נורות האזהרה שהובילו למשבר

ניסאן התנערה, מדינות הזהירו מהונאה: הנפילה של קיירוס

מדינות שונות הזהירו מהונאת פירמידה, 'ניסאן' פרסמה הכחשה חריפה להודעת מפיצי 'קיירוס' כי היא עושה שימוש בשירותי החברה ו'איי-פיימנטס' השעתה חשבונות. הקשיים של המיזם התמוה (כלכלה)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

סופה של הפירמידה? ימים לאחר הפרסום ב"כיכר השבת' אודות הקשיים שחווה חברת "קיירוס פלנט", חרדים רבים שנסחפו אחר החלומות שהבטיחו להם בחברה - ממשיכים לספר על החשש מאיבוד הכספים שהושקעו בה. חלקם אף אמרו ל"כיכר השבת" כי למעשה הם השלימו עם העובדה כי כספם ככל הנראה לא ישוב.

לטענת גורמים במיזם התמוה, "קיירוס" סחפה לרשת שלה למעלה מ-300,000 בני אדם בכל רחבי העולם - בעיקר במדינות מזרח אירופה, אך גם אלפים רבים בישראל. מבדיקה שערך "כיכר השבת" בימים האחרונים עולה כי מה שככל הנראה הוביל לקשיים הנוכחים של החברה, היא שורת צעדים אופיינית לקריסת חברות פירמידה - חקירות פליליות והקפאת כספים.

בחודשים האחרונים נפתחו חקירות פליליות במספר רב של מדינות באירופה כמו גם בטורקיה, שם הכריז שר המסחר כי קיירוס איננה חברה לגיטמית והיא אף הוגדרה כ"הונאת פירמידה". בהודעת שר המסחר הטורקי לפני מספר שבועות נכתב כי "הרשויות בטורקיה הגישו בקשות רשמיות לרשויות בבריטניה בבקשה לטיפול בחברה הרשומה בבריטניה זאת לאחר שהתקבלו נגדה מספר חריג של תלונות", על פי הפרסומים, בטורקיה התקבלו למעלה מ-6,000 תלונות נגד החברה. (הודעת שר המסחר הטורקי באתר 'הורייט')

בהמשך נפתחו חקירות רשמיות בהונגריה, סלובקיה, לטביה, אסטוניה, ליטא, ומדינות נוספות במזרח אירופה, כשבמרבית המדינות הוגדרה קיירוס כהונאת פירמידה. בבלארוס עצרה משטרת המדינה לפני שבועות ספורים למעלה מ-15 בני אדם בחשד כי הפיצו את ההונאה במדינה, בהודעה שהוציאה משטרת המדינה בבלארוס נכתב כי המעצרים בוצעו לאחר ש"חקירה גילתה כי מדובר בהונאה" וכי נתפסו עשרות מחשבים ששימשו את מפיצי ההונאה במדינה.

בתוך כך, בעקבות ההודעה שפרסם לפני מספר שבועות שר המסחר הטורקי, הודיעה ענקית הרכב 'ניסאן' כי אין לה קשר עם חברת קיירוס פלנט וכי מעולם לא עשתה שום שימוש במוצרים שלה. 'ניסאן' הודיעה כי המותג הוא סימן מסחרי רשום וכי תפעל נגד גורמים שיעשו שימוש במותג שלה ללא אישור. הדברים הגיעו על רקע טענות של מפיצי 'קיירוס פלנט' כי בין לקוחותיה ברשת המחשוב המבוזר נמצאת גם חברת הענק. (ההודעה באתר ניסאן טורקיה)

בעקבות שורת החקירות, החליטה חברת 'איי-פיימנטס' הבריטית שעוסקת בבנקאות וירטואלית ושימשה כבנק הווירטואלי של 'קיירוס - פלנט' כי היא משעה את חשבונות החברה ולא תאפשר למפיצי החברה לעשות שימוש בשירות התשלומים שלה.

בעקבות ההשעיה, הוציאו מפיצי 'קיירוס פלנט' הודעה שקרית לפיה החשבונות נסגרו "בעקבות פריצה למערכות החברה" והודיעו כי החברה עוברת לעבוד עם חברת תשלומים זעירה בשם 'פייסרה' הממוקמת בליטא.

אלא שבעקבות פתיחת החקירה בליטא נגד החברה, הודיעה פייסרה ללקוחות 'קיירוס' שפתחו חשבון אצלה כי היא משעה את חשבונותיהם והזהירה כי מדובר בהונאת פרמידה (הודעת חברת פייסרה בליטא).

ימים ספורים לאחר מכן, הוציאה "קיירוס" הודעה שנכתבה באנגלית רצוצה ובה היא טוענת כי מדובר בפריצה למערכות והפצירה במפיצים שלה לא להתייחס להודעת חברת 'פייסרה'.

מי עומד מאחורי פירמידת 'קיירוס פלנט'?

מפיצי הפירמידה בישראל, ברובם אנשים תמימים שהבנתם בטכנולוגיה או בפיננסים קלושה מאוד, מנסים לשכנע כי לא מדובר בהונאת פירמידה כשאחת הטענות המרכזיות שלהם היא ש"מולטי מיליונר שוויצרי בשם מישל ויארה השקיע במיזם ולא יתכן שאדם כזה ייפול להונאת פירמידה".

אלא שבדיקה פשוטה באינטרנט מגלה כי אותו ויארה אכן קשור לחברה, אלא שלא מדובר במשקיע אלא במי שככל הנראה המציא את השיטה. ויארה שמתואר על ידי המפיצים כ'מולטי מיליונר' שוויצרי - אכן מתגורר כעת בשוויץ, אך מוצאו מאוקראינה. בדיקה נוספת מגלה כי אותו ויארה היה מעורב בשיווק רשתי בעבר בתחום משקאות האנרגיה, כשאז הוא עשה שימוש באמצעים דומים לאלו בהם עושה 'קיירוס' שימוש.

מה קורה עכשיו?

למרות שהמיזם הוגדר כ"הונאה" במדינות רבות ולמרות שחברות ענק התנערו מהפרסומים השקריים של החברה כאילו הם שכרו את שירותי אבטחת המידע שלה, בישראל עדיין מנסים עשרות מפיצים לשכנע כי לא מדובר בהונאה ומנסים לגייס משקיעים נוספים לפירמידה.

למעשה, הטענות של כל המפיצים זהות - זאת בעקבות העובדה כי קיירוס מפיצה בישראל "תסריטי שיחות" והמלצות כיצד לגרום לאנשים נוספים להצטרף לחברה. בתסריטי השיחות מסבירים למפיצים כיצד לענות על השאלה "האם לא מדובר בפירמידה?" בתואנות שווא שונות.

מקיירוס העולמית נמסר: "פרויקט קיירוס פועל כבר כמעט שנתיים ועכשיו אנו מתכננים שלב פיתוח נוסף בו תגדל החברה". החברה לא הגיבה למעצרים בבלארוס ולשורת המדינות שהגדירו אותה כהונאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר