פרפרים, לא רק בבטן

הטרנד הלוהט באופנה החרדית: עניבת פפיון

גיא אביר השתתף בחתונה של חבר, אבל לא זיהה את החתן בגלל שהוא ומרבית חבריו לבשו... פפיון. נבוך ותמה, הוא החליט לצאת למסע עיתונאי אמיץ בניסיון למצוא תשובה לשאלה: איך מצא הפפיון את דרכו אל אולמי החתונות? (סטייל אופנה)

גיא אביר | כיכר השבת |
פרפר נחמד? צביקה גרוניך והפפיון (באדיבות המצלם)

בשבוע שעבר השתתפתי בחתונה של חבר נעורים. את מי אני מגדיר חבר נעורים? כזה שהיה קרוב אליי בתקופת הישיבה קטנה; התלבט יחד איתי לגבי המילה האחרונה בתחום ההנעלה; חלק איתי מבצעי 1+1 בחנות חולצות בבני ברק וכן, אפילו היה החברותא שלי במהלך זמן חורף של שיעור ב'.

נקרא לו קובי. אחרי הישיבה הקטנה קובי המשיך לדרכו ואני לדרכי, ומטבע הדברים והנסיבות לא יצא לנו להיפגש בשנים האחרונות יותר מפעמים בודדות. אבל זיכרון חסד הנעורים והידידות האמיצה שלנו מתקופת הלימודים נותר יציב וחזק, ולמרות שלא איש חתונות אנוכי, כשההזמנה לחתונה שלו הגיעה אלי היה לי די ברור שאשתתף בה.

אבל שם, בחתונה, קרה לי דבר מוזר: לא זיהיתי את החתן. האמת, שלא כל כך זכרתי את תווי הפנים שלו אבל תיארתי לעצמי שאזהה אותו לפי לבוש חגיגי מכולם. אבל לא, רחבת הכניסה לאולם היתה עמוסה בהמון צעירים שלחצו זה לזה ידיים, כולם בחליפות מהודרות, מסופרים ומגולחים למשעי וחלקם הגדול ענודים ב... עניבות פפיון. כן, כמו של המלצרים, או שכך אני רגיל לתייג אותן מילדות. כמעט כולם היו חגיגיים, ולכמעט כולם היו פפיונים.

אם זה מטריד אתכם, אחרי כמה דקות הצלחתי לזהות את קובי. האירוע עבר בטוב ובנעימים וחלק מהסיטואציות שאירעו בו היו אולי מצדיקות כתבה נפרדת. אבל בואו נדבר על עניבת הפפיון שכבשה כל חלקה טובה, בחתונה של קובי בפרט ובעולם האופנה הגברית בכלל. למה צעירים רבים החלו להתהדר בה בתקופה האחרונה, ומה כל כך רע בעניבה אליה אנחנו רגילים?

אז קודם כל: קצת רקע כללי

השם "פפיון" נגזר מהפירוש הצרפתי למילה פרפר. שם די הגיוני בהתחשב בצורת קשר עניבת הפפיון. היא מזוהה עם אנשים שבוחרים בלבוש יוקרתי, אבל לא רק: עניבת הפפיון היא גם חלק מהלבוש הרשמי של מלצרים ודיילים במקומות רבים.

בשנות ה-80, עניבות הפפיון נחשבו כאופנתיות ורשמיות יותר. אבל לא רק אז, גם היום פפיון מסמל רשמיות וטקסיות, יותר מהעניבות השגרתיות, והוא מככב בנשפים ואירועים רשמיים. כך למשל נוכל למצוא את משתתפי הנשפים המכובדים בבית הלבן, או נגני הסימפוניות חנוטים בפפיונים שחורים והדוקים.

מסמל רשמיות וטקסיות (צילום: שאטרסטוק)

אז איך עשתה עניבת הפרפר את דרכה אל אולמי החתונות בב"ב?

"כשיש אירוע חשוב - כמו חתונה של קרוב משפחה, צריך להשתדל להיראות במיטב, לבחור ז'קט יפה ולהוסיף אביזרים עם נוכחות", אומר צביקה גרוניך, דמות מוכרת בתקשורת החרדית וברשתות החברתיות. "בעידן הנוכחי, לאחר שבמשך כמה עשורים עניבות פרפר נראו כמעט אך ורק באירועים עם קוד לבוש מחמיר או על מלצרים פריזאים, הן זוכות לעדנה מחודשת. עניבות הפרפר, או הפפיון, הן תוספת מבורכת ומרעננת".

שלמה, בחור חרדי צעיר, חובב סטייל ורטרו מושבע מסביר לי כי יש 2 סוגים של פפיון. "יש פפיון מוכן וקשור מראש ויש פפיון שנמכר כרצועה המיועדת לקשירה כמו עניבה. הסוג השני הוא הפפיון האורגינלי היוקרתי ואותו ילבשו הסטייליסיטים האמיתיים. אבל הבעיה היא שקשה מאוד להכין אותו כמו שצריך, זו מיומנות מורכבת שאם אינך שולט בה, נסיון הקשירה הופך לסיוט. גם אם תראה מיליון מדריכים ביוטיוב שינסו ללמד אותך את הדרכים הקלות לקשור פפיון, סביר להניח שזה לא יעזור. לכן מומלץ בתור ברירת מחדל ללכת על הפפיון המוכן".

תלכו על המוכן (צילום: שאטרסטוק)

אזהרה: לא לבעלי לב חלש. אבל אם אתם מתעקשים: מדריף לקשירת פפיון

האם בקרוב יחליף הפפיון את מקומה של העניבה המסורתית?

"קשה לי להאמין", אומר שלמה. "הציבור החרדי, במיוחד בארץ, הוא ציבור שמרן למדי וגם אם תראה פפיונים פה ושם, מדובר בטרנד אופנתי שמשפיע על חובבי האופנה ואניני הטעם, ולא על הכלל. בנוסף, זו אופנת רטרו, שחוזרת אחרי עשרות שנים, וכמו כל טרנד אופנתי אחר זה דבר שיחלוף במהירות".

אתה לובש פפיון?

"בחתונה שלי לבשתי קאפטע ופפיון. זה היה אמנם סוג של בדיחה, ורק בחלק מהזמן, אבל זה בהחלט דבר שלא היה קורה לפני כמה שנים. גם עכשיו, בשבת רגילה אני לא אלבש פפיון אלא רק באירוע מיוחד. בעוד שבחו"ל אם תלך לבית הכנסת בשבת תוכל למצוא הרבה בחורים צעירים בעניבות פפיון, בארץ הטרנד הזה תפש בעיקר בחתונות ובאירועים חגיגיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר