עוד לפני הרפורמים

כשההסתדרות הציונית פנתה לאו"ם במחאה על הסרת מחיצות בכותל

בעיצומו של יום הכיפורים, פרצו שוטרים בריטיים אל הכותל המערבי, הכו את המתפללים והסירו את המחיצה. ההסתדרות הציונית פנתה אז לאו"ם במכתב מיוחד שנחשף כעת לראשונה ב"כיכר השבת" (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בעוד מחלוקת רבתי עדיין מתנהלת סביב מתווה הכותל המערבי, ממסמכים שנחשפים לראשונה ב"כיכר השבת" עולה כי בעבר פנתה ההסתדרות הציונית לאו"ם על מנת שיתערב בהסדרי הרחבה.

בימים אלו, מציג בית המכירות הפומביות "ווינרס" (Winner’s) כתב בקשה נדיר משנה 1928, ובו פניה עליה חתום קולונל פרידריק הרמן קיש, שלאור הרקע שלו כאיש צבא בריטי ניהל מגעים עם הבריטים בנושאים שונים בתפקידו כמנהל המחלקה המדינית בהסתדרות הציונית, בה הוא מבקש לדווח ל"חבר הלאמים" על אירוע חריג שהתרחש במהלך יום הכיפורים שנת תרפ"ט.

בפניה הוא מספר כי בעיצומו של היום הקדוש, פרצו שוטרים בריטיים אל הכותל המערבי תוך שהם מכים חלק מן המתפללים ומסירים את המחיצה שהפרידה בין עזרת הגברים לעזרת הנשים בשטח הכותל. לאור זאת, הוא מבקש שהאו"ם יתערב בנעשה בכותל ויקבע הסדרי שימוש ברחבה.

(סריקה, ווינרס)
הפנייה לאו"ם (סריקה, ווינרס)

נוסח הפניה מפתיע מאוד, בשל העובדה כי ההנהלה של ההסתדרות הציונית החילונית עשתה שימוש בנימוקים דתיים בכדי לחדד את הרגישות והחשיבות של הכותל: "מן הנחוץ להסביר כאן כי יום הכיפורים הוא היום הקדוש ביותר בשנה ליהודים, תפלת שמונה עשרה, שבשעתה אירע המאורע והמשטרה התפרצה בין המתפללים, היא התפילה החשובה ביותר בין כל התפלות של היום. והכותל המערבי הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי מאז חורבן בית מקדשו..."

כמו אצל יהודים טובים, נוצל האירוע והפניה לאו"ם גם כדי להתלונן על הצפיפות ברחבה והזלזול שנהגו במקום בני לאומים אחרים: "כמו"כ מאמין העם היהודי שוועדת התמיד לענייני המנדטים תכיר שדבר המתנגד לרוחו של המנדט ודברותיו הוא להגביל את המתפללים היהודים בסמטא צרה (28 מטר ארכה ו 3.6 מטר רחבה) בכלל זה של שטח הקרקע הסמוך. עומדים אי אלה בנינים דלים השייכים להקדש מוסלמי, מבלי שתהיה להם איזו חשיבות שבקדושה. בדירות אלו מסתופפים בני העדה המרוקנית, הנכנסים ויוצאים דרך מקום התפלה של היהודים בנשאם משא על כתפיהם ולפעמים קרובות מעבירים שם את חמוריהם הטעונים משא".

שוטר בריטי בתקופת המנדט. ארכיון (צילום: PINN HANS / לע"מ)

בבית המכירות הפומביות "ווינרס" מציינים כי בספריה הלאומית מופיעים תזכירים שונים מטעם הסוכנות היהודית לארץ ישראל, שנשלחו למזכיר הכללי של חבר הלאומים, רובם בענין יסוד הבית היהודי הלאומי בארץ ישראל, אך המסמך שנכתב ונשלח בעקבות האירוע ברחבת הכותל נדיר ואיננו מופיע בספריה הלאומית. מחיר הפתיחה של הפריט עומד על סך 150 דולרים בלבד, אך הצפי כי הוא יימכר בסכום גבוה בהרבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר