מתי הומצאה העניבה, ולמה בגור ובאיראן מתנגדים לה?

הפריט שכמעט כל בחור ישיבה וגבר חרדי מכיר כל כך לעומק, הומצא בכלל בזמן מלחמה. למה כל כך הרבה גורמים מתנגדים לענידת עניבה והאם יש סיכוי שהיא בעצם מתקן לגידול והעברת חיידקים? (Men)

גיא אביר | כיכר השבת |
עניבות לא התחילו כפריט אופנה... (צילום: שאטרסטוק)

אם תשאלו היסטוריונים מה הדבר הגדול שאירע בין השנים 1618 ו-1648, הם יצביעו על מלחמת "שלושים השנה" שהתחוללה באזור האימפריה הרומית הקדושה - כיום גרמניה. אבל בשביל בחורי ישיבה וגברים חרדים? הדבר הכי חשוב שאירע באותה תקופה ומשפיע על כולנו עד היום היא המצאת העניבה.

אז נכון, לאורך ההיסטוריה נהגו גברים ונשים לענוד על צווארם קישוטים וצעיפים. אולם בתקופת אותה מלחמה, כך סבורים ההיסטוריונים, נעשה לראשונה שימוש בעניבה כפי שאנחנו מכירים אותה כיום.

על פי ההיסטוריונים, שכירי החרב הקרואטים ששירתו בצבא צרפת במלחמת שלושים השנה ענדו באותה תקופה צעיפים להגנה על החולצה מכתמים ולניקוי שיירי אוכל. המעצבים בפריז, בירת האופנה העולמית, התלהבו מהרעיון, ותוך זמן קצר התפשט טרנד של ממש - צעיפי צוואר אופנתיים שעם השנים השתכללו לעניבות השונות שאנחנו מכירים כיום. בצרפתית, יצוין, קוראים לעניבה "קרוואט", על שם אותם חיילים קרואטים שהביאו את העניבה לחיינו.

איזו עניבה מתאימה לכל אחד? זה עניין של טעם אישי, אבל יש כמה כללים בסיסיים. היא אמורה להיות כהה מצבע החולצה, לא צעקנית במחוזות שמרניים או אם לא מדובר בפורים - בפרט אם מדברים על בחור ישיבה סטנדרטי או אדם מהישוב ולא כוכב זמר שרוצה להרשים את מעריציו בהופעה משעשעת.

המצועצעים והנועזים אופנתית שבינינו, יבחרו בעניבת פרפר על פני עניבה שגרתית. יודגש עם זאת, כי בחלק מהמקומות דווקא עניבת פרפר נחשבת ללבוש רשמי יותר, למשל באופרה.

ראש ישיבה, ראש כולל ליטאי או עסקן מהשורה הראשונה, ילבשו עניבה בדרך כלל גם בימי חול, וחסידים - לא ילבשו עניבה לעולם. אולם כמו בכל כלל יש יוצאים מהכלל, ומדובר באדמו"רי בית רוז'ין שנחשבים לתופעה חריגה בכל הקשור לעניבות. שאר החסידים כאמור ישאירו את העניבה על מדף החנות, משום שהיא נחשבת בעיני רבים מהם כמודרנית מדי. ואם כבר דיברנו על ההתנגדות החסידית לעניבה, יודעי דבר מספרים כי בחסידות גור העניבה מכונה "דג מלוח", בלעג.

באיראן סבורים כי העניבה היא סמל לשלטון הדיכוי האירופי. לאור זאת, גם גברים איראנים שמעורים במערב ולובשים חליפות אופנתיות מערביות ולא שמלות כנהוג אצל אנשי השלטון, נמנעים מלענוד עניבה. מתנגדים נוספים לעניבה טוענים כי היא מהווה סמל לעבדות לאליטה המושחתת והיא כעין "שרשרת הנקשרת סביב האדם העונב אותה". בין המתנגדים לעניבות נמצא גם המיליאדר ריצ'רד ברנסון, שנהג להגיע לפגישות כשהוא ללא עניבה.

הולך על הלוק המשוחרר. ריצ'רד ברנסון (צילום: שאטרסטוק)


אם אתם ממש מחפשים סיבה לא ללבוש עניבה ו"מודרני מדי" או "כפוף לאליטה המושחתת" לא נשמע לכם כמו תירוץ מספיק טוב, מחקרים שונים מצביעים על כך שעניבות עלולות לצבור חיידקים, זאת מאחר והן לא עוברות ניקוי וחיטוי. כך למשל, רופאים הוזהרו בעבר שלא לענוד עניבות בכדי לא להעביר זיהומים וחיידקים מחולה לחולה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר