"אינן שולטות על עצמן בעת צרה"

חבר מועצת גדולי התורה: 'התאונות - בגלל שנשים נוהגות'

חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה יוצא בחריפות נגד נהיגת נשים: "שאינן שולטות על עצמן בעת צרה", וקושר בין נשים נוהגות לריבוי תאונות הדרכים: "לבי אומר לי שזה אחת הסיבות" (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

"אינן שולטות על עצמן בעת צרה ודחק ומעורבות כמה פעמים בתאונות כאלה": רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק וחבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, נשאל על ידי אברך אם לאפשר לאשתו לנהוג ברכב משיקולי צניעות. בתשובתו החריפה לשאלה, הרב זילברשטיין ציין כי יש קשר בין ריבוי תאונות הדרכים לעובדה שנשים נוהגות על כלי רכב.

כידוע, דעתו התורנית של הרב זילברשטיין, כמו גם גדולי תורה נוספים, הינה נגד נהיגת נשים בכלי רכב. אולם האברך שהפנה את השאלה, ניסה בכל זאת לחלץ מפי הרב היתר לנהיגת נשים, בטענה כי הדבר צנוע יותר מאשר הליכה ברגל או נסיעה באוטובוס ובמונית.

"אשתי עובדת בעבודה המרוחקת מביתנו נסיעה של כחצי שעה, כמו כן היא צריכה לפעמים לצאת לסידורים. יש לפניה כמה דרכים לעשות זאת" ציין האברך שהפנה את השאלה לרב זילברשטיין. "או נסיעה באוטובוס - אפשרות זו היא בעיתית, בגלל שכיום לצערנו הרב, הנסיעה היא ללא הפרדה, ויש שם לפעמים צפיפות של אנשים ונשים, וגם הנהגים אינם שומרי תורה ומצוות".

הרב יצחק זילברשטיין (צילום: בעריש פילמר)

האברך פירט אופציה נוספת: "או נסיעה במונית - גם אפשרות זאת אינה מהודרת, כי רוב הנהגים אינם שומרי תורה ומצוות, ואפילו אם הנהג שומר תורה, בכל זאת, זה עדיין נסיעה פרטית של גבר ואשה, ויש בזה סרך יחוד". האפשרות השלישית שהעלה האברך, היא הליכה רגלית. אלא שלדבריו: "מלבד הקושי שבדבר להליכה של מרחקים, זה נוגד את כללי הצניעות, כי היא חשופה להסתכלות של זרים עליה".

"אפשרות נוספת הינה נהיגה ברכב" מציין האברך בסיום שאלתו. "מבין כל האפשרויות, היה נראה לי שהאפשרות שאשתי תנהג ברכב היא האפשרות הקלה ביותר. האם אכן לאור מה שכתבנו, הנהיגה ברכב לאשה, היא האפשרות הפחות בעיתית מכל השאר?".

בתשובתו החריפה, המובאת בקונטרס "ווי העמודים", משיב הגר"י זילברשטיין לשואל, וקובע כי הנהיגה ברכב לאשה - היא האפשרות הגרועה ביותר מכל השאר. "כל שאר האפשרויות של נסיעה באוטובוס, נסיעה במונית, והליכה ברגל, אינם נוגדים את כללי הצניעות, אלא צריך זהירות איך אשה תנהג ברחוב, שלא תכשיל. אבל הנהיגה ברכב, היא ניגוד גמור לכללי הצניעות של אשה, שצריכה להתעסק עם גברים, ועוד הרבה מכשולים שזה גורם, וכבר אסרו גדולי ישראל את הנהיגה ברכב לאשה".

"בנוסף לכך שמעתי מרבותי, שבתפילת הדרך כשאומרים "ותצילני מחיות רעות בדרך", יש לכוון על נהגים פראים שעוברים על כללי הנהיגה, והמצב כיום שהכביש הוא כעין מלחמה, ואין דרכה של אשה לעשות מלחמה" מוסיף הרב זילברשטיין.

בשלב זה, מציין חבר מועצת גדולי התורה סיפור שאירע עם אישה חרדית שנהגה על רכב - וביצעה תאונה: "מעשה שהיה באשה חשובה מאד, ואשת חסד דגולה, שנסעה ברכבה ונתקעה בעץ, ונעשית בעלת מום לכל ימי חייה. ושמעתי ממו"ר מרן הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל, שזה אירע לה בגלל שהיא נהגה ברכב, ואין ראוי לאשה לנהוג".

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הגר"י זילברשטיין מציין את דברי "שבט הלוי", בענין "מה שנשים לומדות ומרגילות עצמן לנהוג במכונית, הנה מן הנסיון למדתי שהוא דבר שראוי לאסרו איסור גמור, כי עצם הלימוד גרם כבר וגורם לפריצות והוא ההיפך הגמור מכל כבודה בת מלך פנימה, כמו שעצם הנהיגה הוא ממש להיפך כל כבודה וגו', האשה חושפת עצמה בזה בשוקים ורחובות לעין כל, נכשלת ומכשלת את האחרים, ואין דרכה של אשה במרכב, כמבואר בפסחים, אף על פי שהמציאות של רכיבה ע"ג בהמה אינו דומה לגמרי להא דידן, מכל מקום בעצם אין דרכה בכך דומה בכמה דברים שקשה לפרש בכתב".

בשלב זה, מתייחס הגר"י זילברשטיין לריבוי תאונות הדרכים וקושר ביניהם לנהיגת נשים: "לבי אומר לי שהוא אחד הסיבות של האסונות הגדולים שנעשים בדרכים בארץ ישראל המפילים על כך חללים והרגו כבר טובים וצדיקים".

"אחד הגורמים לזה היא נהיגת הנשים, שגורם מכשול רוחני להן ולאחרים. וגם כידוע שטבע הנשים שאינן שולטות על עצמן בעת צרה ודחק ומעורבים כמה פעמים בתאונות כאלה. לאור כל זאת", קובע הרב זילברשטיין, "ח"ו לעודד אשה לנהוג ברכב, אלא במדת הצורך שצריכה לצאת מביתה, תעשה את כל האפשרויות האחרות ותשתדל להתנהג כפי כללי הצניעות, כדי שלא יכשלו בה.

לפטר אישה בגלל רישיון נהיגה? צפו בווידאו (צילום: אברהם האס)

הרב זילברשטיין מציין עם זאת כי "לפעמים יש לאישה אילוצים מיוחדים שהיא חייבת לנהוג ברכב, כגון שיש לה ילד בעל מום ואין מי שיכול להסיעו רק אמו, ובמקרים מיוחדים אלו, יש לעשות שאלת חכם. כמו כן, יש לציין שבחו"ל מצב התחבורה שונה מבארץ ישראל, ולכן בחו"ל יש לשאול את הרבנים שם כיצד לנהוג".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר