירופי.

בימים הקרובים יעסקו הרבנים במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה, על רקע יוזמות חקיקה המלוות באנטישמיות גלויה נגד ברית מילה ושחיטה כשרה.

לאחר מכן תבקר משלחת הרבנים בישיבות שרק הזכרת שמם מעבירה רטט אצל כל תופש תורה: וואלוז'ין, ראדין ומיר, שם הם גם יפקדו את ציון קבורתם של ה'חפץ חיים', הגר"ח מולוז'ין ורבי ירוחם ליבוביץ זצ"ל.

הכינוס צפוי להינעל בוילנא בירת ליטא, שם יעלו הרבנים לציונם של הגאון מוילנא ורבי חיים עוזר גרודז'ינסקי זצ"ל, וכן למקום קבורתו של רבי יצחק אלחנן ספקטור ולאתר קידוש השם ה'פורט התשיעי' שם נרצח רבי אלחנן וסרמן בידי הנאצים ימ"ש, בקובנה הסמוכה.

צילום: אלי איטקין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר