מזל דגים?

מה יהיה על הסושי: הסלמון בסכנת הכחדה ממשית

בשורה לא טובה עבור חובבי הסושי שביניכם: סכנת הכחדה המאיימת על דגי הסלמון כתוצאה מהתפשטות של טפיל הידוע בשם 'כינת הים', הביאה לעליית מחירים משמעותית שסופה לא ידוע (חדשות אוכל)

המזל לא משחק להם... (צילום: שאטרסטוק)

מחירי הסלמון על פני הגלובוס זינקו באופן משמעותי בעקבות התפרצות גלובלית של מזיקים זעירים המכונים 'כיני ים' שניזונים מהדם והעור של דגי הסלמון ומעמידים אותם בסכנת הכחדה ממשית.

מחירו של הסלמון טיפס יותר מ -15% בשלושת החודשים האחרונים, כך על פי נתוני מדד הסלמון של NASDAQ. בשנת 2016 מחירי הסלמון הנורווגי זינקו ב-40% לעומת השנה הקודמת.

העליה החריגה והבלתי פרופרציונאלית במחירי הסלמון שמקורה בהיצע הסלמון ההולך ומצטמצם, צפויה להישאר לאורך השנה בהתחשב בזמן שלוקח לדג לגדול לגודל הרצוי, כך על פי דו"ח ה- Financial Times.

לדברי החוקרים, הטפיל החדש המכונה "כינת הים" אינו טפיל חדש, אך השפעתו גדלה ומתרחבת לצד העלייה ב'חוות הדגים', איזורים מגודרים בתוך האוקיינוס בהם מגדלים את הסלמון באופן מלאכותי. החוות האלה אולי נוחות יותר למגדלים אולם הם מהווים מצע פורה לכיני ים כשהגידור מאפשר לטפיל להתפשט במהירות.

הבעיה השפיעה גם על סלמוני הבר, שעוברים בקרבת מקום לחוות ונדבקים בטפיל. בנוסף, גילו החוקרים כי העלייה בטמפרטורת המים - שינוי המיוחס בעיקר למעשה ידי אדם - תרמה גם היא להתפשטות הבעיה.

במקביל, מומחים אומרים כי התפרצות פראית של אצות מול חופי צ'ילה בשנה שעברה שהביאה למותם של יותר מ-135,000 טון של סלמון תרמה גם היא לעליית המחירים.

מגדלי הסלמון ברחבי העולם עושים כל שביכולתם כדי למגר את הבעיה, בעיקר באמצעות שימוש בחומרי הדברה, אבל חלק ניכר מהטפילים כבר פתחו חסינות אליהם. חוואי הסלמון, שאבדו מיליונים הודות לכיני הים, השקיעו הון רב בפיתוח חוות במקומות בהם הטפיל לא יכול להתפתח.

פרויקט אחד של החברה נורווגית Nordlaks שעלותו עמדה על 71 מליון דולר (!) התמקד בפיתוח בריכת ענק לדגים באורך של יותר מחצי קילומטר על מנת לאפשר גידול בתנאים צפופים פחות שלא יעודדו הדבקות מהירה.

אז בפעם הבאה שאתם מתלבטים בין רול סושי טונה לסלמון, תיזכרו בשואה הימית המתרחשת בימים אלה בעולם. עצה שלנו: נצלו כל רגע לפני שיהיה מאוחר מידי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר